Sklad je elementární, a přesto často přehlížený, pilíř e-shopu. Efektivní správa skladu e-shopu ušetří spoustu času i starostí, podpoří prodeje a přispěje k zákaznické spokojenosti. Vedení skladové evidence e-shopu je navíc ze zákona povinné, a tak jej rozhodně nedoporučujeme podceňovat.
V dnešním článku se podíváme na možnosti, které pro skladové hospodářství nabízí WooCommerce, a ukážeme si, jak na skladovou evidenci e-shopu efektivně.
Proč je správa skladu pro e-shop důležitá?
Efektivní řízení vašeho skladu vám v konečném důsledku ušetří čas i peníze a povede ke spokojenějším zákazníkům.
Dobře nastavené procesy mají např. tyto výhody:
- Neztrácíte prodeje: Díky včasnému naskladnění budou vaše produkty k dispozici vždy, když se zákazník rozhodne nakoupit.
- Budujete dobrý vztah se zákazníky: Aktuální stav skladu předchází tomu, že si zákazník objedná vyprodanou položku a jeho následnému zklamání při zrušení nebo změně objednávky.
- Můžete efektivně plánovat: Přehled o prodejích v konkrétních obdobích roku vám pomůže naskladnit dostatek produktů předem nebo naopak nenakupovat jich příliš a zbytečně tak neblokovat cash flow „ležáky“.
Jaké jsou možnosti správy skladu ve WooCommerce?
WooCommerce obsahuje základní funkce, které vám v praxi pomůžou se správou skladu. Pokud povolíte v nastavení WooCommerce řízení skladových zásob a uvedete k jednotlivým produktům jejich množství skladem, můžete využít:
- automatické odečítání stavu skladu při prodeji produktu, díky kterému budete mít vždy přehled o aktuálním stavu zásob,
- upozornění na nízký stav a vyčerpání zásob na zadaný e-mail, abyste mohli včas naskladnit nové zásoby,
- zobrazování stavu skladu zákazníkům u produktů (vždy, nikdy nebo jen při nízkých zásobách), které pomůže zákazníky přesvědčit k nákupu,
- volitelné skrytí vyprodaných položek, abyste zákazníky rychleji směřovali na produkty skladem,
- interval držení skladem pro nezaplacené objednávky, díky kterému se nezaplacené produkty po určitě době vrátí znovu na sklad.
Nastavení skladu ve WooCommerce provedete v administraci: WooCommerce > Nastavení > Produkty > Sklad.
Pro jednotlivé produkty nastavíte parametry skladu přímo v jejich detailu. Najdete zde také funkci povolení nákupu na objednávku pro produkty, které nejsou skladem.
TIP: Chcete u produktů zobrazovat také dodací lhůtu? Nejen s tím umí pomoci náš plugin Toolkit.
Tyto funkce vám s řízením skladu pomohou prakticky. Ve WooCommerce ale nenajdete nástroje pro skladovou evidenci, kterou vyžaduje zákon.
Skladová evidence e-shopu
Pokud provozujete e-shop se skladem, je pro vás vedení skladové evidence dané zákonem. Vždy musíte mít zaznamenané:
- název položky
- datum a způsob naskladnění (nákup)
- datum a důvod vyskladnění (prodej, odpis)
- číslo dokladu
- množství skladem (včetně měrné jednotky – ks, kg, m…)
Samotný způsob zaznamenání je čistě na vás. Využít můžete papírovou podobu či elektronickou – od excelového souboru až po specializované programy. Vše ale musí být dohledatelné, jinak hrozí sankce ze strany finančního úřadu.
Jak vést efektivně skladovou evidenci ve WooCommerce?
Samotná WooCommerce neobsahuje nástroj pro skladovou evidenci e-shopu. Pokud nechcete vést evidenci manuálně, lze WooCommerce propojit se softwarem třetí strany, např. fakturačním, účetním nebo ERP software, který tuto funkci zastane.
Skladová evidence e-shopu ve fakturačních systémech
Pokročilejší fakturační programy nabízejí kromě fakturace a evidence nákladů také možnost evidence skladu.
Položky skladu ve fakturačním software jsou párovány s položkami na vystavených i nákladových fakturách. Množství produktů skladem se automaticky mění na základě uskutečněných objednávek a naskladnění. Systém také obvykle nabízí upozornění na množství zásob a přehled pohybů na skladě.
Výhodou skladové evidence ve fakturačním programu je nízká časová náročnost, snadná obsluha a jednoduché propojení s WooCommerce pomocí pluginu.
TIP: Funkce pro skladovou evidenci nabízí např. fakturační systémy iDoklad a Fakturoid. S WooCommerce je jednoduše propojíte pomocí pluginů. Podívejte se na naše pluginy pro iDoklad a pro Fakturoid.
Skladová evidence prostřednictvím účetních a ERP systémů
Účetní, ekonomické a ERP systémy nabízí výrazně širší paletu funkcí pro větší podniky (fakturace, vedení účetnictví/daňové evidence, DPH, podání FÚ, mzdy, evidence majetku, analýza, řízení a plánování podniku atd.) mezi nimiž je i evidence skladů.
Právě rozsáhlá nabídka funkcí je jejich největší devizou, kterou ocení střední a větší podniky.
Nevýhodou je pak vyšší cena a složitost jejich použití. Integrace těchto systémů s WooCommerce je náročnější a obvykle se provádí individuálně.
Máte v e-shopu vyřešenou správu a evidenci skladu?
Dobře nastavené procesy řízení skladu předcházejí nedostatku produktů, ale i jejich nadbytečnému hromadění. WooCommerce nativně nabízí základní funkce pro řízení zásob, které vám s tím pomohou.
Nezapomínejte ani na zákonnou povinnost evidence skladu. Pro menší, střední i větší e-shopy mohou tuto funkci efektivně zastávat fakturační programy propojené s WooCommerce pomocí pluginu. Pro náročnější uživatele jsou pak k dispozici ERP a účetní systémy, které kromě evidence skladu nabízí širokou paletu funkcí pro komplexní řízení podniku.
Podívejte se na naše pluginy pro iDoklad a Fakturoid, díky kterým zvládnete evidenci skladu svého WooCommerce e-shopu snadno a rychle.