e-mail marketing pro e-shopy

Kompletní průvodce e-mail marketingem pro e‑shopy

13. 11. 2024 | Blog, Marketingové tipy

Ať už máte s e-mail marketingem nějaké zkušenosti nebo jste úplný nováček, rozhodně byste ho neměli podceňovat. Jen těžko totiž najdete efektivnější marketingový nástroj, než je právě e-mailing. V našem článku se dozvíte vše, co potřebujete, aby e-mail marketing ve vašem e-shopu fungoval, jak má.

Proč se zabývat e-mail marketingem?

I když se nákupní a komunikační zvyklosti lidí mění, e-mail stále zůstává důležitým komunikačním kanálem, který používá naprostá většina uživatelů internetu. E-maily kontrolujeme několikrát denně a díky smartphonům víme o každé doručené zprávě hned.

E-mail marketing je efektivní nástroj pro zvyšování prodejů

Díky smartphonům víme o každém doručeném e-mailu hned.

Jako majitel e-shopu určitě víte, že hledání nových zákazníků pro váš e-shop nebývá vždy snadné. Oproti tomu je oslovení zákazníků, kteří již u vás nakoupili nebo se přihlásili k odběru newsletteru, hračka.

Zákazníci, kteří vám svěřili svůj e-mail, už vás znají, možná dokonce důvěřují vašemu e-shopu a jejich oslovení je levnější než akvizice nových zákazníků. E-mail marketing je skvělým nástrojem pro remarketing, zvyšování celoživotní hodnoty zákazníka e-shopu (CLV) i budování značky.

Celoživotní hodnota zákazníka (CLV) udává, kolik peněz za svůj “život” zákazník v e-shopu utratí.

Dobře zvládnutý e-mail marketing přináší výsledky a jeho návratnost je vysoká. Přitom náklady na tento druh marketingu jsou poměrně nízké a ani technologicky nebo časově se nejedná o příliš náročnou aktivitu. Navíc databáze kontaktů, kterou vytvoříte, je aktivem ve vašich rukách – na rozdíl od sledujících na sociálních sítích, o které můžete lusknutím prstu přijít.

Doporučujeme využívat v e-shopu e-mail marketing? Jednoznačně ano.

Jak začít s e–mailingem i ve vašem e-shopu?

Zapomeňte na náhodné ruční odesílání e-mailů. Za prvé je to neefektivní a za druhé by vaše e-maily stejně skončily u zákazníků ve spamu. Pro e-mail marketing budete potřebovat e-mailingovou platformu, která se o doručení postará, strategii a také trochu právního know-how.

Výběr platformy

Pro e-mailing ve WooCommerce máte dvě základní možnosti – zvolit plugin, díky kterému budete moci své e-maily vytvářet přímo v administraci (např. MailPoet, Mailster a další), nebo propojit svůj e-shop s externí e-mailingovou platformou.

platforma pro e-mail marketing

Nejprve je třeba vybrat platformu, pomocí které budete své e-maily vytvářet a rozesílat.

E-mailingové platformy jsou programy, které umožňují vytvářet, odesílat a automatizovat e-maily. Navíc dovolují e-maily personalizovat a segmentovat, např. oslovovat zákazníky jménem a posílat jim různé typy e-mailů, podle toho, co by je mohlo zajímat.

Cena za e-mailingovou platformu se liší v závislosti na tom, kolik kontaktů bude ve vaší databázi a jaké funkce budete potřebovat. Pro začátek můžete využít u některých platforem tarif zdarma a poté jej navyšovat. Nižší tarify se pohybují v řádech stokorun, vyšší pak i v tisících za měsíc.

TIP: Takovou e-mailingovou platformou je např. SmartEmailing, který se svým WooCommerce e-shopem snadno propojíte pomocí našeho pluginu SmartEmailing.

Strategie e-mail marketingu

Ještě než začnete s rozesíláním, je třeba si vše rozmyslet a stanovit strategii vašeho e-mail marketingu.

Cílová skupina

Stejně jako u jiných způsobů marketingu, základem úspěchu je znát svou cílovou skupinu a posílat takové e-maily, které jí budou užitečné. Jedině tak se nestanou dalším otravným spamem.

Je vaše cílová skupina velmi široká nebo jich máte dokonce několik? V takovém případě je dobré své kontakty segmentovat a pro jednotlivé segmenty nastavit vlastní rozesílku.

Texty

Hlavním pilířem e-mailingu jsou bezesporu texty. Je proto třeba věnovat jim náležitou péči.

Tone of voice

Tone of voice neboli tón komunikace je způsob, jakým k zákazníkům promlouváte. Tón vašich e-mailů by měl být jednotný, hodit se k celkové komunikaci vaší značky a cílové skupině. Pokud komunikujete na svém webu se zákazníky formálně, dodržte tento tón i v e-mailech. Jestliže se to k vaší značce hodí, můžete být ve vašich e-mailech vtipní, neformální nebo například přátelští.

Tone of voice v e-mailingu

Tone of voice vašich e-mailů by měl ladit s celkovou komunikací značky.

Předmět a preheader

Předmět a preheader jsou nejdůležitějšími částmi e-mailu. Právě ony totiž rozhodují o tom, zda zákazník e-mail otevře nebo ne. Je proto třeba psát je tak, aby vystihovaly obsah e-mailu a zároveň adresáta nalákaly k jeho otevření.

Preheader je krátký úsek textu, který se zobrazuje za/pod předmětem v přehledu došlých e-mailů.

Aby předmět plnil svou funkci, je třeba dát si pozor na jeho délku. Na počítači se adresátovi zobrazí předmět o délce 60-75 znaků, v mobilní aplikaci je to však výrazně méně – okolo 40 znaků.

Preheader pak navazuje na předmět a můžete zde využít 80-110 znaků. Pokud jej nevyplníte, automaticky se zde zobrazí část textu z e-mailu. A to nemusí být zrovna to, co se vám hodí. Dobře napsaný preheader pozitivně ovlivňuje míru otevření e-mailu, proto doporučujeme na něj nezapomínat.

Odesílatel

Kromě předmětu a preheaderu uvidí adresát jako první také odesílatele. Pohlídejte si, aby bylo na první pohled jasné, kdo píše. Můžete využít název svého e-shopu či značky (např. MůjEshop.cz) nebo využít “reálného” odesílatele (např. Alena z MůjEshop.cz), což může opět podpořit čtenost vašich e-mailů.

Oslovení

Nyní zákazník váš e-mail otevřel a první, co uvidí, je oslovení. Pokud vaše e-mailingová platforma umožňuje personalisované oslovení adresáta (jménem), využijte toho. Takové oslovení zvyšuje důvěryhodnost e-mailu a tím i míru otevření a proklikovost.

TIP: Oslovovat zákazníky ve správném tvaru jména vám umožní plugin České oslovení. Díky němu můžete v zákaznických e-mailech odesílaných WooCommerce oslovovat zákazníky správně. Více o pluginu

Rozvržení textu

Dobrá čitelnost udrží adresáta u e-mailu až do konce. Aby se e-mail dobře četl, je třeba text rozčlenit do odstavců, které nebudou příliš dlouhé. Využívejte také nadpisy a podnadpisy, odrážkové seznamy a vytučnění důležitých částí.

Výzva k akci

Každý e-mail, který zákazníkům zašlete, by měl splňovat předem určený cíl. Aby zákazníci udělali, co po nich chcete, je třeba do e-mailů přidat odpovídající výzvu k akci. Pohlídejte si, aby tato výzva byla srozumitelná a výrazná. Kromě samotných odkazů můžete využít také tlačítka.

Výzva k akci je pro úspěšný e-mail marketing stěžejní

Výzva k akci (CTA) je pro úspěšný e-mail marketing stěžejní.

Pozor na příliš výzev k akci. Můžete čtenáře zmást a odradit jej. Jedna bývá tak akorát.

Vizuální podoba e-mailů

Kromě textů je důležité také grafické zpracování e-mailů. E-mail by měl odrážet styl vaší značky a používat vaše barvy, logo, příp. fonty.

Můžete použít také obrázky, animace a další interaktivní prvky, ale je třeba vždy brát v úvahu, že ne každý čtenář má jejich načítání povoleno. E-mail plný prázdných okének nebude pro čtenáře atraktivní, používejte tedy tyto prvky s mírou.

Myslete také na zobrazení e-mailů na různých typech zařízení (tzv. responzivita). Vaše e-maily by měly dobře vypadat jak na počítači, tak na tabletech a mobilních telefonech.

Typy e-mailů

Když se řekne e-mail marketing, asi se vám vybaví typický newsletter. Ale newsletter je pouze jeden z mnoha typů e-mailů, kterým můžete (a měli byste) věnovat pozornost. Podívejme se na to podrobně.

Uvítací e-mail

Uvítací e-mail je první e-mail, který od vás zákazník dostane poté, co vám svěřil svou adresu. Čtenost uvítacích mailů je až 50 %, a proto tento e-mail dobře využijte.

Při nákupu nebo registraci k odběru newsletteru zákazníci očekávají potvrzení své akce. Nastavte automatické odesílání uvítacího e-mailu ihned nebo maximálně do hodiny.

V uvítacím e-mailu kromě potvrzení akce můžete např.:

  • přidat krátké představení své značky, ve kterém vypíchnete vaši přidanou hodnotu – např. skvělý zákaznický servis nebo důraz na ekologii
  • vybídnout ke sledování vašich sociálních sítí
  • poskytnout malou slevu pro příští nákup
  • navnadit na zajímavý obsah dalších e-mailů apod.

Pokud zákazníka nepřesvědčíte k nákupu nyní, alespoň tak zvýšíte šanci na otevření dalšího e-mailu od vás.

Transakční e-maily

Transakční e-maily jsou ty, které slouží k informování zákazníků o probíhající transakci – typicky se jedná o e-maily o potvrzení objednávky, s fakturou apod. Přestože se zdá, že u těchto e-mailů není co řešit, jejich zpracování je velmi důležité pro celkovou spokojenost zákazníka s nákupem. Dobře řešené transakční e-maily podstatně přispívají k ochotě zákazníka nakoupit znovu.

Na co tedy u transakčních e-mailů nezapomenout? Nejdůležitější jsou u těchto e-mailů jasné a srozumitelné informace o tom, co se s objednávkou děje a co bude následovat. Kromě shrnutí objednávky by měl zákazník také vědět, v jakém časovém horizontu bude zásilka předána dopravci, kde ji může sledovat, jak a kdy získá fakturu apod.

TIP: Automatické přidávání odkazů na sledování zásilky do e-mailů vyřešíte jednoduše pomocí dopravních pluginů.

K transakčním e-mailům přidejte také přílohy, které se týkají zakoupených produktů, např. návody k použití, technické listy, certifikáty apod. Elektronická forma je pro zákazníky pohodlnější než listinná podoba.

TIP: Přílohy k e-mailům podle zakoupených produktů i země zákazníka automaticky přidá plugin Toolkit.

Aktivizační e-maily

Pokud váš zákazník dlouho nenakoupil nebo neotevřel e-mail od vás, pošlete mu e-mail, ve kterém se pokusíte znovu získat jeho pozornost. Možná prostě jen zapomněl nebo si vašich e-mailů nevšiml mezi jinými.

E-mail pro aktivizaci zákazníků

Automatickým e-mailem můžete kontaktovat neaktivní zákazníky a přivést je k nákupu

Napište nepřehlédnutelný předmět e-mailu nebo zkuste nabídnout speciální slevu. Zlákání neaktivního zákazníka k opětovnému nákupu je snazší než u zákazníka nového, který vaši značku ještě vůbec nezná.

Aktivizační e-maily se obvykle dají v e-mailingové platformě nastavit automatizovaně.

E-mail pro opuštěný košík

Až tři čtvrtiny zákazníků nedokončí nákup napoprvé a zanechá produkty v košíku. Naštěstí, pokud se jedná o přihlášené zákazníky, můžete se připomenout se automatickým e-mailem.

Čtenost e-mailů o opuštěném košíku bývá vysoká a část zákazníků po takovém připomenutí opravdu nakoupí. Takový postup zvyšuje vaši efektivitu.

V připomínacím e-mailu můžete např.:

  • nabídnout radu ohledně nákupu
  • poskytnout malou slevu
  • připomenout konkrétní zboží z košíku

Propagační e-maily

E-maily se speciální nabídkou nebo kampaní – to jsou propagační e-maily. Přestože jsou slevové akce, kódy nebo limitované nabídky mezi zákazníky velmi populární, nepřehánějte to s nimi. Vaši čtenáři pak takové e-maily budou vnímat jako spam a brzy je přestanou otevírat nebo hůře je opravdu jako spam označí, a tím zhorší vaše spam skóre a doručitelnost e-mailů (viz dále).

Tomu, aby se odběratelé vašich e-mailů odhlašovali, můžete částečně zabránit také již zmíněnou segmentací. Pro tento typ e-mailů to platí obzvláště.

Newsletter

Hodně společného s předchozím typem e-mailů má i newsletter. Také může čtenáře informovat o akcích a nabídkách, ale zároveň o novinkách, plánech nebo novém obsahu na webu.

Newsletter je nejčastější formou e-mail marketingu

Newsletter je nejčastější formou e-mail marketingu. Nejlepší newslettery jsou takové, které kombinují zajímavý obsah s relevantní nabídkou.

Pravidelně odesílaný newsletter udrží zákazníky v kontaktu s vámi a je důležitým pilířem pro podpoření opakovaných nákupů, zejména pokud se vám povede vyladit jej tak, aby byl zajímavý. Ty nejlepší newslettery v sobě kombinují užitečné informace pro zákazníky s přiměřenou nabídkou produktů.

Automatické e-mailové sekvence

Již jsme se zmínili o automatických e-mailech pro uvítání, aktivizaci a opuštěný košík. Tím ale možnosti automatizace v e-mailingu nekončí. V e-mailingové platformě můžete nastavit automatizace přesně na míru vašemu e-shopu.

Pár příkladů:

  • e-mail k narozeninám/svátku – pokud znáte jméno či datum narození vašeho zákazníka, můžete mu v tento den zaslat speciální slevový kupón
  • e-maily na základě nakoupených produktů – např. s návody k použití nebo s doplňujícím sortimentem
  • kampaň pro opakované nákupy – pro doplnění produktů nebo s nabídkou souvisejícího zboží
  • žádost o recenzi – lze doplnit nabídkou slevového kuponu
  • uvítací série pro nové odběratele – např. s představením značky, sortimentu, problematiky apod.

Sběr kontaktů

Abyste mohli začít s rozesílkou, budete potřebovat e-mailové kontakty. Dejte si pozor! Není možné zasílat vaše e-maily na náhodné adresy. E-mailová adresa je osobní údaj a nakládání s ní podléhá směrnici GDPR (viz dále).

Jak na to? Pro sběr e-mailových kontaktů se běžně využívá formulář přímo v pokladně a na stránkách e-shopu. Aby byli návštěvníci webu motivováni se k odběru e-mailů přihlásit, můžete nabídnout:

  • slevu za přihlášení k odběru
  • upozornění na novinky a akce
  • užitečný obsah (např. e-book ke stažení)

Právo a e-mailing

Abyste vyhověli směrnici GDPR, budete pro zasílání e-mailů potřebovat souhlas majitelů e-mailových schránek se Zásadami zpracování osobních údajů. To je dokument, ve kterém přesně popíšete, co se svěřenými osobními údaji budete dělat.

Souhlas musí být svobodný, aktivní a vědomý, a jste povinni jej evidovat. Může se opět jednat o formu checkboxu ve formuláři, ale nesmí být dopředu zaškrtnutý.

Pro zasílání marketingových e-mailů potřebujete souhlas vlastníka e-mailové schránky.

Pro zasílání marketingových e-mailů potřebujete souhlas vlastníka e-mailové schránky.

Nejbezpečnější volbou je tzv. double opt-in:

  1. Zákazník požádá (většinou prostřednictvím kontaktního formuláře nebo zaškrtnutím checkboxu v pokladně) o zasílání newsletteru.
  2. Na zadanou e-mailovou adresu mu přijde e-mail, který ho vybízí k potvrzení odběru kliknutím na přiložený odkaz.
  3. Po kliknutí dojde k zařazení příjemce do e-mailové databáze.

Takto zajistíte z hlediska GDPR takřka neprůstřelný důkaz pro případ kontroly a zároveň odfiltrujete chybně zadané adresy.

TIP: Vše o GDPR pro e-shopy najdete v našem článku GDPR pro e-shopy: Jak vyhovět nařízení o ochraně osobních údajů?

Nezapomeňte, že každý e-mail musí obsahovat odkaz pro odhlášení, jehož prostřednictvím se dá z odběru newsletteru odhlásit. O to se ale většinou postarají e-mailingové platformy automaticky.

Komu lze zasílat marketingové e-maily bez souhlasu?

Existuje tzv. zákaznická výjimka pro zasílání e-mailů. Díky ní můžete stávajícím zákazníkům zasílat nabídky podobného zboží a služeb, které u vás zakoupili.

Nakupující zákazník ale musí mít možnost zasílání e-mailů předem odmítnout – např. checkboxem v pokladně, který zaškrtne, pokud si nepřeje dostávat reklamní sdělení.

Vyhodnocení vašeho e-mail marketingu

Aby byl váš e-mail marketing úspěšný, je třeba jej pravidelně vyhodnocovat a na základě tohoto vyhodnocení svou rozesílku upravovat. Můžete samozřejmě využít i A/B testování.

Podívejme se na nejdůležitější metriky, které vám pomohou váš e-mailing zhodnotit.

Open rate (míra otevření)

Míra otevření udává procento e-mailů, které byly otevřeny. Nízký open rate napovídá, že je třeba vylepšit předmět/preheader e-mailu či odesílatele.

Click-Through rate (míra prokliku)

Míra prokliku udává procento čtenářů, kteří ve vašem e-mailu klikli na odkaz. Pokud je nízká, zvažte, zda neupravit vaše výzvy k akci v e-mailech.

Vyhodnocování je nedílnou součástí úspěšného e-mail marketingu

Vyhodnocování je nedílnou součástí úspěšného e-mail marketingu

Unsubscribe rate (míra odhlášení)

Míra odhlášení udává, kolik procent čtenářů se na základě daného e-mailu odhlásilo z odběru. Pokud je vysoká, je načase se zamyslet nad relevancí vašich rozesílek a jejich četností.

Delivery rate (míra doručitelnosti)

Míra doručitelnosti značí, kolik e-mailů se povedlo doručit. Pokud je tato metrika nízká, může to značit technické problémy s doručováním a je třeba zkontrolovat, zda máte svou e-mailingovou službu správně nastavenou nebo nemají vaše e-maily vysoké spam skóre.

Spam skóre měří pravděpodobnost, že e-mail skončí v nevyžádané poště. Čím vyšší skóre, tím pravděpodobněji budou e-maily označeny jako spam.

Konverzní poměr

Konverzní poměr udává procento příjemců, kteří na základě e-mailu provedli požadovanou akci – např. nákup. Díky této metrice můžete měřit úspěšnost vašich e-mailových kampaní a výzev k akci.

E-mail marketing je pro úspěšný e-shop nezbytností

E-mail marketing je jednou z nejefektivnějších forem marketingu, bez které se neobejde žádný e-shop. Pomocí e-mailingu můžete ovlivňovat míru opakovaných nákupů, celoživotní hodnotu zákazníka i budovat svůj brand.

Protože je e-mail marketing tak mocným nástrojem, vyplatí se mu věnovat pozornost – textací transakčních e-mailů počínaje, přes newslettery až po e-mailové automatizace. V e-mailingu si zkrátka každý e-shop najde, co potřebuje.

Jak jste na tom s e-mail marketingem ve vašem e-shopu?

Nenechávejte úspěch svého e-shopu náhodě. Přihlaste se k odběru našeho newsletteru a my vám budeme pravidelně zasílat tipy, které vám k němu pomohou.

Zaujal vás článek?

Nechte si 1x měsíčně zasílat upozornění na nové články a další už vám neutečou.

Souhlasím se zasíláním newsletterů a přečetl jsem si vše o zpracování osobních údajů.

Novinky, slevy a aktualizace už vám neutečou. Přihlaste si odběr newsletteru a jako bonus pošleme 150 Kč slevu.

Souhlasím se zasíláním newsletterů a přečetl jsem si vše o zpracování osobních údajů.

Zajímají vás příspěvky ze světa e-shopů a WooCommerce? Sledujte nás na sociálních sítích.

Mohlo by vás zajímat

Jak nastavit režim One Stop Shop ve WooCommerce?

Jak nastavit režim One Stop Shop ve WooCommerce?

One Stop Shop (OSS) nebo také Zvláštní režim jednoho správního místa slouží k usnadnění odvodů DPH. Pro e-shopaře, kteří prodávají své produkty v rámci EU, představuje tento režim velké usnadnění. Díky OSS totiž mohou odvádět DPH souhrnným přiznáním v jednom státu a...

číst více
0
    0
    Košík
    Košík je prázdnýZpět do obchodu
      Použít kupón