Náklady na pořízení vlastního e-shopu jsou velmi variabilní

Nad čím se zamyslet, než rozjedete vlastní e-shop? Zvažte výhody, rizika i cenu

2. 10. 2023 | Blog, Marketingové tipy

Založit si vlastní e-shop nebo ne? Má to vůbec cenu, když díky platformám, jako je WooCommerce, to může udělat téměř každý a e-shopů je plný internet? Jedna věc je založit e-shop, druhá pak založit e-shop, který bude mít potenciál k úspěchu. Přinášíme nápady a postřehy, které byste měli vzít v úvahu, pokud nechcete, aby váš e-shop skončil v propadlišti dějin předčasně.

Proč začít s vlastním e-shopem?

Více než kdy dříve lidé nakupují přes internet. Do roku 2025 se očekává, že obraty v e-commerce dosáhnou obratu 7,4 bilionu dolarů. Pokud si myslíte, že všechnu smetanu slíznou velké e-shopy, jste na omylu. Mnoho malých e-shopů sklízí úspěch. Pomáhá jim k tomu specializace na užší skupinu zákazníků a vysoká úroveň zákaznických služeb.

Základem úspěšného podnikání je naplňování potřeb zákazníků. Pokud to dokážete sladit s tím, co vás baví, máte základ pro dobrý podnik. Pojďme se podívat, jaké výhody s sebou přináší vlastní online byznys, na jaké výzvy se připravit a na co si dát pozor.

Výhody vlastního e-shopu

Mnoho lidí sní o vlastním e-shopu – a u toho skončí a nikdy svůj nápad nezrealizují. To je ovšem škoda, protože se ochudí o velkou zkušenost. Mít svůj vlastní e-shop s sebou přináší výhody, jakých s kamennou prodejnou nedosáhnete.

Flexibilní pracovní doba a místo

Online byznys s sebou přináší asi největší výhodu – můžete pracovat kdy chcete a odkud chcete. Velká část vaší práce jako majitele e-shopu se uskutečňuje u počítače a je naprosto jedno, jestli sedíte v kanceláři nebo doma na gauči. Provozování vlastního e-shopu je proto častou volbou pro lidi, kteří z jakéhokoli důvodu potřebují zůstat flexibilní. Pokud byste chtěli provozovat klasický kamenný obchod, tato flexibilita možná není.

Potenciál růstu

S online obchodem nejste limitovaní lokalitou. Pokud se vám daří, není nic snazšího než rozšířit svůj e-shop i do zahraničí, a to bez velkých investic. Marketing, doprava i platby se dnes už hranicemi států příliš neřídí. Můžete prodávat zákazníkům téměř kdekoliv – jen nezapomeňte, že každá země má svou legislativu týkající se obchodu, kterou je třeba dodržovat.

Oproti tomu klasický kamenný obchod je omezen svojí lokalitou a oslovuje zákazníky, kteří se vyskytují v okolí. Řešení další kamenné pobočky je daleko komplikovanější a na novém místě pokračuje oslovování zákazníků znovu od nuly. Potenciál růstu je proto daleko větší na straně e-commerce.

Menší závazek

Pořídit si vlastní kamenný obchod je velký závazek. Investovali jste mnoho času i financí a nyní nemáte na výběr – prostě musíte vydělávat. Oproti tomu u e-shopu jste vázáni méně, vyžaduje menší finanční investice, můžete jej rozjíždět při zaměstnání. Díky tomu si můžete i víc hrát, zkoušet, testovat. A pokud to náhodou nevyjde, zas tak moc se neděje.

Malé vstupní náklady

Protože je váš obchod online, do začátku nepotřebuje nic – žádnou prodejnu, kancelář ani speciální sklad. Spousta e-shopů začíná v malém a pokud budete prodávat fyzické produkty (to není nutně podmínkou), zprvu vám bude stačit na skladování i místnost u vás doma. Zaměstnanci v začátcích e-shopu také nejspíš nebudou na pořadu dne.

V začátcích vašeho e-shopu si pravděpodobně spoustu nezbytných činností, jako je marketing, administrace e-shopu a péče o zákazníky, budete dělat sami. Díky tomu je možné náklady za provozování e-shopu stáhnout na minimum a zároveň se sami naučíte spoustu nových věcí.

Provozování vlastního e-shopu má rizika stejně jako jiné druhy podnikání

Provozování vlastního e-shopu má rizika stejně jako jiné druhy podnikání

Možná rizika při založení vlastního e-shopu

Přestože má vlastní e-shop mnoho výhod, je nereálné očekávat, že vše půjde hladce. Každá činnost má svá rizika, včetně online podnikání. Na co se připravit?

Úspěch není okamžitý

Jako v každém jiném oboru podnikání, i v případě provozování e-shopu úspěch nějakou dobu trvá. Rozhodně se nejedná o rychlou cestu ke zbohatnutí. Vybudovat povědomí o vašem e-shopu, získat fanoušky na sociálních sítích a stálé platící zákazníky může být otázkou měsíců, ba i let.

Není dobrý nápad založit si e-shop a hned opustit zaměstnání. Na druhou stranu v online podnikání máte možnost učit se za pochodu, zkoušet nové věci a zkrátka si dát na čas. Obrňte se trpělivostí.

Hodně konkurence na e-commerce scéně

V přepočtu na počet obyvatel je počet e-shopů v Česku jedním z nejvyšších v Evropě. To znamená, že konkurence je na české e-commerce scéně obrovská. A všechny e-shopy soupeří o pozornost potenciálních zákazníků v internetovém prostředí plném nejrůznějších vyrušení. Získání a udržení pozornosti zákazníků je výzvou.

Čekat, že váš zbrusu nový e-shop vynikne a ihned zaujme stovky zákazníků, je přinejmenším naivní. Za prosazením e-shopu stojí velká spousta úsilí.

Učit se, učit se, učit se

Na začátku provozování e-shopu se budete muset naučit řadu věcí. Samozřejmě, pokud máte kapitál, je jednoduché najmout si odborníky, kteří se o tyto záležitosti postarají za vás. Ale to není případ většiny začínajících e-shoperů. Malý byznys, jakým pravděpodobně váš e-shop je nebo bude, v začátcích finančními zdroji nepřetéká. A tak bude na vás, jako na majiteli, abyste maximum práce okolo zajistil sám. Budete se proto muset, alespoň na základní úrovni, učit širokou škálu činností. Například:

  • SEO (optimalizace pro vyhledávače) zajistí, aby byl váš e-shop pro zákazníky dohledatelný webovým vyhledávačem i bez neustálého placení reklamy.
  • Sociální sítě jsou nástrojem, který je dnes nezbytný. Pomůžou vám s představením e-shopu, hledáním nových zákazníků i udržováním kontaktu se stávajícími.
  • Administrace webu. Na denní bázi budete vkládat, upravovat nebo promazávat nabídku produktů a služeb nebo řešit funkčnost e-shopu.
  • Zákaznické služby. Spravování objednávek, reklamací, odpovídání na dotazy, vyřizování plateb a dopravy balíků jsou denním chlebem provozovatele e-shopu.
  • Digitální marketing vám pomůže, aby byl váš e-shop vidět a nezapadl mezi množstvím dalších. Pokud chcete prodeje, bez digitálního marketingu to nepůjde.
  • Řízení podniku a financí. Každý podnik potřebuje svého ředitele, včetně e-shopu. Náklady, zisky, daně a poplatky, dodržování zákonů, účetnictví. To poslední, co chcete jsou problémy s finančním úřadem nebo policií.

Zdá se, že provozovatel e-shopu musí být tak trochu všeuměl. Nicméně u většiny těchto dovedností vám v začátcích podnikání stačí nižší úroveň znalostí. Jak bude e-shop růst a bude se zvyšovat přítok finančních prostředků, budete si moci dovolit najmout specialisty, kteří obchod pozvednou na vyšší úroveň. Nemusíte být hned ze začátku dokonalí, důležité je neustrnout a růst.

Každopádně i v případě, že si na některou (nebo všechny) z těchto oblastí najmete externistu, je dobré mít o oboru alespoň základní povědomí. To vám velmi ulehčí výběr pracovníka i zadávání a hodnocení cílů.

Nástroje, které potřebujete pro vlastní e-shop

Teoreticky už znáte výhody a rizika plynoucí z pořízení si vlastního e-shopu. Stále do toho chcete jít? Pojďme se podívat na to prakticky. Co budete potřebovat?

Webhosting, doména a e-shopové řešení

Ještě předtím, než si zaplatíte svou první webovou doménu, je třeba vymyslet název pro svůj e-shop. Pokud již máte rozmyšleno, co budete prodávat a jakým tématům se budete věnovat, nemělo by být vymýšlení názvu příliš těžké. Správný název by měl být:

  • dobře zapamatovatelný
  • dobře vyslovitelný
  • snadno se píše
  • jedinečný

Vyzkoušejte to v praxi. Řekněte někomu ze svého okolí zamýšlený název e-shopu. Zvládne ho zopakovat a správně napsat napoprvé? Výborně, jste na správné cestě. Nezapomeňte si udělat průzkum, zda někdo již tento název nepoužívá. Podívejte se i po velmi podobných názvech. Přece nechcete, aby si vás zákazníci pletli s konkurencí! Využijte jak webové prohlížeče, tak sociální sítě.

Název máte úspěšně vymyšlený? Je na čase zamyslet se nad samotným řešením e-shopu. Nechat si naprogramovat celý e-shop na míru od programátorů nejspíš nebude volba pro začínající e-shopisty – snad jen pokud máte zbytečný milion nebo dva. Jako malý podnik můžete vybírat především ze dvou možností. Krabicový systém e-shopu nebo open source (volně dostupný systém, např. WordPress + WooCommerce). O porovnání jednotlivých variant jsme psali ve článku Uvažujete o založení e-shopu? Možností je mnoho.

S vybraným názvem i řešením e-shopu můžete přejít k nákupu hostingu a domény (prostoru na internetu pro váš obchod s adresou např. nazevobchodu.cz). Každé řešení e-shopu má své požadavky, ověřte si je.

TIP: Pro e-shop na systému WooCommerce naleznete na stránkách WPLama podrobný návod jak zprovoznit e-shop na WooCommerce.

Nástroje pro zpracování plateb

Aby mohli zákazníci nakupovat, je třeba jim nabídnout možnosti, jak zaplatit. Některé platební metody budou implementovány přímo v základu e-shopového řešení, jiné budete muset přidat sami. V Česku mezi nejoblíbenější metody platby za zboží patří:

  • platba kartou
  • platba klasickým bankovním převodem
  • platba online bankovním převodem
  • platba dobírkou

Je dobré nabízet zákazníkům více možností platby, aby nedošlo k opuštění objednávky před zaplacením. Další možnosti platby do e-shopu přidáte pomocí pluginů (u WooCommerce) nebo doplňkových služeb u krabicových řešení. Protože za rozšíření možností plateb většinou platíte, je třeba rozvažovat, které možnosti platby se vám vyplatí a které zbytečně zatěžují rozpočet (např. duplicitní služby).

TIP: Zajímá vás více o možnostech platebních bran pro e-shopy? Podívejte se na článek o výběru platební brány pro e-shopy.

Sociální sítě – pro e-shopy nezbytnost

Není povinné mít sociální sítě, ale… Na sociálních sítích budete, i když zrovna VY tam nebudete. Jsou tam totiž vaši zákazníci a možná, že o vás mluví. Sociální sítě jsou především o vztazích a co víc chtít, než aby zákazníci měli dobrý vztah s vaší značkou. S pomocí sociálních médií oslovíte nové i stávající zákazníky, rozšíříte svůj seznam kontaktů a vybudujete komunitu okolo své značky.

S trochou snahy můžou být sociální sítě výrazným hybatelem úspěchu. Nevěříte? Přečtěte si jak změnit sledující na zákazníky!

Platforma pro e-mailing

Mnoho lidí si myslí, že e-mail je již zastaralý. Není to pravda, e-mail marketing je jedna z forem marketingu s nejvyšší finanční návratností. Pokud děláte e–mail marketing dobře, přinese vám podstatné zisky. Aby bylo možné oslovovat své zákazníky e-maily, budete potřebovat platformu pro e-mailing. Ty slouží k odesílání e-mailů kontaktům ve vaší databázi a mají spoustu užitečných funkcí jako je automatizace odesílek nebo segmentace kontaktů (ve zkratce – neposíláte všem to samé). Svým zákazníkům můžete posílat zprávy o zajímavých novinkách, slevy, ale i připomenutí nedokončené objednávky nebo žádost o recenzi.

Raději nezkoušejte hromadné odesílání e-mailů z vašeho běžného e-mailu. Takovým způsobem by vaše zprávy akorát padaly do spamu. Dobrou zprávou je, že většina mailingových služeb nabízí levné nebo bezplatné startovací verze, které vám do začátku budou stačit. Tyto platformy se dají propojit přímo s e-shopem pro ještě pohodlnější a rychlejší práci s e-maily. Třeba pluginem pro Smartemailing propojíte WooCommerce e-shop s e-mailingovou službou Smartemailing.

Další nástroje

Samozřejmě existuje spousta nástrojů, které vám usnadní a zrychlí práci, ale pravděpodobně je budete do svého podnikání začleňovat postupně. Určitě budete potřebovat nástroj pro fakturaci, protože ruční tvorba faktur je s přibývajícím množstvím objednávek časově náročná. Stejně tak, jak porostou prodeje, oceníte propojení s dopravci a automatizaci odesílání objednávek, pokud nechcete strávit celý den přepisováním doručovacích adres. Možná si časem zaplatíte program pro SEO nebo připlatíte za pokročilý e-mailing. Ostrý provoz e-shopu vám ukáže, které oblasti bude třeba věnovat více a která pro vás nemá smysl.

Náklady na pořízení vlastního e-shopu jsou velmi variabilní

Náklady na pořízení vlastního e-shopu jsou velmi variabilní

Kolik stojí vlastní e-shop?

Je to nepřímá úměra – čím více peněz vložíte, tím méně času bude potřeba. A naopak – levnější řešení bude vyžadovat více investovaného času. Jedna finanční položka je pro všechna řešení společná a to je webhosting. Zaplatit si vlastní prostor na internetu musíte vždy. Další platby záleží na vás:

  • krabicové řešení (stovky až tisíce měsíčně) vs. WordPress WooCommerce (zdarma)
  • doplňkové služby, pluginy (další možnosti plateb, automatizace, pokročilé funkce – stovky měsíčně až tisíce ročně)
  • marketing (reklama ve vyhledávání, obsahová reklama, propagace na sociálních sítích, obsahový marketing, programy a aplikace) – bez propagace váš e-shop nikdo jen tak nenajde a cena je velmi kolísavá
  • externí spolupracovníci / zaměstnanci pro provoz e-shopu

Toto jsou náklady pouze pro provoz e-shopu, které jsou značně variabilní. Připočítat musíte ještě náklady na výrobu/nákup produktů a zákonné odvody (sociální a zdravotní pojištění). Zároveň je třeba připomenout, že získání zákazníků nějakou dobu trvá, ačkoliv vaše investice již běží. Dobrý nápad je proto začít s e-shopem souběžně s jiným zdrojem příjmu, jako je třeba zaměstnání, nebo začít s finančním polštářem.

Rozmysleli jste si, jak na vlastní e-shop?

Vlastní e-shop může být skvělý podnikatelský plán i pro ty, kteří ještě s byznysem nemají zkušenosti. Základem úspěchu je ale pečlivá příprava a plánování. Bez jasné strategie se rozjetí vlastního e-shopu může stát disciplínou nad vaše možnosti. Vytvořte si finanční rezervu nebo začínejte budovat e-shop při zaměstnání, abyste překlenuli období, kdy bude váš e-shop finance pohlcovat namísto generovat. S trochou trpělivosti se postupně dostanete do bodu, kdy e-shop bude živit vás a ne vy jej.

Zaujal vás článek?

Nechte si 1x měsíčně zasílat upozornění na nové články a další už vám neutečou.

Souhlasím se zasíláním newsletterů a přečetl jsem si vše o zpracování osobních údajů.

Novinky, slevy a aktualizace už vám neutečou. Přihlaste si odběr newsletteru a jako bonus pošleme 15% slevu.

Souhlasím se zasíláním newsletterů a přečetl jsem si vše o zpracování osobních údajů.

Zajímají vás příspěvky ze světa e-shopů a WooCommerce? Sledujte nás na sociálních sítích.

Mohlo by vás zajímat

Odebírejte novinky a získejte 15% slevu na první nákup.

Potvrďte přihlášení odkazem v e-mailu.

0
    0
    Košík
    Košík je prázdnýZpět do obchodu
      Použít kupón