Doprava zásilek nejen ve WooCommerce e-shopu je jedním z nejdůležitějších faktorů, které ovlivňují spokojenost a loajalitu zákazníků. Pokud zákazníkům nabídnete oblíbené druhy dopravy, přijatelnou cenu doručení a pohodlný výběr v pokladně, více zákazníků objednávku dokončí a vrátí se i příště. To, jakou dopravu pro svůj e-shop vyberete ovšem ovlivní i pracnost expedice.
V dnešním článku se podíváme na možnosti WooCommerce dopravy, provedeme vás výběrem vhodného způsobu doručení pro váš e-shop a porovnáme nabídku v Česku dostupných dopravců, které lze do WooCommerce implementovat.
WooCommerce doprava a její možnosti
V zásadě můžeme rozlišit následující možnosti WooCommerce dopravy:
- Osobní odběr
- Doručení na výdejní místo či do boxu
- Doručení na adresu zákazníka
34 % zákazníků v roce 2024 volilo doručení do výdejního boxu. 24,6 % si nechalo doručit zásilku domů.
(data.apek.cz)
Pro doručování na výdejní místo, do boxu nebo na adresu můžete zvolit doručení soukromými přepravními společnostmi nebo poštou. Samostatnou kategorií jsou agregátory přepravy, které v jedné službě nabízí dopravu přes více společností.
Každá z těchto možností má své výhody a nevýhody, které je třeba zvážit při volbě dopravy pro váš e-shop. Jaké to jsou?
Osobní odběr ve WooCommerce
Osobní odběr je nejjednodušší a nejlevnější možností dopravy pro e-shop. Zákazník si může přijít vyzvednout zboží do vašeho kamenného obchodu, skladu nebo jiného místa, které určíte. Tím ušetříte náklady na balení a přepravu a navíc můžete navázat osobní kontakt se zákazníkem a nabídnout mu další produkty nebo služby.
Osobní odběr má ale i své nevýhody. Ne každý zákazník má čas nebo možnost přijít si pro zboží osobně, a proto je dobré nabízet i jiné možnosti dopravy. Navíc musíte zajistit personál, dostatečnou kapacitu a dostupnost místa odběru, aby nedocházelo ke zbytečným čekacím dobám nebo komplikacím.
Nejpopulárnější WooCommerce doprava – soukromé přepravní společnosti
Soukromí dopravci jsou rychlou a pohodlnou možností dopravy pro e-shop. Zákazník si může nechat doručit zboží na adresu či na výdejní místo nebo do boxu. Obvyklými službami dopravců je také možnost sledování zásilky, doručení na dobírku nebo zpětná doprava při vracení zboží.
Toto doručení má i své nevýhody. Je to dražší možnost dopravy, kterou musíte zaplatit vy nebo zákazník. V období vysoké vytíženosti (typicky Vánoce či Black Friday) je třeba počítat s vyšší cenou a delší lhůtou doručení.
Abyste nemuseli každou zásilku zadávat ručně do systému dopravce, je možné využít propojovací plugin. Ten do vašeho e-shopu může přidat následující funkce:
widget s mapou pro výběr místa doručení v pokladně
- možnost nastavení parametrů dopravy na míru e-shopu i dopravci – nastavení dopravních metod poskytovaných dopravcem, škálování ceny k produktům nebo dle parametrů objednávky, nabídka dopravy dle produktu a země zákazníka, omezení dostupnosti dopravy, příplatky apod.
odesílání a správa zásilek přímo z administrace e-shopu – odesílání údajů k objednávce dopravci, tisk štítků, objednávání svozů nebo sledování zásilky bez nutnosti přecházet do systému dopravce
Dopravní pluginy nejen zrychlí práci se správou objednávek, ale zároveň zajistí, že zákazníci v pokladně najdou vždy aktuálně dostupné dopravní metody a snadno zvolí tu, která jim bude vyhovovat nejlépe. Podívejme se na specifika jednotlivých dopravců podrobněji.
DPD
DPD je velká přepravní společnost, která se specializuje na balíkové služby. V Česku má DPD více než 3500 výdejních míst; je součástí mezinárodní skupiny DPDGroup a díky tomu zvládne dopravit balík do 30 zemí Evropy. Zásilky lze podávat na pobočkách nebo je nechat vyzvednout svozem.
DPD umí doručovat na adresu, do výdejních míst i boxů. Nabízí také doručení na firemní adresu, expresní, dopolední či odpolední doručení nebo zasílání pneumatik.
Jejich doménou jsou lehčí zásilky do 31,5 kg, které obvykle doručují do 72 hodin (express doručení do 24 hodin). Pro pravidelné odesílatele má DPD připraveny výhody a lepší cenové podmínky.
FOFR
Český přepravce FOFR zvládne dopravit rozměrné a těžké zásilky po ČR i v řadě evropských zemí (Slovensko, Černá Hora, Belgie, Bosna a Hercegovina, Chorvatsko, Itálie, Lucembursko, Severní Makedonie, Maďarsko, Nizozemsko, Německo, Polsko, Portugalsko, Rakousko, Slovinsko, Srbsko, Španělsko).
Přeprava paletových i nadrozměrných zásilek (až do 6 m a 1800 kg), nebezpečných materiálů i cisternová doprava jsou jejich doménou. Také systém dopravce FOFR lze propojit s WooCommerce pomocí pluginu.
GLS
Mezinárodní dopravní společnost GLS umí balík doručit po Česku, na Slovensko a do dalších 24 evropských zemí. Můžete si vybrat mezi doručením na adresu, do výdejního místa GLS ParcelShop nebo do boxu. Po České republice a na Slovensko GLS doručuje do 24h, ve většině evropských zemí do 48 h.
Podat balík k odeslání můžete na GLS ParcelShopech nebo si objednat vyzvednutí kurýrem. Ve vnitrostátní dopravě GLS přepravuje zásilky do hmotnosti 40 kg (20 kg při doručení do boxů), mezinárodní zásilky se musí vejít do 31,5 kg.
One by Allegro
Původně český dopravce WE|DO se změnil v One by Allegro, ale doručuje stále. Na adresu, do boxů o na výdejní místa v Česku, Slovensku i v Evropě.
Zásilky jsou zpoplatněny podle rozměru nebo hmotnosti – rozhodující je vyšší hodnota. Pro doručení na adresu je maximální povolená hmotnost 50 kg a nejdelší hrana délky 2 m. Pozor si dejte na to, že do výdejních míst a boxů jsou povolené rozměry a váha snížené.
I s tímto dopravcem můžete propojit svůj WooCommerce e-shop a na jedno kliknutí vytisknout štítky a odeslat informace o balíku do systému. K tomu slouží plugin One by Allegro.
PPL
Pokud chcete odesílat balík z Česka, můžete využít i služeb PPL. Doručuje ve 20 zemích Evropy na adresu, na výdejová místa PPL Parcelshop, i do Parcelboxů. Balík pro doručení službou PPL by měl mít maximálně 31,5kg a maximální hodnotu 5000,-. Předat jej do přepravy můžete prostřednictvím Parcelshopů i Parcelboxů, nebo si objednat svoz řidičem.
TOPTRANS
TOPTRANS je všeuměl, který zvládne rozvézt velké balíky i několikapaletové zásilky po Česku i Slovensku. Nadrozměrné a nestandardní zásilky až do 6 metrů a 6 tun bez problému doručí do 24 hodin. Řidiči jsou vybaveni technikou pro naložení a složení zásilky.
TOPTRANS také nabízí doplňkové zabalení (zafóliování) na svozovém místě a automaticky pojišťuje zásilky do hodnoty 1 000 000,-. Pokud potřebujete přepravit velké věci, je TOPTRANS to pravé pro vás. Díky propojovacímu pluginu pak zvládnete odeslat zásilku s TOPTRANSEM přímo z administrace e-shopu.
Zásilkovna
Populární Zásilkovna se zaměřuje především na spolupráci s e-shopy. Známá je hlavně doručením na výdejní místa a boxy, kterých má již přes 180 000. U zákazníků je velice oblíbená i díky tomu, že 98 % zásilek doručí do druhého dne. Se Zásilkovnou můžete doručovat po Česku, na Slovensko a do dalších 31 zemí. V zahraničí je Zásilkovna známá pod jménem Packeta.
Maximální velikost zásilky pro přepravu Zásilkovnou jsou: váha max 15 kg; maximální délka jedné strany 120 cm; maximální součet všech tří stran 150 cm.
Toret Zásilkovna
Nejoblíbenější dopravce mezi zákazníky i e-shopy
Odesílejte balíčky na výdejní místa i na adresu prostřednictvím Zásilkovny. Díky propojení pluginem můžete nabízet výběr poboček z mapy, nastavovat dopravu do nejmenších detailů i kompletně spravovat zásilky přímo z administrace e-shopu.
Pošta – tradiční dopravce
Přestože o poště koluje spousta vtipů, stále se jedná o tradiční a zákazníky oblíbenou metodu dopravy, kterou se vyplatí mít na zřeteli.
Česká pošta
Česká pošta je tradiční doprava pro e-shopy. Zákazník si může nechat poslat zboží na adresu, kterou uvede (služba Balík Do ruky), nebo si ho vyzvednout na výdejním místě Balíkovna. Výhodou pošty je široká síť poboček po celé České republice, včetně venkova. Česká pošta je také velmi flexibilní, co se týká parametrů přepravovaných zásilek – pošlete s ní vše od listovních, expresních a cenných zásilek, přes klasické až po nadrozměrné balíky.
Pošta má ale i své nevýhody. Je to pomalejší možnost dopravy, která může trvat i několik dní. Navíc se může stát, že se zásilka poškodí nebo ztratí, což může vést k reklamacím nebo škodám.
Slovenská pošta
Slovenská pošta nabízí skvělou možnost využít její rozsáhlou síť poboček pro doručení na výdejní místo.. Pokud chcete spravovat zásilky přímo z WooCommerce rozhraní, můžete využít plugin Balík na SK poštu. Zákazníci si mohou nechat zaslat balík na pobočku Slovenské pošty, jakou si sami vyberou.
Agregátory přepravy
Kromě výše zmíněných společností se můžete setkat také s tzv. agregátory přepravy. Ty obvykle samy nenabízejí dopravu, ale zprostředkovávají ji přes řadu smluvních dopravců. Takovými agregátory jsou například Balíkobot nebo GO balík.
Výhodami takových agregátorů může být usnadnění expedice, přístup k širšímu spektru dopravců nebo výhodnější ceny dopravy.
Jak vybrat dopravu pro WooCommerce?
Při výběru WooCommerce dopravy je třeba zvážit několik faktorů, jako jsou:
- Typ přepravovaných zásilek
- Cena, rychlost a spolehlivost dopravy
- Preference zákazníků
Neexistuje jednoznačná odpověď na to, která doprava pro e-shopy je nejlepší. Záleží na tom, jaké jsou vaše cíle, možnosti a potřeby, a to včetně potřeb a preferencí zákazníků. Pro některé e-shopy se více hodí osobní odběr, pro jiné kurýr a další ocení poštu.
Až 96 % českých zákazníků uvedlo, že možnosti dopravy ovlivňují jejich rozhodnutí o nákupu v e-shopu
(DHL.com)
Důležité je nabízet zákazníkům více možností dopravy, aby si mohli vybrat tu, která jim nejvíce vyhovuje. S možnostmi dopravy také raději nespoléhejte jen na jednoho dopravce. Pro případ výpadků služeb nebo jiných nečekaných událostí doporučujeme nabízet v e-shopu doručení alespoň dvěma rozdílnými dopravci.
Jednotlivé služby se liší v podmínkách pro odesílatele. Je možné, že někteří dopravci budou výhodnější, pokud odesíláte více zásilek, ale pro občasné posílání se nehodí. Důkladně také prozkoumejte omezení týkající se velikosti a váhy zásilek. Možná budete potřebovat dopravce, který umí doručit i nadrozměrné zboží nebo nabídne zpětný odběr balíku od zákazníka při reklamaci.
Tabulka srovnání dopravců
V tabulce níže najdete srovnání služeb dopravců dostupných pro odesílání z Česka a Slovenska. Tyto dopravce je možné integrovat pomocí pluginů přímo do WooCommerce.
Služba | Doručení na adresu | Doručení do boxu | Doručení na výdejní místo | Max váha zásilky | Max povolené rozměry zásilky | Přeprava palet | Nadrozměr. zásilky | Dobírka | Vrácení balíku |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
DPD | + | + | + | 31,5 kg | strana 175 cm obvod 300 cm | + | + | ||
FOFR | + | – | – | 1800 kg | max délka 6 m | + | + | + | |
GLS | + | + | + | 40 kg | 60 x 80 x 200 cm obvod 300 cm | + | + | ||
One by Allegro | + | + | + | 50 kg | strana 200 cm | + | + | ||
PPL | + | + | + | 31,5 kg | 100 x 50 x 50 cm | + | + | ||
TOPTRANS | + | – | + | 6 t | 6m | + | + | + | + |
Zásilkovna | + | + | + | 15 kg | strana 120 cm součet 3 stran 150 cm | + | + | ||
Česká pošta | + | + | + | 2025 kg | strana 240 cm | + | + | ||
Slovenská pošta | + | 30kg | strana 200 cm součet 3 stran 300 cm | + |
Cenu za dopravu zásilek zjistíte přímo u poskytovatelů kurýrních služeb. Ceny dopravy pro e-shopy bývají odlišné než pro běžné zasílání. Dopravci e-shopům ve většině případů nabízejí ceníky na míru – podle množství a typů zásilek.
Nepodceňujte výběr dopravy pro váš WooCommerce e-shop
Doprava je jedním z klíčových faktorů pro úspěch vašeho e-shopu. Proto je důležité vybrat tu nejvhodnější pro vaše produkty a zákazníky a poskytnout více variant. Pluginy pro WooCommerce vám usnadní správu zásilek a nastavení dopravy. Zvážili jste už všechny možnosti WooCommerce dopravy? Vyberte si z našich pluginů pro dopravu ve WooCommerce.
(aktualizováno 30. 4. 2025)