Jak mohou malé e-shopy v roce 2024 konkurovat gigantům na trhu?

Hrozba marketplace: Jak mohou malé e-shopy v roce 2024 konkurovat gigantům na trhu?

14. 2. 2024 | Blog, Marketingové tipy

Vlastníte malý e-shop a stále častěji se ptáte, jak uspět v konkurenci velkých hráčů typu marketplace? Nejen do Česka dorazily mezinárodní marketplaces, které nabízí zboží od jehly po lokomotivu za nízkou cenu a díky obrovskému budgetu na marketing bombardují zákazníky reklamou všude. Tomu jako malý e-shop prostě konkurovat nemůžete.

Má v takových podmínkách cenu snažit se o provozování malého e-shopu? My si myslíme, že má. Ale musíte na to jít jinak. Načerpejte inspiraci, jak na to i bez výhry v loterii, v dnešním článku.

Vy nejste marketplace: Udělejte z velikosti vaši přednost

Je naivní myslet si, že jako malý e-shop dosáhnete úspěchu se stejnou strategií, jakou používají ty největší e-shopy a marketplaces. Taková cesta u malého e-shopu fungovat nebude. Naopak je třeba dobře rozmyslet a využít strategii, která maximálně zohlední a využije přednosti malého e-shopu.

Sice nemůžete nabízet sortiment stejně široký jako marketplace nebo investovat tolik do vašeho marketingu, ale jako malý podnik máte také výhody, kterých můžete při správném přístupu využít. Může to být například úzké zaměření na konkrétní segment trhu, osobní přístup k zákazníkům nebo skvělý příběh, který stojí za vaším byznysem. Pojďme si tyto možnosti, které jsou předností malých e-shopů, rozebrat konkrétněji.

Specializujte se

Nejste supermarket, abyste nabízeli všechno pro všechny. Najděte vhodnou niche (oblast na trhu), ve které se stanete leadrem. Menší šířka sortimentu více konkretizuje vaši cílovou skupinu a tu tak snáze oslovíte. S promyšlenou marketingovou strategií se i s menším budgetem můžete stát expertem pro danou kategorii a být první volbou k nákupu.

Pro specifická publika dobře funguje obsahový marketing. Ten spočívá ve vytváření zábavného nebo užitečného obsahu (např. blogové články, videa, podcasty, příspěvky na soc. sítě), který vaše publikum zajímá. Obsah můžete využít pro oslovování zákazníků na sociálních sítích, přes e-mailing nebo webové vyhledávače prostřednictvím SEO (optimalizace pro vyhledávače).

Poznejte svého zákazníka

Díky užšímu záběru můžete dopodrobna poznat vašeho ideálního zákazníka. Kdo to je a proč nakupuje zrovna u vás? Jaké jsou jeho potřeby, touhy a co ho naopak v nakupování brzdí? Kde ho najdete, jak ho oslovit? Jak mu můžete vyjít vstříc a přesvědčit ho k nákupu?

Když si na tyto otázky odpovíte, můžete vaši komunikaci i e-shop přizpůsobit tak, aby co nejvíce zákazníků z cílové skupiny nakoupilo. Cílem by nemělo být oslovit všechny, to je pro malý e-shop příliš velké sousto. Raději se soustřeďte na své ideální zákazníky.

Udělejte vaši nabídku unikátní

Ideální stav je samozřejmě ten, že nabízíte produkty, o které je zájem a které nikdo jiný neprodává. Tento stav je ale většinou fikce a s určitou mírou konkurence se prostě budete muset smířit. Na druhou stranu ale můžete svou nabídku udělat unikátní jinak.

Ve chvíli, kdy jste již dokonale poznali své cílové zákazníky, je vymýšlení toho, co by ocenili, daleko snazší. Popřemýšlejte o výhodných setech či balíčcích, nabídněte zákazníkům prémiové poradenství, věrnostní program nebo speciální možnosti doručení. O co dalšího by mohli mít vaši zákazníci zájem? Jaká bude přidaná hodnota právě vašeho e-shopu?

Dobrý příběh prodává stejně jako tvář značky

Na rozdíl od neosobního marketplace, za malými e-shopy vždy stojí člověk a jeho příběh. Lidé milují příběhy a informace ze zákulisí, a tak by byla škoda toho nevyužít. Proč jste si založili e-shop? Jaký je váš vztah k tomu, co prodáváte? Pracujete v zahradním domku nebo vám u nohou leží labrador?

Pokud zákazníci dostanou možnost poznat lidi, kteří za e-shopem stojí, vybudují si s vámi vztah a rádi u vás nakoupí i opakovaně. Zajistěte, aby zákazníci znali váš příběh a zapamatovali si vaši značku. K tomu jsou ideální sociální sítě.

K dobrému zapamatování si vašeho e-shopu také pomůže branding. Vizuálně slaďte vzhled vašeho e-shopu, sociálních sítí, e-mailové komunikace a třeba i balení zásilek. Používejte logo, brandové barvy a prvky, abyste se zákazníkům vtiskli do paměti.

Budování komunity na sociálních sítích je jednou z cest, jak mohou malé e-shopy vyniknout i v silné konkurenci marketplace.

Budování komunity na sociálních sítích je jednou z cest, jak mohou malé e-shopy vyniknout i v silné konkurenci marketplace.

Sociální sítě jsou silnou zbraní

Marketing na sociálních sítích je pro malé e-shopy jako dělaný. Lidé na sociálních sítích přirozeně vyhledávají a konzumují obsah, který je zajímá, a sociální sítě jim ho umí efektivně nabízet. Celkem snadno na nich tak můžete oslovovat vámi vybranou niche.

Sociální média jsou také dobrou platformou pro sdílení vašeho příběhu, budování povědomí o značce a komunity okolo ní. S tím vám pomůže promyšlená obsahová strategie na sociální sítě.

Pravděpodobně nebudete na sociálních sítích příliš úspěšní, pokud budete postovat jen fotografie produktů. Vaše sociální sítě by měly uživatelům přinášet nějakou přidanou hodnotu, díky které vás budou chtít sledovat. Ať už to budou tipy a triky na využití vašich produktů, nebo inspirativní či zábavné příspěvky vážící se k vašemu tématu, měli byste neustále vyvažovat přínos pro zákazníka a pro váš e-shop.

Zákaznický servis nutný

Prvotřídní zákaznický servis se vám odvděčí vysokou retencí zákazníků. Malé e-shopy jsou většinou schopné, na rozdíl od marketplaces, věnovat péči každému zákazníkovi a často je to právě tento atribut, díky kterému zákazníci malé e-shopy preferují.

Krásně zabalený balíček s ručně napsaným vzkazem, váš podpis v každém e-mailu nebo lidský přístup v případě řešení problémů se zdají jako nepodstatné drobnosti, ale jsou to drobnosti, díky kterým se zákazníci cítí výjimečně. Takové drobnosti mohou do vašeho e-shopu přivádět zákazníky, kteří nechtějí být je dalším číslem objednávky.

Zkuste to lokálně

I když máte e-shop a můžete tak odesílat téměř kamkoliv, zkuste se propojit se svým bezprostředním okolím. Nemusíte hned otevírat kamennou pobočku svého obchodu, ale co takhle zapojit se na nějakých místních offline akcích? Trhy, jarmarky, výstavy nebo školení vám můžou pomoci oslovit nové zákazníky, kteří pak online nakoupí znovu.

Vytvořte vlastní mix a nezůstávejte stát na místě

Možná, že ne všechny body, které jsme uvedli, vám vyhovují. To je naprosto v pořádku. Je na vás, abyste vytvořili vlastní strategický mix, který pomůže vašemu e-shopu zazářit. Osobitost je totiž těžkým kalibrem malých podnikatelů.

Přestože by se mohlo zdát, že boj malých e-shopů proti obrovským nákupním platformám typu marketplace je předem ztracená bitva, není tomu tak. V oblasti cen nebo šíře sortimentu malé e-shopy konkurovat nemohou, ale naštěstí se nejedná o jediné faktory, na základě kterých se zákazníci k nákupu rozhodují.

Konkurenceschopnost malého e-shopu bude vyžadovat neustálý pohyb vpřed, přizpůsobování se situaci na trhu a inovování. Udělejte první krok a přihlaste se k odběru našeho newsletteru, aby vám neunikly žádné novinky ze světa e-commerce.

Zaujal vás článek?

Nechte si 1x měsíčně zasílat upozornění na nové články a další už vám neutečou.

Souhlasím se zasíláním newsletterů a přečetl jsem si vše o zpracování osobních údajů.

Novinky, slevy a aktualizace už vám neutečou. Přihlaste si odběr newsletteru a jako bonus pošleme 15% slevu.

Souhlasím se zasíláním newsletterů a přečetl jsem si vše o zpracování osobních údajů.

Zajímají vás příspěvky ze světa e-shopů a WooCommerce? Sledujte nás na sociálních sítích.

Mohlo by vás zajímat

Odebírejte novinky a získejte 15% slevu na první nákup.

Potvrďte přihlášení odkazem v e-mailu.

0
    0
    Košík
    Košík je prázdnýZpět do obchodu
      Použít kupón