B2B neboli business to business je prodej, ve kterém místo koncových zákazníků prodáváte své produkty či služby jiným firmám. Ty je pak dále prodávají nebo využívají pro své podnikání. Obvykle býval B2B model postaven na osobním kontaktu a individuálním prodeji, ale stále častěji se můžeme setkávat s tím, že firmy zakládají své B2B e-shopy. Ty šetří čas oběma stranám, prodejci i odběrateli, a představují plnohodnotnou, moderní a pohodlnou formu B2B prodeje. B2B e-shop může být samostatný projekt, stejně jako skvělý doplněk běžného e-shopu, ve kterém prodáváte koncovým zákazníkům (B2C).
Jaké jsou výhody a rizika B2B e-shopu, proč a jak vůbec na B2B ve WooCommerce? Na to se podíváme v dnešním článku.
B2B e-shop: Výhody, příležitosti i rizika
Ať už máte svůj běžný e-shop nebo zatím jen plánujete, B2B je obchodní model, o kterém byste určitě měli popřemýšlet. Oproti klasickému prodeji koncovým zákazníkům (B2C) totiž přináší některé výhody a příležitosti. Na druhou stranu má i svá rizika. Podívejme se na to společně.
Příležitost najít nové zákazníky.
V modelu B2B získáte příležitost oslovit nové zákazníky, jako jsou firmy a organizace. Pro některé produkty či služby je tento způsob dokonce jedinou možností prodeje. Pokud se rozhodnete zahájit B2B prodej při svém stávajícím e-shopu, významně rozšíříte pole své působnosti.
Stabilnější e-shop
V B2B modelu jsou běžné dlouhodobě smlouvy a pravidelné objednávky, což může vést k větší stabilitě e-shopu a lepší predikci zisku.
Větší objednávky
B2B prodej je většinou spojen s většími objednávkami. To na jednu stranu zvyšuje nároky na skladovací prostory i způsob dopravy, na druhou to ovšem přináší vyšší obrat a zisk.
Lepší využití zdrojů
Máte nevyužité výrobní nebo skladovací kapacity? Právě tady může být B2B prodej skvělým nástrojem pro optimalizaci jejich využití
Posílení značky
V neposlední řadě může B2B prodej pomoci s budováním vaší značky. Díky dalším prodejcům se s vašimi produkty může seznámit ještě více zákazníků, což vašemu brandu prospěje.
Nutnost investic
Stejně jako všechno, i začátek s B2B e-shopem bude vyžadovat investice, ať už finanční či časové. Možná budete muset zvětšit sklad, přizpůsobit procesy, vytvořit novou marketingovou strategii nebo komunikovat s vašimi odběrateli. Zkrátka – zadarmo to nebude.
Jak začít s B2B e-shopem?
Při zakládání B2B e-shopu je postup velmi podobný jako u toho běžného. Budete potřebovat platformu, na které můžete prodávat, integrovat systémy pro platby, dopravu či zákaznickou péči a vyřešit marketing i byznys plán.
TIP: O postupu zakládání e-shopu jsme psali v článku o založení vlastního e-shopu.
B2B obchodování můžete ale také implementovat do svého stávajícího e-shopu. Ať už zakládáte nový B2B e-shop nebo chcete B2B prodej integrovat do toho stávajícího, nezapomínejte na některé odlišnosti tohoto prodejního modelu.
Platební metody
Oproti B2C e-shopům, kde s přehledem dominují platební brány, v B2B bývá zvykem spíše platba na fakturu až po doručení zboží. V B2B e-shopu více než jinde oceníte generování faktur s QR kódem, který umožní pohodlnou platbu bankovním převodem, a nástroj pro kontrolu jejich zaplacení.
TIP: Ve WooCommerce je ideálním řešením propojení e-shopu s některým z fakturačních systémů, které zvládnou automaticky generovat faktury s QR kódem i ověřovat jejich zaplacení.
Doprava
Narozdíl od malých balíků, v B2B je nutné přepravovat velké zásilky, někdy i celé palety. Před rozjezdem velkoprodeje proto zjistěte, kteří dopravci budou schopni takové zásilky vozit a zda je možné je implementovat přímo do vašeho e-shopu.
TIP: Velké zásilky s přehledem zvládnou dopravci jako FOFR nebo TOPTRANS. Díky vhodným pluginům je můžete integrovat přímo do svého WooCommerce e-shopu a jednoduše odesílat a spravovat zásilky přímo z administrace.
Výhody pro velkoobchodní partnery
V B2B se spíše než o zákaznících bavíme o partnerech. Je to z toho důvodu, že tento vztah je bližší a často zde záleží na individuální domluvě. Někteří B2B partneři tak od vás jistě získají výhody, např. v podobě příznivější ceny nebo doručení zdarma. I tyto výhody je třeba v B2B e-shopu vyřešit po technické stránce, abyste nemuseli každou B2B objednávku řešit manuálně.
B2B ve WooCommerce
WooCommerce se s drobnými úpravami dá efektivně využít jako platforma pro B2B e-shop – ať už samostatný nebo jako součást běžného e-shopu. Jak? Vhodným pluginem.
Plugin Velkoobchod vám umožní registrovat své velkoobchodní partnery a vytvářet jim vlastní účty, pro které můžete nastavit různé výhody, jako jsou slevy či doprava zdarma. Řeší také zobrazování velkoobchodních cen u produktů a zadat můžete také podmínky nákupu – např. minimální množství kusů nebo minimální hodnota objednávky. Pro placení B2B objednávek nabízí platební metodu Platba na fakturu.
Díky pluginu Velkoobchod tak budou moci vaši velkoobchodní partneři nakupovat pohodlně a ve stejném e-shopu jako běžní zákazníci. Zjistěte více informací o pluginu Velkoobchod >>