6. 3. 2024 začíná platit Google Consent Mode v2. V českém e-commerce rybníce, kde se často nedaří naplňovat ani požadavky předchozí verze Consent Mode, se šíří mírná panika. Co bude tahle změna znamenat pro e-shopy a je to konec marketingu jak ho známe?
Co je Google Consent Mode v2?
7. března vchází v platnost The Digital Markets Act neboli zákon o digitálních trzích. Ten tzv. gatekeeperům (velké digitální platformy, např. Google, Meta, Amazon apod.) omezuje možnosti nakládání s osobními údaji.
V návaznosti na to přichází Google s vyššími nároky pro udělování souhlasu se zpracováním dat od návštěvníků webů – to jsou ony dobře známe lišty vyžadující souhlas s ukládáním cookies. Nyní je bude třeba upravit tak, aby vyhovovaly novým požadavkům Google Consent Mode v2.
Kromě souhlasu s marketingovými a analytickými cookies, teď budete od svých návštěvníků také vyžadovat souhlas se zasíláním osobních údajů společnosti Google pro reklamní účely a s personalizovanou reklamou.
Jaké důsledky má Google Consent Mode v2 pro e-shopy?
V současné době se e-shopů Google Consent Mode v2 týká především pokud využíváte službu Google Ads pro remarketing.
Pokud po 6. březnu nebude mít e-shop implementovaný nový Consent Mode, data o návštěvnících vašich stránek se nebudou předávat do služby Google Ads a postupně přestane fungovat oslovování uživatelů remarketingem. To by se u většiny e-shopů negativně odrazilo na tržbách.
Vliv tohoto opatření na službu Google Analytics je v současné době nejasný. Podle některých zdrojů může dojít ke zkreslení dat, pokud opatření nebude implementováno, podle jiných prozatím Analytics poběží beze změny i s původním Consent Mode.
Jak s e-shopem vyhovět Google Consent Mode v2?
Aby e-shop vyhověl novému Consent Mode, je třeba upravit shromažďování souhlasů a jejich předávání společnosti Google. Pokud využíváte pro souhlas s cookies řešení třetí strany (např. plugin), informujte se u poskytovatele, zda implementuje nový Consent Mode.
TIP: Na stránkách Googlu najdete seznam partnerských platforem pro správu souhlasu (CMP), které podporují nový režim souhlasu. Pro WordPress a WooCommerce je jedním z nejpoužívanějších consent pluginů Complianz, který takovou partnerskou platformou je.
V případě vlastního řešení souhlasu je třeba implementovat nové parametry pro API režimu souhlasu:
- ad_user_data (pro odesílání osobních údajů společnosti Google za účelem reklamy)
- ad_personalization (pro souhlas s personalisovanou reklamou)
Google na svém webu nabízí podrobný návod pro vývojáře.
Dalším krokem je nové otextování lišty (banneru, pop-upu aj.) pro souhlas. Pravidla pro cookie lištu platí stejná, ale kromě souhlasu s marketingovými a analytickými cookies budete potřebovat ještě souhlas se zasíláním osobních údajů společnosti Google pro reklamní účely a s personalizovanou reklamou.
Jaká pravidla by měla splňovat nová consent lišta?
Kromě přidání nových účelů se pravidla pro consent lištu nemění. Jaká to jsou?
- Každý účel musí být návštěvníkem potvrzen aktivně a zvlášť – checkboxem, přepínačem apod. Nesmí být předem označený jako přijatý – tzv. opt-in.
- Odmítnutí by mělo být stejně snadné jako přijetí.
- Vstup na web nesmí být podmíněný souhlasem.
- Lišta, banner apod. nesmí bránit užívání webu i bez vyjádření o souhlasu/nesouhlasu.
Poněkud lichá je představa, že návštěvníci e-shopu potvrdí všechny souhlasy, aby vám udělali radost. Při ryze funkční textaci consent lišty tak můžete očekávat pokles v souhlasech s cookies a zpracováním dat a s tím spojený nižší výkon remarketingu.
Již v současnosti využívají některé weby kreativnějšího zpracování cookie lišt za účelem zvýšení množství souhlasů. V takovém případě vždy doporučujeme využít právního poradenství a problematiku konzultovat.
A co dál? Konec cookies třetích stran se blíží
Bohužel, Google Content Mode není vše, co nás tento rok čeká. Pravděpodobně na podzim 2024 dojde k ukončení podpory cookies třetích stran pro Google Chrome, což bude další ranou pro marketing a cílenou reklamu.
Od podzimu nebude tedy možné používat jiné než funkční cookies pro uživatele Google Chrome. Prohlížeče Safari, Mozilla či Microsoft Edge tak činí již dnes, ale Chrome jako celosvětově nejrozšířenější bude nejzásadnější změnou.
Jednotliví poskytovatelé služeb tak v současnosti zavádějí náhradní řešení, jak se bez těchto cookies obejít. Facebook navrhl vlastní měření Conversion API (Facebook CAPI), Google přichází s Privacy Sandbox, Sklik s rozšířenou identifikací uživatele. Tato řešení ale zcela cookies třetích stran nenahradí.
Více než kdy jindy bude nyní důležité získávat od uživatelů vlastní data, analyzovat je a na jejich základě tvořit marketingovou strategii. Jak tato opatření změní e-commerce a marketing jako takový se již brzy dozvíme.
Byl pro vás náš článek užitečný? Přihlaste se k odběru newsletteru a žádný další už vám neunikne!
Zdroj:
Updates to consent mode for traffic in European Economic Area (dostupné na https://support.google.com/tagmanager/answer/13695607?hl=en)
The Digital Markets Act (dostupné na https://digital-markets-act.ec.europa.eu/index_en)