QR kód se stává nedílnou součástí našich životů. Propojuje offline s online světem, usnadňuje i zpříjemňuje nám život. Nejznámějším a asi nejpoužívanějším způsobem použití QR kódů jsou platby. Ale existuje daleko více příležitostí, kde může být QR kód užitečný – pomůžou přivádět nové zákazníky, zjednodušovat nákupní proces a podpořit retenci zákazníků.
Vytvoření QR kódů není složité ani nákladné, proto je jejich použití výhodné i pro majitele e-shopu. Jak vytvořit QR kód a využít jeho potenciál naplno si rozebereme v dnešním článku.
Co je QR kód?
QR kód (Quick Response Code) je grafický kód, který umožňuje rychlé a bezpečné sdílení informací, jako jsou platební údaje, odkazy na webové stránky, souřadnice, telefonní čísla, text, připojení k WiFi a další.
Oproti čárovému kódu QR kód může obsahovat více informací a k jeho přečtení nepotřebujete nic víc než chytrý telefon s fotoaparátem. Po načtení kódu stačí již jen kliknout na zobrazený odkaz a ten vás na zařízení vezme tam, kam QR kód odkazuje.
Největší výhodou QR kódů je jednoduchost jejich použití, díky které jsou velmi efektivní. Uživatelům odpadá nutnost přepisování webové adresy a tím spíše se podívají, co se pod kódem skrývá. Většina majitelů smartphonů je s konceptem QR dobře seznámena, takže není třeba návod.
Pojďme se podívat na konkrétní tipy, jak můžete QR kódy využít, pokud provozujete e-shop.
Platby QR kódem: Rychlé, pohodlné, efektivní
Platba QR kódem je na strmém vzestupu popularity. V roce 2020 ji na celém světě využilo asi 1,5 miliardy lidí a do roku 2025 se očekává, že ji bude využívat 30 % uživatelů chytrých telefonů.* A není divu – je to totiž jeden z nejpohodlnějších způsobů platby, který byste ve svém e-shopu rozhodně neměli opomenout.
Jak tyto platby fungují? Jednoduše zobrazíte svým zákazníkům QR kód s platebními údaji, který si pomocí své bankovní aplikace naskenují. V bankovnictví se jim poté zobrazí předvyplněný platební příkaz a ten pouze potvrdí. Celý proces je tak velmi rychlý a jednoduchý.
Pokud průchod pokladnou v e-shopu trvá déle než 30 s, více než 50 % zákazníků opouští košík.*
Oproti klasickým bankovním převodům nebo platbě kartou odpadá zdlouhavé vyplňování údajů a díky tomu zákazníci dokončí objednávku ihned. QR platby jsou tak efektivní ve snižování míry opuštění košíku a zrychlují celý proces objednávky.
Jak vytvořit QR kód pro platbu ve WooCommerce e-shopu?
Abyste zákazníkům mohli ve WooCommerce e-shopu nabízet platby pomocí QR kódu, budete potřebovat integraci, která zajistí generování kódu na základě dat z objednávky a jeho automatické zobrazování zákazníkům. Možností je několik.
Plugin pro QR platby
Nejjednoduší a zároveň nejvšestrannější je implementace této metody pomocí speciálního pluginu. Zaplacení QR kódem tak můžete nabízet jako metodu platby přímo v pokladně a samotný QR kód zobrazíte na děkovné stránce po odeslání objednávky, v e-mailu o objednávce, v zákaznickém účtu i na faktuře.
Plugin je levným a spolehlivým řešením, které nepodléhá žádným dalším poplatkům.
TIP: Toto vše umí plugin Toret QR platby. Navíc zvládne i SEPA platby do zahraničí a můžete k němu přidat a editovat vlastní popisek. Podívejte se na plugin QR platby >>
Platební brána podporující platbu QR kódy
Také některé platební brány podporují platbu QR kódy. Implementací takové platební brány získáte více možností platby – kromě QR kódu také platby kartou, bankovními tlačítky, elektronickými peněženkami apod.
Tento způsob má ale i své nevýhody. Těmi je například zpoplatnění platební brány a uskutečněných transakcí. QR kódy nemůžete v pokladně nabídnout jako samostatnou metodu platby ani je zobrazovat ve více umístěních. Jsou pevnou součástí platební brány.
TIP: Platební bránou, která umožňuje platbu QR kódy, je např. ThePay 2.0. Pro implementaci této platební brány do WooCommerce e-shopu slouží plugin ThePay 2.0 >>
QR kód na faktuře
Poslední možností, jak nabízet zákazníkům QR kód pro zaplacení, je využít fakturační systémy a propojující pluginy. Ty umí vystavovat proformy (zálohové faktury) automaticky na základě dat objednávky a přidat k nim QR kód na zaplacení. Získáte tak pomocníka pro fakturaci a zároveň nabídnete QR kódy k platbě.
Nevýhodou tohoto způsobu je, že zákazník musí v pokladně zvolit platbu převodem a následně otevřít na e-mail zaslanou proformu. Platba převodem není pro zákazníky příliš lákavou volbou a další mezikrok s otevřením faktury komplikuje platební proces a zvyšuje riziko nedokončení objednávky.
Také s tímto řešením nemůžete QR kódy zobrazovat na dalších umístěních mimo fakturu.
TIP: Fakturační systémy Fakturoid, iDoklad a Vyfakturuj na faktuře QR kód zobrazují. Pro jejich propojení s WooCommerce e-shopy a automatizaci fakturace slouží tyto fakturační pluginy >>
Další možnosti využití QR kódů v e-shopu
Přestože nejčastěji se QR kódy využívají pro placení, rozhodně skrývají velký potenciál pro další účely.
Využijte sílu offline reklamy a kupónů
Především offline reklama, ať už se jedná o profi reklamní plochy, letáky nebo televizní spoty, ze síly QR kódů těží. Vhodně umístěný QR kód navede potenciální zákazníky přesně tam, kam potřebujete – do e-shopu, ke konkrétnímu produktu nebo na mapu zobrazující polohu kamenné pobočky.
Velký potenciál mají různé speciální nabídky a slevové kupóny, na které QR kód umístíte. Tyto kupóny můžete např. rozdávat na tematických akcích nebo přidávat k nákupu. Pro získání výhodné nabídky nebo slevy pak zákazník musí kupón načíst.
Zpříjemněte nákup v kamenné pobočce
Část zákazníků volí nákup v e-shopu, protože si v klidu mohou prostudovat popis produktu a jeho vlastnosti. Pokud máte k e-shopu také kamennou pobočku, můžete tento luxus dopřát i jejím zákazníkům – pomocí QR kódů, které u produktů umístíte.
Podpořte tvorbu zákaznických recenzí
Recenze od vašich zákazníků jsou nesmírně důležité – pomáhají zvyšovat důvěryhodnost vašeho e-shopu a přesvědčovat další zákazníky k nákupu. Někdy ale nebývá jednoduché zákazníky motivovat, aby je psali. Pomoc vám s tím můžou opět QR kódy.
Zkuste přidávat do zásilek lístek s prosbou o recenzi a QR kódem, který zákazníky navede přímo na místo, kde mohou recenzi napsat. Uvidíte, že se množství recenzí zvýší.
TIP: O důležitosti zákaznických recenzí a dalšího obsahu tvořeného zákazníky jsme nedávno psali v článku UGC frčí. Jak využít tento trend v marketingu e-shopu?, kde najdete i tipy, jak s tímto obsahem pracovat.
Získejte sledující
Chcete spíše budovat komunitu na sociálních sítích? Můžete to udělat stejně – připojte k zásilce lístek s QR kódem a vyzvěte své zákazníky ke sledování. Pokud to zjednodušíte, pravděpodobněji to udělají.
Nabídněte obsah k zakoupenému produktu
Potřebujete zapracovat na retenci zákazníků a zvýšit množství těch, kteří nakupují opakovaně? Poskytněte obsah navíc k zakoupeným produktům! Pokročilé návody, tipy a triky na použití a údržbu skýtají možnost nabízet doplňkové produkty a přivést zákazníky k opětovnému nákupu. Jak ale tento obsah dostat k očím zákazníka? Ano, pomocí QR kódu, který dodáte společně s produktem.
Jak vytvořit QR kód?
Pro vytváření běžných QR kódů slouží generátory QR kódů. V generátoru jednoduše zadáte údaje, které má daný kód nést a stáhnete si QR kód ve formátu obrázku. Ten následně můžete umístit na web, využít jej v grafice nebo vytisknout. Vždy je třeba si ohlídat, jaká je platnost generovaného QR kódu, protože u některých generátorů bývá omezena. Po vypršení platnosti je takový QR kód nefunkční.
Využít můžete např.:
- Online QR generátory. Těch najdete na internetu velké množství ve free verzi i prémiové placené s funkcemi navíc.
- Doplněk webového prohlížeče, který jej rozšíří o funkci generátoru QR. Takové rozšíření je zdarma k dispozici pro prohlížeče Google Chrome, Microsoft Edge či Mozilla Firefox ap.
- Grafické programy – populární Canva i méně známá Figma obsahují generátory QR.
QR kód jako cenný zdroj dat
Neplatební QR kódy můžete (a měli byste) využít jako zdroj dat. Stačí k odkazům do QR kódy přidat tzv. UTM parametry, díky kterým pak v analytickém nástroji (např. Google Analytics) zjistíte, kolik lidí se přes který QR prokliklo a jaké byly jejich další akce. Díky tomu můžete měřit a vyhodnocovat úspěšnost vašich QR kódů a případně je podle získaných dat přizpůsobovat.
UTM parametry jsou speciální značky přidané k URL odkazu. K jejich vytváření slouží nástroje pro vytváření UTM odkazů, které najdete na internetu také ve verzích zdarma.
Také některé placené verze QR generátorů umožňují sběr dat. To se hodí v případě, že vaše QR kódy vedou jinam než na váš web, a tak je analytika webu nemůže zachytit – např. na sociální sítě.
Závěr
QR kódy jsou jednoduchým a efektivním způsobem platby, stejně jako nástrojem pro marketing, prostřednictvím kterého můžete zlepšovat zákaznickou zkušenost, podpořit akvizici i retenci zákazníků a snížit míru opuštění košíku. Jejich využití je široké a generování snadné, jsou proto jako stvořené pro použití v malých i větších e-shopech.
Platba QR kódy je vysoce efektivní a pomáhá snižovat míru opuštění košíku a prodlevu mezi odesláním objednávky a zaplacením. Velmi jednoduše ji zákazníkům ve WooCommerce e-shopu nabídnete pomocí pluginu pro QR platby. Už ve svém e-shopu používáte QR kódy?
* Cloudways