Znalost a pochopení výkonnosti vašeho obchodu je klíčem k růstu. A čím více se rozšiřujete, tím jsou data důležitější. I když se vám při zaslechnutí slova „analytika“ může chtít strčit hlavu do písku, nemusí to být složité ani nudné! Analytický panel WooCommerce Analytics poskytuje všechny důležité metriky, které potřebujete, a prezentuje je vizuálně příjemným a snadno pochopitelným způsobem.
Orientace: Klíčové prvky nástroje WooCommerce Analytics
Úvodní přehled WooCommerce Analytics se skládá ze tří částí: Výkon, grafy a žebříčky. Najdete jej v levém WordPress menu jako položku Analytiky.
Sekce Výkon poskytuje přehled o vašem obchodě v určitém časovém rozmezí ve srovnání s předchozím obdobím. Ve výchozím nastavení se zobrazuje výkonnost od začátku měsíce, takže můžete okamžitě zjistit, zda je prodej vyšší než ve stejném měsíci minulého roku. Můžete si však vybrat i data za poslední týden, čtvrtletí nebo rok.
V části Grafy se zobrazí další podrobnosti o zvoleném období, které vám pomohou hlouběji proniknout do výkonnosti vašeho obchodu.
Můžete si vybrat, zda chcete zobrazit:
- Celkový prodej
- Čisté tržby
- Objednávky
- Průměrná hodnota objednávky
- Prodané produkty
- Vrácení
- Objednávky se slevou
- Čistá částka slevy
- Daň celkem
- Daň z objednávky
- Daň z dopravy
- Doprava
- Stahování
- Hrubý prodej
- Prodané varianty
Chcete-li zobrazit nejrelevantnější data pro svůj obchod, podívejte se napravo od „Grafů“. Tam si můžete vybrat mezi sloupcovými a čárovými grafy nebo kliknutím na tři tečky zapnout či vypnout konkrétní přehledy. Kliknutím na kterýkoli z grafů získáte další informace.
Pokud například kliknete na graf Objednávky, zobrazí se širší pohled na prodej v různých okamžicích zvoleného období. Zobrazí se také seznam jednotlivých prodejů, který si můžete stáhnout jako soubor CSV.
Poslední částí panelu jsou Žebříčky, které zobrazují vaše nejvýkonnější kategorie a produkty.
Používání grafů a údajů o výkonu ke zlepšení obchodu
Nejdůležitější reporty se liší v závislosti na vaší firmě, ale podívejme se na několik běžných. Jak je můžete interpretovat, abyste získali cenné informace?
Celkový prodej
Tržby jsou srdcem vašeho obchodu, a i když se nemusí vždy rovnat ziskovosti, představují rychlý způsob, jak zhodnotit výkonnost e-shopu. Nejprve zkontrolujte celkový prodej v daném měsíci v porovnání se stejným měsícem minulého roku. V části Výkonnost vedle každé metriky uvidíte buď červené, nebo zelené pole s procenty. Snažte se, aby toto políčko bylo vždy zelené.
Chcete-li získat přehled o dlouhodobých trendech, jednoduše upravte rozsah dat. Pokud jste se na analytiku nikdy nedívali, mohlo by vás červené políčko v tomto měsíci zmást a myslet si, že si vedete špatně. Pokud však vyberete rozsah začínající začátkem roku, možná zjistíte, že jste ve skutečnosti rostli a jde jen o pomalý měsíc.
Čím delší je datový rozsah, tím jsou data použitelnější. Řekněme, že podnikáte nejméně pět let a 1. ledna jste přijali nového marketingového manažera. Výběrem období, které sahá pět let zpět, můžete zjistit, zda nový manažer ovlivnil prodej.
Proč je datový rozsah tak důležitý? Pokud se podíváte pouze na jeden pomalý měsíc, můžete se rozhodnout, že marketingový manažer nepomáhá. Pokud se však podíváte na přehled posledních pěti let, možná zjistíte, že vaše prodeje meziročně klesají a nový zaměstnanec tento proces skutečně zvrátil.
Průměrná hodnota objednávky
Víte, že je snazší udržet si stávající zákazníky než hledat nové. Pokud však chcete zvýšit příjmy bez nových zákazníků, musíte zvýšit průměrnou velikost objednávky nebo frekvenci nákupů.
Průměrná velikost objednávky je důležitá pro každou strategii. Možná spouštíte novou reklamní kampaň Google Ads. Ačkoli je pro vás získávání zákazníků tímto způsobem drahé, průměrná hodnota objednávky je dostatečně vysoká, aby byla kampaň zisková.
Tato metrika vám také pomůže vyhodnotit další marketingové strategie, jako jsou navyšovací (upsell) a doplňkový (cross-sell) prodej. Opět se podívejte na širší rozsah dat, abyste zjistili, zda se vaše průměrná hodnota objednávky v průběhu let zvýšila nebo snížila. Jaké změny by mohly být příčinou rozdílu?
Vrácení
Vrácené zboží je rychlým ukazatelem spokojenosti zákazníků. Nespokojení zákazníci vracejí produkty, nenakupují opakovaně a nezanechávají recenze (nebo hůře, zanechávají negativní recenze).
Možná jste nedávno změnili dodavatele. Marže na vašich produktech se díky tomu zvýšily a vše se zdá být skvělé. Od doby nové spolupráce se však počet vrácených zboží zdvojnásobil, takže možná budete muset znovu zvážit a určit, zda lepší marže stojí za náklady na vrácení zboží a ztrátu věrných, opakovaně nakupujících zákazníků.
Totéž platí pro změnu zásad vracení zboží. Nabídka bezproblémového vracení zboží může zvýšit důvěru zákazníků a zvýšit prodeje. Pokud však náklady na zpracování vratek příliš vzrostou, může to poškodit vaše hospodářské výsledky.
Může vám však také pomoci předvídat budoucí vracení zboží. Čeká vás rozsáhlý výprodej v rámci Black Friday? Neočekávaná vlna vrácení zboží by mohla negativně ovlivnit peněžní tok. Když se podíváte zpět na loňský výprodej, můžete zjistit, že lze očekávat zvýšení vratek o 15 % nad průměr.
Objednávky se slevou a hrubé slevy
Jedná se o dva různé přehledy, které vám řeknou mnoho o chování zákazníků a o dopadu kupónů na váš obchod. Kupóny a slevy jsou účinným způsobem, jak motivovat zákazníky k nákupu, ale mohou být také přítěží, pokud je nakupující očekávají nebo zneužívají. Tato metrika vám pomůže odhalit obojí.
Uplatňují lidé tento měsíc podstatně více kupónů než v minulém roce? Může to být důvod k obavám, nebo je to zcela přijatelné. Pomocí zobrazení grafu zjistěte, zda existují určité dny, které dosahují výrazné špičky. Pokud jeden nebo dva dny představují většinu slev, co může být příčinou? E-mail s propagačním kódem nebo bleskový výprodej mohou být nevinným vysvětlením.
Podívejte se na delší časový úsek a zjistěte, zda slevy nevydáváte stále častěji. Zvažte, zda to nezpůsobí únavu z kupónů, která nastává, když zákazníci již nejsou motivováni slevami, protože jich viděli tolik.
Vzrostl počet zlevněných objednávek za poslední dva roky každý měsíc o 10 %? Možná se obáváte, ale nezapomeňte to porovnat s přehledem objednávek. Pokud se počet objednávek zvyšuje přibližně stejným tempem, skutečně nedošlo k žádné změně.
Toto nejsou všechny dostupné sestavy. Nezapomeňte prozkoumat celý seznam nahoře a zjistěte, co by mohlo být pro váš obchod nejdůležitější!
Žebříčky
Stejně fascinující je i poslední část panelu Analytics. Jsou zde čtyři žebříčky:
1. Nejlepší zákazníci, největší útrata
Zde jsou tři způsoby, jak můžete tyto informace co nejlépe využít:
Odměňte je: Věrné zákazníky lze získat jen těžko a marketing se prodraží, takže když najdete někoho, kdo je pro váš obchod opravdu zapálený, chcete si ho udržet navždy. Nabídněte jim speciální dárek, umožněte jim přístup k exkluzivním produktům nebo jim dopřejte slevy.
Poučte se: Oslovte je pomocí průzkumu nebo jednoduchého e-mailu a zeptejte se jich, proč mají váš obchod rádi a jak byste se mohli zlepšit.
Diagnostikujte: Tato metrika může být dalším ukazatelem zdraví vašeho e-shopu. Ve většině případů nebude celková útrata vašeho nejlepšího zákazníka o mnoho vyšší než u někoho ze středu skupiny. Proč? Pokud několik zákazníků tvoří většinu vašich příjmů, ztráta jednoho z nich by mohla mít zásadní dopad. Větší počet zákazníků, kteří utrácejí přibližně stejnou částku, přináší větší finanční jistotu.
Je zde jedno ale: Pokud rozšíříte datový rozsah na rok nebo více a téměř všichni vaši zákazníci utratili podobnou částku, mohlo by to znamenat, že nemáte žádné stálé zákazníky. Prozkoumejte způsoby, jak přimět nakupující, aby se vraceli znovu a znovu.
2. Nejlepší kupóny, počet objednávek
Které propagační akce se v tomto čtvrtletí nejlépe osvědčily? Kolují po internetu nějaké kupónové kódy a jsou zneužívány? Na tyto otázky můžete snadno odpovědět pomocí žebříčku.
Pokud si nevíte rady s tím, jaký druh propagační akce spustit příště, rozšiřte rozsah dat a zjistěte, jaké propagační akce byly nejúspěšnější. Co mají všechny nejlepší kupony společného? Využijte tyto informace k tomu, abyste se stali mistrem promotérem.
3. Nejlepší kategorie, prodané zboží
Získejte rychlý přehled o typech položek, které mají nejlepší výsledky. Můžete také upravit rozsah dat, abyste vyhodnotili trendy a zjistili, zda jsou některé kategorie výkonnější v různých obdobích roku.
Možná, že v loňském roce byly vaší nejlepší kategorií náušnice, ale letos jsou u dna. Co může být příčinou tohoto trendu a co můžete udělat pro to, aby se vám prodej náušnic zvýšil?
4. Nejlepší produkty, nejvíce prodávané
Podobně jako v případě kategorií můžete rychle určit nejúspěšnější produkty a identifikovat trendy pro další růst. Pokud prodáváte sezónní zboží, můžete použít údaje z loňského roku k předpovědi toho, co se bude dařit letos.
Možná si všimnete příliš výkonného produktu v kategorii, která se jako celek nachází blízko dna. Co se můžete z úspěchu tohoto výrobku naučit, co může podpořit celou jeho kategorii?
Výkonná data, zjednodušení pro růst
Analytický panel byl vyvinut odborníky na e-commerci za přispění majitelů e-shopů, kteří prodávají vše od spotřebního zboží až po profesionální služby. Byl navržen tak, aby vám poskytl rychlý přehled informací, které vám pomohou rozvíjet váš obchod.
Věnujte chvíli času identifikaci nejdůležitějších metrik a pravidelně vyhodnocujte tyto údaje, abyste dosáhli co největšího úspěchu. Nemusíte být datový vědec – stačí začít!