Novela spotřebitelského zákona (tzv. tlačítková novela) přinesla řadu nových povinností, které musí e-shopaři se svým e-shopem plnit. Některé z nich splníte snáze, ale jiné budou vyžadovat také úpravy vašeho e-shopu. V tomto návodu vám ukážeme, jak právě tyto požadavky splnit a jednoduše je v e-shopu nastavit i bez znalosti programování.
V následujících návodech používáme plugin Toret Toolkit, který je pro úpravy e-shopu podle spotřebitelského zákona vytvořen. S jeho instalací vám pomůže naše dokumentace. Níže si projdeme nastavení jeho funkcí, které se vážou k požadavkům spotřebitelského zákona.
Zobrazení nákladů na dopravu
Jednou z nových povinností je informovat zákazníky o způsobu a nákladech na dopravu ještě před tím, než dají zboží do košíku. S pluginem Toolkit můžete jednoduše způsoby dopravy i jejich cenu načítat automaticky z jejich nastavení. Díky tomu můžete aktuální ceny zobrazovat přímo u produktů a nemusíte je ručně upravovat. Jak na to?
1. V nastavení pluginu Toret Toolkit přejděte na kartu Doprava.

2. Povolte zobrazování na stránce produktu zaškrtnutím checkboxu Zobrazit na stránce produktu.
3. Zadejte text pro odkaz, např. Zobrazit cenu dopravy. Když zákazník na tento odkaz klikne, otevře se pop-up okno s informacemi.
4. Ze seznamu můžete zaškrtnutím vyloučit dopravu zdarma. Pokud ji zobrazovat chcete, nechte pole volné.
5. V roletě vyberte hook. Ten určí, kde se bude odkaz u produktu zobrazovat. Pokud nevíte, de se který z hooků nachází, podívejte se na vizuálního průvodce.
6. Klikněte na Uložit.
Nyní máte nastavené zobrazování ceny dopravy u produktů. Vyzkoušejte, jak to funguje, v našem testovacím e-shopu.
Pokud chcete dopravní metody uvést na zvláštní stránku, můžete využít shortcode [toret_toolkit_shippings]. Ten umístíte na vybranou stránku, kde se má doprava vypsat. I zde se budou ceny a způsoby načítat automaticky.
Jak zobrazit u produktu informace o nejlepší ceně za posledních 30 dní
Podle novely spotřebitelského zákona jste povinni zákazníky informovat o nejlepší ceně za posledních 30 dní. Z této ceny také musíte vycházet při výpočtu slev. Plugin Toret Toolkit umožňuje nastavit zobrazení nejlepší ceny textově i v grafu. Vybrat si můžete jednu či obě možnosti. Podívejte se, jak nastavit textové zobrazení.
1. V pluginu Toolkit přejděte na kartu Produkty.
2. Nejprve je nutné zapnout evidenci cen. V sekci Sledování prodejních cen označte checkbox Povolit sledování ceny produktu a kontrolu prodejní ceny a tuto změnu uložte.
3. Srolujte níže. V sekci Informace o nejlepší ceně zaškrtněte checkbox Zobrazit informace o nejlepší ceně produktu za posledních 30 dní (1). Můžete upravit text, který se před cenou vypíše (2) a vybrat hook (3) – tedy místo, kde se u produktu cena zobrazí. Kde se jednotlivé hooky u produktu nacházejí zjistíte ve vizuálním průvodci.
Vyberte také zdroj pro výpočet nejlepší ceny (4). Dle zákona doporučujeme využívat volbu Nejnižší cena z obou (běžná i akční). Můžete si vybrat ještě z určování ceny pouze z běžných cen nebo pouze z cen ve slevě.
4. Provedené změny uložte.
Nyní máte nastavené zobrazení nejlepší ceny za posledních 30 dní u vašeho produktu.
Jak zobrazit graf vývoje ceny za posledních 30 dní u produktu
Kromě textového vypsání ceny (viz výše) umožňuje plugin Toolkit zobrazovat graf vývoje ceny, který také informuje zákazníka o nejnižší ceně za posledních 30 dní.
1. V pluginu Toolkit přejděte na kartu Produkty.
2. Nejprve je nutné zapnout evidenci cen. V sekci Sledování prodejních cen označte checkbox Povolit sledování ceny produktu a kontrolu prodejní ceny a tuto změnu uložte.
3. Srolujte níže. V sekci Informace o nejlepší ceně zaškrtněte checkbox Zobrazit odkaz na graf v detailu produktu (1). Graf se zobrazí v pop-up okně po kliknutí na odkaz. Můžete upravit text odkazu (2) a vybrat hook pro jeho umístění (3). Kde se jednotlivé hooky nacházejí vám ukáže náš vizuální průvodce.
Vyberte také zdroj pro výpočet nejlepší ceny. Dle zákona doporučujeme využívat volbu Nejnižší cena z obou (běžná i akční). Můžete si vybrat ještě z určování ceny pouze z běžných cen nebo pouze z cen ve slevě.
5. Provedené změny uložte.
Nyní máte nastaveno zobrazení grafu vývoje ceny za posledních 30 dní u produktu.
Úprava tlačítka v pokladně podle novely spotřebitelského zákona
Novela spotřebitelského zákona také upravuje znění objednávacího tlačítka. Toto tlačítko snadno upravíte s Toolkitem.
1. V administraci pluginu Toolkit přejděte na kartu Pokladna.
2. V sekci Tlačítko odeslat zaškrtněte checkbox pro změnu textu tlačítka.
3. V nabídce najdete předdefinované texty pro tlačítko. Tyto texty byly schválené právníky a odpovídají požadavkům spotřebitelské novely.
4. Klikněte na Uložit.
Nyní máte text odesílacího tlačítka změněný podle požadavků zákona.
Plugin umožňuje také vložit vlastní text pro tlačítko. V tom případě ale textace nemusí odpovídat legislativě.
Nastavení specifických příloh k e-mailům
Další z povinností, které spotřebitelský zákon udává, je poskytnout k produktům potřebné informace (návody, manuály, bezpečnostní informace) na trvalém nosiči dat. To znamená, že pokud je nechcete k produktům přidávat v listinné podobě, budete je potřebovat zákazníkům posílat ve formě přílohy k e-mailu – typicky PDF. Podívejme se, jak s pluginem Toolkit nastavit odesílání specifických příloh podle toho, co si zákazník zakoupil.
1. Otevřete si nastavení produktu, ke kterému chcete připojovat přílohu. V sekci Data produktu klikněte na záložku Toret přílohy e-mailů.
2. Klikněte na tlačítko Přidání přílohy e-mailu.
3. Nyní se objeví řádek pro zadání přílohy. Kliknutím na ikonu otevřete knihovnu médií, kde můžete vybrat či nahrát soubor, který má být přílohou.
4. V poli Povolené země zadejte pro zákazníky z jakých zemí se příloha odešle. Tak můžete posílat např. správné jazykové verze návodů. Pokud chcete odesílat tuto přílohu bez omezení zemí, nechte pole prázdné.
5. V nabídce Povolené stavy objednávek vyberte stav objednávky, při kterém se příloha připojí k automatickému WooCommerce e-mailu.
6. Provedené změny v produktu uložte.
Nyní máte nastavenou specifickou přílohu pro produkt. Takových příloh můžete nastavit kolik potřebujete.
Jak automaticky zasílat zákazníkům obchodní podmínky?
Kromě manuálů k produktům budete potřebovat zákazníkům posílat také obchodní podmínky. Ty ale narozdíl od manuálů budete potřebovat nastavit pro všechny objednávky. Jak na to s pluginem Toolkit?
1. V nastavení pluginu Toolkit přejděte na kartu Přílohy e-mailu.
2. Vyberte stav objednávky, ve kterém chcete obchodní podmínky zákazníkům odesílat a klikněte na Přidání přílohy k e-mailu. (Obvykle se obchodní podmínky zasílají ve stavu Nová objednávka).
3. Nyní se objeví nový řádek pro zadání přílohy. Klikněte na ikonu pro přidání přílohy ve sloupci Cesta k souboru. Otevře se knihovna médií, kde můžete vybrat či nahrát přílohu.
4. V poli Povolené země vyberte země, pro které chcete přílohu připojovat. Můžete tak posílat vždy správnou jazykovou verzi dokumentu. Pokud chcete tento dokument posílat bez ohledu na zemi zákazníka, nechte pole prázdné.
Nyní máte nastavenou přílohu k automatickému e-mailu o nové objednávce.
Splňte požadavky spotřebitelské novely jednoduše a správně
Díky pluginu Toret Toolkit splníte zákonné požadavky na e-shop, které na ně klade spotřebitelská novela, i bez znalosti programování. Mimoto Toolkit nabízí ještě další funkce, které vám pomohou s požadavky zákona o cenách a Nařízení o digitálních službách.
Kromě zákonných požadavků Toolkit umí vylepšit cestu zákazníka a tím zvýšit konverze, např. díky funkcím Hlídací pes, Dotaz na produkt nebo našeptávač pro pole v pokladně.
Dále vám Toolkit umožní zefektivnit správu objednávek, ať už přidáním nových stavů (reklamace, předáno dopravci), novými automatickými e-maily (o nezaplacené či zrušené objednávce, o přijetí a výsledku reklamace), přidáváním vlastních příplatků nebo e-mailových příloh.
Toolkit je zkrátka must-have pro český WooCommerce e-shop. Pořiďte si jej nyní.