Ať už máte s e-mail marketingem nějaké zkušenosti nebo jste úplný nováček, rozhodně byste ho neměli podceňovat. Jen těžko totiž najdete efektivnější marketingový nástroj, než je právě e-mailing. V našem článku se dozvíte vše, co potřebujete, aby e-mail marketing ve vašem e-shopu fungoval, jak má.
Proč se zabývat e-mail marketingem?
I když se nákupní a komunikační zvyklosti lidí mění, e-mail stále zůstává důležitým komunikačním kanálem, který používá naprostá většina uživatelů internetu. E-maily kontrolujeme několikrát denně a díky smartphonům víme o každé doručené zprávě hned.
Jako majitel e-shopu určitě víte, že hledání nových zákazníků pro váš e-shop nebývá vždy snadné. Oproti tomu je oslovení zákazníků, kteří již u vás nakoupili nebo se přihlásili k odběru newsletteru, hračka.
Zákazníci, kteří vám svěřili svůj e-mail, už vás znají, možná dokonce důvěřují vašemu e-shopu a jejich oslovení je levnější než akvizice nových zákazníků. E-mail marketing je skvělým nástrojem pro remarketing, zvyšování celoživotní hodnoty zákazníka e-shopu (CLV) i budování značky.
Celoživotní hodnota zákazníka (CLV) udává, kolik peněz za svůj “život” zákazník v e-shopu utratí.
Dobře zvládnutý e-mail marketing přináší výsledky a jeho návratnost je vysoká. Přitom náklady na tento druh marketingu jsou poměrně nízké a ani technologicky nebo časově se nejedná o příliš náročnou aktivitu. Navíc databáze kontaktů, kterou vytvoříte, je aktivem ve vašich rukách – na rozdíl od sledujících na sociálních sítích, o které můžete lusknutím prstu přijít.
Doporučujeme využívat v e-shopu e-mail marketing? Jednoznačně ano.
Jak začít s e–mailingem i ve vašem e-shopu?
Zapomeňte na náhodné ruční odesílání e-mailů. Za prvé je to neefektivní a za druhé by vaše e-maily stejně skončily u zákazníků ve spamu. Pro e-mail marketing budete potřebovat e-mailingovou platformu, která se o doručení postará, strategii a také trochu právního know-how.
Výběr platformy
Pro e-mailing ve WooCommerce máte dvě základní možnosti – zvolit plugin, díky kterému budete moci své e-maily vytvářet přímo v administraci (např. MailPoet, Mailster a další), nebo propojit svůj e-shop s externí e-mailingovou platformou.
E-mailingové platformy jsou programy, které umožňují vytvářet, odesílat a automatizovat e-maily. Navíc dovolují e-maily personalizovat a segmentovat, např. oslovovat zákazníky jménem a posílat jim různé typy e-mailů, podle toho, co by je mohlo zajímat.
Cena za e-mailingovou platformu se liší v závislosti na tom, kolik kontaktů bude ve vaší databázi a jaké funkce budete potřebovat. Pro začátek můžete využít u některých platforem tarif zdarma a poté jej navyšovat. Nižší tarify se pohybují v řádech stokorun, vyšší pak i v tisících za měsíc.
TIP: Takovou e-mailingovou platformou je např. SmartEmailing, který se svým WooCommerce e-shopem snadno propojíte pomocí našeho pluginu SmartEmailing.
Strategie e-mail marketingu
Ještě než začnete s rozesíláním, je třeba si vše rozmyslet a stanovit strategii vašeho e-mail marketingu.
Cílová skupina
Stejně jako u jiných způsobů marketingu, základem úspěchu je znát svou cílovou skupinu a posílat takové e-maily, které jí budou užitečné. Jedině tak se nestanou dalším otravným spamem.
Je vaše cílová skupina velmi široká nebo jich máte dokonce několik? V takovém případě je dobré své kontakty segmentovat a pro jednotlivé segmenty nastavit vlastní rozesílku.
Texty
Hlavním pilířem e-mailingu jsou bezesporu texty. Je proto třeba věnovat jim náležitou péči.
Tone of voice
Tone of voice neboli tón komunikace je způsob, jakým k zákazníkům promlouváte. Tón vašich e-mailů by měl být jednotný, hodit se k celkové komunikaci vaší značky a cílové skupině. Pokud komunikujete na svém webu se zákazníky formálně, dodržte tento tón i v e-mailech. Jestliže se to k vaší značce hodí, můžete být ve vašich e-mailech vtipní, neformální nebo například přátelští.
Předmět a preheader
Předmět a preheader jsou nejdůležitějšími částmi e-mailu. Právě ony totiž rozhodují o tom, zda zákazník e-mail otevře nebo ne. Je proto třeba psát je tak, aby vystihovaly obsah e-mailu a zároveň adresáta nalákaly k jeho otevření.
Preheader je krátký úsek textu, který se zobrazuje za/pod předmětem v přehledu došlých e-mailů.
Aby předmět plnil svou funkci, je třeba dát si pozor na jeho délku. Na počítači se adresátovi zobrazí předmět o délce 60-75 znaků, v mobilní aplikaci je to však výrazně méně – okolo 40 znaků.
Preheader pak navazuje na předmět a můžete zde využít 80-110 znaků. Pokud jej nevyplníte, automaticky se zde zobrazí část textu z e-mailu. A to nemusí být zrovna to, co se vám hodí. Dobře napsaný preheader pozitivně ovlivňuje míru otevření e-mailu, proto doporučujeme na něj nezapomínat.
Odesílatel
Kromě předmětu a preheaderu uvidí adresát jako první také odesílatele. Pohlídejte si, aby bylo na první pohled jasné, kdo píše. Můžete využít název svého e-shopu či značky (např. MůjEshop.cz) nebo využít “reálného” odesílatele (např. Alena z MůjEshop.cz), což může opět podpořit čtenost vašich e-mailů.
Oslovení
Nyní zákazník váš e-mail otevřel a první, co uvidí, je oslovení. Pokud vaše e-mailingová platforma umožňuje personalisované oslovení adresáta (jménem), využijte toho. Takové oslovení zvyšuje důvěryhodnost e-mailu a tím i míru otevření a proklikovost.
TIP: Oslovovat zákazníky ve správném tvaru jména vám umožní plugin České oslovení. Díky němu můžete v zákaznických e-mailech odesílaných WooCommerce oslovovat zákazníky správně. Více o pluginu
Rozvržení textu
Dobrá čitelnost udrží adresáta u e-mailu až do konce. Aby se e-mail dobře četl, je třeba text rozčlenit do odstavců, které nebudou příliš dlouhé. Využívejte také nadpisy a podnadpisy, odrážkové seznamy a vytučnění důležitých částí.
Výzva k akci
Každý e-mail, který zákazníkům zašlete, by měl splňovat předem určený cíl. Aby zákazníci udělali, co po nich chcete, je třeba do e-mailů přidat odpovídající výzvu k akci. Pohlídejte si, aby tato výzva byla srozumitelná a výrazná. Kromě samotných odkazů můžete využít také tlačítka.
Pozor na příliš výzev k akci. Můžete čtenáře zmást a odradit jej. Jedna bývá tak akorát.
Vizuální podoba e-mailů
Kromě textů je důležité také grafické zpracování e-mailů. E-mail by měl odrážet styl vaší značky a používat vaše barvy, logo, příp. fonty.
Můžete použít také obrázky, animace a další interaktivní prvky, ale je třeba vždy brát v úvahu, že ne každý čtenář má jejich načítání povoleno. E-mail plný prázdných okének nebude pro čtenáře atraktivní, používejte tedy tyto prvky s mírou.
Myslete také na zobrazení e-mailů na různých typech zařízení (tzv. responzivita). Vaše e-maily by měly dobře vypadat jak na počítači, tak na tabletech a mobilních telefonech.
Typy e-mailů
Když se řekne e-mail marketing, asi se vám vybaví typický newsletter. Ale newsletter je pouze jeden z mnoha typů e-mailů, kterým můžete (a měli byste) věnovat pozornost. Podívejme se na to podrobně.
Uvítací e-mail
Uvítací e-mail je první e-mail, který od vás zákazník dostane poté, co vám svěřil svou adresu. Čtenost uvítacích mailů je až 50 %, a proto tento e-mail dobře využijte.
Při nákupu nebo registraci k odběru newsletteru zákazníci očekávají potvrzení své akce. Nastavte automatické odesílání uvítacího e-mailu ihned nebo maximálně do hodiny.
V uvítacím e-mailu kromě potvrzení akce můžete např.:
- přidat krátké představení své značky, ve kterém vypíchnete vaši přidanou hodnotu – např. skvělý zákaznický servis nebo důraz na ekologii
- vybídnout ke sledování vašich sociálních sítí
- poskytnout malou slevu pro příští nákup
- navnadit na zajímavý obsah dalších e-mailů apod.
Pokud zákazníka nepřesvědčíte k nákupu nyní, alespoň tak zvýšíte šanci na otevření dalšího e-mailu od vás.
Transakční e-maily
Transakční e-maily jsou ty, které slouží k informování zákazníků o probíhající transakci – typicky se jedná o e-maily o potvrzení objednávky, s fakturou apod. Přestože se zdá, že u těchto e-mailů není co řešit, jejich zpracování je velmi důležité pro celkovou spokojenost zákazníka s nákupem. Dobře řešené transakční e-maily podstatně přispívají k ochotě zákazníka nakoupit znovu.
Na co tedy u transakčních e-mailů nezapomenout? Nejdůležitější jsou u těchto e-mailů jasné a srozumitelné informace o tom, co se s objednávkou děje a co bude následovat. Kromě shrnutí objednávky by měl zákazník také vědět, v jakém časovém horizontu bude zásilka předána dopravci, kde ji může sledovat, jak a kdy získá fakturu apod.
TIP: Automatické přidávání odkazů na sledování zásilky do e-mailů vyřešíte jednoduše pomocí dopravních pluginů.
K transakčním e-mailům přidejte také přílohy, které se týkají zakoupených produktů, např. návody k použití, technické listy, certifikáty apod. Elektronická forma je pro zákazníky pohodlnější než listinná podoba.
TIP: Přílohy k e-mailům podle zakoupených produktů i země zákazníka automaticky přidá plugin Toolkit.
Aktivizační e-maily
Pokud váš zákazník dlouho nenakoupil nebo neotevřel e-mail od vás, pošlete mu e-mail, ve kterém se pokusíte znovu získat jeho pozornost. Možná prostě jen zapomněl nebo si vašich e-mailů nevšiml mezi jinými.
Napište nepřehlédnutelný předmět e-mailu nebo zkuste nabídnout speciální slevu. Zlákání neaktivního zákazníka k opětovnému nákupu je snazší než u zákazníka nového, který vaši značku ještě vůbec nezná.
Aktivizační e-maily se obvykle dají v e-mailingové platformě nastavit automatizovaně.
E-mail pro opuštěný košík
Až tři čtvrtiny zákazníků nedokončí nákup napoprvé a zanechá produkty v košíku. Naštěstí, pokud se jedná o přihlášené zákazníky, můžete se připomenout se automatickým e-mailem.
Čtenost e-mailů o opuštěném košíku bývá vysoká a část zákazníků po takovém připomenutí opravdu nakoupí. Takový postup zvyšuje vaši efektivitu.
V připomínacím e-mailu můžete např.:
- nabídnout radu ohledně nákupu
- poskytnout malou slevu
- připomenout konkrétní zboží z košíku
Propagační e-maily
E-maily se speciální nabídkou nebo kampaní – to jsou propagační e-maily. Přestože jsou slevové akce, kódy nebo limitované nabídky mezi zákazníky velmi populární, nepřehánějte to s nimi. Vaši čtenáři pak takové e-maily budou vnímat jako spam a brzy je přestanou otevírat nebo hůře je opravdu jako spam označí, a tím zhorší vaše spam skóre a doručitelnost e-mailů (viz dále).
Tomu, aby se odběratelé vašich e-mailů odhlašovali, můžete částečně zabránit také již zmíněnou segmentací. Pro tento typ e-mailů to platí obzvláště.
Newsletter
Hodně společného s předchozím typem e-mailů má i newsletter. Také může čtenáře informovat o akcích a nabídkách, ale zároveň o novinkách, plánech nebo novém obsahu na webu.
Pravidelně odesílaný newsletter udrží zákazníky v kontaktu s vámi a je důležitým pilířem pro podpoření opakovaných nákupů, zejména pokud se vám povede vyladit jej tak, aby byl zajímavý. Ty nejlepší newslettery v sobě kombinují užitečné informace pro zákazníky s přiměřenou nabídkou produktů.
Automatické e-mailové sekvence
Již jsme se zmínili o automatických e-mailech pro uvítání, aktivizaci a opuštěný košík. Tím ale možnosti automatizace v e-mailingu nekončí. V e-mailingové platformě můžete nastavit automatizace přesně na míru vašemu e-shopu.
Pár příkladů:
- e-mail k narozeninám/svátku – pokud znáte jméno či datum narození vašeho zákazníka, můžete mu v tento den zaslat speciální slevový kupón
- e-maily na základě nakoupených produktů – např. s návody k použití nebo s doplňujícím sortimentem
- kampaň pro opakované nákupy – pro doplnění produktů nebo s nabídkou souvisejícího zboží
- žádost o recenzi – lze doplnit nabídkou slevového kuponu
- uvítací série pro nové odběratele – např. s představením značky, sortimentu, problematiky apod.
Sběr kontaktů
Abyste mohli začít s rozesílkou, budete potřebovat e-mailové kontakty. Dejte si pozor! Není možné zasílat vaše e-maily na náhodné adresy. E-mailová adresa je osobní údaj a nakládání s ní podléhá směrnici GDPR (viz dále).
Jak na to? Pro sběr e-mailových kontaktů se běžně využívá formulář přímo v pokladně a na stránkách e-shopu. Aby byli návštěvníci webu motivováni se k odběru e-mailů přihlásit, můžete nabídnout:
- slevu za přihlášení k odběru
- upozornění na novinky a akce
- užitečný obsah (např. e-book ke stažení)
Právo a e-mailing
Abyste vyhověli směrnici GDPR, budete pro zasílání e-mailů potřebovat souhlas majitelů e-mailových schránek se Zásadami zpracování osobních údajů. To je dokument, ve kterém přesně popíšete, co se svěřenými osobními údaji budete dělat.
Souhlas musí být svobodný, aktivní a vědomý, a jste povinni jej evidovat. Může se opět jednat o formu checkboxu ve formuláři, ale nesmí být dopředu zaškrtnutý.
Nejbezpečnější volbou je tzv. double opt-in:
- Zákazník požádá (většinou prostřednictvím kontaktního formuláře nebo zaškrtnutím checkboxu v pokladně) o zasílání newsletteru.
- Na zadanou e-mailovou adresu mu přijde e-mail, který ho vybízí k potvrzení odběru kliknutím na přiložený odkaz.
- Po kliknutí dojde k zařazení příjemce do e-mailové databáze.
Takto zajistíte z hlediska GDPR takřka neprůstřelný důkaz pro případ kontroly a zároveň odfiltrujete chybně zadané adresy.
TIP: Vše o GDPR pro e-shopy najdete v našem článku GDPR pro e-shopy: Jak vyhovět nařízení o ochraně osobních údajů?
Nezapomeňte, že každý e-mail musí obsahovat odkaz pro odhlášení, jehož prostřednictvím se dá z odběru newsletteru odhlásit. O to se ale většinou postarají e-mailingové platformy automaticky.
Komu lze zasílat marketingové e-maily bez souhlasu?
Existuje tzv. zákaznická výjimka pro zasílání e-mailů. Díky ní můžete stávajícím zákazníkům zasílat nabídky podobného zboží a služeb, které u vás zakoupili.
Nakupující zákazník ale musí mít možnost zasílání e-mailů předem odmítnout – např. checkboxem v pokladně, který zaškrtne, pokud si nepřeje dostávat reklamní sdělení.
Vyhodnocení vašeho e-mail marketingu
Aby byl váš e-mail marketing úspěšný, je třeba jej pravidelně vyhodnocovat a na základě tohoto vyhodnocení svou rozesílku upravovat. Můžete samozřejmě využít i A/B testování.
Podívejme se na nejdůležitější metriky, které vám pomohou váš e-mailing zhodnotit.
Open rate (míra otevření)
Míra otevření udává procento e-mailů, které byly otevřeny. Nízký open rate napovídá, že je třeba vylepšit předmět/preheader e-mailu či odesílatele.
Click-Through rate (míra prokliku)
Míra prokliku udává procento čtenářů, kteří ve vašem e-mailu klikli na odkaz. Pokud je nízká, zvažte, zda neupravit vaše výzvy k akci v e-mailech.
Unsubscribe rate (míra odhlášení)
Míra odhlášení udává, kolik procent čtenářů se na základě daného e-mailu odhlásilo z odběru. Pokud je vysoká, je načase se zamyslet nad relevancí vašich rozesílek a jejich četností.
Delivery rate (míra doručitelnosti)
Míra doručitelnosti značí, kolik e-mailů se povedlo doručit. Pokud je tato metrika nízká, může to značit technické problémy s doručováním a je třeba zkontrolovat, zda máte svou e-mailingovou službu správně nastavenou nebo nemají vaše e-maily vysoké spam skóre.
Spam skóre měří pravděpodobnost, že e-mail skončí v nevyžádané poště. Čím vyšší skóre, tím pravděpodobněji budou e-maily označeny jako spam.
Konverzní poměr
Konverzní poměr udává procento příjemců, kteří na základě e-mailu provedli požadovanou akci – např. nákup. Díky této metrice můžete měřit úspěšnost vašich e-mailových kampaní a výzev k akci.
E-mail marketing je pro úspěšný e-shop nezbytností
E-mail marketing je jednou z nejefektivnějších forem marketingu, bez které se neobejde žádný e-shop. Pomocí e-mailingu můžete ovlivňovat míru opakovaných nákupů, celoživotní hodnotu zákazníka i budovat svůj brand.
Protože je e-mail marketing tak mocným nástrojem, vyplatí se mu věnovat pozornost – textací transakčních e-mailů počínaje, přes newslettery až po e-mailové automatizace. V e-mailingu si zkrátka každý e-shop najde, co potřebuje.
Jak jste na tom s e-mail marketingem ve vašem e-shopu?
Nenechávejte úspěch svého e-shopu náhodě. Přihlaste se k odběru našeho newsletteru a my vám budeme pravidelně zasílat tipy, které vám k němu pomohou.