Nařízení o digitálních službách (DSA) již nějakou dobu platí, nicméně až nedávno se tato změna dostala do širšího povědomí. Přestože se nejedná o nařízení, které by bylo primárně zaměřené na e-shopy, může se stát, že i e-shopům z něj vyplynou nové povinnosti. Jaké povinnosti to jsou a jak je jednoduše ve WooCommerce vyřešit, vám ukážeme v následujícím návodu.
Co je to Nařízení o digitálních službách (DSA)?
Nařízení o digitálních službách je nařízení Evropské unie, která se týká poskytovatelů digitálních zprostředkovatelských služeb. Pokud ve svém e-shopu umožňujete svým návštěvníkům vkládat obsah (recenze, komentáře, obrázky ap.), za takového poskytovatele jste také považován a musíte toto nařízení plnit.
TIP: Pokud uživatelé obsah na váš web vkládají prostřednictvím třetí strany (např. recenze ze srovnávače, komentáře ze sociálních sítí), toto nařízení se vás netýká.
Co musíte podle DSA splnit?
Pokud se na váš e-shop DSA vztahuje, je nutné:
- zveřejnit na webu kontaktní e-mail a jazyk pro komunikaci s Českým telekomunikačním úřadem
- zavést formulář pro hlášení závadného obsahu
- informovat o tom, za jakých podmínek a jak obsah třetích stran omezujete, a moderovat jej. Tyto informace např. můžete přidat k vašim obchodním podmínkám.
Jak implementovat požadavky DSA do WooCommerce?
Pojďme se podívat na to, jak jednoduše splnit technické požadavky Nařízení o digitálních službách. Použijeme pro to plugin Toret Toolkit, který byl vytvořen ve spolupráci s právníky, právě pro účely plnění zákonných požadavků v e-shopu. Plugin Toolkit zakoupíte zde a s jeho zprovozněním vám pomůže naše dokumentace.
Zveřejnění kontaktní adresy a jazyka komunikace
Pro zobrazení e-mailové adresy a jazyka komunikace můžete využít shortcode, který plugin nabízí. Díky tomu požadované údaje rychle vložíte do jakékoli stránky a v případě potřeby jednoduše e-mail i jazyky můžete změnit v administraci pluginu. Jak na to?
1. Vstupte do administrace pluginu Toolkit, na kartu Nařízení o digitálních službách.
2. V sekci Hlavní nastavení zadejte e-mail, který chcete využívat pro komunikaci s ČTÚ.
3. Vyberte jazyk komunikace. Při přidržení klávesy Ctrl můžete vybrat jazyků více.
4. Provedené změny uložte.
5. Zkopírujte si shortcode a vložte jej do stránky, na které chcete údaje zobrazit.
Formulář pro hlášení závadného obsahu
Formulář pro hlášení závadného obsahu je koncipován podle požadavků DSA. Na požadovanou stránku formulář vložíte pomocí shortcode. Přijatá hlášení se vám zobrazí v administraci pluginu a také si je můžete nechat zasílat na e-mail. Jak na to?
1. Vstupte do administrace pluginu Toolkit na kartu Nařízení o digitálních službách.
2. V sekci Nastavení formuláře pro nahlášení závadného obsahu zadejte e-mail pro přijímání hlášení.
3. Upravit zde můžete také text, který bude zobrazen u tlačítka Odeslat. Pokud pole necháte prázdné, použije se přednastavená textace.
4. Provedené změny uložte.
5. Zkopírujte si shortcode a vložte jej do stránky, na které chcete formulář zobrazovat.
Nyní máte nastavený formulář pro hlášení závadného obsahu dle DSA. Vypadat bude takto:
Vyhovte s Toolkitem zákonům ještě dnes
Jak vidíte, nastavení formuláře i zobrazení informací podle DSA je s Toolkitem jednoduché a zvládnete jej i bez znalosti programování. Kromě toho vyhovíte s Toolkitem také požadavkům spotřebitelského zákona a zákona o cenách, a využít můžete i jeho další užitečné vychytávky, které vylepší cestu zákazníka a ušetří váš čas. Pojďte si pro svůj Toolkit raději hned.
Vzhledem ke složitosti problematiky a riziku sankcí při porušení, doporučujeme konzultovat právní záležitosti týkající se e-shopu s odborníky. Článek si neklade za cíl nahrazovat právní poradenství ani není kompletním přehledem všech legislativních požadavků pro provozování e-shopu.
Zdroj:
Průvodce ČTÚ nařízením DSA https://ctu.gov.cz/sites/default/files/obsah/stranky/506397/soubory/pruvodce_pro_poskytovatele.pdf