UGC pro e-shopy

UGC frčí. Jak využít tento trend v marketingu e-shopu?

7. 5. 2024 | Blog, Marketingové tipy

Zkratka UGC se v poslední době na internetu skloňuje ve všech pádech. Víte, co znamená a jak může pomoci vašemu e-shopu? Přesně na to se podíváme v našem dnešním článku.

Co znamená UGC?

UGC neboli user generated content v přesném překladu znamená uživateli generovaný obsah – a to vlastně mluví za vše. Jedná se o obsah, který vytvářejí samotní uživatelé produktů nebo služeb. V současnosti je to jeden z “hot” marketingových trendů nejen v e-commerce.

UGC funguje na základě tzv. social proof. To je psychologický fenomén, který způsobuje, že lidé kopírují chování ostatních. Velmi zjednodušeně – pokud lidé uvidí, že je konkrétní člověk s produktem spokojený, budou po něm toužit také.

Proč je UGC tak populární?

Žijeme v době, kdy uživatelé začínají být přesycení reklamou a tzv. bannerová slepota se rozmáhá čím dál víc. Reklamy stojí čím dál více peněz a přitom ztrácejí efektivitu.

Bannerová slepota je termín označující stav, kdy uživatelé internetu jsou natolik zvyklí na zobrazovanou reklamu, že ji nevnímají – a to i v případě, že by jinak o dané produkty či služby měli zájem.

UGC prvoplánově nevypadá jako reklama – je to příspěvek, fotografie či článek běžného člověka, vašeho zákazníka. Pro publikum je proto uvěřitelnější, zapamatovatelnější a funguje s podobnou efektivitou jako osobní doporučení – tedy velmi vysokou.

79 % dotázaných uvedlo, že UGC výrazně ovlivňuje jejich nákupní chování. Ovlivnění obsahem generovaným značkou oproti tomu uvedlo pouze 12 %.*

Dalším kladem využití UGC pro marketing e-shopu může být jeho finanční nenáročnost. Obsah totiž vytváří přímo vaši zákazníci, stačí je jen správně motivovat. Na druhou stranu existují také placené služby tzv. UGC creators – tvůrců obsahu, o kterých si povíme dále.

UGC může být příspěvek na sociálních sítích, stejně jako recenze na vašem webu.

UGC může být příspěvek na sociálních sítích, stejně jako recenze na vašem webu.

Co vše je UGC?

Už víte, co UGC znamená, ale stále ještě si neumíte představit, co konkrétního se za ním skrývá? Obvykle se jedná o:

  • recenze a hodnocení produktu
  • ukázky produktů nebo návody k jejich používání
  • ukázky výsledků s produktem dosažených
  • rozbalování, testování a porovnávání produktů
  • “sdílení radosti”

Všechen tento obsah může být ve formě textu, fotografií, videí nebo zvukových nahrávek, článků, příspěvků atd. Jedná o velmi kreativní a variabilní odvětví, takže téměř vše, co se dá sdílet po internetu, je možné.

Kde UGC vzniká?

Obsah generovaný uživateli je doménou především sociálních sítí, kde se začal přirozeně rozvíjet s tím, jak začali jejich uživatelé sdílet své životy. A stejně jako používání sociálních sítí stále sílí, tak roste i objem generovaného obsahu.

66 % dotázaných se inspirovalo k nákupu od nové značky na základě shlédnutí příspěvků od ostatních zákazníků na sociálních sítích.*

V podobě recenzí a hodnocení vzniká také na webech, srovnávačích zboží a prodejních portálech.

Jak na UGC v e-shopu

Již jsme si řekli, že UGC je efektivní způsobem, jak oslovit vaše zákazníky a zvýšit prodeje. Jak to ale udělat v praxi?

Motivujte zákazníky k tvorbě obsahu

Spokojení zákazníci se většinou rádi pochlubí, jen je stačí inspirovat. Dejte zákazníkům najevo, že o jejich názor stojíte a vyzvěte je ke sdílení jejich zkušeností např. e-mailem, na přiloženém lístku v balíčku nebo na webu.

Pro začátek můžete zákazníky motivovat slevovým kupónem na další nákup za recenzi či fotografii s produktem. S tím, jak poroste vaše fanouškovská základna, ale budou tvořit obsah i bez takové motivace.

Obsah generovaný uživateli je pro publikum velmi důvěryhodný.

Obsah generovaný uživateli je pro publikum velmi důvěryhodný a zaujme. Motivujte své zákazníky, aby jej vytvářeli.

Sdílejte obsah na svých sítích i webu

Tohle je ten nejdůležitější bod – obsah, který vaši zákazníci vytvoří, je třeba sdílet a komentovat, nikoli nechat ležet ladem. Přesdílejte na sociálních sítích příspěvky, ve kterých váš fanoušci zmiňují, přidávejte fotografie a recenze na svůj profil i web a komunikujte s fanoušky a zákazníky u jejich příspěvků. Zvýšíte tak viditelnost i důvěryhodnost své značky a hlavně podpoříte další tvorbu UGC.

80 % dotázaných uvedlo, že raději nakupují produkty na e-shopu, který obsahuje fotografie nebo videa od reálných zákazníků.*

Zvažte, zda nevytvořit a nepoužívat vlastní hashtag – to se týká především Instagramu, kde je jejich užívání rozšířené. Uživatelé pak po kliknutí na něj uvidí všechny příspěvky tímto tagem označené. Můžete jej pak také využít v kampani, ve které vyzvete zákazníky k tvorbě UGC.

Využijte UGC tvůrce

UGC (někdy také CGC – creator generated content) tvůrci jsou uživatelé sociálních sítích nebo blogeři, kteří se na tvorbu tohoto obsahu specializují. Na rozdíl od influencerů se nejedná o tvůrce se statisíci fanoušky, ale spíše o menší profily.

Hranice mezi UGC tvůrcem a influencerem je tenká – s tvůrci častěji navážete spolupráci za poskytnutí produktu (barter) nebo nižší finanční částky. Jejich tvorba bývá důvěryhodnější než u influencerů, kteří navazují jednu reklamní spolupráci za druhou.

Na druhou stranu od UGC tvůrce nemůžete očekávat velký dosah, a proto je prioritně na vás, abyste vytvořený obsah šířili – třeba na svém webu nebo prostřednictvím sociálních sítí.

Tvůrci tedy platíte za vytvoření obsahu, který pak využíváte podle svého uvážení – např. jej umístíte na web, sdílíte na sociálních sítích nebo použijete pro sponzorované příspěvky.

Právní aspekty

Při využívání služeb UGC tvůrce platí zákony stejně, jako při využití jakékoli jiné služby. Můžete, ale také nemusíte spolupráci ošetřit smlouvou – zejména u menších barterových projektů bývá často dohoda “na dobré slovo”.

U velkých zakázek je vhodné ošetřit vše smluvně podobně jako spolupráci s influencerem. To znamená jasně vymezit rozsah a cenu prací a především autorská práva.

Na co byste si ale měli dát vždy velký pozor je tzv. označování spolupráce. Obsah, který vám UGC tvůrce vytvořil na zakázku, nemůžete vydávat za recenzi spokojeného zákazníka. Tím byste totiž porušovali spotřebitelský zákon, který ukládá povinnost recenze označovat.

Svým zákazníkům musíte poskytnou informace o tom, zda se jedná o recenzi spokojeného zákazníka, sponzorovanou recenzi (penězi, zbožím zdarma nebo jinak) nebo recenzi neověřenou. V opačném případě vám hrozí pokuta až 5 000 000,-.

UGC je neodmyslitelně spojen se sociálními sítěmi a stejně jako ony pravděpodobně dál poroste jeho vliv.

UGC je neodmyslitelně spojen se sociálními sítěmi a stejně jako ony pravděpodobně dál poroste.

Budoucnost UGC

Protože je UGC doménou především sociálních sítí, je jeho budoucnost s nimi těsně spjatá. A sociální sítě jsou stále na vzestupu a nic jiného než růst se zatím neočekává. Objevují se nové sítě, ale i stávajícím podle statistik neustále přibývají uživatelé. Je proto pravděpodobné, že i tento trend bude sílit.

Zároveň s tím, jak se uživateli generovaný obsah stává populárnější, se pravděpodobně bude časem snižovat i jeho účinnost. A tak naskočte na tento vlak, dokud jede.

Závěr

O UGC se mluví již nějaký čas, ale více pozornosti se na něj zaměřuje poslední dobou. Jeho účinnost je založená na fenoménu social proof a zároveň těží z všeobecné přesycenosti reklamou.

Pro marketing e-shopu je UGC nesmírně užitečný – ať už ten generovaný vašimi spokojenými zákazníky, nebo ten od specializovaného UGC tvůrce. V každém případě ale využijte toho, že tento obsah je momentálně velmi populární. To nemusí platit napořád.

Stejně jako jiné marketingové nástroje, i UGC byste měli používat uvážlivě a ověřovat jeho účinnost, aby se nestalo, že vás bude stát více, než vydělá. V neposlední řadě pak myslete na povinnost označování sponzorovaných spoluprací, protože pokuty za nedodržení mohou být závratné.

Využíváte pro svůj e-shop UGC? Přihlaste se k odběru našeho newsletteru a žádné další zajímavosti, tipy a trendy ze světa e-shopů vám neutečou.


* Stackla: Post-Pandemic Shifts in Consumer Shopping Habits: Authenticity, Personalization and the Power of UGC

Zaujal vás článek?

Nechte si 1x měsíčně zasílat upozornění na nové články a další už vám neutečou.

Souhlasím se zasíláním newsletterů a přečetl jsem si vše o zpracování osobních údajů.

Novinky, slevy a aktualizace už vám neutečou. Přihlaste si odběr newsletteru a jako bonus pošleme 15% slevu.

Souhlasím se zasíláním newsletterů a přečetl jsem si vše o zpracování osobních údajů.

Zajímají vás příspěvky ze světa e-shopů a WooCommerce? Sledujte nás na sociálních sítích.

Mohlo by vás zajímat

Odebírejte novinky a získejte 15% slevu na první nákup.

Potvrďte přihlášení odkazem v e-mailu.

0
    0
    Košík
    Košík je prázdnýZpět do obchodu
      Použít kupón