Jak na dobré SEO e-shopu ve WooCommerce? Přinášíme 9+1 tipů

27. 6. 2022 | Blog, Marketingové tipy, Návody

Základem úspěšného e-shopu je dostatek zákazníků. Nejprve vás ale zákazníci musí najít. A právě v tom vám pomůže dobré SEO e-shopu. V dnešním článku vás seznámíme s tím, co je SEO e-shopu a prozradíme vám tipy, jak ho vylepšit.

Co je to SEO a jak může pomoci vašemu e-shopu?

Nemá smysl mít web s nejlepšími produkty, pokud na něj nikdo nechodí. SEO (optimalizace pro vyhledávače) je metoda, která zajistí, aby vás lidé našli. Díky SEO budou vyhledávače (např. Google nebo Seznam.cz) váš e-shop zobrazovat ve výsledcích vyhledávání na konkrétní dotazy uživatelů.

Dobré SEO e-shopu povede k tomu, že se váš e-shop bude zobrazovat na předních pozicích výsledků vyhledávání. Čím vyšší pozici váš e-shop obsadí, tím lépe.

Pokud se vaše stránka na určité klíčové slovo zobrazí jako první, získá desetkrát více kliknutí, než když bude až desátá. Na druhé stránce výsledků vyhledávání Googlu je proklikovost méně než 1 %.

Právě tady přichází na řadu SEO pro e-shopy. Umístěte se ve výsledcích vyhledávání výše a lidé vás s větší pravděpodobností najdou. A čím větší návštěvnost získáte, tím větší je pravděpodobnost, že budete prodávat.

Jak zlepšit SEO e-shopu?

Zde je devět tipů, které vám pomohou zlepšit SEO vašeho e-shopu.

Analýza klíčových slov je základ pro dobré SEO

Analýza klíčových slov je základ pro dobré SEO

1. Najděte relevantní klíčová slova

Klíčová slova jsou slova a fráze, které lidé vyhledávají na internetu. Zaměřte se na výrazy, které pravděpodobně budou používat zákazníci hledající produkty podobné vašim.

Klíčových slov můžete mít, kolik chcete, ale je důležité, abyste si je rozdělili. Vaším cílem je sdělit Googlu, o čem je každá stránka na vašem webu, aby se mohla zobrazovat při relevantním vyhledávání. Nezaměřujte se na několik klíčových slov pro každou stránku. Místo toho se zaměřte na jeden nebo dva výrazy pro každý produkt, stránku nebo kategorii.

Jak určit správná klíčová slova? Zde je několik tipů.

Začněte s tím, co znáte

Udělejte si seznam toho, co můžete nabídnout, a souvisejících pojmů. Tyto pojmy mohou být poměrně široké.

Př. Pro e-shop s potřebami pro mazlíčky může tento seznam obsahovat „identifikační známky“, „myši na hraní“ nebo „krmivo pro psy“.

V nástrojích pro vyhledávání a analýzu klíčových slov pak můžete zjistit, kolik lidí tyto pojmy vyhledává a najít další relevantní klíčová slova. Takovými nástroji je např. Semrush nebo Collabim.

Podívejte se na data

Podívejte se také na všechny aktuální analýzy a údaje, které máte, a zjistěte, jaká klíčová slova již lidé používají, aby vás našli. Nástroje, jako je Google Analytics a Moz Keyword Explorer, mohou být v této oblasti neuvěřitelně užitečné.

Buďte konkrétní

Obecnými klíčovými slovy (např. „krmivo pro psy“) nebudete moci porazit zavedené e-shopy. Zaměřte se na své jedinečné produkty a odlišnosti. Používejte specifická klíčová slova (např. „krmivo s jehněčím masem pro štěňata“ nebo „ručně šité psí obojky na zakázku“).

Vyvažujte objem vyhledávání s konkurencí

V ideálním případě se zaměřte na relevantní výrazy s vysokým objemem vyhledávání (tzn. lidé je často hledají) a nízkou konkurencí. To znamená, že je relativně snadné se umístit na prvních příčkách.

Můžete se také zaměřit na některé obtížnější fráze, ale počítejte, že úspěch nějakou dobu potrvá. K vyhledání údajů pro jednotlivé výrazy můžete použít nástroje, jako je Google Plánovač klíčových slov.

Promyslete záměr uživatele

Uživatelský záměr je cíl, který má uživatel při vyhledávání na internetu. V případě SEO e-shopu je dobrým záměrem uživatele uskutečnit nákup, ale také vyhledávání informací o produktech. Klíčová slova vám mohou poskytnout vodítka, která naznačují záměr každého hledání.

Př. Klíčová fráze „průměrné tržby obchodu se zvířaty“ nenaznačuje zájem nakupovat potřeby pro zvířata ani se o nich informovat, a tak pro e-shop nebude relevantní. Oproti tomu fráze „obchody se zvířaty s noční dopravou“ záměr nakoupit naznačuje a pro e-shop bude užitečná.

Pokud chcete proniknout ještě hlouběji do strategie klíčových slov, HubSpot má skvělého průvodce.

2. Pište promyšlené popisy produktů

Každá stránka produktu by měla obsahovat více než jen cenu, fotografii a název. Měla by také obsahovat podrobný popis, který „prodává“ zboží – jak nakupujícím, tak vyhledávačům.

Příklad SEO e-shopu: Dlouhý popis produktu – müsli.

Popis produktu je z hlediska SEO e-shopu velmi důležitý. Například mixit.cz mají na svých stránkách detailní popis produktu i jeho složení.

V popisu produktu uveďte následující:

  • Užitečné informace pro zákazníky. Jaké benefity přinese váš produkt zákazníkům? Jaký problém vyřeší? Nalákejte zákazníky k nákupu.
  • Technický popis. V závislosti na vašich produktech to mohou být rozměry, složení, věkové rozmezí nebo návod k použití.
  • Podrobný popis s přirozeným výskytem relevantních klíčových slov.

Pozor! Nadměrné používání klíčových slov může vést k penalizaci vyhledávačem. Pokud například prodáváte tyčinku z tmavé čokolády s malinami, nepište popis typu:

„Prodáváme tyčinky z hořké čokolády s malinami. Naše hořké čokoládové tyčinky s malinami jsou vyrobeny z nejkvalitnějšího holandsky zpracovaného kakaového prášku. Pokud máte zájem o naše hořké čokoládové tyčinky s malinami, klikněte na tlačítko níže a proveďte nákup.“

Zní to přirozeně? Vůbec ne. Nezapomeňte, že pro úspěšnou strategii SEO se musíte zaměřit především na návštěvníky svých stránek. Místo toho tedy můžete napsat něco jako:

„Naše nová tyčinka z hořké čokolády s malinami je ideální volbou pro milovníky výrazných chutí. Je vyrobena z nejkvalitnějšího holandsky zpracovaného kakaového prášku a naplněna trpkou malinovou marmeládou, jejíž chuť vynikne při každém kousnutí.“

Tento typ popisu přirozeně používá klíčové slovo, ale také pomáhá zákazníkům představit si přesný zážitek z kousnutí do čokoládové tyčinky.

TIP: Zajímá vás více, jak upravit produktové stránky pro SEO i zákazníky? Této problematice jsme se věnovali v článku Upravte zobrazení produktů ve WooCommerce a zvyšte tak prodeje.

3. Dávejte si pozor na duplicitní obsah

Duplicitní obsah je text, který se na internetu objevuje na více místech, ať už na vašich nebo cizích stránkách. Vyhledávače jako Google duplicitní obsah nemají rády a penalizují ho. Ve výsledcích vyhledávání se umisťuje na horších pozicích nebo vůbec.

Jak se tedy vyhnout duplicitnímu obsahu ve vašem internetovém obchodě?

  • Nekopírujte slovo od slova popisky výrobců. Pokud produkty dodáváte formou dropshipu, ujistěte se, že nepřidáváte pouze slovo od slova popisky dodavatele. Koneckonců, všichni ostatní, kteří prodávají stejné zboží, pravděpodobně dělají totéž. Místo toho buďte jedineční a dejte věcem vlastní popisek.
  • Pro každý produkt napište jedinečný popisek. Pokud máte podobné produkty, mohlo by být lákavé zkopírovat a vložit stejný popisek vícekrát. To však může zhoršit hodnocení obou produktových stránek vyhledávači. Věnujte nějaký čas přemýšlení o tom, čím se každý z nich liší, a zaměřte se na to.
  • Překontrolujte si strukturu adresy URL. Dávejte pozor na věci, jako jsou ID relace, sledovací odkazy a problémy se stránkováním.

4. Použijte klíčová slova v textu odkazu

Interní odkazy – odkazy na jiný obsah na vašem webu – jsou z hlediska SEO nesmírně cenné. Jsou skvělým způsobem, jak pomoci Googlu pochopit vztah mezi všemi vašimi stránkami.

Při vytváření těchto odkazů však nepoužívejte jako text odkazu pouze fráze typu „klikněte sem“ nebo „podívejte se sem“. Místo toho uveďte klíčová slova.

Např. „Klikněte zde na náš seznam nejlepších hraček pro batolata“ je z hlediska SEO horší volbou. Raději použijte „Náš seznam nejlepších hraček pro batolata obsahuje ještě více skvělých nápadů na dárky!“

Používejte přívětivý tvar URL adresy. Ocení to zákazníci i vyhledávače.

5. Usnadněte vyhledávačům procházení struktury adres URL

Dobrý formát adresy URL pomáhá návštěvníkům stránek s orientací, protože poskytuje náhled na to, o čem stránka je. Totéž však ocení i vyhledávače.

Snažte se, aby adresy URL byly krátké, výstižné a popisné. Pokud tedy prodáváte například french press, chcete se vyhnout adrese URL produktu, jako je web.cz/obchod/produkt/374820/zobrazit. Místo toho zkuste něco jako web.cz/stroje/french-press. Vidíte, o kolik je to uživatelsky přívětivější?

Uveďte také v URL klíčová slova, pokud je to vhodné. Primární by měl být zážitek pro návštěvníky webu, ale možná se vám podaří klíčové slovo do adresy URL vložit tak, aby stále dobře fungovalo.

6. Používejte text alt u obrázků

Vyhledávače vaše obrázky ve skutečnosti „nevidí“. Jak tedy poznají, co je na jednotlivých obrázcích? Odpovědí je Alt text.

Alt text je v podstatě popisek, který uvedete u každého obrázku na webu a který by měl obsahovat cílové klíčové slovo. Zároveň by měl být co nejpopisnější. Proč? Protože text alt se používá také ve čtečkách obrazovky k „přečtení“ obrázků osobám se zrakovým postižením.

Pokud tedy můžete uvést cílové klíčové slovo, skvělé! Pokud není pro popis obrázku užitečné, klíčové slovo vynechejte.

Např. Řekněme, že prodáváte papírenské zboží na fotografii níže. Vhodný alt text  by mohl být: „bílý zápisník se zeleným květinovým vzorem a stejně vzorovanou tužkou, položené na stole spolu s květy divoké růže.“

bílý zápisník se zeleným květinovým vzorem a stejně vzorovanou tužkou, položené na stole spolu s květy divoké růže

Vyplněný alternativní popis obrázku zvyšuje z kvalitu webu z hlediska SEO.

7. Použijte Google Ads k testování svých cílů

Vzpomínáte si na důležitost záměru uživatele při vyhledávání klíčových slov? Pokud se chystáte investovat nespočet hodin a prostředků do umístění na určitý výraz, neradi byste zjistili, že přitahuje návštěvníky, kteří nemají zájem o koupi toho, co nabízíte.

Relativně levným způsobem, jak zjistit hodnotu umístění pro určitý termín, je dočasně zaplatit za umístění v Google Ads. Rozšíření pro WooCommerce Google Listings & Ads umožňuje poměrně snadno nastavit kampaň a měřit výsledky.

Vytvořte reklamní skupinu s několika specifickými výrazy. Při zadávání klíčových slov nezapomeňte použít závorky [ ] nebo uvozovky “ „, aby se vaše reklamy zobrazovaly pouze tehdy, když lidé použijí úzce související klíčová slova s těmi, na které se zaměřujete.

Pokud máte správně nastaveno měření konverzí, budete schopni zjistit, zda vám návštěvnost generovaná těmito klíčovými slovy skutečně přináší platící zákazníky. Porovnejte výsledky této kampaně s ostatními kampaněmi nebo jinými metrikami obchodu, abyste zjistili kvalitu návštěvnosti, kterou přináší.

Pokud je zisková, můžete se dokonce rozhodnout, že budete placenou kampaň provozovat tak dlouho, dokud nedosáhnete organických pozic a nebudete moci získat nejlepší umístění zdarma!

8. Vyhněte se nefunkčním odkazům

Nefunkční odkazy jsou matoucí nejen pro návštěvníky webu, ale také pro vyhledávače. Odkazy pomáhají Googlu pochopit strukturu vašeho webu a zvyšují důvěryhodnost vašeho webu, u nefunkčních je tomu pochopitelně naopak.

Zkontrolovat všechny odkazy ručně však může být obtížné (a časově náročné!). Můžete proto použít nástroje, jako je Screaming Frog nebo doplněk Broken Link Checker, a vše si ohlídat. A pokud změníte adresu URL stránky, zvažte nastavení přesměrování 301, abyste vyhledávačům sdělili, že odkaz byl aktualizován.

9. Zrychlete své stránky

Rychlé načítání webu je klíčem ke skvělému uživatelskému zážitku, takže není překvapením, že vyhledávače při hodnocení vašich stránek zohledňují rychlost. Zde je několik tipů, jak zajistit, aby byl váš obchod rychlý:

  • Optimalizujte obrázky. Používejte pouze soubory o nejmenší nutné velikosti a komprimujte mediální soubory, kdykoli je to možné.
  • Nastavte ukládání do mezipaměti. Ukládání do mezipaměti uloží kopii vašich webových stránek do prohlížečů návštěvníků, takže se při příští návštěvě načtou mnohem rychleji. Můžete to nastavit pomocí cache pluginu, jako je WP Rocket.
  • Zvažte CDN. Síť pro doručování obsahu (CDN) ukládá náročné soubory mimo web, takže se načítají rychleji. Zároveň načítá vaše stránky z distribuovaných serverů, které jsou nejblíže místu, kde se nachází každý jednotlivý návštěvník webu. Jetpack má skvělou bezplatnou síť CDN pro WordPress.
  • Vyberte si skvělý hosting. Tím vytvoříte základ pro velkou rychlost webu.
  • Omezte počet používaných pluginů. Čím více pluginů, tím více kódu a tím větší zátěž pro váš web. Nechte si nainstalované jen ty nezbytné a zvažte, bez kterých se obejdete.
  • Pravidelně aktualizujte WordPress, šablonu a pluginy. Aktualizace často obsahují optimalizovaný kód, který se načítá rychleji. Navíc je to důležité pro bezpečnost a funkčnost vašeho webu.

Kompletního průvodce ohledně optimalizace rychlosti ve WordPress najdete na stránkách WPlama.cz.

Srovnávače zboží díky XML feedům nabídnou zákazníkům i vaše produkty.

Srovnávače a vyhledávače zboží vám pomůžou oslovit široký okruh zákazníků.

Bonusový tip: Vyhledávače zboží

Nejen klasické vyhledávače mohou být levným zdrojem návštěvnosti. Nezapomeňte ani na populární srovnávače a vyhledávače zboží, mezi které patří Google Nákupy, Heuréka, Zboží, Glami a další. Díky inzerci na srovnávačích zboží se vaše nabídka dostane k širokému okruhu zákazníků, kteří by jinak do vašeho e-shopu nezavítali.

WooCommerce e-shop lze jednoduše propojit se srovnávači zboží pomocí pluginu XML Feedy pro porovnávače, který zajistí, že vaše nabídka na srovnávačích bude vždy aktuální a osloví nové zákazníky.

Kvalitní uživatelský zážitek je základ SEO e-shopu

Pravděpodobně zjistíte, že všechny tipy mají jedno společné: zaměřují se na skutečné lidi.

Vyhledávače chtějí svým uživatelům poskytovat co nejlepší výsledky vyhledávání. Pokud tedy věnujete čas tomu, abyste se zaměřili na své publikum a poskytli mu skvělý uživatelský zážitek, budete na dobré cestě k vynikající optimalizaci pro vyhledávače.

Chcete ještě více tipů? Přečtěte si SEO průvodce pro WordPress od WPlama.

Zaujal vás článek?

Nechte si 1x měsíčně zasílat upozornění na nové články a další už vám neutečou.

Souhlasím se zasíláním newsletterů a přečetl jsem si vše o zpracování osobních údajů.

Novinky, slevy a aktualizace už vám neutečou. Přihlaste si odběr newsletteru a jako bonus pošleme 15% slevu.

Souhlasím se zasíláním newsletterů a přečetl jsem si vše o zpracování osobních údajů.

Zajímají vás příspěvky ze světa e-shopů a WooCommerce? Sledujte nás na sociálních sítích.

Mohlo by vás zajímat

GPSR je tady: Nové nařízení EU, které ovlivní e-shopy

GPSR je tady: Nové nařízení EU, které ovlivní e-shopy

E-shopaři pozor, Evropská unie připravila další nařízení, se kterým musíte ve svém e-shopu počítat. A protože toto nařízení vejde v platnost již 13. prosince 2024, pojďte se podívat, o co se jedná, když se řekne GPSR. Co je to GPSR? GPSR (nařízení EU 2023/988 o obecné...

číst více
Kompletní průvodce e-mail marketingem pro e‑shopy

Kompletní průvodce e-mail marketingem pro e‑shopy

Ať už máte s e-mail marketingem nějaké zkušenosti nebo jste úplný nováček, rozhodně byste ho neměli podceňovat. Jen těžko totiž najdete efektivnější marketingový nástroj, než je právě e-mailing. V našem článku se dozvíte vše, co potřebujete, aby e-mail marketing ve...

číst více

Odebírejte novinky a získejte 15% slevu na první nákup.

Potvrďte přihlášení odkazem v e-mailu.

0
    0
    Košík
    Košík je prázdnýZpět do obchodu
      Použít kupón