Vlastní e-shop je třeba pořádně promyslet a naplánovat.

Nad čím se zamyslet, než rozjedete vlastní e-shop? Zvažte výhody, rizika i cenu

2. 10. 2023 | Blog, Marketingové tipy

Vlastní e-shop – ano nebo ne? Má to vůbec cenu, když díky platformám, jako je WooCommerce, to může udělat téměř každý a e-shopů je plný internet? Jedna věc je vytvořit e-shop, druhá pak vytvořit e-shop, který bude mít potenciál k úspěchu. Přinášíme nápady a postřehy, které byste měli vzít v úvahu, pokud nechcete, aby váš e-shop skončil v propadlišti dějin předčasně.

Proč začít s vlastním e-shopem?

Více než kdy dříve lidé nakupují přes internet. Do roku 2025 se očekává, že obraty v e-commerce dosáhnou obratu 7,4 bilionu dolarů. Pokud si myslíte, že všechnu smetanu slíznou velké e-shopy, jste na omylu. Mnoho malých e-shopů sklízí úspěch. Pomáhá jim k tomu specializace na užší skupinu zákazníků a vysoká úroveň zákaznických služeb.

Základem úspěšného podnikání je naplňování potřeb zákazníků. Pokud to dokážete sladit s tím, co vás baví, máte základ pro dobrý podnik. Pojďme se podívat, jaké výhody s sebou přináší vlastní online byznys, na jaké výzvy se připravit a na co si dát pozor.

Výhody vlastního e-shopu

Mnoho lidí sní o vlastním e-shopu – a u toho skončí a nikdy svůj nápad nezrealizují. To je ovšem škoda, protože se ochudí o velkou zkušenost. Mít svůj e-shop s sebou přináší výhody, jakých s kamennou prodejnou nedosáhnete.

Flexibilní pracovní doba a místo

Online byznys s sebou přináší asi největší výhodu – můžete pracovat kdy chcete a odkud chcete. Velká část vaší práce jako majitele e-shopu se uskutečňuje u počítače a je naprosto jedno, jestli sedíte v kanceláři nebo doma na gauči. Provozování vlastního e-shopu je proto častou volbou pro lidi, kteří z jakéhokoli důvodu potřebují zůstat flexibilní. Pokud byste chtěli provozovat klasický kamenný obchod, tato flexibilita možná není.

Potenciál růstu

S online obchodem nejste limitovaní lokalitou. Pokud se vám daří, není nic snazšího než rozšířit svůj e-shop i do zahraničí, a to bez velkých investic. Marketing, doprava i platby se dnes už hranicemi států příliš neřídí. Můžete prodávat zákazníkům téměř kdekoliv – jen nezapomeňte, že každá země má svou legislativu týkající se obchodu, kterou je třeba dodržovat.

Oproti tomu klasický kamenný obchod je omezen svojí lokalitou a oslovuje zákazníky, kteří se vyskytují v okolí. Řešení další kamenné pobočky je daleko komplikovanější a na novém místě pokračuje oslovování zákazníků znovu od nuly. Potenciál růstu je proto daleko větší na straně e-commerce.

Menší závazek

Pořídit si kamenný obchod je velký závazek. Investovali jste mnoho času i financí a nyní nemáte na výběr – prostě musíte vydělávat. Oproti tomu u e-shopu jste vázáni méně, vyžaduje menší finanční investice, můžete jej rozjíždět při zaměstnání. Díky tomu si můžete i víc hrát, zkoušet, testovat. A pokud to náhodou nevyjde, zas tak moc se neděje.

Provozování vlastního e-shopu má rizika stejně jako jiné druhy podnikání

Provozování vlastního e-shopu má rizika stejně jako jiné druhy podnikání

Malé vstupní náklady

Protože je váš obchod online, do začátku nepotřebuje nic – žádnou prodejnu, kancelář ani speciální sklad. Spousta e-shopů začíná v malém a pokud budete prodávat fyzické produkty (to není nutně podmínkou), zprvu vám bude stačit na skladování i místnost u vás doma. Zaměstnanci v začátcích e-shopu také nejspíš nebudou na pořadu dne.

V začátcích vašeho e-shopu si pravděpodobně spoustu nezbytných činností, jako je marketing, administrace e-shopu a péče o zákazníky, budete dělat sami. Díky tomu je možné náklady za provozování e-shopu stáhnout na minimum a zároveň se sami naučíte spoustu nových věcí.

Možná rizika vlastního e-shopu

Přestože má vlastní e-shop mnoho výhod, je nereálné očekávat, že vše půjde hladce. Každá činnost má svá rizika, včetně online podnikání. Na co se připravit?

Úspěch není okamžitý

Jako v každém jiném oboru podnikání, i v případě provozování e-shopu úspěch nějakou dobu trvá. Rozhodně se nejedná o rychlou cestu ke zbohatnutí. Vybudovat povědomí o vašem e-shopu, získat fanoušky na sociálních sítích a stálé platící zákazníky může být otázkou měsíců, ba i let.

Není dobrý nápad pořídit si e-shop a hned opustit zaměstnání. Na druhou stranu v online podnikání máte možnost učit se za pochodu, zkoušet nové věci a zkrátka si dát na čas. Obrňte se trpělivostí.

Hodně konkurence na e-commerce scéně

V přepočtu na počet obyvatel je počet e-shopů v Česku jedním z nejvyšších v Evropě. To znamená, že konkurence je na české e-commerce scéně obrovská. A všechny e-shopy soupeří o pozornost potenciálních zákazníků v internetovém prostředí plném nejrůznějších vyrušení. Získání a udržení pozornosti zákazníků je výzvou.

Čekat, že váš zbrusu nový e-shop vynikne a ihned zaujme stovky zákazníků, je přinejmenším naivní. Za prosazením e-shopu stojí velká spousta úsilí.

Učit se, učit se, učit se

Na začátku provozování e-shopu se budete muset naučit řadu věcí. Samozřejmě, pokud máte kapitál, je jednoduché najmout si odborníky, kteří se o tyto záležitosti postarají za vás. Ale to není případ většiny začínajících e-shoperů.

Malý byznys, jakým pravděpodobně váš e-shop je nebo bude, v začátcích finančními zdroji nepřetéká. A tak bude na vás, jako na majiteli, abyste maximum práce okolo zajistil sám. Budete se proto muset, alespoň na základní úrovni, učit širokou škálu činností. Například:

  • SEO (optimalizace pro vyhledávače) zajistí, aby byl váš e-shop pro zákazníky dohledatelný webovým vyhledávačem i bez neustálého placení reklamy.
  • Sociální sítě jsou nástrojem, který je dnes nezbytný. Pomůžou vám s představením e-shopu, hledáním nových zákazníků i udržováním kontaktu se stávajícími.
  • Administrace webu. Na denní bázi budete vkládat, upravovat nebo promazávat nabídku produktů a služeb nebo řešit funkčnost e-shopu.
  • Zákaznické služby. Spravování objednávek, reklamací, odpovídání na dotazy, vyřizování plateb a dopravy balíků jsou denním chlebem provozovatele e-shopu.
  • Digitální marketing vám pomůže, aby byl váš e-shop vidět a nezapadl mezi množstvím dalších. Pokud chcete prodeje, bez digitálního marketingu to nepůjde.
  • Řízení podniku a financí. Každý podnik potřebuje svého ředitele, včetně e-shopu. Náklady, zisky, daně a poplatky, dodržování zákonů, účetnictví. To poslední, co chcete jsou problémy s finančním úřadem nebo policií.

Zdá se, že provozovatel e-shopu musí být tak trochu všeuměl. Nicméně u většiny těchto dovedností vám v začátcích podnikání stačí nižší úroveň znalostí. Jak bude e-shop růst a bude se zvyšovat přítok finančních prostředků, budete si moci dovolit najmout specialisty, kteří obchod pozvednou na vyšší úroveň. Nemusíte být hned ze začátku dokonalí, důležité je neustrnout a růst.

Každopádně i v případě, že si na některou (nebo všechny) z těchto oblastí najmete externistu, je dobré mít o oboru alespoň základní povědomí. To vám velmi ulehčí výběr pracovníka i zadávání a hodnocení cílů.

Mít vlastní e-shop znamená spoustu učení

Mít vlastní e-shop znamená spoustu učení.

Co je potřeba pro vlastní e-shop?

Teoreticky už znáte výhody a rizika plynoucí z pořízení si vlastního e-shopu. Stále do toho chcete jít? Pojďme se podívat na to prakticky. Co budete potřebovat?

Webhosting, doména a e-shopové řešení

Ještě předtím, než si zaplatíte svou první webovou doménu, je třeba vymyslet název pro svůj e-shop. Pokud již máte rozmyšleno, co budete prodávat a jakým tématům se budete věnovat, nemělo by být vymýšlení názvu příliš těžké. Správný název by měl být:

  • dobře zapamatovatelný
  • dobře vyslovitelný
  • snadno se píše
  • jedinečný

Vyzkoušejte to v praxi. Řekněte někomu ze svého okolí zamýšlený název e-shopu. Zvládne ho zopakovat a správně napsat napoprvé? Výborně, jste na správné cestě. Nezapomeňte si udělat průzkum, zda někdo již tento název nepoužívá. Podívejte se i po velmi podobných názvech. Přece nechcete, aby si vás zákazníci pletli s konkurencí! Využijte jak webové prohlížeče, tak sociální sítě.

Název máte úspěšně vymyšlený? Je na čase zamyslet se nad samotným řešením e-shopu. Nechat si naprogramovat celý e-shop na míru od programátorů nejspíš nebude volba pro začínající e-shopisty – snad jen pokud máte zbytečný milion nebo dva.

Jako malý podnik můžete vybírat především ze dvou možností. Krabicový systém e-shopu nebo open source (volně dostupný systém, např. WordPress + WooCommerce). O porovnání jednotlivých variant jsme psali ve článku Uvažujete o založení e-shopu? Možností je mnoho.

S vybraným názvem i řešením e-shopu můžete přejít k nákupu hostingu a domény (prostoru na internetu pro váš obchod s adresou např. nazevobchodu.cz). Každé řešení e-shopu má své požadavky, ověřte si je.

TIP: Pro e-shop na systému WooCommerce naleznete na stránkách WPLama podrobný návod jak zprovoznit e-shop na WooCommerce.

Nástroje pro zpracování plateb

Aby mohli zákazníci nakupovat, je třeba jim nabídnout možnosti, jak zaplatit. Některé platební metody budou implementovány přímo v základu e-shopového řešení, jiné budete muset přidat sami. V Česku mezi nejoblíbenější metody platby za zboží patří:

  • platba kartou
  • platba klasickým bankovním převodem
  • platba online bankovním převodem
  • platba dobírkou

Je dobré nabízet zákazníkům více možností platby, aby nedošlo k opuštění objednávky před zaplacením. Další možnosti platby do e-shopu přidáte pomocí pluginů (u WooCommerce) nebo doplňkových služeb u krabicových řešení. Protože za rozšíření možností plateb většinou platíte, je třeba rozvažovat, které možnosti platby se vám vyplatí a které zbytečně zatěžují rozpočet (např. duplicitní služby).

TIP: Zajímá vás více o možnostech platebních bran pro e-shopy? Podívejte se na článek o výběru platební brány pro e-shopy.

Sociální sítě – pro e-shopy nezbytnost

Není povinné mít sociální sítě, ale… Na sociálních sítích budete, i když zrovna VY tam nebudete. Jsou tam totiž vaši zákazníci a možná, že o vás mluví. Sociální sítě jsou především o vztazích a co víc chtít, než aby zákazníci měli dobrý vztah s vaší značkou. S pomocí sociálních médií oslovíte nové i stávající zákazníky, rozšíříte svůj seznam kontaktů a vybudujete komunitu okolo své značky.

S trochou snahy můžou být sociální sítě výrazným hybatelem úspěchu. Nevěříte? Přečtěte si jak změnit sledující na zákazníky!

Sociální sítě jsou pro efektivní propagaci e-shopu nezbytné.

Sociální sítě jsou pro efektivní propagaci e-shopu nezbytné.

Platforma pro e-mailing

Mnoho lidí si myslí, že e-mail je již zastaralý. Není to pravda, e-mail marketing je jedna z forem marketingu s nejvyšší finanční návratností. Pokud děláte e–mail marketing dobře, přinese vám podstatné zisky.

Aby bylo možné oslovovat své zákazníky e-maily, budete potřebovat platformu pro e-mailing. Ty slouží k odesílání e-mailů kontaktům ve vaší databázi a mají spoustu užitečných funkcí jako je automatizace odesílek nebo segmentace kontaktů (ve zkratce – neposíláte všem to samé). Svým zákazníkům můžete posílat zprávy o zajímavých novinkách, slevy, ale i připomenutí nedokončené objednávky nebo žádost o recenzi.

Dobrou zprávou je, že většina mailingových služeb nabízí levné nebo bezplatné startovací verze, které vám do začátku budou stačit. Tyto platformy se dají propojit přímo s e-shopem pro ještě pohodlnější a rychlejší práci s e-maily. Třeba pluginem pro Smartemailing propojíte WooCommerce e-shop s e-mailingovou službou Smartemailing.

Raději nezkoušejte hromadné odesílání e-mailů z vašeho běžného e-mailu. Takovým způsobem by vaše zprávy akorát padaly do spamu.

Další nástroje pro vlastní e-shop

Samozřejmě existuje spousta nástrojů, které vám usnadní a zrychlí práci, ale pravděpodobně je budete do svého podnikání začleňovat postupně. Určitě budete potřebovat nástroj pro fakturaci, protože ruční tvorba faktur je s přibývajícím množstvím objednávek časově náročná.

Stejně tak, jak porostou prodeje, oceníte propojení s dopravci a automatizaci odesílání objednávek, pokud nechcete strávit celý den přepisováním doručovacích adres.

Možná si časem zaplatíte program pro SEO nebo připlatíte za pokročilý e-mailing. Ostrý provoz e-shopu vám ukáže, které oblasti bude třeba věnovat více a která pro vás nemá smysl.

Kolik stojí vlastní e-shop?

Je to nepřímá úměra – čím více peněz vložíte, tím méně času bude potřeba. A naopak – levnější řešení bude vyžadovat více investovaného času. Jedna finanční položka je pro všechna řešení společná a to je webhosting. Zaplatit si vlastní prostor na internetu musíte vždy. Další platby záleží na vás:

  • krabicové řešení (stovky až tisíce měsíčně) vs. WordPress WooCommerce (zdarma)
  • doplňkové služby, pluginy (další možnosti plateb, automatizace, pokročilé funkce – stovky měsíčně až tisíce ročně)
  • marketing (reklama ve vyhledávání, obsahová reklama, propagace na sociálních sítích, obsahový marketing, programy a aplikace) – bez propagace váš e-shop nikdo jen tak nenajde a cena je velmi kolísavá
  • externí spolupracovníci / zaměstnanci pro provoz e-shopu

Toto jsou náklady pouze pro provoz e-shopu, které jsou značně variabilní. Připočítat musíte ještě náklady na výrobu/nákup produktů a zákonné odvody (sociální a zdravotní pojištění).

Zároveň je třeba připomenout, že získání zákazníků nějakou dobu trvá, ačkoliv vaše investice již běží. Dobrý nápad je proto začít s e-shopem souběžně s jiným zdrojem příjmu, jako je třeba zaměstnání, nebo začít s finančním polštářem.

Rozmysleli jste si, jak na vlastní e-shop?

Vlastní e-shop může být skvělý podnikatelský plán i pro ty, kteří ještě s byznysem nemají zkušenosti. Základem úspěchu je ale pečlivá příprava a plánování. Bez jasné strategie se rozjetí vlastního e-shopu může stát disciplínou nad vaše možnosti.

Vytvořte si finanční rezervu nebo začínejte budovat e-shop při zaměstnání, abyste překlenuli období, kdy bude váš e-shop finance pohlcovat namísto generovat. S trochou trpělivosti se postupně dostanete do bodu, kdy e-shop bude živit vás a ne vy jej.

Zaujal vás článek?

Nechte si 1x měsíčně zasílat upozornění na nové články a další už vám neutečou.

Souhlasím se zasíláním newsletterů a přečetl jsem si vše o zpracování osobních údajů.

Novinky, slevy a aktualizace už vám neutečou. Přihlaste si odběr newsletteru a jako bonus pošleme 15% slevu.

Souhlasím se zasíláním newsletterů a přečetl jsem si vše o zpracování osobních údajů.

Zajímají vás příspěvky ze světa e-shopů a WooCommerce? Sledujte nás na sociálních sítích.

Mohlo by vás zajímat

GPSR je tady: Nové nařízení EU, které ovlivní e-shopy

GPSR je tady: Nové nařízení EU, které ovlivní e-shopy

E-shopaři pozor, Evropská unie připravila další nařízení, se kterým musíte ve svém e-shopu počítat. A protože toto nařízení vejde v platnost již 13. prosince 2024, pojďte se podívat, o co se jedná, když se řekne GPSR. Co je to GPSR? GPSR (nařízení EU 2023/988 o obecné...

číst více
Kompletní průvodce e-mail marketingem pro e‑shopy

Kompletní průvodce e-mail marketingem pro e‑shopy

Ať už máte s e-mail marketingem nějaké zkušenosti nebo jste úplný nováček, rozhodně byste ho neměli podceňovat. Jen těžko totiž najdete efektivnější marketingový nástroj, než je právě e-mailing. V našem článku se dozvíte vše, co potřebujete, aby e-mail marketing ve...

číst více

Odebírejte novinky a získejte 15% slevu na první nákup.

Potvrďte přihlášení odkazem v e-mailu.

0
    0
    Košík
    Košík je prázdnýZpět do obchodu
      Použít kupón