Jak připravit e-shop na Black Friday

Jak připravit e-shop na Black Friday? (Checklist ke stažení)

11. 10. 2023 | Blog, Marketingové tipy

Black Friday 2023 se blíží raketovou rychlostí. Letos vychází “Černý pátek” na 24. listopadu a pokud se na něj s e-shopem chystáte, je nejvyšší čas. Jakou strategii zvolíte pro letošní nákupní šílenství? Přečtěte si, co promyslet. A stáhněte si náš checklist, abyste na nic nezapomněli.

Zadejte svůj e-mail a my vám pošleme checklist, abyste při přípravě na Black Friday na nic nezapomněli.

Souhlasím se zasíláním newsletterů a přečetl jsem si vše o zpracování osobních údajů.


 

Co je to Black Friday?

Poslední tři měsíce roku jsou pro obchodníky zlatým dolem. Pomyslným vrcholem se stává Black Friday, který tradičně připadá na čtvrtý listopadový pátek. Black Friday je marketingová akce obchodníků, která si k nám našla cestu z USA. Tento den, někdy i celý víkend nebo týden, kamenné obchody a e-shopy nabízí velké slevy. U zákazníků je tato akce velice oblíbená. Například v roce 2022 utratili Češi během Black Friday přes 7 miliard korun.

Trochu menší nákupní horečka pak pokračuje až do Vánoc a plynule na ni navazují novoroční slevy. Vzhledem k tomu, že se jedná o nejziskovější období roku v e-commerce, nepodceňujte přípravu.

Co očekávat od Black Friday

Velikost tržeb se samozřejmě rok od roku liší a závisí i na takových faktorech jako je světové dění a situace na trhu. O Black Friday ale bývá obecně stabilní zájem.

Výsledky Google Trends pro vyhledávání "Black Friday"
Výsledky Google Trends pro vyhledávání “Black Friday”

Na grafu můžete jasně vidět, že v období cca od poloviny října do začátku prosince se každoročně významně zvedá četnost vyhledávání fráze “Black Friday” Googlem. Letošní ročník slev jistě ovlivní vysoká inflace, která způsobila celkový pokles obratů v české e-commerce, na druhou stranu lze předpokládat, že zákazníci s nákupy letos více vyčkávají právě na slevové akce.

Jak připravit e-shop na Black Friday

Příprava je nezbytný předpoklad úspěchu. Pokud nebudete na Black Friday rezignovat, očekávejte výrazné zvýšení provozu na webu, příliv objednávek a možné potíže s náhlým velkým objemem práce. V neposlední řadě čekejte větší konkurenci. Co v přípravě nezanedbat?

Zvládne to web?

Vaše webová stránka projde na Black Friday zatěžkávací zkouškou.  To poslední co chcete je, aby se po týdnech příprav prodej zastavil jen kvůli technickému selhání. Abyste tomu předešli, je teď ten nejlepší čas pro údržbu.

Je váš WordPress a pluginy aktuální? Neodkládejte řešení nějaké drobné poruchy, která by se ale při velkém vytížení mohla stát fatální. Zobrazuje se e-shop správně na počítači i mobilu? Čím dál více zákazníků nakupuje přes mobilní telefon, určitě o ně nechcete přijít jen kvůli špatnému zobrazení e-shopu. Jak rychle se e-shop načítá a jaké zatížení zvládne váš hosting? Pomalé načítání stránky může vést až k tomu, že zákazník svůj nákup vzdá.

Řekněte to včas

Připravit kampaň a zahájit ji na Black Friday není úplně nejlepší nápad. Tohle totiž udělá naprostá většina obchodů a výsledkem bude zahlcený zákazník a nabídka zapadlá mezi miliónem dalším. Zkuste své zákazníky o slevách informovat předem. Vypusťte příspěvky na sociální sítě, do e-mailů, umístěte banner přímo na stránky e-shopu, spusťte placenou reklamu – s dostatečným časovým předstihem. Připravujte publikum na chystané slevy a opakovaně se připomínejte. Takhle se o akci dozví stálí zákazníci i náhodní kolemjdoucí, které by jinak vaše nabídka úplně minula.

Vystupte z davu

Jak už jsme řekli, v období Black Friday je konkurence veliká. Aby vaše nabídka nezapadla mezi tisíce dalších, je nutné se odlišit. Zauvažujte nad výší slev, které nabídnete. 10% sleva na Black Friday k nákupu příliš nenaláká, na druhou stranu, ale nemůžete dát slevu tak vysokou, abyste prodělali.

Co vás může odlišit od ostatních e-shopů je promyšlená kampaň. Dopředu si odpovězte na otázky:

  • CO chcete zákazníkům komunikovat
  • KDE zákazníky najdete
  • JAK je zaujmete
  • PROČ by měli nakoupit zrovna u vás.

Připravte si textace a grafiku na sociální sítě, pro e-maily i web, které budou odrážet odpovědi na tyto otázky. Příspěvky na sociálních sítích, vizuály e-mailů i bannerů by spolu v ideálním případě měly ladit a zároveň odrážet váš brand. Rozmyslete si, zda nevyužít například pohyblivý banner, speciální Black Friday landing page nebo pop-up okno pro maximální upoutání pozornosti návštěvníka webu.

Připraveni na hodně objednávek?

Jen připravený web a kampaň nestačí, aby celá akce neskončila fiaskem. Jak jste na tom se skladovými zásobami zboží? Není nic horšího, než nalákat zákazníky k nákupu a přitom mít e-shop plný vyprodaných položek. Před slevami doplňte zboží skladem a nezapomeňte ani na dostatek obalových materiálů, abyste měli jak odesílat zásilky.

Dalším bodem, nad kterým je třeba se zamyslet, jsou lidské kapacity. Jak budete zvládat příval objednávek? Kolik zásilek jste schopni zadministrovat, zabalit a vyexpedovat? Zvažte, zda by se vám nehodila výpomoc. Nebo budete zákazníkům komunikovat delší dodací lhůty? To ale může snižovat spokojenost zákazníků a odrazovat je od nákupu.

Kapacity zpracování objednávek můžete výrazně navýšit, pokud proces zautomatizujete. S vhodnými nástroji můžete zrychlit zajištění dopravy i fakturaci. Podívejte se na Toret pluginy pro dopravu, které umí automatizovat odesílání objednávek. Pluginy pro fakturaci zase bleskurychle vyřídí vystavení faktury.

Škoda nevyužít příležitost, jakou je Black Friday
Škoda nevyužít příležitost, jakou je Black Friday

Popřemýšlejte, jak ještě více zefektivnit platební proces, aby zákazníci snáze prošli pokladnou až k zaplacení. Rychlé dokončení a více možností platby sníží množství opuštěných objednávek a blokování nezaplaceného zboží. V tomto ohledu jsou problematické platby klasickým platebním převodem, které mají zákazníci tendenci odsouvat a pak na ně zapomenout. Dobrým řešením je nabídnout zákazníkům při volbě platby převodem QR kód. Pokud ho zobrazíte na děkovné stránce po odeslání objednávky nebo v e-mailu, zákazník obvykle platbu provede ihned. Ve WooCommerce e-shopu je můžete s pomocí pluginu QR kódy generovat a zobrazovat zákazníkům automaticky.

Pro efektivní placení jsou užitečné platební brány. Ty v dnešní době nabízejí daleko více funkcí než jen online platbu kartou. Standardní součástí bran bývá platba internetovou peněženkou (Apple Pay a Google Pay) a rychlé bankovní převody. Navíc jejich použití bývá pro zákazníky velmi pohodlné a rychlé, a významně tak zvyšuje procento úspěšně zaplacených objednávek. Prostřednictvím pluginů platebních bran jednoduše zpřístupníte tyto platební metody i svým zákazníkům.

Cross-selling a up-selling navýší objednávky

Když už vynaložíte čas a finance na přivedení zákazníků do e-shopu, zkuste jim toho prodat co nejvíc. K tomu slouží cross-selling, tzv. křížový prodej. Ve zkratce tento termín znamená, že zákazníkům nabídnete doplňkové produkty k tomu, který už má vybraný. K módní sukni nabídněte ladící halenku, ke kabelce boty a k botám přípravek na péči o kůži. Tímto způsobem zvýšíte hodnoty objednávek.

Můžete využít i tzv. up-selling, kdy zákazníkovi k vybranému produktu nabídnete lepší (a dražší) verzi. Nefunguje to samozřejmě na každého, ale u části objednávek tak zvýšíte jejich hodnotu. Up-selling i cross-selling snadno nastavíte přímo ve WooCommerce.

Nezapomeňte na stávající zákazníky

Při plánování Black Friday určitě nezapomínejte na vaše současné zákazníky. I oni budou vystaveni lákání mnoha e-shopů, a tak byste měli zapracovat na tom, aby zůstali věrní tomu vašemu. Jak jsme již říkali ve 2. kroku, oznamte plánované slevy včas. U svých stálých zákazníků k tomu můžete jednoduše využít e-mail. Popřemýšlejte, jestli nenabídnout bonus navíc. Co takhle doprava zdarma pro stávající zákazníky? Dejte jim důvod, aby zůstali věrní.

Strategie po Black Friday – remarketing a e-mailing

Myslíte, že po skončení Black Friday bude čas na odpočinek? Chyba lávky! Až skončí slevová akce a ten největší frmol opadne, je ta pravá chvíle na remarketing. Protože ne každý zákazník, kterého jste nalákali na slevy, nakoupil, je čas se připomenout a nabídnout třeba dodatečnou (i když už ne tak velkou) slevu. Remarketingem můžete oslovit ty zákazníky, kteří váhají nebo je něco vyrušilo z dokončení objednávky, a ještě nasbírat další prodeje. Registrovaným zákazníkům, kteří z nějakého důvodu opustili nákupní košík, samozřejmě zašlete e-mailové upozornění na nedokončenou objednávku.

Také nezapomeňte, že po Black Friday už máme za dveřmi Vánoce. Teď se vám budou velice hodit stávající i nově získané e-mailové kontakty a můžete pomalu rozjet předvánoční prodej (nejen) prostřednictvím e-mailingu.

TIP: Pro snadné a rychlé řešení e-mailingu přímo z WooCommerce můžete využít plugin Smartemailing, který váš e-shop přímo propojí s e-mailingovou platformou.

Nepodceňujte vyhodnocení

Až budete mít za sebou celé tohle nákupní šílenství, nezapomeňte na vyhodnocení. Projděte data a zjistěte, který z komunikačních kanálů přivedl nejvíc zákazníků, co se nejvíce vyplatilo a co se nepovedlo. Na základě těchto dat pak můžete naplánovat další Black Friday tak, aby se povedl ještě víc.

Zaujal vás článek?

Nechte si 1x měsíčně zasílat upozornění na nové články a další už vám neutečou.

Souhlasím se zasíláním newsletterů a přečetl jsem si vše o zpracování osobních údajů.

Novinky, slevy a aktualizace už vám neutečou. Přihlaste si odběr newsletteru a jako bonus pošleme 15% slevu.

Souhlasím se zasíláním newsletterů a přečetl jsem si vše o zpracování osobních údajů.

Zajímají vás příspěvky ze světa e-shopů a WooCommerce? Sledujte nás na sociálních sítích.

Mohlo by vás zajímat

Odebírejte novinky a získejte 15% slevu na první nákup.

Potvrďte přihlášení odkazem v e-mailu.

0
    0
    Košík
    Košík je prázdnýZpět do obchodu
      Použít kupón