Informační povinnosti e-shopu

Povinnosti e-shopu: Víte, co musíte uvádět u prodávaných produktů?

16. 10. 2023 | Blog, Marketingové tipy

Pokud provozujete e-shop, jste povinni splňovat jisté legislativní požadavky. Tyto povinnosti e-shopu slouží především k ochraně zákazníků a pokud jim nevyhovíte, může vás čekat tučná pokuta od České obchodní inspekce (ČOI).

Tzv. Informační povinnost prodejce (podle zákona o ochraně spotřebitele č. 634/1992 Sb.) udává, co musíte uvést u každého produktu, který chcete na svém e-shopu prodávat.

Pravdivý popis produktu

Dobrý popis produktu je základ. Nejenže pomůže s prodejem a omezí vracení objednávek, ale je ze zákona povinný. Produkt byste měli popsat vždy tak, aby zákazník získal reálnou představu o vlastnostech produktu, jako je velikost, vzhled, materiál nebo složení.

Jednoznačně jasné by také mělo být, jak se daná věc používá a udržuje, a případná rizika, která plynou z nesprávného použití.

S produkty, u kterých to má smysl, je třeba dodávat návod v češtině. Může se jednat o návod papírový nebo digitální na trvalém nosiči dat (příloha e-mailu, flash disk).

Klamání zákazníka

Popis produktu, kromě toho, že musí být pravdivý, by také neměl záměrně uvádět zákazníka v omyl. I pravdivý popis může být napsaný tak, že v zákazníkovi vzbudí nesprávný dojem, což zákon zakazuje.

Stejné je to s “opomenutím” klíčových informací, které uvede kupujícího v omyl. Takový postup je také nepřípustný a za klamání zákazníka vám může přistát pokuta.

Označení výrobku

Povinnost prodejce se týkají i značení samotných výrobků. Přímo na (obalu) výrobku, pokud to lze, musí být vyznačeny údaje:

  • o výrobci, dovozci (příp. dodavateli)
  • název produktu
  • o hmotnosti/velikosti/rozměrech (příp. složení)
  • další údaje pro jednoznačnou identifikaci výrobku (pokud je třeba)

Za toto označení nese odpovědnost prodejce. Takže i v případě, že dané údaje neposkytl výrobce nebo dodavatel, musíte je (pravdivě) doplnit.

Pokud se jedná o výrobek, který nejde údaji označit přímo, je třeba tyto informace zákazníkovi poskytnout jinak. Označení výrobků uvedené výrobcem, dovozcem nebo dodavatelem nesmíte jako prodávající měnit ani odstraňovat – tedy ani přelepovat, jak to bývá časté.

Ceny a slevy

Další údaj, který u produktu v žádném případě nesmí chybět je cena. Zákazník by před zakoupením produktu měl jednoznačně vědět, kolik zboží stojí a jestli se jedná o cenu kusu, metru, kilogramu aj.

Chcete připravit slevovou akci? Dejte si pozor. Při slevách je třeba vycházet z nejnižší ceny zboží za posledních 30 dní a zákazníky o ní informovat.

Vaše povinnost jako provozovatele e-shopu je evidovat cenu výrobku. Nelze tedy položku zdražit a poté udělat slevovou akci z této ceny. V takovém případě by se sleva stejně musela vypočítávat z nejnižší částky za posledních 30 dnů.

TIP: S evidováním cen produktů ve WooCommerce vám pomůže plugin Toret Toolkit. Ten umí zobrazovat vývoj ceny produktu v přehledném grafu i zákazníkům přímo u produktu.

Způsob a náklady na dodání, možnosti platby, omezení dodání

Ještě před zahájením nákupu (tedy ještě před tím, než dá kupující zboží do košíku) by měl mít zákazník možnost dozvědět se informace o způsobech dopravy a platby, a to včetně jejich ceny a případných doplatků.

Stejně tak by měl zákazník vědět o omezeních pro dodání výrobku (kontrola věku, omezení země doručení atd.). Velice vhodné je uvést časový horizont doručení.

Tyto informace nemusí být přímo u produktu, nicméně pro zákaznický komfort jsou u produktu užitečné. V každém případě musí být tyto informace v e-shopu zákazníkům k dispozici.

Ověřování zákaznických recenzí

Zákaznické recenze jsou skvělým přesvědčovacím argumentem pro nákup. U svých produktů byste ale měli zobrazovat pouze recenze zákazníků, kteří produkt zakoupili. Pokud uvádíte u svých produktů i neověřené recenze, měli byste je označit jako:

  • neověřené – recenze, které nemají prokazatelný původ
  • sponzorované – recenze, za jejichž sepsání byl zákazník nějakým způsobem odměněn (slevou, zbožím zdarma apod.)

Neoznačování neověřených nebo sponzorovaných recenzí, příp. falšování by opět mohlo být považováno za klamání zákazníka a sankcionováno.

Další povinnosti e-shopu

Kromě položek, které musíte uvádět přímo u produktu, existuje několik dalších dokumentů, které musíte zveřejnit tak, aby je zákazník (a případná kontrola z ČOI) snadno našel na vašich stránkách.

Všeobecné obchodní podmínky

Všeobecné obchodní podmínky jsou jedním z dokumentů, který by měl být k dispozici na stránkách e-shopu a zároveň byste jej měli zákazníkovi poskytnout při plnění objednávky – ať už ve formě papírové nebo digitální na trvalém nosiči dat. Tím může být například soubor PDF připojený k e-mailu.

Všeobecné obchodní podmínky slouží k definování vztahu mezi kupujícím a zákazníkem a upravují podmínky, za kterých se zákazníkem uzavíráte smlouvu a uskutečňujete prodej. Vyplatí se jim věnovat pozornost, protože slouží jako vaše ochrana před nereálným očekáváním zákazníků a v případě sporů.

Reklamační řád

Dalším povinně zveřejňovaným dokumentem je reklamační řád informující zákazníka o podmínkách a průběhu reklamace. Zákazníka musíte také poučit o jeho právu na odstoupení od smlouvy, ochraně osobních údajů, které vám v souvislosti s nákupem poskytne, a o mimosoudním řešení spotřebitelských sporů. Tyto dokumenty je lépe svěřit odborníkům, kteří je vytvoří na míru vašemu e-shopu.

TIP: Zajímá vás, co musí e-shop splňovat z hlediska GDPR? Podívejte se do našeho článku GDPR pro e-shopy, kde se dozvíte více informací.

Nastavení pokladny e-shopu

V neposlední řadě je také třeba dbát na správné nastavení pokladny e-shopu. Ta by měla obsahovat výzvu k překontrolování košíku zákazníkem. Tlačítko pro odeslání objednávky by mělo obsahovat schválenou textaci, ze které je na první pohled jasné, že se jedná o závazné objednání s povinností platby.

Jak do WooCommerce e-shopu implementovat požadavky spotřebitelského zákona?

Vyhovět zákonům není jednoduché a navíc, při nesprávném plnění, hrozí sankce. Pokud to chcete dělat pořádně, bez odborníků se pravděpodobně neobejdete. Při vytváření právních dokumentů doporučujeme spolupracovat s právníky.

S implementací technických požadavků do WooCommerce ovšem může pomoci vhodný plugin. Toret Toolkit jsme vyvíjeli ve spolupráci s odborníky přesně pro tento účel. S čím může pomoci?

  • evidence cen za posledních 30 dní pro účely výpočtu slevy
  • informování zákazníka o způsobech dopravy (vč. cen) a době doručení přímo u produktu
  • označování zákaznických recenzí
  • připojování specifických příloh k WooCommerce e-mailům (např. obchodní podmínky nebo návody k produktům)
  • výzva ke kontrole košíku v pokladně
  • schválená textace objednávacího tlačítka

Kromě funkcí pro plnění požadavků novely spotřebitelského zákona ovšem Toolkit nabízí i další šikovná vylepšení pro e-shopy. Pro více informací se podívejte přímo na stránku pluginu Toret Toolkit >>

Za nesplnění povinností e-shopu hrozí pokuta

Zákonné povinnosti týkající se e-shopu určuje především zákon č. 634/1992 Sb. o ochraně spotřebitele a občanský zákoník. Jako provozovatele e-shopu se vás též týká zákon o ochraně osobních údajů a živnostenský zákon. 

Dodržování informační povinnosti e-shopů kontroluje Česká obchodní inspekce, která v případě neplnění povinností může udělit pokutu až 5 000 000 Kč. Je tedy v zájmu každého e-shopera se s těmito zákony seznámit a dodržovat je.

V dnešním článku jsme přinesli základní přehled, jaké povinnosti e-shop musí splňovat v souvislosti s informováním o produktech. Přihlaste se k odběru newsletteru, abychom vám mohli zasílat více zajímavých článků na podobná témata. 


Vzhledem ke složitosti problematiky a riziku vysokých pokut při porušení, doporučujeme konzultovat právní záležitosti týkající se e-shopu s odborníky. Článek si neklade za cíl nahrazovat právní poradenství ani není kompletním přehledem všech legislativních požadavků pro provozování e-shopu.

Zdroj: Česká obchodní inspekce, Zákon č. 634/1992 Sb. o ochraně spotřebitele

Zaujal vás článek?

Nechte si 1x měsíčně zasílat upozornění na nové články a další už vám neutečou.

Souhlasím se zasíláním newsletterů a přečetl jsem si vše o zpracování osobních údajů.

Novinky, slevy a aktualizace už vám neutečou. Přihlaste si odběr newsletteru a jako bonus pošleme 15% slevu.

Souhlasím se zasíláním newsletterů a přečetl jsem si vše o zpracování osobních údajů.

Zajímají vás příspěvky ze světa e-shopů a WooCommerce? Sledujte nás na sociálních sítích.

Mohlo by vás zajímat

Nové funkce u Toret pluginů přidané v 11/2024

Nové funkce u Toret pluginů přidané v 11/2024

Také v listopadu jsme v Toretu vylepšovali naše pluginy a vydali jsme celkem 74 aktualizací. Podívejte se, jaké nové funkce tyto aktualizace přinesly. Těmi nejdůležitějšími novinkami vás ve videu provede Milan, kterého znáte ze zákaznické podpory. Kompletní přehled...

číst více
GPSR je tady: Nové nařízení EU, které ovlivní e-shopy

GPSR je tady: Nové nařízení EU, které ovlivní e-shopy

E-shopaři pozor, Evropská unie připravila další nařízení, se kterým musíte ve svém e-shopu počítat. A protože toto nařízení vejde v platnost již 13. prosince 2024, pojďte se podívat, o co se jedná, když se řekne GPSR. Co je to GPSR? GPSR (nařízení EU 2023/988 o obecné...

číst více

Odebírejte novinky a získejte 15% slevu na první nákup.

Potvrďte přihlášení odkazem v e-mailu.

0
    0
    Košík
    Košík je prázdnýZpět do obchodu
      Použít kupón