E-shopů je v Česku jako hub po dešti a stále přibývají. Není tedy divu, že konkurence je ve většině odvětví obrovská, a tak nezbývá, než o zákazníky bojovat. Budování brandu, skvělý klientský servis i jedinečná nabídka jsou dobrou cestou, jak se odlišit, ale ne vždy to stačí.
V rozhodování zákazníků o tom, ve kterém e-shopu nakoupit, mohou hrát roli i takové detaily, jako dostupné platební metody v pokladně. Zákazníci jsou zvyklí na běžné platební metody, ale proč je nezkusit nalákat také na speciality? V dnešním článku se podíváme na méně běžné platební metody, které do svého WooCommerce e-shopu můžete snadno implementovat a které vám mohou pomoci zase o trochu víc vyniknout.
Alternativní platební metody v e-shopu: Proč ano, proč ne?
Nabídka platebních metod v pokladně podstatným způsobem ovlivňuje konverze e-shopu. Zákazníci jsou zvyklí na běžně nabízené metody platby, které vyhledávají a pokud je e-shop nenabízí, je možné, že objednávku nedokončí.
Proč ale za situace, kdy většinu zákazníků uspokojíte platbami kartou, převodem a dobírkou, nabízet ještě něco dalšího? Důvody mohou být tyto:
- odlišení se – nabídka méně běžných způsobů platby může být skvělým přesvědčovacím argumentem, proč by zákazník měl nakupovat u vás
- oslovení nových zákazníků – používání méně běžných způsobů platby je běžnější u určitých cílových skupin zákazníků. Díky dobře zvolenému způsobu platby můžete cílit na novou niku (např. zaměstnanci se stravenkovými kartami, technicky pokročilejší uživatelé, kteří platí kryptoměnami apod.)
- pobídka k nákupu – některé z alternativních platebních metod mohou skvěle fungovat pro přesvědčení váhajících zákazníků – typicky odložené platby nebo platby na splátky. Kromě zvyšování konverzí pozitivně ovlivňují také výši objednávky a frekvenci nákupů.
Při zařazování nových metod platby si dejte pozor na:
- nepřehlednost a příliš široký výběr – příliš platebních metod k výběru může v pokladně působit nepřehledně, zákazníky mást a v konečném důsledku vést až k nedokončení objednávky. Je proto třeba dobře zvažovat, zda a které metody platby do pokladny přidat
- nabídka alternativních metod na úkor klasických – pokud začnete nabízet alternativní platební metody na místo těch běžných, může se stát, že více zákazníků nákup nedokončí, protože nenajdou preferovanou metodu platby
- složitost platby – některé zákazníky, kteří se rozhodnou využít méně běžných metod platby, může v průběhu placení odradit složitost a objednávku nedokončí
- špatná komunikace – pokud zákazník nerozumí nabízeným způsobům platby, odradíte ho ještě před výběrem nebo v průběhu (nepovedené) platby
Výběr alternativních platebních metod je tedy třeba promyslet. Určitě zvažte:
- cíl, kterého chcete dosáhnout
- cílovou skupinu
- proces průchodu pokladnou
- složitost implementace
Jaké alternativní platební metody lze v e-shopu nabízet?
Jak jsme již zmínili, stálicemi mezi oblíbenými platebními metodami jsou platby kartou, (online) bankovním převodem a dobírka. V poslední době mezi zákazníky také narůstá obliba tzv. elektronických peněženek – o těch jsme psali v článku Elektronické peněženky pro váš WooCommerce e-shop: Zjednodušte platby, oslovte více zákazníků a připravte se na budoucnost.
My se ale nyní podíváme ještě více na okraj, na metody, které jsou e-shopy nabízeny spíše sporadicky.
1. Platby kryptoměnami (Bitcoin a další)
Obliba kryptoměn jako investičního nástroje stále roste. Nástup placení kryptoměnami za služby a zboží je jen o něco pomalejší. Placení Bitcoinem umožňují například Microsoft, Badoo nebo česká Alza.
Platba kryptoměnami je rychlá, pohodlná a anonymní. Tuto možnost uvítají především uživatelé techničtěji zaměření.
Do e-shopu můžete platby kryptoměnami snadno implementovat pomocí platební brány, která tuto technologii podporuje. Pro platbu Bitcoiny ve WooCommerce je to např. GoPay Inline nebo ThePay 2.0. Zákazníci jednoduše zaplatí Bitcoiny přes platební bránu a ty jsou následně převedeny na měnu objednávky, ve které částku obdrží provozovatel e-shopu.
2. Předplacené karty, kupónové platby, Paysafecard
Předplacené karty či kupóny jsou oblíbenou platební metodou zvlášť pro nejmladší generace. Již z názvu je jasné, že se jedná o kupóny či karty, na které se předem “nahrají” finance. Díky tomu, že k těmto kartám a kupónům nejsou vázány žádné osobní údaje, se jedná o bezpečný a anonymní způsob platby. Nevýhodou může být omezení výše platby u některých služeb.
Nejznámějším zástupcem této skupiny je Paysafecard, který je často používaný pro platby v aplikacích, ale postupně dobývá i e-commerce. Implementace Paysafecard do WooCommerce e-shopu je možná skrze platební brány, např. GoPay Inline.
3. Premium SMS
Další alternativní metodou platby je platba pomocí Premium SMS. Ta probíhá tak, že zákazník odešle SMS v daném formátu na speciální telefonní číslo. Částku, kterou pomocí Premium SMS zákazník zaplatí, určují poslední číslice telefonního čísla. Tato částka je zákazníkovi vyúčtována telefonním operátorem.
Premium SMS mají využití především pro specifický sortiment, jako jsou jízdenky, parkování, ale také např. přístup k webu (paywall), nákup kreditů, dárcovské SMS ap. Jejich výhodou je snadná proveditelnost i integrace.
Nevýhodou je pak prodleva ve výplatě a poplatky ze strany operátorů. Částka, která se dá pomocí Premium SMS zaplatit, bývá omezená, a odesílání Premium SMS nemusí operátor umožňovat.
Jak na Premium SMS ve WooCommerce? I tuto platební metodu lze implementovat pomocí platební brány GoPay Inline.
4. M-platby
Podobně jako Premium SMS fungují i M-platby. U tohoto typu plateb zákazník v e-shopu zadá své telefonní číslo, na které mu přijde ověřovací kód. Tímto kódem pak platbu na webu potvrdí.
Stejně jako v předchozím případě, i u M-platby je částka vyúčtovaná zákazníkovi skrz jeho telefonního operátora. S tím souvisí také nevýhoda pozdržení platby operátorem a omezení výše zaplacené částky. V případě menších transakcí se ale pro zákazníky jedná o velmi rychlou a snadnou metodu platby.
Chcete zákazníkům ve svém WooCommerce e-shopu nabízet M-platby? Je to možné díky platební bráně GoPay Inline.
5. Odložená platba
Zajímavou možností platby je pro zákazníky tzv. odložená platba. Prostřednictvím služeb třetích stran (např. Twisto, PlatímPak, SkipPay apod.) může zákazník zaplatit produkt až poté, co jej obdrží a vyzkouší (obvykle v horizontu 14 – 30 dní). Při případném vracení zboží tak nemusí čekat na vrácení peněz.
Tato metoda platby má potenciál zvyšovat konverze (přesvědčením dosud nerozhodnutých zákazníků ke koupi), hodnotu objednávky i frekvenci nákupu. Zároveň snižuje množství zásilek placených dobírkou. E-shop přitom platbu obdrží od společnosti do druhého dne od dokončení objednávky.
Ve WooCommerce e-shopu můžete odložené platby nabízet pomocí platebních bran Comgate, ThePay 2.0 nebo ČSOB.
6. Platby na splátky, platby na třetiny
Také platby na splátky či na třetiny fungují pro zvyšování konverzí, a to zejména při prodeji dražšího zboží. Stejně jako odložené platby, i platby na splátky jsou zajišťovány prostřednictvím služeb třetích stran ve spolupráci s platební bránou.
Při volbě platby na splátky/třetiny je zákazník přesměrován na web poskytovatele, kde vyplní online žádost o spotřebitelský úvěr, která je hned posouzena a při schválení je provedena první platba. Celý proces tak probíhá okamžitě. Celková suma je e-shopu uhrazena ihned.
Z platebních bran dostupných pro WooCommerce umožňuje platbu na splátky/třetiny platební brána Comgate, ThePay 2.0 nebo ČSOB.
7. Platby stravenkovými a benefitními kartami
Další možností, jak oslovit nové zákazníky, je nabízet možnost zaplacení stravenkovými nebo benefitními kartami. Samozřejmě možnost jejich využití závisí na sortimentu e-shopu a podmínkách poskytovatelů těchto karet.
Pro WooCommerce je například dostupná platební brána společnosti Edenred, díky které mohou zákazníci k zaplacení využívat stravenkové a benefitní karty Edenred podobně, jako běžné platební karty. Stejně jako u běžných platebních bran je před implementací nutné uzavřít smlouvu s jejím poskytovatelem.
Vyzkoušejte ve svém e-shopu méně obvyklé platební metody
Alternativní platební metody, o kterých jsme dnes psali, mohou být cestou, jak odlišit a zviditelnit svůj e-shop, stejně jako zvýšit míru dokončených objednávek, jejich hodnotu i frekvenci. Vždy je ale třeba nové metody implementovat s rozmyslem a důkladně analyzovat jejich dopad na výkonnost e-shopu.
Výhodou dnes představených metod je jejich snadná implementace prostřednictvím platebních bran, které tak jako tak bývají běžnou součástí e-shopu. Proč toho tedy nevyužít a nenabídnout zákazníkům něco nového?
Nepromeškejte další tipy, triky a informace ze světa e-commerce. Přihlaste se k odběru newsletteru a my vám každý měsíc přineseme shrnutí toho nejlepšího, co se na našem blogu odehrálo.