Jak založit e-shop

Založení e-shopu: Základem je výběr vhodné platformy

11. 9. 2023 | Blog, Marketingové tipy

Uvažujete o založení e-shopu nebo nejste spokojeni s tím současným? Máte skvělý produkt nebo nápad a řešíte, jak jej dostat k zákazníkům? Založení e-shopu není těžké, ale výběr správného e-shopového řešení vám může ulehčit mnohé starosti v budoucnu.

Možností, jak a kde založit e-shop, je více. Než se do zakládání e-shopu pustíte, projděte si s námi nejběžnější e-shopová řešení. Ukážeme vám, jaké výhody či rizika se s nimi pojí.

Kde založit vlastní e-shop?

Aby vaši zákazníci mohli prohlížet, vybírat a kupovat vaše produkty, budete potřebovat vytvořit e-shop. Možností pro založení e-shopu je více:

  • prodejní portály (jako např. Fler, Aukro)
  • pronájem hotového e-shopového řešení (např. Shopify)
  • vlastní eshop na míru
  • open source platformy (WordPress + WooCommerce, PrestaShop apod.)

Každá z těchto možností má svá specifika, která je nutná brát v úvahu.

Jaké parametry zvážit při založení e-shopu?

Tvorba vlastního e-shopu může být zábava nebo prokletí. Důležité je dobře sladit vybrané řešení s vašimi nároky. Správná varianta vám může projekt výrazně usnadnit.

Vlastnictví vs. pronájem

Prodejní portály kompletně postaví váš e-shop, ale stále jste jen nájemník. Pokud je používáte, technicky váš obchod vlastní prodejní portál. Kdykoliv se vám může stát, že se změní vzhled vašeho obchodu nebo že portál e-shop pozastaví, pokud (třeba i omylem) porušíte některou z jejich podmínek.

Portál také určuje viditelnost vašich produktů a jejich propagaci. Místo vaší značky upřednostňuje tu svoji. Vlastní marketing a optimalizace pro vyhledávače (SEO) nebývá možný nebo jen s obtížemi.

Podobné je to se založením e-shopu pomocí pronájmu hotového e-shopového řešení. Ty také mají své podmínky použití, které musíte dodržovat a mohou váš obchod zavřít, pokud mají podezření, že podmínky porušujete.

Při úpravách e-shopu jste omezeni nabídkou platformy a za další funkce musíte často připlácet. Pokud se něco nedaří, musíte se spoléhat na zákaznickou podporu služby a doufat, že váš problém vyřeší. Vlastní marketing i SEO jsou zde možné.

Vlastní eshop (např. s využitím open-source jako je WordPress) je čistě váš píseček a omezeni jste pouze platnou státní legislativou. Můžete zasahovat do kódu, pořizovat vylepšení nebo prakticky neomezeně editovat vzhled obchodu. Marketing i SEO jsou možné bez omezení. Úpravy si můžete dělat sami nebo si vybrat ke spolupráci odborníky podle svého uvážení.

Založení e-shopu může být rychlé i kreativní.

Založení e-shopu může být rychlé i kreativní.

Flexibilita

Flexibilitu můžeme posuzovat ze dvou hledisek – jak to vypadá a jak to funguje. U jednoduchých projektů může být malá flexibilita i výhodou, když potřebujete rychle prodávat.

S růstem ale pravděpodobně budete potřebovat upravit vzhled a tvořit brand, udělat složitější strukturu obchodu nebo přidat nové funkce. V takových případech pak můžete snadno narazit na limity zvoleného e-shopového řešení. Stejně jako při skutečném stěhování, ani stěhování e-shopu na novou platformu není jednoduché.

Logicky, nejnižší flexibilitu poskytují prodejní portály, kde všechny obchody většinou vypadají velmi podobně až stejně. Některé prodejní portály umožňují alespoň nahrát vlastní obrázek do hlavičky stránky, ale tím to většinou končí. I ve funkcích obchodu na prodejním portálu jste omezeni tím, co povoluje. Přidávání extra funkcí, které by se vám hodily nebývá možné. Na druhou stranu je vše připravené přímo k použití a není třeba nic řešit.

O něco flexibilnější jsou hotová e-shopová řešení, ale přesto jste odkázáni na šablony a technické doplňky, které nabízí daná služba a za které se většinou připlácí navíc k základní sazbě. Přestože možnosti designu a funkcí e-shopu jsou zde širší, stále jste omezeni nabídkou služby a je možné, že některé z vašich zamýšlených nápadu nepůjde provést.

Jednotlivé e-shopy jsou si méně podobné než u prodejních portálů, ale základní struktura e-shopů většinou zůstává stejná – což nemusí být nutně na škodu, protože se jedná o zákazníkům známou podobu e-shopů, ve kterých se dobře orientují. Na druhou stranu tato uniformita může snižovat jedinečnost a zapamatovatelnost e-shopu. Také může být problematická, pokud je nabídka vašeho e-shopu velmi specifická.

Pro open source platformy je typické, že se na jeho rozšiřování může podílet každý, a tak jsou jejich možnosti vylepšení a personalizace bezkonkurenční. V případě open source tak můžete vybírat z již hotových vylepšení, šablon a pluginů anebo – pokud jste nenašli, co potřebujete – si potřebné nechat naprogramovat. Můžete tak vybudovat e-shop přesně podle svých představ a potřeb.

Kolik stojí založení e-shopu?

Založení e-shopu na prodejních portálech většinou bývá zdarma – a to je velké lákadlo pro začínající e-shopaře. Avšak připravte se, že prodejnímu portálu zaplatíte podílem z uskutečněného prodeje. Možná se to jeví výhodně, když začínáte jako malý e-shop, ale v případě vašeho úspěchu už to pro vás nemusí být tak dobré.

Některé portály také počítají poplatek z vystavení zboží, pokud přesáhnete množství položek v e-shopu, nebo si připlatíte za lepší pozici v katalogu.

Platba za hotová e-shopová řešení bývá formou měsíčního poplatku za službu (průměrně nižší tisíce korun měsíčně), jehož výše se odvíjí od velikosti e-shopu a množství poskytovaných služeb a funkcí. Čím větší bude váš e-shop a čím více funkcí budete potřebovat, tím vyšší budou měsíční poplatky.

Nechat si naprogramovat vlastní e-shop od nuly je nákladný projekt (v řádu desítek až stovek tisíc, dle složitosti), který se malým obchodníkům nemusí vyplatit. E-shop s využitím open source e-shopových řešení typu WooCommerce je oproti tomu cenově dostupný i pro nejmenší podnikatele.

Open source software pro e-shopy je jako takový k dispozici zdarma, ale přesto vás při zvolení tohoto řešení čekají investice. Potřebovat budete webhosting a doménu (v řádech tisíců za rok) a pravděpodobně i nějaké funkční doplňky – např. pluginy pro integraci platební brány, dopravních metod, fakturačních systémů apod.

Některé pluginy seženete zdarma, jiné jsou placené (v řádech stokorun až nižších jednotek tisíců ročně). Velkou výhodou placených doplňků a pluginů je dostupnost technické podpory, která zajistí jejich funkčnost. U zdarma dostupných pluginů jejich funkčnost garantována nebývá.

TIP: Víte, bez jakých pluginů se WooCommerce e-shop neobejde? My ano! Přečtěte si náš článek 3 + 1 klíčové pluginy, které potřebuje každý WooCommerce e-shop a budete to vědět také.

Poslední (volitelnou) investicí pak může být programátor nebo vývojář webů, který vám pomůže se stavbou a zprovozněním e-shopu, pokud se na to necítíte. Nicméně např. řešení WordPress + WooCommerce je přizpůsobeno tomu, aby to zvládl i uživatel bez znalosti kódování.

Založení e-shopu: Srovnání možností řešení

Než se pustíte do zakládání e-shopu, ujasněte si své priority. Potřebujete rychle začít prodávat a nemáte plány do budoucna? Pak by řešením mohl být prodejní portál nebo hotové e-shopové řešení, pokud chcete lépe promovat. V případě, že plánujete dlouhodobý rozvoj e-shopu nebo potřebujete flexibilitu, zvažte open source e-shop.

V tabulce níže uvádíme srovnání jednotlivých řešení pro e-shopy:

  Prodejní portály Hotová e-shopová řešení Open source
Přidávání obsahu bez znalosti kódování HTML/CSS + + +
Sledování zásilek a online platby + + +
Vlastnictví +
Přizpůsobený obsah + +
Přizpůsobení brandu + +
Pokročilé funkce webu a obchodu +/-  +
Statické provozní náklady +/- +
Poplatek z uskutečněného prodeje + +/-
Plná kontrola nad SEO a marketingem + +
Tabulka srovnání možností založení e-shopu

Pokud jde o nejdůležitější kritéria zvažovaná při založení e-shopu, není zde jasný vítěz. Řešení, které využijete pro svůj e-shop, by se mělo vždy odvíjet od konkrétního podnikatelského záměru.

Open source platformy nabízí široké možnosti personalizace při přijatelné cenové hladině, na druhou stranu je zprovoznění takového e-shopu pracnější.

Prodejní portály a hotová e-shopová řešení umožňují rychlé zprovoznění e-shopu, musíte však počítat s nižší flexibilitou, závislostí na platformě a pravidelnými poplatky.

Už víte, jaké e-shopové řešení bude pro založení vašeho e-shopu to pravé? Přihlaste se k odběru našeho newsletteru a další tipy pro majitele e-shopů vám neutečou!

Zaujal vás článek?

Nechte si 1x měsíčně zasílat upozornění na nové články a další už vám neutečou.

Souhlasím se zasíláním newsletterů a přečetl jsem si vše o zpracování osobních údajů.

Novinky, slevy a aktualizace už vám neutečou. Přihlaste si odběr newsletteru a jako bonus pošleme 15% slevu.

Souhlasím se zasíláním newsletterů a přečetl jsem si vše o zpracování osobních údajů.

Zajímají vás příspěvky ze světa e-shopů a WooCommerce? Sledujte nás na sociálních sítích.

Mohlo by vás zajímat

Odebírejte novinky a získejte 15% slevu na první nákup.

Potvrďte přihlášení odkazem v e-mailu.

0
    0
    Košík
    Košík je prázdnýZpět do obchodu
      Použít kupón