Blíží se svátek sv. Valentýna a ten je spojen s dárky a nakupováním. Po vánočním šílenství a novoročních slevách je sv. Valentýn první větší příležitostí pro marketingovou kampaň a zvýšení prodejů na e-shopu.
Abyste maximálně vytěžili potenciál tohoto svátku, vyplatí se řádně se připravit. Přinášíme pár nápadů, které můžete využít při plánování valentýnské akce na vašem WooCommerce e-shopu, a jako bonus PDF s klíčovými slovy, která vám pomůžou. Čtěte dál!
Vyplatí se řešit svátek sv. Valentýna?
V USA se v období sv. Valentýna tržby obchodů zvyšují v řádech desítek až stovek procent. Odhad pro rok 2020 udával, že američané utratili za valentýnské nákupy částku čítající přes 27 miliard dolarů! V Česku se okolo svátku zamilovaných takové šílenství nekoná, ale přesto k nárůstu prodejů pravidelně dochází, a to především u konkrétních druhů zboží.
Na své si přijdou e-shopy prodávající erotické pomůcky, čokoládu a delikatesy, víno, šperky, parfémy, ale i knihy, přáníčka, dárkové předměty a další. V loňském roce například v únoru stoupl obrat obchodům s erotickým zbožím o 61 % oproti běžnému měsíci.
Ale i v případě, že neprodáváte zboží z top kategorií pro valentýnské nákupy, můžete z tohoto svátku profitovat také – stačí dobrý nápad. V Kanadě například v roce 2016 rozdávali kytice z brambůrků. Ty byly sice zdarma, ale sklidily ohromný mediální ohlas a fungovaly jako skvělá propagace. V Česku známý výrobce zubních kartáčků nabízí speciální valentýnskou edici a také různé nadace úspěšně využívají tento svátek pro svůj marketing.
Jak začít s kampaní? Ověřte data z minulých let
Ještě než se dáte do vymýšlení vaší valentýnské akce, zkontrolujte statistiky z minulých let. Ty vám můžou napovědět, jakým směrem se vydat a kudy naopak ne. Co by vás mělo zajímat?
Pokud jste v minulých letech Valentýn po marketingové stránce nijak neřešili, zajímat by vás měly určitě jakékoli odchylky od průměrných hodnot, zejména pak následující statistiky:
- produkty, které se v daném období prodávaly více, než je obvyklé
- míra a zdroj návštěvnosti v tomto období
V případě, že jste již valentýnské kampaně dělali, můžete se poučit z toho, co fungovalo a co ne. Jestliže žádná data nemáte, získáváte alespoň poučení pro příště – měřte, vyhodnocujte a uchovávejte.
Vymyslete koncept a vizuál
Po vyhodnocení dat již asi tušíte, jaké produkty by mohly být hvězdou Valentýna. Jak tyto produkty pro zákazníky zatraktivnit? Můžete např.:
- nabídnout valentýnskou slevu na vybraný sortiment
- prodávat speciální valentýnské edice produktů
- vytvořit tematické balíčky produktů přizpůsobené pro tuto příležitost
- nabízet k vybraným produktům speciální valentýnské zabalení (třeba s kartičkou se vzkazem)
- nabízet vouchery ve valentýnském designu
Jaká bude hlavní myšlenka kampaně? Kromě klasických romantických nabídek můžete zkusit vymyslet i něco úplně nového a neotřelého nebo udělat anti-valentýnskou kampaň. Např. britský výrobce pohlednic jeden rok prodával sarkastické valentýnky, řetězec Kaufland zase prodával na Valentýna vepřové srdce v akci. To sice nebyla příliš úspěšná prodejní kampaň, nicméně výrazně upoutala pozornost.
Naplánujte vizuál, který se bude hodit k vašemu záměru. Červená a růžová barva jednoznačně k Valentýnu a lásce patří, na druhou stranu v tomto období budou tyto barvy všude. Zvolený vizuál by se měl odrážet na všech komunikačních kanálech, které pro kampaň zvolíte (web, sociální sítě, e-maily, reklamní bannery, letáky atd.)
Valentýnská kampaň pro WooCommerce e-shop
Pojďme se podívat na konkrétní opatření, které můžete v rámci této kampaně udělat na svém WooCommerce e-shopu:
Obsahový marketing a SEO
Valentýn a vše okolo něj je velmi vděčným tématem pro obsahový marketing. Prozkoumejte klíčová slova na toto téma a optimalizujte svůj e-shop, aby se na ně zobrazoval ve vyhledávání.
TIP: Zajímá vás víc o optimalizaci pro vyhledávače (SEO)? Podívejte se na náš článek Jak na dobré SEO e-shopu ve WooCommerce? Přinášíme 9+1 tipů
Například vhodně napsaný článek na blogu e-shopu s názvem “Dárek pro muže k Valentýnu” s užitečnými informacemi a tipy na produkty může ve správný čas přivést množství zákazníků, kteří by k vám jinak nezavítali. Prostřednictvím tohoto článku je dovedete až k nákupu konkrétních produktů.
Výhodou SEO je, že přivádí na web návštěvníky bez placené reklamy. Nevýhodou je časová náročnost – vyhledávačům nějakou dobu trvá, než váš obsah najdou a zobrazí je na některé z lepších pozic. Proto je nutné s touto přípravou začít včas, klidně i několik měsíců předem.
Klíčových slov ve spojitosti se svátkem svatého Valentýna je řada a v tomto období mají vysokou hledanost. Stáhněte si náš přehled 55 nejvyhledávanějších klíčových slov na téma sv. Valentýna, který vám pomůže s přípravou vašeho e-shopu.
Úprava webu
Návštěvníkům e-shopu je třeba dát vědět o vaší speciální akci. Můžete k tomu využít některé z těchto možností:
- dočasná změna designu webu – např. barvy nebo obrázků v záhlaví ap.
- slider – pokud používáte na webu slider, přidejte do něj tematické obrázky nebo banner
- pop-up okno – vyskakovací okna mohou být dobrým způsobem, jak upozornit návštěvníky e-shopu na akční nabídku. Podobnou funkci mají i informační lišty.
- landing page – prodejní stránka, na které představíte svojí speciální nabídku – sem můžete nasměrovat zákazníky např. z reklamních příspěvků, e-mailů nebo ze vstupní stránky.
- odpočet do konce akční nabídky – timer umístěný na landing page nebo i na hlavní stránce může pomoci s přesvědčením zákazníků k bezodkladnému nákupu
Doplňkový a navyšovací prodej
Doplňkový a navyšovací prodej jsou funkce dostupné přímo ve WooCommerce. Tyto funkce slouží k navýšení hodnoty objednávky tím, že nabídnou zákazníkům vhodný produkt k tomu, který si už vybrali (doplňkový prodej) nebo dražší variantu téhož produktu (navyšovací prodej).
Než spustíte vaši kampaň, ujistěte se, že máte tyto funkce zapnuté a překontrolujte si jejich nastavení. Možná budou potřeba některé vazby produktů speciálně pro tuto příležitost upravit, nebo něco nefunguje a vy byste se tak zbytečně připravovali o zisk.
TIP: Nevíte, jak nastavit doplňkový a navyšovací prodej ve WooCommerce? Odpověď najdete přímo v dokumentaci WooCommerce.
E-mailing a sv. Valentýn
E-mail marketing je stále velmi ziskovým odvětvím marketingu, takže pokud máte databázi kontaktů, určitě ji nezapomeňte využít k rozesílce o vaší valentýnské akci. Nezapomeňte e-mail vizuálně i textově sladit s ostatními složkami kampaně a nasměrujte zákazníky na vaši landing page nebo ke konkrétním produktům.
TIP: Pozor na zasílání nevyžádaných e-mailů, z toho byste mohli mít velký problém. Pokud si nejste jisti, jak to z rozesíláním newsletteru je, podívejte se do článku GDPR pro e-shopy, kde se věnujeme také e-mailingu.
Valentýnská kampaň na sociálních sítích
Nezapomeňte do vaší kampaně zapojit také sociální sítě. Kromě prodeje a propagace vaší nabídky můžete sítě při této příležitosti využít také pro budování komunity – co takhle nějaká tematická soutěž nebo výzva?
Svátek svatého Valentýna je ideální k rozpoutání diskuze mezi vašimi sledujícími, je totiž také trochu kontroverzní. Takže pokud potřebujete zvýšit zapojení publika, zkuste rozvířit debatu. Raději si ale předem připravte krizový plán pro případ, že by se diskuze zvrtla.
Kdy začít?
Přísloví říká – lepší pozdě, než nikdy. Dárky na svatého Valentýna lidé kupují spíše na poslední chvíli, takže vaše nabídka by měla být k dispozici během týdne až dvou před svátkem. Pokud ale chcete využít obsahový marketing a SEO pro získání zákazníků, budete muset začít dřív – a to čím dřív, tím líp, klidně v řádu měsíců předem. Na druhou stranu dobře připravené články můžete využívat opakovaně pro další roky, pouze s drobnými aktualizacemi.
Dejte se do přípravy valentýnské kampaně nyní!
Svatý Valentýn je příležitost pro navýšení prodejů v jinak slabším období roku. Právě teď je ten čas, kdy byste měli začít kampaň rozmýšlet, a nejvyšší čas připravit si články s vhodnými klíčovými slovy, které budou přivádět zákazníky. Abychom vám to ulehčili, připravili jsme pro vás seznam 55 klíčových slov a frází, které lidé nejčastěji vyhledávají v souvislosti se svátkem svatého Valentýna.