Už jste zaregistrovali fenomén digitálních produktů? V poslední době se jedná o boom, který hýbe sociálními sítěmi a internetem vůbec. Není divu – digitální produkty nabízejí potenciál velkého zisku se, zdá se, malými náklady. Co jsou to digitální produkty, jedná se o snadný výdělek a má vůbec cenu se jimi zabývat? Na to a mnohem více se podíváme v dnešním článku.
Co je to digitální produkt?
Digitální produkty jsou takové produkty, které se vyskytují pouze v elektronické formě. To znamená, že to nejsou fyzické produkty, které byste mohli vzít do ruky. Přesto jsou užitečné. Digitálním produktem může být například aplikace ve vašem mobilním telefonu, online vzdělávací kurz, elektronická kniha ve vaší čtečce nebo vaše oblíbená hudba.
Co vše může být digitální produkt:
- software a aplikace
- e-knihy, audioknihy
- online kurzy, přednášky, workshopy
- vzdělávací materiály (videa, podcasty, dokumenty atp.)
- fotografie, grafika, digitální umění
- šablony, tabulky, plánovače
- herní obsah (virtuální předměty, skiny apod.)
…a jistě bychom přišli na mnoho dalšího.
Výhody digitálních produktů
Výhodou digitálních produktů je, že se dají vytvářet a distribuovat online. Oproti fyzickým produktům jsou náklady na jejich vytváření často nižší. Navíc stačí digitální produkt vytvořit pouze jednou a následně jej můžete neomezeně prodávat.
Prodej digitálních produktů lze snadno automatizovat, a tak se může jednat o formu (polo) pasivního příjmu.
Představte si např. elektronickou knihu, tzv. e-book. Vytvoříte jej (nebo necháte vytvořit) a následně ho můžete nabídnout na svém e-shopu. Prodat ho můžete, kolik chcete – nejste omezeni počty kusů, skladem ani dopravou. Pokud proces platby a doručení automatizujete, bude vaší jedinou starostí marketing.
Digitální produkty mohou také vhodně doplnit vaši nabídku fyzických produktů. Můžete je společně prodávat na jednom e-shopu nebo digitální produkty využít pro podporu svého marketingu, např. pro sběr leadů či jako bonus k nákupu.
A co nevýhody?
Jako každé podnikání, i prodej digitálních produktů s sebou nese také nevýhody a rizika.
Ani výdělek s digitálními produkty není zadarmo. Samotný produkt musíte vytvořit, někomu za jeho tvorbu zaplatit nebo zakoupit hotový digitální produkt určený pro přeprodej. Všechny varianty samozřejmě stojí čas a/nebo peníze, které je třeba na začátku investovat.
Konkurence v této oblasti je dnes již veliká, a tak někdy samotný kvalitní digitální produkt nestačí a může se stát, že vaše snaha vyjde vniveč. Tomuto můžete částečně předejít vhodnou marketingovou strategií a průzkumem, zda o váš produkt bude vůbec zájem.
Kromě konkurence budete muset také bojovat s jistou skepsí, která, zvlášť některých cílových skupinách, vůči digitálním produktům panuje.
Jak na prodej digitálních produktů krok za krokem
Pojďte se podívat, jak na to, aby vaše investice do digitálních produktů nevyšla nazmar.
Průzkum
Ještě než se pustíte do vytváření digitálního produktu, je třeba udělat průzkum a vše naplánovat. Zvážit musíte jak téma a formát svého produktu, tak cílovou skupinu, které chcete svůj digitální produkt prodávat. Můžete totiž vytvořit sebelepší produkt, ale bez zákazníků ochotných nakoupit vám bude k ničemu.
Jak zjistit, jestli bude o váš produkt zájem?
Pokud již máte své zákazníky nebo komunitu (např. na sociálních sítích), máte to snazší. V takovém případě již pravděpodobně víte, co je zajímá a na co se často ptají. Pokud ne, můžete se jich prostě zeptat.
O něco těžší to budete mít v případě, že začínáte od nuly. Využít pak můžete např. data z různých průzkumů nebo rovnou vytvořit stránku, na které představíte svůj hypotetický produkt. Ten přitom ještě vůbec nemusí být hotový. Do jeho tvorby se můžete pustit až poté, co dostatek lidí projeví zájem o koupi.
Tvorba
Již víte, že o váš digitální produkt bude pravděpodobně zájem? Tak se můžete pustit do tvorby samotného produktu. Zde máte několik možností, jak postupovat.
Pokud máte dostatek znalostí a dovedností, můžete svůj produkt vytvářet sami. Tato cesta vám umožní mít celý produkt plně pod kontrolou, ale může vám zabrat opravdu mnoho času.
Jestliže nemáte čas nebo potřebné dovednosti, můžete na tvorbu digitálního produktu najmout odborníka. To bude vyžadovat pečlivý výběr pracovníka, dobré zadání a především finance.
Další možností je přeprodej již hotových digitálních produktů. Ale pozor, i na digitální produkty se vztahují autorská práva a nemůžete tak přeprodávat cokoli. Digitální produkty určené k přeprodeji jsou označeny licencemi PLR nebo MRR. PLR produkty můžete dle libosti upravovat a prodávat pod svou značkou. MRR produkty je možné přeprodávat pouze bez zásahů.
Nastavení prodeje
Digitální produkt je hotový, je načase naplánovat prodej. Nejprve bude třeba zajistit platformu, na které jej budete prodávat a která umožní tento prodej automatizovat. Pro prodej digitálních produktů můžete využít většinu řešení, jako pro prodej fyzických produktů – od některých internetových tržišť, přes krabicové e-shopy až po open-source.
TIP: O výběru platformy pro e-shop jsme psali v našem článku o založení e-shopu. Vyberete si zde platformy i pro prodej digitálních produktů.
Následně je nutné připravit stránky produktu, stanovit cenu a nastavit automatizace, které zákazníkům budou digitální produkty odesílat i bez vaší přímé kontroly.
Marketing
Pokud již máte připravený svůj digitální produkt i e-shop, můžete začít s marketingem. Stejně jako v případě fyzických produktů, také při marketingu digitálních produktů je nutné mít strategii, která bude vycházet z vašeho průzkumu.
Podle vaší cílové skupiny stanovte své prodejní kanály. Velmi oblíbený pro prodej digitálních produktů je marketing na sociálních sítích, ale využít můžete všechny online kanály, např. SEO, PPC, e-mailing, affiliate marketing a další.
A co dál? Navazující produkty, tvorba databáze
Prodejem vašeho produktu nekončíme. Jsou tu i další kroky, které můžete podniknout.
V první řadě je dobré tvořit databázi vašich zákazníků, pokud to ještě neděláte. Kontakty na vaše zákazníky zúročíte v e-mailovém marketingu, díky kterému jim budete moci nabízet i další své produkty – ať už digitální nebo fyzické.
Také je dobrým krokem k vašemu digitálnímu produktu nabídnout doplňkový prodej, díky kterému navýšíte hodnotu objednávky. Doplňkem může být další digitální produkt nebo produkt fyzický. Vždy by se ale mělo jednat o relevantní nabídku pro vaše zákazníky.
Způsob shromažďování e-mailových adres pro rozesílání newsletterů a další navazující nabídku produktů je dobré mít ujasněné ještě před spuštěním samotného prodeje. Díky tomu může být váš zisk vyšší, ať už okamžitě díky doplňkovému prodeji nebo dlouhodobě v podobě opakovaných nákupů.
Prodej digitálních produktů ve WooCommerce
Jednou z možností, jak prodávat digitální produkty ve svém e-shopu, je WooCommerce. Přestože tento WordPress plugin je známý především jako nástroj pro prodej fyzických produktů, je WooCommerce skvěle přizpůsobena i pro prodej těch digitálních.
Při tvorbě produktu ve WooCommerce můžete zvolit, zda je produkt fyzický či digitální. Právě u těch digitálních pak WooCommerce nabízí různé formy stahování, ochrany před neoprávněným stahováním, i automatizaci doručování produktů. Pomocí dalších pluginů můžete také vybudovat členskou sekci nebo například vytvořit předplatné.
Ve WooCommerce e-shopu si vaši zákazníci mohou digitální produkt přidat do košíku, a zaplatit jej stejně jako na e-shopu s fyzickými produkty. Další kroky v tomto procesu můžete automatizovat pomocí pluginů, a tak vyřizování objednávek poběží i bez vaší přímé účasti.
Pro zaplacení nabídněte zákazníkům některou z platebních bran, díky kterým bude platba automaticky potvrzena a objednávka bude rychle dokončena. Platby bankovním převodem je s objednávkami nutné spárovat – buď manuálně nebo pomocí vhodného nástroje pro párování plateb.
TIP: Nezapomeňte na vystavení faktury. Také tento krok můžete automatizovat pomocí vhodného fakturačního pluginu.
Po zaplacení obdrží zákazníci váš digitální produkt v automaticky odesílaném e-mailu – ve formě odkazu pro stažení, přístupu do členské sekce ap. Ve WooCommerce tak můžete digitální produkty prodávat velmi snadno a přesně tak, jak potřebujete.
Digitální produkty: Přechodný trend nebo příležitost?
Přestože se digitální produkty někdy jeví jako snadná cesta ke zbohatnutí, stále se jedná o prodej produktů i s jeho nevýhodami a riziky. Pokud si dobře rozmyslíte, čeho a jak chcete dosáhnout, můžete být i navzdory velké konkurenci úspěšní. Digitální produkty mohou být skvělým doplňkem k e-shopu s fyzickými produkty, stejně jako hlavním tahounem vašeho podnikání. Prodej přes WooCommerce je pak dobrou volbou v obou případech.
Přihlaste se k odběru našeho newsletteru a nenechte si ujít i další novinky, tipy a triky ze světa marketingu, e-shopů a WooCommerce.