Platební brána umožňuje online platby kartou

Platební brána je základ e-shopu. Jak vybrat tu správnou?

26. 9. 2023 | Blog, Marketingové tipy

E-shop bez platební brány je jako hrnec bez ucha. Platební brána je nezbytně nutná, pokud chcete svým zákazníkům nabídnout možnost platby kartou, ale může nabídnout daleko víc zajímavých funkcí. Výběr vhodné platební brány pro e-shop není radno podceňovat, protože nabídka platebních metod i složitost procesu přímo ovlivňují množství dokončených objednávek a tím i úspěšnost e-shopu.

V dnešním článku se zaměříme na to jak vybrat vhodnou platební bránu, jaké funkce nabízí a jak platební bránu zprovoznit ve WooCommerce e-shopu.

Co je platební brána?

Platební brána je technologie, prostřednictvím které e-shopy mohou přijímat platby kartou od svých zákazníků online. V rozhraní platební brány zákazník zadává údaje o své kartě a díky tomu může dojít ke stržení financí z jeho účtu a převodu na účet obchodníka.

V minulosti byla platební brána doménou větších e-shopů, ale v současné době je to široce dostupná metoda platby. Pro e-shopy vybudované na systému WooCommerce je propojení s platební bránou prostřednictvím pluginu otázkou pár minut.

Výhody platební brány

  • Platba kartou přes platební bránu je u zákazníků populární a tvoří 29 % přijatých plateb v e-commerce.
  • Zákazník je veden k okamžité platbě. Po dokončení objednávky je zákazník ihned vyzván k zaplacení a tím se snižuje množství nedokončených objednávek.
  • Při platbě přes platební bránu dostane e-shop okamžitě avízo o proběhlé platbě. Můžete tak zrychlit odbavení zásilek.
  • Platební brány zhusta nabízejí i další metody platby. V jednom balíčku tak získáte více možností pro zákazníky.
Platební brána nabízí zákazníkům e-shopu více než platbu kartou.

Platební brána nabízí zákazníkům e-shopu více než platbu kartou.

Jak vybrat platební bránu?

Při zvažování, jaké metody platby v e-shopu nabízet, mějte na paměti, že pokud zákazníci nenajdou na e-shopu metodu platby, která jim vyhovuje, nenakoupí. Proto byste měli zákazníkům nabídnout více možností zaplacení. Platby kartou, (online) bankovním převodem a dobírkou patří dlouhodobě mezi nejoblíbenější. Při výběru platební brány je třeba zohlednit následující kritéria:

  • bezpečnost a zákaznická podpora
  • dostupné metody platby a další funkce
  • cena
  • kompatibilita se systémem e-shopu

Bezpečnost je při finančních transakcích prvořadá. Všechny platební brány činné v Česku jsou proto z hlediska bezpečnosti pod dohledem České národní banky a měly by být bezpečné. Je však dobré si zkontrolovat, zda má společnost provozující platební bránu sídlo v tuzemsku, a to především kvůli případnému kontaktování zákaznické podpory nebo řešení problémů se společností.

Metody platby v platební bráně

Z hlediska dostupných funkcí jsou rozdíly mezi platebními branami větší. Primární funkcí platebních bran je online platba kartou, často ale přidávají další funkce navíc, jako například platbu převodem.

a. Bankovní tlačítko (online bankovní převod)

Populární funkce některých platebních bran je tzv. bankovní tlačítko, které zákazníka přesměruje do internetového bankovnictví dané banky s předvyplněným bankovním převodem, který zákazník pouze potvrdí. Tato funkce spojuje výhody klasického bankovního převodu (bez nutnosti zadávat údaje z karty) a rychlosti online platby.

Toret Comgate - Platební brána

V této platební bráně můžete zaplatit kartou, odloženou platbou, bankovními tlačítky (expresní bankovní převod) nebo standardním bankovním převodem.

b. Platba bankovní peněženkou

Elektronická peněženka je čím dál populárnější služba umožňující provádět platby přímo z mobilní nebo webové aplikace. Kromě pohodlnosti platby je důvodem stoupající oblíbenosti také ochrana soukromí uživatele. Platebními branami nejčastěji podporované elektronické peněženky jsou Google Pay a Apple Pay.

c. Opakované platby

Některé platební brány podporují opakované platby. To znamená, že zákazníkovi se z karty opakovaně strhává odsouhlasená finanční částka. Takovéto platby jsou nezbytné v případě produktů, které jsou prodávány ve formě předplatného.

d. Odložené platby

Odložené platby nejsou tolik rozšířené jako předchozí, ale mohou sloužit k přesvědčení nerozhodnutých zákazníků ke koupi. Prostřednictvím služeb třetích stran (např. Twisto, PlatímPak) může zákazník zaplatit produkt až poté, co jej obdrží a vyzkouší (obvykle v horizontu 14 – 30 dní). Při případném vracení zboží tak nemusí čekat na vrácení peněz. E-shop obvykle platbu obdrží od společnosti do druhého dne od dokončení objednávky.

e. Platby na splátky

Totéž se dá napsat o prodeji na splátky. I ten se může stát jakousi návnadou, na kterou chytíte i ty zákazníky, kteří s nákupem váhají. Prodej na splátky bývají také zajištěny službou třetí strany.

f. QR platby

Služba QR platby spočívá v generování QR kódu, prostřednictvím kterého zákazník provede bankovní převod. Tyto platby jsou velice rychlé a jednoduché na provedení a zákazníci je, na rozdíl od klasických bankovních převodů, obvykle potvrzují ihned. Tím se minimalizuje riziko nedokončení platby.

g. Další platby

Spíše méně často platební brány nabízejí také metody jako platbu stravenkovými kartami, kryptoměnami, sms platby a podobné, které nejspíše využijete v případě specifického okruhu zákazníků.

Další funkce platebních bran

Kromě metod platby nabízí platební brány také další funkce, které mají vliv na konverze. Základním rozdílem v jednotlivých platebních branách je to, zda platba probíhá na stránce platební brány (redirecting, přesměrování) nebo přímo na stránkách e-shopu v pop-up okně (inline brána). Z dat vyplývá, že přes inline bránu zákazníci dokončí až o 9,3 % víc plateb, je tedy konverznější.

GoPay platební brána

Inline platební brána je konverznější

Zlepšení konverzí také přináší možnost opakování platby při nezdaření, což rozhodně není funkce, kterou by nabízela každá platební brána, a přitom se z hlediska zákazníka jedná o podstatné zvýšení komfortu při nakupování.

Některé platební brány také nabízejí možnost přizpůsobení vzhledu, aby odpovídal brandu e-shopu. V očích zákazníka se tak zvyšuje důvěryhodnost platební metody a snižuje se riziko nedokončení platby.

Důležitou položkou je responzibilita – to, jestli je platební brána přizpůsobená použití na různých zařízeních, nejen na PC, ale i na tabletu či Smartphonu.

Kolik stojí platební brána?

To je asi jedna z prvních otázek, které zájemce o platební bránu napadnou. Bohužel, jednoznačná odpověď je v tomto případě velice obtížná. Cena za platební bránu se skládá z více položek, které se mění podle poskytovaných služeb, obratu e-shopu nebo různých akcí a individuálních nabídek. Na co se alespoň rámcově připravit?

1. Poplatek za zřízení brány, účtu, aktivace služby

První z nákladů, který vás může potkat, je poplatek za zřízení brány, účtu nebo aktivace služby – záleží, jak si jej společnost nazve. Tento poplatek může být v řádech nižších tisíců (méně než 5000,-), ale není neobvyklé zřízení platební brány zdarma. Ohlídejte si jestli je, v kontextu ostatních poplatků, zřízení brány zdarma opravdu výhodné.

2. Měsíční vedení platební brány, účtu

Další z poplatků je pevná měsíční částka za vedení brány/účtu u společnosti. Tento poplatek bývá v nižších řádech stokorun měsíčně, případně též zdarma – často pro e-shopy s vyšším obratem nebo v rámci uvítací akce na omezené období.

3. Poplatek za transakce (procentní sazba + fixní poplatek)

Tomuto poplatku už se ale nevyhnete. Z každé transakce kartou i (online) bankovním převodem přes platební bránu je vám stržena procentní sazba ze zaplacené částky, většinou v rozmezí 1 – 3 % dle nabídky společnosti. K této sazbě se obvykle připojuje ještě fixní poplatek za každou platbu v řádech halířů až jednotek korun.

TIP: Ohlídejte si, aby v procentní sazbě byl započítán i mezibankovní poplatek (MIF) a poplatek karetním společnostem, abyste výslednou hodnotou poplatku nebyli nepříjemně překvapeni. V některých cenících jsou totiž tyto platby uvedeny zvlášť, jinde jsou přímo započítány do základní procentní sazby. Na první pohled příliš výhodná procentní sazba by vás měla upozornit, že se nejedná o konečnou výši poplatku.

Poplatek za transakce se také může lišit na základě toho, zda se jedná o platbu tuzemskou či zahraniční a v jaké měně. Všechny tyto eventuality byste měli vidět v ceníku společnosti.

4. Poplatek za další služby – vracení peněz, odložené platby, platby na splátky…

I další služby bývají zpoplatněné procentní sazbou a fixním poplatkem, stejně jako klasické transakce. U odložených plateb a plateb na splátky je do služby zapojena ještě třetí strana, doporučujeme proto ověřit podmínky např. pro vracení peněz apod.

5. Poplatek za převod peněz na bankovní účet

Některé služby platebních bran zpoplatňují i převod peněz z účtu platební brány na váš účet. Jedná se o pevné částky v řádu korun až desetikorun za uskutečněný převod. Často bývá tato služba zdarma. Někdy je tento poplatek vázán na převody podle typu měny. Převod v korunách tak může být zdarma, ale za převod v eurech poplatek zaplatíte.

6. Poplatek za zrušení služby

Při uzavírání smlouvy o platební bráně je možné, že společnost od vás bude vyžadovat časový závazek. V takovém případě se zavazujete platební bránu používat po určitý čas a při předčasném zrušení služby hrozí finanční sankce. Ale i v případě, že je smlouva o platební bráně bez závazku, může být účtován poplatek při ukončení služby. Opět by měl být jasně uveden v ceníku.

Dají se všechny platební brány použít v každém e-shopu?

Společnosti poskytující platební brány se samozřejmě snaží, aby bylo možné jejich řešení využít v co nejširším spektru e-shopů. Protože ale platforem, na kterých běží e-shopy po celém světě, je mnoho, doporučujeme vždy nejdříve ověřit, zda je daná platební brána kompatibilní s vaším e-shopovým řešením.

V tabulce níže najdete porovnání funkcí platebních bran, které jsou kompatibilní s e-shopem na WooCommerce. Které funkce platební brány budou prioritní pro váš e-shop?

  GoPay Comgate GP Webpay Fio banka platební brána The Pay 2.0 ČSOB platební brána
Platby kartou VISA, MasterCard, Maestro Visa, Mastercard, Maestro MasterCard, VISA, Diners Club, American Express Visa, Mastercard, Maestro MasterCard, Visa, Maestro a Diners Club VISA, MasterCard, Maestro a Diners Club
Bankovní převody CZ, SK, PL CZ, SK, PL CZ
Bankovní tlačítka + + + + +
Internetové peněženky Apple Pay, Google Pay, GoPay a PayPal. Apple Pay, Google Pay MasterPass, MasterCard Mobile, Google Pay, Apple Pay Google Pay, Apple Pay Apple Pay, Google Pay Apple Pay, Google play
Opakované platby (předplatné) + + +
Odložené platby Twisto, PlatímPak, SkipPay PlatímPak SkipPay
Platby na splátky + +
QR platby + + +
Další platby a funkce Bitcoin, paysafecard, Premium SMS, M-platby platba na třetiny, stravenkové a benefitní karty párování plateb kl. převodem s objednávkami Bitcoin, kuponové platby stravenkové karty
Platba na stránce e-shopu (inline – pop-up okno) + +
Platba na stránce platební brány (redirect – přesměrování) + + + + + +
Grafické přizpůsobení platební brány + + + +
Opakování platby (nezdařené) + +
Responzivní design + + + + + +
Podporované měny CZE, EUR, USD, GBP, PLN, HUF, RON, BGN CZK, EUR, PLN, HUF, USD, GBP, RON, NOK, SEK CZK, EUR, GBP, HUF, PLN, RUB, USD CZK, EUR, USD, GBP CZK, EUR, USD, GBP, HUF, PLN, RON, BGN CZK, EUR, USD, GBP, PLN, HUF, NOK, SEK, RON
Podporované jazyky 19 jazyků 14 jazyků 27 jazyků 19 jazyků 25 jazyků čeština
Sídlo společnosti Česko Česko Česko Česko Česko Česko
Srovnání funkcí platebních bran

Všechny tyto platební brány se do WooCommerce dají snadno implementovat prostřednictvím pluginů pro platební brány. Spravovat nastavení platební brány pak můžete přímo z administrace svého e-shopu.

Jak implementovat platební bránu do WooCommerce e-shopu?

Pokud máte za sebou výběr vhodné platební brány pro váš e-shop, je na čase ji zprovoznit. Jedná se vcelku o jednoduchý proces o následujících krocích:

  • Prvním krokem je uzavření smlouvy s poskytovatelem platební brány. Ten vám poté poskytne implementační údaje pro propojení platební brány s WooCommerce e-shopem.
  • Zakoupíte a nainstalujete plugin pro WooCommerce platební bránu podle dokumentace poskytnuté k danému pluginu.
  • Propojíte e-shop s platební bránou krok po kroku podle dokumentace poskytnuté k danému pluginu. V tomto kroku budete potřebovat implementační údaje od poskytovatele platební brány, které vložíte na příslušná místa v administraci pluginu.
  • Některé platební brány vyžadují uskutečnění testovacích plateb. I k tomuto kroku od nás dostanete podrobné instrukce v dokumentaci.
Platební brána Registrace u poskytovatele Plugin pro platební bránu
Comgate Comgate Comgate
GoPay Inline GoPay GoPay Inline
The Pay 2.0 The Pay 2.0 The Pay 2.0
Fio Platební brána Fio Platební brána Fio
ČSOB ČSOB platební brána ČSOB platební brána
GP Webpay GP Webpay GP Webpay
Registrace a plugin pro platební bránu

Aby bylo propojení platební brány a e-shopu co nejjednodušší, ke každému pluginu máme k dispozici obsáhlou dokumentaci a navíc vytváříme i videonávody, kde můžete implementaci vidět v akci.

Věnujte pozornost výběru platební brány

Platební brána je neopomenutelnou možností platby pro e-shop. Díky ní můžete svým zákazníkům nabídnout rychlé, pohodlné a bezpečné metody platby. Vhodná platební brána podpoří dokončování objednávek a růst konverzí, a zároveň nemusí stát mnoho. Nezapomeňte vzít při výběru v úvahu, jaký je váš typický zákazník a jaké možnosti by ocenil. Už víte, jak vybrat platební bránu?

Zaujal vás článek?

Nechte si 1x měsíčně zasílat upozornění na nové články a další už vám neutečou.

Souhlasím se zasíláním newsletterů a přečetl jsem si vše o zpracování osobních údajů.

Novinky, slevy a aktualizace už vám neutečou. Přihlaste si odběr newsletteru a jako bonus pošleme 15% slevu.

Souhlasím se zasíláním newsletterů a přečetl jsem si vše o zpracování osobních údajů.

Zajímají vás příspěvky ze světa e-shopů a WooCommerce? Sledujte nás na sociálních sítích.

Mohlo by vás zajímat

Odebírejte novinky a získejte 15% slevu na první nákup.

Potvrďte přihlášení odkazem v e-mailu.

0
    0
    Košík
    Košík je prázdnýZpět do obchodu
      Použít kupón