Výhody e-shopu: Proč zákazníci upřednostňují nakupování online?

Výhody e-shopu: Proč zákazníci upřednostňují nakupování online?

8. 11. 2023 | Blog, Marketingové tipy

Nakupování online zažívá boom. Jen v Česku najdeme v současnosti přes 50 000 e-shopů. Proč je nakupování přes internet tak populární? V dnešním článku najdete, jaké jsou hlavní výhody e-shopu a nakupování online z hlediska zákazníků a jak tyto poznatky využít i ve vašem WooCommerce obchodě.

Výhody e-shopu: Úspora času jasně vede

To, co lidé nejvíce oceňují při nakupování online, je časová úspora. 23 % spotřebitelů, kteří nakoupí alespoň 1x ročně online*, považuje úsporu času za hlavní výhodu e-shopu oproti kamennému obchodu. Je daleko rychlejší nákup naklikat z pohodlí domova, zaplatit a nechat si ho přivézt, než vyrazit nakupovat fyzicky.

Zákazníci prostě nechtějí ztrácet čas. Myslete na to při prodeji přes e-shop a udělejte nakupování snadné a rychlé. Pokud bude e-shop nepřehledný a nakupování na něm časově náročné, je docela možné, že zákazník nakoupí příště jinde nebo vůbec nedokončí objednávku. Ta nejdůležitější výhoda nakupování online může hrát ve váš prospěch nebo naopak proti vám.

Rychlost nakupování a tím i spokojenost zákazníků ovlivní:

  • rychlost načítání webu (snadno a zdarma zjistíte například přes Google PageSpeed Insights)
  • přehlednost e-shopu (členění do kategorií, jasnost textů a popisků, dostupnost potřebných informací)
  • rychlý průchod k zaplacení objednávky (jednoduchá volba dopravy a platby, vyplnění údajů, potvrzení objednávky)

Výhodnější ceny

Dalším udávaným atributem, který činí online nakupování tak populárním, je cena. E-shopy často nabízejí cenově výhodnější nabídky oproti kamenným prodejnám, a to za výhodu považuje přes 19 % respondentů*. Je sice pravda, že e-shopům nevznikají náklady spojené s fyzickou pobočkou obchodu, ale ne vždy je taková cenová politika pro e-shop možná. Zvlášť se to týká malých e-shopů.

Pokud nemůžete konkurovat cenou, pak je nutné zákazníkům nabízet a zdůrazňovat jiné výhody e-shopu, které nabízíte.

Možnost objednat kdykoliv

Nakupování uprostřed noci, o víkendu nebo ve státní svátek je výhoda e-shopu, která plyne ze samé jeho podstaty. Online obchody nemají otevírací dobu a zákazníci mohou vybírat i objednávat kdykoliv. 17,4 % zákazníků e-shopu* tuto možnost uvádí jako hlavní výhodu online nakupování.

Pohodlné doručení je důležitým faktorem hrajícím ve prospěch nakupování online.
Pohodlné doručení je důležitým faktorem hrajícím ve prospěch nakupování online.

Pohodlné dodání a flexibilita převzetí jsou další důležité výhody e-shopu

Pohodlnost dodání je jedním z faktorů, který zákazníci kvitují a kvůli kterému nakupují přes internet. 12,7 % respondentů* oceňuje pohodlné dodání na vybranou adresu a dalších 5,3 % širokou dostupnost a flexibilitu pro převzetí zboží na výdejních místech, v boxech apod.

Pokud e-shop nenabízí (z pohledu zákazníka) pohodlné dodání objednávky, ztrácí nákup na takovém e-shopu pro zákazníka smysl. Jako majitel e-shopu byste se tedy měl zamyslet, zda nabízíte dostatečný výběr metod dopravy, abyste pokryli potřeby svých zákazníků.

Mezi nejoblíbenější způsoby doručení v Česku** patří:

  • Zásilkovna (42 % zásilek)
  • doručení kurýrem – PPL, DPD, GLS aj. (28 % zásilek)
  • Česká pošta (18 % zásilek)
  • osobní odběr (6 % zásilek)

TIP: Díky propojení WooCommerce e-shopu s dopravci pomocí pluginů nejen nabídnete zákazníkům pohodlnou volbu dopravy, ale i zrychlíte správu objednávek. Podívejte se na naše dopravní pluginy pro WooCommerce, a propojte svůj e-shop přímo se systémy dopravců.

Srovnání nabídek jednotlivých obchodů

Přes 12 % zákazníků*, kteří alespoň jednou ročně nakoupí online, oceňuje možnost snadného srovnávání cen i vlastností produktů. To je možné díky srovnávačům a vyhledávačům zboží (např. Heuréka, Zboží.cz, Google Nákupy, Glami apod.), které umí porovnat nabídky jednotlivých obchodů. Tahle výhoda e-shopu při nákupu v kamenných prodejnách nahradit nejde. Inzerce na srovnávačích zboží je přitom z hlediska provozovatele e-shopu poměrně jednoduchá, umožňuje oslovit široké publikum zákazníků a zvyšovat prodeje.

TIP: Propojte svůj WooCommerce e-shop se srovnávači zboží a nabízejte na nich své produkty. Díky pluginu XML feedy můžete feedy pro srovnávače generovat automaticky a prodávat své zboží třeba přes Heuréku nebo Zboží.cz.

Hodnocení kvality produktu a spolehlivosti obchodu ostatními uživateli

Další významnou výhodou při nakupování online je z hlediska 3,8 % zákazníků* možnost procházet recenze a hodnocení jak produktů, tak přímo internetového obchodu. Tzv. social proof (sociální důkaz) je často tím hnacím impulsem, který vede k rozhodnutí zákazníka o nákupu. Znamená to, že pokud si zákazník přečte pozitivní recenze nebo uvidí kladné hodnocení produktu, daleko spíše ho koupí.

Pro vás, jako obchodníka, je výhodné zobrazovat návštěvníkům e-shopu recenze a hodnocení svých produktů (v případě, že jsou kladné). Můžete nechat zákazníky hodnotit zboží přímo na stránkách e-shopu. V takovém případě nezapomeňte, že podle legislativy jste povinni u recenzí zobrazovat, zda jsou ověřené (příp. neověřené nebo sponzorované).

TIP: Se správou recenzí ve WooCommerce e-shopu vám pomůže plugin Toolkit. Kromě toho vám pomůže splnit další požadavky na e-shop podle novely spotřebitelského zákona jako je textace tlačítek v pokladně nebo zaznamenávání vývoje ceny produktu.

Druhou možností, jak zobrazovat v e-shopu recenze a hodnocení, je přejímat je přímo ze srovnávače zboží. Ve WooCommerce e-shopu zobrazíte recenze a hodnocení ze srovnávačů pomocí pluginu Srovnávače zboží.

Využijte preference zákazníků k vybudování úspěšného e-shopu

Nyní už víte, které atributy nakupování na internetu jsou pro zákazníky nejdůležitější a můžete je využít pro budování úspěšného e-shopu. Úspora času, pohodlné doručení, srovnání cen na srovnávačích nebo dobré recenze produktů a obchodu vám pomůžou s prodejem online.

Zdroj dat

* Data apek.cz za rok 2021
** Data ceska-ecommerce.cz za rok 2023

Zaujal vás článek?

Nechte si 1x měsíčně zasílat upozornění na nové články a další už vám neutečou.

Souhlasím se zasíláním newsletterů a přečetl jsem si vše o zpracování osobních údajů.

Novinky, slevy a aktualizace už vám neutečou. Přihlaste si odběr newsletteru a jako bonus pošleme 15% slevu.

Souhlasím se zasíláním newsletterů a přečetl jsem si vše o zpracování osobních údajů.

Zajímají vás příspěvky ze světa e-shopů a WooCommerce? Sledujte nás na sociálních sítích.

Mohlo by vás zajímat

GPSR je tady: Nové nařízení EU, které ovlivní e-shopy

GPSR je tady: Nové nařízení EU, které ovlivní e-shopy

E-shopaři pozor, Evropská unie připravila další nařízení, se kterým musíte ve svém e-shopu počítat. A protože toto nařízení vejde v platnost již 13. prosince 2024, pojďte se podívat, o co se jedná, když se řekne GPSR. Co je to GPSR? GPSR (nařízení EU 2023/988 o obecné...

číst více
Kompletní průvodce e-mail marketingem pro e‑shopy

Kompletní průvodce e-mail marketingem pro e‑shopy

Ať už máte s e-mail marketingem nějaké zkušenosti nebo jste úplný nováček, rozhodně byste ho neměli podceňovat. Jen těžko totiž najdete efektivnější marketingový nástroj, než je právě e-mailing. V našem článku se dozvíte vše, co potřebujete, aby e-mail marketing ve...

číst více

Odebírejte novinky a získejte 15% slevu na první nákup.

Potvrďte přihlášení odkazem v e-mailu.

0
    0
    Košík
    Košík je prázdnýZpět do obchodu
      Použít kupón