QR kódy pro platby i marketing

Zázračné QR kódy jsou skvělé pro platby i marketing. Jak je efektivně využít v e-shopu?

15. 5. 2024 | Blog, Marketingové tipy

QR kód se stává nedílnou součástí našich životů. Propojuje offline s online světem, usnadňuje i zpříjemňuje nám život. Nejznámějším a asi nejpoužívanějším způsobem použití QR kódů jsou platby. Ale existuje daleko více příležitostí, kde může být QR kód užitečný – pomůžou přivádět nové zákazníky, zjednodušovat nákupní proces a podpořit retenci zákazníků.

Vytvoření QR kódů není složité ani nákladné, proto je jejich použití výhodné i pro majitele e-shopu. Jak vytvořit QR kód a využít jeho potenciál naplno si rozebereme v dnešním článku.

Co je QR kód?

QR kód (Quick Response Code) je grafický kód, který umožňuje rychlé a bezpečné sdílení informací, jako jsou platební údaje, odkazy na webové stránky, souřadnice, telefonní čísla, text, připojení k WiFi a další.

Oproti čárovému kódu QR kód může obsahovat více informací a k jeho přečtení nepotřebujete nic víc než chytrý telefon s fotoaparátem. Po načtení kódu stačí již jen kliknout na zobrazený odkaz a ten vás na zařízení vezme tam, kam QR kód odkazuje.

QR kód jednoduše načtete svým telefonem.
QR kód jednoduše načtete svým telefonem.

Největší výhodou QR kódů je jednoduchost jejich použití, díky které jsou velmi efektivní. Uživatelům odpadá nutnost přepisování webové adresy a tím spíše se podívají, co se pod kódem skrývá. Většina majitelů smartphonů je s konceptem QR dobře seznámena, takže není třeba návod.

Pojďme se podívat na konkrétní tipy, jak můžete QR kódy využít, pokud provozujete e-shop.

Platby QR kódem: Rychlé, pohodlné, efektivní

Platba QR kódem je na strmém vzestupu popularity. V roce 2020 ji na celém světě využilo asi 1,5 miliardy lidí a do roku 2025 se očekává, že ji bude využívat 30 % uživatelů chytrých telefonů.* A není divu – je to totiž jeden z nejpohodlnějších způsobů platby, který byste ve svém e-shopu rozhodně neměli opomenout.

Jak tyto platby fungují? Jednoduše zobrazíte svým zákazníkům QR kód s platebními údaji, který si pomocí své bankovní aplikace naskenují. V bankovnictví se jim poté zobrazí předvyplněný platební příkaz a ten pouze potvrdí. Celý proces je tak velmi rychlý a jednoduchý.

Pokud průchod pokladnou v e-shopu trvá déle než 30 s, více než 50 % zákazníků opouští košík.*

Oproti klasickým bankovním převodům nebo platbě kartou odpadá zdlouhavé vyplňování údajů a díky tomu zákazníci dokončí objednávku ihned. QR platby jsou tak efektivní ve snižování míry opuštění košíku a zrychlují celý proces objednávky.

Jak vytvořit QR kód pro platbu ve WooCommerce e-shopu?

Abyste zákazníkům mohli ve WooCommerce e-shopu nabízet platby pomocí QR kódu, budete potřebovat integraci, která zajistí generování kódu na základě dat z objednávky a jeho automatické zobrazování zákazníkům. Možností je několik.

Plugin pro QR platby

Nejjednoduší a zároveň nejvšestrannější je implementace této metody pomocí speciálního pluginu. Zaplacení QR kódem tak můžete nabízet jako metodu platby přímo v pokladně a samotný QR kód zobrazíte na děkovné stránce po odeslání objednávky, v e-mailu o objednávce, v zákaznickém účtu i na faktuře.

Plugin je levným a spolehlivým řešením, které nepodléhá žádným dalším poplatkům.

TIP: Toto vše umí plugin Toret QR platby. Navíc zvládne i SEPA platby do zahraničí a můžete k němu přidat a editovat vlastní popisek. Podívejte se na plugin QR platby >>

Zobrazení QR kódu k úhradě bankovním převodem v e-mailu
Pomocí pluginu můžete QR kód připojovat do e-mailu o objednávce, zobrazovat na děkovné stránce, v zákaznickém účtu i na faktuře.

Platební brána podporující platbu QR kódy

Také některé platební brány podporují platbu QR kódy. Implementací takové platební brány získáte více možností platby – kromě QR kódu také platby kartou, bankovními tlačítky, elektronickými peněženkami apod.

Tento způsob má ale i své nevýhody. Těmi je například zpoplatnění platební brány a uskutečněných transakcí. QR kódy nemůžete v pokladně nabídnout jako samostatnou metodu platby ani je zobrazovat ve více umístěních. Jsou pevnou součástí platební brány.

TIP: Platební bránou, která umožňuje platbu QR kódy, je např. ThePay 2.0. Pro implementaci této platební brány do WooCommerce e-shopu slouží plugin ThePay 2.0 >>

QR kód na faktuře

Poslední možností, jak nabízet zákazníkům QR kód pro zaplacení, je využít fakturační systémy a propojující pluginy. Ty umí vystavovat proformy (zálohové faktury) automaticky na základě dat objednávky a přidat k nim QR kód na zaplacení. Získáte tak pomocníka pro fakturaci a zároveň nabídnete QR kódy k platbě.

Nevýhodou tohoto způsobu je, že zákazník musí v pokladně zvolit platbu převodem a následně otevřít na e-mail zaslanou proformu. Platba převodem není pro zákazníky příliš lákavou volbou a další mezikrok s otevřením faktury komplikuje platební proces a zvyšuje riziko nedokončení objednávky.

Také s tímto řešením nemůžete QR kódy zobrazovat na dalších umístěních mimo fakturu.

TIP: Fakturační systémy Fakturoid, iDoklad a Vyfakturuj na faktuře QR kód zobrazují. Pro jejich propojení s WooCommerce e-shopy a automatizaci fakturace slouží tyto fakturační pluginy >>

Další možnosti využití QR kódů v e-shopu

Přestože nejčastěji se QR kódy využívají pro placení, rozhodně skrývají velký potenciál pro další účely.

Využijte sílu offline reklamy a kupónů

Především offline reklama, ať už se jedná o profi reklamní plochy, letáky nebo televizní spoty, ze síly QR kódů těží. Vhodně umístěný QR kód navede potenciální zákazníky přesně tam, kam potřebujete – do e-shopu, ke konkrétnímu produktu nebo na mapu zobrazující polohu kamenné pobočky.

Velký potenciál mají různé speciální nabídky a slevové kupóny, na které QR kód umístíte. Tyto kupóny můžete např. rozdávat na tematických akcích nebo přidávat k nákupu. Pro získání výhodné nabídky nebo slevy pak zákazník musí kupón načíst.

Z offline reklamy zákazníky QR kódem přivedete tam, kam potřebujete.
Z offline reklamy zákazníky QR kódem přivedete tam, kam potřebujete.

Zpříjemněte nákup v kamenné pobočce

Část zákazníků volí nákup v e-shopu, protože si v klidu mohou prostudovat popis produktu a jeho vlastnosti. Pokud máte k e-shopu také kamennou pobočku, můžete tento luxus dopřát i jejím zákazníkům – pomocí QR kódů, které u produktů umístíte.

Podpořte tvorbu zákaznických recenzí

Recenze od vašich zákazníků jsou nesmírně důležité – pomáhají zvyšovat důvěryhodnost vašeho e-shopu a přesvědčovat další zákazníky k nákupu. Někdy ale nebývá jednoduché zákazníky motivovat, aby je psali. Pomoc vám s tím můžou opět QR kódy.

Zkuste přidávat do zásilek lístek s prosbou o recenzi a QR kódem, který zákazníky navede přímo na místo, kde mohou recenzi napsat. Uvidíte, že se množství recenzí zvýší.

TIP: O důležitosti zákaznických recenzí a dalšího obsahu tvořeného zákazníky jsme nedávno psali v článku UGC frčí. Jak využít tento trend v marketingu e-shopu?, kde najdete i tipy, jak s tímto obsahem pracovat.

Získejte sledující

Chcete spíše budovat komunitu na sociálních sítích? Můžete to udělat stejně – připojte k zásilce lístek s QR kódem a vyzvěte své zákazníky ke sledování. Pokud to zjednodušíte, pravděpodobněji to udělají.

Nabídněte obsah k zakoupenému produktu

Potřebujete zapracovat na retenci zákazníků a zvýšit množství těch, kteří nakupují opakovaně? Poskytněte obsah navíc k zakoupeným produktům! Pokročilé návody, tipy a triky na použití a údržbu skýtají možnost nabízet doplňkové produkty a přivést zákazníky k opětovnému nákupu. Jak ale tento obsah dostat k očím zákazníka? Ano, pomocí QR kódu, který dodáte společně s produktem.

QR kódy v zásilce mohou efektivně doporučovat obsah navíc, který zvýší retenci zákazníků.
QR kódy připojené k zásilce mohou efektivně doporučovat obsah navíc, který zvýší retenci zákazníků.

Jak vytvořit QR kód?

Pro vytváření běžných QR kódů slouží generátory QR kódů. V generátoru jednoduše zadáte údaje, které má daný kód nést a stáhnete si QR kód ve formátu obrázku. Ten následně můžete umístit na web, využít jej v grafice nebo vytisknout. Vždy je třeba si ohlídat, jaká je platnost generovaného QR kódu, protože u některých generátorů bývá omezena. Po vypršení platnosti je takový QR kód nefunkční.

Využít můžete např.:

  • Online QR generátory. Těch najdete na internetu velké množství ve free verzi i prémiové placené s funkcemi navíc.
  • Doplněk webového prohlížeče, který jej rozšíří o funkci generátoru QR. Takové rozšíření je zdarma k dispozici pro prohlížeče Google Chrome, Microsoft Edge či Mozilla Firefox ap.
  • Grafické programy – populární Canva i méně známá Figma obsahují generátory QR.

QR kód jako cenný zdroj dat

Neplatební QR kódy můžete (a měli byste) využít jako zdroj dat. Stačí k odkazům do QR kódy přidat tzv. UTM parametry, díky kterým pak v analytickém nástroji (např. Google Analytics) zjistíte, kolik lidí se přes který QR prokliklo a jaké byly jejich další akce. Díky tomu můžete měřit a vyhodnocovat úspěšnost vašich QR kódů a případně je podle získaných dat přizpůsobovat.

UTM parametry jsou speciální značky přidané k URL odkazu. K jejich vytváření slouží nástroje pro vytváření UTM odkazů, které najdete na internetu také ve verzích zdarma.

Také některé placené verze QR generátorů umožňují sběr dat. To se hodí v případě, že vaše QR kódy vedou jinam než na váš web, a tak je analytika webu nemůže zachytit – např. na sociální sítě.

Závěr

QR kódy jsou jednoduchým a efektivním způsobem platby, stejně jako nástrojem pro marketing, prostřednictvím kterého můžete zlepšovat zákaznickou zkušenost, podpořit akvizici i retenci zákazníků a snížit míru opuštění košíku. Jejich využití je široké a generování snadné, jsou proto jako stvořené pro použití v malých i větších e-shopech.

Platba QR kódy je vysoce efektivní a pomáhá snižovat míru opuštění košíku a prodlevu mezi odesláním objednávky a zaplacením. Velmi jednoduše ji zákazníkům ve WooCommerce e-shopu nabídnete pomocí pluginu pro QR platby. Už ve svém e-shopu používáte QR kódy?


* Cloudways

Zaujal vás článek?

Nechte si 1x měsíčně zasílat upozornění na nové články a další už vám neutečou.

Souhlasím se zasíláním newsletterů a přečetl jsem si vše o zpracování osobních údajů.

Novinky, slevy a aktualizace už vám neutečou. Přihlaste si odběr newsletteru a jako bonus pošleme 15% slevu.

Souhlasím se zasíláním newsletterů a přečetl jsem si vše o zpracování osobních údajů.

Zajímají vás příspěvky ze světa e-shopů a WooCommerce? Sledujte nás na sociálních sítích.

Mohlo by vás zajímat

Jak připravit e-shop na Black Friday 2024?

Jak připravit e-shop na Black Friday 2024?

Black Friday 2024 se blíží raketovou rychlostí. Letos vychází “Černý pátek” na 29. listopadu, a tak je nejvyšší čas připravit svůj WooCommerce e-shop. V tomto období mají e-shopy tradičně nejvyšší zisky, proto se vyplatí přípravu nezanedbat. Jakou strategii zvolíte...

pokračovat ve čtení

Odebírejte novinky a získejte 15% slevu na první nákup.

Potvrďte přihlášení odkazem v e-mailu.

0
    0
    Košík
    Košík je prázdnýZpět do obchodu
      Použít kupón