Chcete začít podnikat se svým vlastním e-shopem, ale nemůžete nebo nechcete do toho vložit velký vstupní kapitál? Nebo hledáte další příležitost k doplnění vašeho stávajícího podnikání? Pak je možná tím správným řešením pro vás dropshipping, se kterým to zvládnete i s minimem financí a bez skladu. Víte, jak funguje dropshipping, jaké jsou jeho výhody a na co si dát pozor?
Co je dropshipping? E-shop bez skladu!
Dropshipping je způsob prodeje zboží v elektronickém obchodě, při kterém nepotřebujete mít žádné zboží skladem. E-shop s produkty je propojen s poskytovatelem dropshippingu, který vlastní dané zboží a zákazníkům jej odesílá ze svých skladů.
Provozovatel e-shopu získá provizi z prodeje. Fyzicky s produkty, které prodává, nepřijde do styku. Nepotřebuje tedy finance na zakoupení produktů, ani řešit jejich skladování, balení a odesílání zákazníkům. O to se stará poskytovatel dropshippingu.
Jaké výhody a rizika má dropshipping?
Jak jsme již zmínili – pro rozjezd podnikání v dropshippingu nepotřebujete velký kapitál, jelikož nemusíte pořizovat zboží do zásoby. Díky nízkým vstupním nákladům je velmi snadné v tomto oboru začít.
Šířka sortimentu dostupného k dropshippingu je v současnosti značná. Díky tomu můžete testovat různé produkty a strategie prodeje a přizpůsobit nabídku e-shopu tak, aby vyhovovala vám i zákazníkům.
Další velkou výhodou dropshippingu je bezpochyby to, že provozovat jej můžete prakticky odkudkoliv na světě – potřebujete pouze připojení k internetu. Nejste vázáni expedováním zboží.
Nevýhoda dropshippingu může být paradoxně stejná – jednoduchost. Zřídit si e-shop založený na dropshippingu je tak snadné, že konkurence je obrovská. Vyžaduje to pak velmi dobré plánování, aby váš e-shop v záplavě podobných vynikl.
Další nevýhodou je velká závislost na dropshippingové službě, na kterou musíte spoléhat, co se týče kvality i expedice produktů. Může se stát, že daný produkt přestane být náhle k dispozici nebo služba změní podmínky dodání, a vy, jako majitel e-shopu, to těžko ovlivníte. Tím, že produkty před doručením neprojdou vašima rukama, nemůžete ověřit kvalitu dodávaného zboží.
Dropshipping: Jak začít?
Aby měl e-shop založený na dropshippingu naději na úspěch, je plánování nezbytné. Jaké kroky jsou nutné pro rozjezd byznysu v dropshippingu?
1. Najděte vhodný produkt pro svou niku
Nika nebo niche označuje specifický segment trhu – to znamená skupinu zákazníků, kteří mají zájem o vaše zboží. Pokud najdete produkt a niku, ve které se bude dobře prodávat, máte napůl vyhráno. Základem je průzkum trhu.
Specializace na určité téma nebo obor vám pomůže vyniknout. Na druhou stranu, aby váš e-shop prosperoval, je třeba najít takovou niku, která bude dostatečně velká a profitabilní a zároveň v ní nebude příliš silná konkurence. Příliš malá nika vám nezajistí dostatečný objem tržeb, stejně jako nika s malou kupní silou. V nice se silnou konkurencí bude pro začínající e-shop problém prorazit.
2. Vyberte poskytovatele dropshippingu
Když víte, jaké produkty a komu byste je chtěli prodávat, je na čase vybrat poskytovatele dropshippingu. Takových poskytovatelů je k dispozici celá řada, a tak nezbyde než porovnávat jejich nabídky a podmínky spolupráce.
3. Postavte e-shop
Nyní přichází na řadu stavba e-shopu. Kromě výstavby samotných stránek e-shopu budete muset vyřešit způsob prezentace produktů, doprovodné texty a fotografie, stejně jako způsob platby a volbu dopravních metod. Dobří poskytovatelé dropshippingu umožňují propojení e-shopů přímo se svým systémem tak, aby byly objednávky vyřizovány automaticky, což značně ušetří práci.
TIP: WooCommerce e-shopy můžete propojit s dropshippingovými službami pomocí pluginů. V Česku je aktivní společnost Dropshipping.cz, kterou snadno propojíte se svým e-shopem pomocí Toret pluginu pro Dropshipping. Váš e-shop tak bude automaticky odesílat uskutečněné objednávky přímo do systému Dropshipping.cz, který je následně expeduje za vás.
Nezapomeňte, že i v případě dropshippingu se na vás vztahuje legislativa, stejně jako na provozovatele klasických e-shopů. O některých z legislativních podmínek jsme se zmiňovali v článku Povinnosti e-shopu: Víte, co musíte uvádět u prodávaných produktů?
4. Začněte s propagací
Nyní přichází na řadu samotný prodej produktů. Aby zákazníci váš obchod a produkty našli, budete je muset propagovat. Jaké marketingové nástroje můžete použít?
a. SEO (optimalizace pro vyhledávače)
Optimalizace pro vyhledávače zajistí, aby se vaše stránky zobrazovaly ve výsledcích hledání vyhledávačů. Pracuje se strukturou, obsahem i technickou funkčností stránek.
b. Reklama ve vyhledávání
Můžete vyhledávačům zaplatit za to, že na prvních pozicích ve výsledcích vyhledávání budou zobrazovat váš e-shop a tím přivádět zákazníky.
c. Obsahová reklama
Využít můžete také tzv. obsahovou reklamu a zobrazovat své bannery návštěvníkům různých webových stránek.
d. Marketing na sociálních sítích
Na sociálních sítích můžete budovat komunitu svým fanoušků, sdílet s nimi zajímavý obsah, využívat placenou reklamu nebo propagaci pomocí influencerů. Více jsme o marketingu na sociálních sítích psali v článku Marketing na sociálních sítích: Jak přeměnit sledujícící na zákazníky.
e. E-mail marketing
E-mail marketing je jedním z nejrentabilnějších druhů marketingu, ve kterém využijete získané kontakty na vaše zákazníky. Díky e-mailingovým službám můžete svým zákazníkům rozesílat newslettery nebo slevové kupóny a budovat s nimi dlouhodobé partnerství. O e-mail marketingu jsme více psali v článku o e-mail marketingu.
Bude dropshipping vaší cestou?
Již víte, že dropshipping nabízí možnost provozovat vlastní e-shop bez skladu, a tudíž i nutnosti investice do skladových zásob a expedice zásilek. Obojí za vás vyřeší dropshippingová platforma. Vaší úlohou bude správa e-shopu a prodej zboží. Pokud provozujete e-shop na WooCommerce, můžete jej propojit přímo s dropshippingovou platformou a celý proces automatizovat.