---
site_name: Toret.cz
site_description: WooCommerce pluginy pro české a slovenské prostředí
site_url: https://toret.cz
contact_email: info@toret.cz

title: Zvyšte průměrnou hodnotu objednávky a posuňte svůj e-shop na vyšší level. Jak na to?
url: https://toret.cz/zvyste-prumernou-hodnotu-objednavky-a-posunte-svuj-e-shop-na-vyssi-level-jak-na-to/
date: 2024-08-23
modified: 2024-08-21
author: Michaela Michaela
type: post
categories: [Blog, Marketingové tipy]
tags: [konverze, marketing e-shopu, prodej]
---

# Zvyšte průměrnou hodnotu objednávky a posuňte svůj e-shop na vyšší level. Jak na to?

23. 8. 2024

Co je pro e-shop lepší – méně zákazníků s větší průměrnou hodnotou objednávky nebo více zákazníků s malými objednávkami? Akvizice každého zákazníka, stejně jako zpracování každé objednávky, něco stojí (ať už peníze, čas nebo úsilí) a tím se snižuje čistý zisk z objednávky. Objednávky o vyšší hodnotě jsou proto pro e-shop výhodnější než více malých.

Co ale udělat pro to, aby průměrná hodnota objednávky ve vašem e-shopu vzrostla? Není to tak těžké, jak se na první pohled může zdát. Čtěte dál a dozvíte se, jak na to.

## Co je průměrná hodnota objednávky a proč je důležitá?

Průměrná hodnota objednávky (AOV – Average Order Value) je klíčový ukazatel úspěšnosti každého e-shopu. Jedná se o**průměrnou částku, kterou zákazníci utratí za jeden nákup.** Ačkoli se může zdát, že zvýšení počtu objednávek je tím nejdůležitějším cílem, je to právě hodnota objednávek, co má zásadní vliv na celkové tržby.

### Jak vypočítat průměrnou hodnotu objednávky?

Výpočet AOV je velmi jednoduchý, stačí **vydělit celkové tržby za určité období celkovým počet objednávek za stejné období.**

[![Průměrná hodnota objednávky - vzorec pro výpočet](https://toret.cz/wp-content/uploads/2024/06/Prumerna-hodnota-objednavky.png "Průměrná hodnota objednávky - vzorec pro výpočet")](https://toret.cz/wp-content/uploads/2024/06 / Prumerna-hodnota-objednavky.png)

Například, pokud jste za měsíc utržili 100 000 Kč a zaznamenali 500 objednávek, pak je vaše AOV 200 Kč. (100 000 / 500 = 200).

> TIP: Ve WooCommerce průměrnou hodnotu objednávky zjistíte velmi snadno – ve WooCommerce Analytics v sekci Objednávky.

Kromě průměrné hodnoty objednávky lze vypočítat také **medián z hodnot objednávek**. Tento údaj může být zajímavější pro e-shopy s velkým cenovým rozpětím produktů. Prodej (byť ojedinělý) výrazně dražších produktů průměrnou hodnotu objednávky znatelně posouvá a zkresluje celkové výsledky. Výpočet mediánu svěřte některému z tabulkových editorů (např. Excel), pro které je to hračka.

## Výhody vysoké průměrné hodnoty objednávek

Na částce, kterou zákazníci ve vašem e-shopu utratí, záleží. Vysoká průměrná hodnota objednávek přináší řadu výhod:

**Vyšší tržby:** To je jednoduchá matematika. Pokud stejný počet zákazníků utratí více peněz, získáte více peněz.

---

**Vyšší zisk:** Kromě vyšších tržeb přináší vyšší hodnota objednávek také vyšší zisk, protože náklady na akvizici, dopravu, balení či poplatky platební brány nejsou vázány na hodnotu objednávky nebo se zvyšují nelineárně.

---

**Zvýšení celoživotní hodnoty zákazníka:** V součtu všech svých nákupů zákazníci s vyššími objednávkami utratí více peněz, a to se odráží také v celoživotní hodnotě zákazníka. Na základě toho si můžete dovolit více investovat do akvizice a jako e-shop růst rychleji.

---

## Tipy, jak zvýšit průměrnou hodnotu objednávky

Existuje mnoho způsobů, jak zvýšit průměrnou hodnotu objednávky. Podívejme se na několik osvědčených strategií.

### Upselling a cross-selling

Upselling a cross-selling (česky také navyšovací a doplňkový prodej) je nejjednodušší a přitom **velmi efektivní metodou, jak navýšit hodnotu objednávky**. Stačí jej dobře promyslet.

Upselling (navyšovací prodej) spočívá v tom, že u produktů, které si zákazník vybírá, **nabídnete produkt ve vyšší cenové relaci.** Tento produkt bývá kvalitnější verzí, nabízí více funkcí, výhod apod.

Cross-selling (doplňkový prodej) oproti tomu nabízí zákazníkům **produkty, které se hodí k těm v košíku,** nebo které ostatní zákazníci často společně kupují. To může být např. impregnace k outdoorovému oblečení.

> TIP: Jak vymyslet a nastavit doplňkový a navyšovací prodej ve WooCommerce jsme více rozebírali v našem článku [Jak s WooCommerce dosáhnout vyšších příjmů pomocí doplňkového a navyšovacího prodeje?](https://toret.cz/woocommerce-doplnkovy-a-navysovaci-prodej/)

[![Doplňkový a navyšovací prodej, stejně jako upsize, jsou efektivní nástroje pro zvýšení průměrné hodnoty objednávky.](https://toret.cz/wp-content/uploads/2024/08/doplnkovy-a-navysovaci-prodej-1024x536.png "Doplňkový a navyšovací prodej, stejně jako upsize, jsou efektivní nástroje pro zvýšení průměrné hodnoty objednávky.")](https://toret.cz/wp-content/uploads/2024/08 / doplnkovy-a-navysovaci-prodej.png)Doplňkový a navyšovací prodej, stejně jako upsize, jsou efektivní nástroje pro zvýšení průměrné hodnoty objednávky.

### Upsize

Kromě výše zmíněné upsell a cross-selling strategie, je dobrou volbou také upsize, neboli větší velikost. Pochopitelně se jedná o **větší velikost u produktů, které podléhají spotřebě,** např. potraviny, kosmetika, přípravky a suroviny, nebo se může jednat o **výhodnější cenu v případě nákupu více kusů **(akce typu 3+1 zdarma).

Při dobré kalkulaci je upsize výhodný pro obě strany – zákazníka naláká výhodnější jednotková cena, která ale při prodeji většího množství bude výhodná i pro prodávajícího.

Na druhou stranu**i nezakoupená větší varianta může zvednout hodnotu objednávky** tak, že zvýší lákavost menších balení nebo ospravedlní další položky v košíku (když už zákazník ušetřil koupí menší verze, cítí, že si může dopřát více).

### Balíčky a sady

Prodej vyladěných balíčků a sad může být také dobrou strategií na zvýšení hodnoty objednávky. Největším lákadlem pro zákazníky je**pohodlnost objednání**, kdy na jedno kliknutí získají vše, co potřebují.

Další výhodou balíčků je, že zákazník **vidí jen konečnou cenu balíčku**, což znemožňuje porovnání cen jednotlivých produktů. Můžete tak dražší produkty vyvážit těmi levnějšími. Samozřejmě také **prodáte více položek v jedné objednávce**, oproti stavu, kdy zákazník jednotlivé položky hledá a přidává do košíku sám.

### Doprava zdarma a další výhody nad určitou hodnotu objednávky

Doprava zdarma od…, dárek k nákupu při objednávce nad…, sleva pokud nakoupíte za… Tyto a podobné nabídky jsou mezi e-shopy velmi populární. Není divu, fungují.

Doprava zdarma a další bonusy podmíněné hodnotou objednávky **jsou pro zákazníky velmi lákavé** a **pozitivně ovlivňují výši hodnoty objednávky**, přestože to pro zákazníka není vždy výhodné. Nicméně psychologie funguje a zákazník raději nakoupí dráž s dopravou zdarma než levněji, ale s vyčísleným poplatkem za dopravu.

> TIP: Ve WooCommerce nastavíte dopravu zdarma velmi jednoduše pomocí [dopravních pluginů](https://toret.cz/plugin/doprava-a-doruceni/doprava-zdarma/).

### Omezené nabídky a slevy

Časově nebo množstevně omezené akce vyvolávají **pocit naléhavosti.** A to je přesně to, co postrčí zákazníka k nákupu ještě dalšího produktu. Pokud zákazníkům zobrazíte takovou naléhavou nabídku např. přímo v košíku, je možné, že před zaplacením něco přihodí a svoji objednávku zvětší.

Pamatujte, že ne každý zákazník vstupuje do e-shopu přes hlavní stránku nebo jí věnuje pozornost. Upozorňujte proto na tyto akce na více místech v e-shopu, abyste měli jistotu, že se o nich zákazník dozví.

[![Možnost získat všechny potřebné informace rozhoduje o tom, kolik produktů v košíku skončí.](https://toret.cz/wp-content/uploads/2024/08/dotaz-1024x536.png "Možnost získat všechny potřebné informace rozhoduje o tom, kolik produktů v košíku skončí.")](https://toret.cz/wp-content/uploads/2024/08 / dotaz.png)Možnost získat všechny potřebné informace rozhoduje o tom, kolik produktů v košíku skončí.

### Možnost ptát se

Je až podivuhodné, kolik zákazníků nenakoupí, protože **nenajdou všechny informace, které potřebují.** Než aby hledali, kde se zeptat, raději se poohlédnou jinde. Z toho plynou dvě poučení – dbejte, aby popisky produktů obsahovaly všechny důležité informace, a dejte zákazníkům **možnost se jednoduše zeptat.**

Zákaznická podpora dostupná na chatu v rohu obrazovky nebo i prosté pole pro položení dotazu mohou představovat rozdíl v tom, kolik produktů nakonec v košíku skončí.

> TIP: Pole pro položení dotazu ke konkrétnímu produktu a další užitečná vylepšení přidáte do WooCommerce e-shopu snadno pomocí [pluginu Toolkit.](https://toret.cz/produkt/toolkit/)

### Speciální platební možnosti

Finance jsou jednou z věcí, která ze strany zákazníka limituje výši objednávky. Přestože přímo neovlivníte, jak majetní vaši zákazníci jsou, můžete jim poskytnout možnost nakoupit více i v případě, že momentálně nemají tolik na útratu. Jak? Odpovědí jsou **odložené platby a platby na splátky.**

Tyto platební metody, kromě toho, že mají potenciál přesvědčit dosud nerozhodnuté zákazníky, také **pozitivně ovlivňují výši objednávky**, zejména pokud prodáváte dražší produkty. Rozložení či odložení platby zkrátka umožňuje utratit více peněz.

Platby na splátky i odložené platby přitom **nenesou pro e-shop žádná rizika,** protože jsou uskutečňovány prostřednictvím služeb třetích stran. Společnosti, které tyto platby umožňují, obvykle **poskytují plnou částku e-shopu ihned**, takže jediný rozdíl oproti běžné koupi je případný poplatek za službu.

> TIP: Odložené platby a platby na splátky do WooCommerce e-shopu implementujete snadno pomocí platebních bran. Které platební brány tyto možnosti podporují, jsme podrobně rozebírali v [článku o méně běžných platebních metodách pro e‑shopy.](https://toret.cz/mene-bezne-platebni-metody-pro-e%e2%80%91shopy-odliste-se-od-konkurence-a-nabidnete-zakaznikum-neco-noveho/)

## Zvyšte průměrnou hodnotu objednávky, vyplatí se to!

Zvýšení průměrné hodnoty objednávky je **jedním z nejefektivnějších způsobů, jak zvýšit ziskovost** vašeho WooCommerce e-shopu. Nepodceňujte význam tohoto ukazatele a implementujte výše uvedené tipy do vaší marketingové strategie. Pravidelně sledujte vývoj AOV a experimentujte s různými strategiemi, abyste našli ty nejvhodnější pro váš e-shop.

**Chcete se dozvědět více o tom, jak na úspěšný WooCommerce e-shop? Přihlaste se k odběru našeho newsletteru a užitečné informace dostanete přímo do vaší e-mailové schránky.**

[konverze](https://toret.cz/stitek/konverze/)[marketing e-shopu](https://toret.cz/stitek/marketing-e-shopu/)[prodej](https://toret.cz/stitek/prodej/)

←[Nový dopravní plugin One by Allegro je tady](https://toret.cz/novy-dopravni-plugin-one-by-allegro-je-tady/)

[Jak rychle a snadno zaregistrovat e-shop u PPL a propojit jej s WooCommerce](https://toret.cz/jak-rychle-a-snadno-zaregistrovat-e-shop-u-ppl-a-propojit-jej-s-woocommerce/)→

## Další příspěvky

- ### [Nové funkce u Toret pluginů přidané v 2/2026](https://toret.cz/nove-funkce-u-toret-pluginu-pridane-v-2-2026/)

[2. 3. 2026](https://toret.cz/nove-funkce-u-toret-pluginu-pridane-v-2-2026/)
- ### [Doprava zásilek pod kontrolou: Tipy pro rychlejší odesílání a spokojenější zákazníky](https://toret.cz/doprava-zasilek-pod-kontrolou-tipy-pro-rychlejsi-odesilani-a-spokojenejsi-zakazniky/)

[19. 2. 2026](https://toret.cz/doprava-zasilek-pod-kontrolou-tipy-pro-rychlejsi-odesilani-a-spokojenejsi-zakazniky/)
- ### [Tlačítko pro odstoupení od smlouvy: Nová povinnost e‑shopařů je tady. Jak ji v e‑shopu snadno a rychle splnit?](https://toret.cz/tlacitko-pro-odstoupeni-od-smlouvy-nova-povinnost-e-shoparu-je-tady-jak-ji-v-e-shopu-snadno-a-rychle-splnit/)

[12. 2. 2026](https://toret.cz/tlacitko-pro-odstoupeni-od-smlouvy-nova-povinnost-e-shoparu-je-tady-jak-ji-v-e-shopu-snadno-a-rychle-splnit/)
- ### [Co čeká e-shopy v roce 2026: Změny v legislativě, o kterých byste měli vědět](https://toret.cz/co-ceka-e-shopy-v-roce-2026-zmeny-v-legislative-o-kterych-byste-meli-vedet/)

[9. 2. 2026](https://toret.cz/co-ceka-e-shopy-v-roce-2026-zmeny-v-legislative-o-kterych-byste-meli-vedet/)