Bez kvalitních fotografií produktů se úspěšný e-shop neobejde. Dobrý snímek dokáže zákazníka zaujmout a přesvědčit k nákupu, ten špatný pravděpodobně způsobí, že se poohlédne jinde. Rozdíl mezi dobrou a špatnou produktovou fotografií přitom nemusí být velký a i s běžným vybavením zvládnete udělat show. Podívejte se jak nafotit produkt a zaujmout vaše zákazníky za pomoci pár jednoduchých tipů.
Fotografie produktů: Vlastní nebo od dodavatele?
Máte k dispozici fotografie produktů od vašich dodavatelů a přemýšlíte, jestli má vůbec cenu vytvářet vlastní? O tom nepochybujte. Vlastní fotky produktů mají pro e-shop hned několik výhod:
- Jedinečnost: Vaše fotky vyniknou mezi ostatními e-shopy, které používají stejné fotky od dodavatelů.
- Vlastní styl a budování brandu: Své produktové fotografie můžete vytvářet v jedinečném stylu tak, aby zákazníkům bylo na první pohled jasné, o jaký e-shop se jedná, a podpořit budování svého brandu
- Fotografie, které potřebujete: Sami si rozhodnete, jaké typy fotek, celky či detaily potřebujete nafotit, aby z nich vaši zákazníci získali veškeré informace, které k nákupu potřebují.
- Vícero použití: Kromě stránek produktů upotřebíte produktové fotografie např. i na sociálních sítích, v e-mailingu, blogových příspěvcích a podobně. Pro každý účel se bude hodit jiný typ fotografie.
Vlastní produktové fotografie pro e-shop se zkrátka vyplatí. Dejme se do toho.
1. Plán prezentace produktu
Ze všeho nejdříve je třeba vymyslet plán. Vezměte v úvahu, jaké produkty prodáváte a jaký styl se hodí k vaší značce.
Jaké typy produktových fotografií budete fotit?
Produktová fotografie není jen produkt na bílém pozadí. Existuje více způsobů jak nafotit produkt pro e-shop:
Produkt na bílém pozadí
Nejčastější typ fotografie produktů na e-shopech – produkt na bílém pozadí. Tento druh produktové fotografie má tu výhodu, že umožňuje zákazníkům detailní a ničím nerušenou možnost si produkt pořádně prohlédnout. Její nevýhodou je její uniformnost, protože s takovým typem fotky se zákazník setká téměř na každém e-shopu, a prakticky nulová atmosféra. Také většinou neumožňuje odhadnout reálnou velikost produktu.
Tento druh produktové fotografie pomůže v rozhodování zákazníkům, kteří již chtějí nakoupit, ale ty nerozhodnuté většinou nenaláká. Fotografie na bílém pozadí je dobré u mít u každého produktu, ale nemělo by se jednat o jediné obrázky, které má zákazník k dispozici.
TIP: Co dalšího je klíčové pro produktové stránky, které prodávají? Podívejte se do článku Upravte zobrazení produktů ve WooCommerce a zvyšte tak prodeje.
Fotografie balení
U produktů, které zákazníci kupují jako dárek, nebo u kterých je obal důležitou součástí výrobku, je vhodné zařadit také fotku balení. Ubezpečíte tak zákazníky, že se skutečně jedná o to, co chtějí a předejdete pochybám a dotazům.
Produkt v akci (lifestyle)
Fotografie produktů v akci (někdy označováno jako lifestyle produktová fotografie) jsou pravým opakem předchozích. Na těchto fotografiích je produkt zobrazen v reálném prostředí, s lidmi i dalšími rekvizitami a zákazník zde má možnost lépe odhadnout proporce produktu. Do lifestylových fotografií můžete lépe začlenit atmosféru i svůj brand a vyvolávat emoce, které pomohou zákazníky nalákat ke koupi.
Fotky produktu v akci mají opodstatnění u veškerého sortimentu, zejména pak u produktů, u kterých je dobrý vzhled primární (např. oblečení, šperky, nebo bytové doplňky). Lifestyle produktové fotografie se skvěle hodí také pro marketingové kampaně.
Focení lifestylových produktových fotografií je náročnější z hlediska prostředí, ve kterém budete fotit, i celkového konceptu.
Flatlay fotografie
Flatlay fotografie nabyla velké popularity zejména na Instagramu. Jedná se o fotografii produktu focenou shora, jejíž součástí bývají kromě samotného objektu zájmu ještě další rekvizity. Tyto fotografie postrádají hloubku, protože všechny objekty jsou v jedné rovině. Dobře nafocené flatlay fotografie jsou vizuálně zajímavé, zprostředkovávají atmosféru, pocit či příběh.
Flatlay fotografie jsou skvělým prostředkem pro budování brandu jak přímo v e-shopu, tak na sociálních sítích.
TIP: Víte, jak využít marketing na sociálních sítích pro váš e-shop? Přečtěte si náš článek Marketing na sociálních sítích: 6 způsobů, jak změnit sledující v zákazníky.
Skupiny produktů
Kromě jednotlivých produktových fotografií je možné fotit také skupiny produktů. Ty oceníte zejména pro propagační účely (ať už na sociálních sítích, přímo na webu nebo v e-mailingu), tvorbu obsahu nebo jako ilustrační obrázky pro kategorie produktů.
Také můžete využít více produktů na fotografii pro jejich srovnání. Srovnávací produktové fotografie se hodí při tvorbě obsahu na web či sítě, nákupních rádců apod.
Styl a konzistence
Pokud již víte, jaké typy produktových fotografií budete fotit, je třeba popřemýšlet o jejich stylu, který by měl ladit s vaším brandem. Jednotný styl a kvalita pomohou zákazníkům si váš e-shop zapamatovat, působí profesionálně a vylepšují výsledný dojem.
Čerpejte inspiraci, ale nekopírujte
Jestliže si nejste jistí, co byste od svých produktových fotografií chtěli, podívejte se jak fotí produkty e-shopy s podobným sortimentem. Inspirujte se prezentací úspěšných e-shopů, ale zároveň si hledejte vlastní cesty, jak vyniknout.
2. Vybavení pro focení produktů na e-shop
Špičkové produktové fotografie bez fotografa a ateliéru nejspíš nevykouzlíte, ale i s minimální investicí můžete vytvořit dobrou prezentaci svých produktů. Bez čeho se neobejdete?
Fotoaparát či lepší smartphone
Technika je dnes na takové úrovni, že většina z nás nosí postačující fotoaparát v kapse. Výhodou digitálních fotoaparátů je možnost široké škály nastavení, ukládání do různých formátů a propojení s osvětlením, dálkovými ovladači apod. Pokud ale nechcete či nemůžete focení věnovat více času a peněz než je nutné, je jednodušší a přitom dostačující volbou smartphone.
TIP: Zejména u mobilních telefonů je nezapomeňte před samotným focením očistit objektiv.
Stativ
Bez stativu to nepůjde. Jedině tak totiž budete moci přesně zaostřit na produkty a uvolníte si ruce pro úpravu scény.
Světlo
Další nezbytností je světlo. Dobré fotografie pořídíte i za pomoci denního světla a odrazných ploch, ale pokud nechcete čekat na ideální světelné podmínky venku, je umělé osvětlení nutnost. Použití softboxu zamezí nechtěným odleskům na produktech.
Pozadí a rekvizity
Pro focení produktů na bílém pozadí budete potřebovat – překvapivě – bílé pozadí či fotostan.
Pro další typy fotografií se neobejdete bez různých typů pozadí a rekvizit. Dobře si rozmyslete, co použijete – pozadí i rekvizity by měly vhodně doplňovat vaše produkty a brand, ale zároveň od produktů neodvádět pozornost.
3. Příprava na focení produktů
Máte rozmyšleno? Pak je čas začít se připravovat na akci.
Příprava produktů
Produkty pro focení pečlivě vybírejte – mělo by se jednat o bezvadné kusy. Před focením je očistěte a upravte. Prach, otisky prstů, nitky, zbytky lepidla a podobné nečistoty na fotografiích vystoupí více, než ve skutečnosti.
Příprava scény a vybavení
Připravte scénu. Umístěte produkt, rekvizity i stativ. Pro produktové fotografie na bílém pozadí se hodí umístění ve středu záběru. Pro další typy fotografií můžete využít pravidlo třetin pro vytvoření vyvážených a přitažlivých kompozic.
Co je pravidlo třetin? Představte si, že vaše scéna je rozdělena dvěma čarami na tři stejné části, vodorovně i svisle. Pokud váš produkt umístíte do oblasti těchto čar a jejich průsečíků, bude výsledná kompozice pro diváka zajímavější.
Světla a odrazné desky nastavte tak, abyste minimalizovali světelné odlesky na produktech a ostré stíny, které by způsobovaly zkreslení.
Na smartphonu nebo fotoaparátu nastavte vyvážení bílé tak, aby barvy na fotografiích byly věrné skutečnosti. Fotografie ukládejte do souboru RAW (u fotoaparátů) nebo JPG s vysokou kvalitou.
4. Fotografování produktu
Je načase konečně přistoupit k samotnému focení. Co si pohlídat?
- Ostření: V průběhu focení opakovaně kontrolujte, zda je produkt ostrý. Ostřete na nejdůležitější část produktu.
- Různé úhly: Nafoťte produkt z několika úhlů, aby zákazník získal co nejkomplexnější představu o jeho vzhledu.
- Detailní Snímky: Kromě celkových záběru se zaměřte i na detailní snímky, které ukáží strukturu materiálu, textury a další důležité prvky.
5. Následné úpravy
Produktová fotografie se bez následných úprav neobejde. Použijte grafický editor k úpravě jasu, kontrastu, barev a odstranění případných nedokonalostí. Pro běžné úpravy vám postačí i zdarma dostupný software, např. Canva, Pixlr nebo editor fotografií ve Windows.
Dalším krokem je úprava velikosti. Upravte velikost fotografií tak, aby se rychle načítaly. Zároveň by vaše obrázky ale měly zůstat dostatečně kvalitní.
Už víte, jak nafotit produkt na e-shop?
Dobré produktové fotografie jsou investicí do úspěchu vašeho e-shopu. Ať už si své produkty necháte nafotit odborníkem nebo využijete naše tipy a pustíte se do toho sami, vhodnými fotografiemi můžete nakopnout prodeje, budovat brand i zaujmout na sítích. Stačí si to dobře promyslet. Už jste se dali do focení produktů pro váš e-shop?
Nenechte úspěch svého e-shopu náhodě a přihlaste se k odběru našeho newsletteru. Další rady a tipy vám pošleme přímo do e-mailu.