Prodej předplatného na e-shopu představuje možnost stabilního příjmu.

Jak si vytvořit stabilní příjem z e-shopu? Vsaďte na předplatné a opakované platby

28. 2. 2024 | Blog, Marketingové tipy

Předvídatelný příjem, spokojení zákazníci, kteří zůstávají věrní a pravidelně utrácí ve vašem e-shopu… Kdo by to nechtěl? Tyto a další výhody nabízí prodej předplatného.

Předplatné je zajímavý podnikatelský model, který lze využít při prodeji nejrůznějšího sortimentu. Předplatné jako forma prodeje přináší e-shopu i zákazníkům řadu benefitů. Jaké benefity to jsou a jak prodávat předplatné ve WooCommerce e-shopu? V dnešním článku se dozvíte o možnostech předplatného a opakovaných plateb ve WooCommerce.

Výhody prodeje předplatného v e-shopu

Co je to vlastně předplatné? Předplatné je způsob prodeje, při kterém vaši zákazníci pravidelně platí danou částku. Za ni dostanou produkty, služby nebo přístup (k obsahu, aplikaci apod.). Díky předplatnému nemusí tyto položky kupovat opakovaně. Stačí uskutečnit první nákup na začátku předplatného a zbytek se děje automaticky díky funkci opakované platby.

Předplatné je tedy pro zákazníky výhodné – šetří jejich čas i úsilí. Vyplatí se ale tento model poskytovateli předplatného? Tady jsou výhody, ze kterých těží e-shop nabízející předplatné.

Předvídatelné příjmy

Ve chvíli, kdy se zákazníci přihlásí k odběru předplatného, je na rozdíl od běžného prodeje daleko pravděpodobnější, že se obdržená platba bude opakovat. Díky tomu můžete efektivněji plánovat a vaše podnikání bude stabilnější.

Vyšší retence zákazníků

S modelem předplatného se také pojí vyšší retence zákazníků. Zákazníci platící předplatné obecně zůstávají zákazníky daného e-shopu déle než ti, kteří provádějí jednotlivé nákupy. Je to především z toho důvodu, že při předplatném dochází k automatizaci nákupů a tím je pro zákazníky snazší zůstat.

Při prodeji formou předplatného od vás zákazníci budou nakupovat po delší dobu a utratí více peněz.

Při prodeji formou předplatného od vás zákazníci budou nakupovat po delší dobu a utratí více peněz.

Vyšší CLV – celoživotní hodnota zákazníka

Celoživotní hodnota zákazníka (customer lifetime value) udává, kolik prostředků u vás zákazník v průběhu času celkem utratí. Díky vysoké retenci je tato hodnota vyšší než při běžném prodeji. Ve zkratce – při využití předplatného u vás zákazníci utratí více peněz a budou vašimi zákazníky déle.

Vysoké CLV také nepřímo znamená nižší náklady na marketing, protože pro dosažení stejného příjmu vám stačí oslovit méně zákazníků než při běžném obchodním modelu.

Předplatné = opakované platby

Jak jsme již nastínili, základním stavebním kamenem předplatného je automatizace opakovaných plateb. Právě díky tomuto mechanismu je předplatné tak populární – zákazníci nemusí řešit opakované nákupy ani platby a službu či produkt dostávají automaticky.

Nejčastějším řešením jsou opakované platby ze zákazníkovy platební karty, které se uskutečňují prostřednictvím platební brány. Zákazník při nákupu předplatného zaplatí první platbu stejně jako při jakémkoli jiném nákupu v e-shopu – zadá číslo platební karty v platební bráně a platbu autorizuje. Následující platby se pak již z platební karty strhávají automaticky.

Pro opakované platby ale platí pár pravidel navíc:

    • Zákazník musí být předem seznámen s tím, že bude platba pravidelně strhávána (např. prostřednictvím Obchodních podmínek), o její výši, frekvenci strhávání a formě komunikace (typicky e-mailem).
    • Zákazník musí s opakovanými platbami doložitelně souhlasit (např. zaškrtnutím checkboxu) a souhlas musí být uchován.
    • Po každé stržené platbě musí zákazník obdržet doklad.
    • O každé změně musí být zákazník alespoň 7 dní předem informován. Týká se to např. změny výše částky, frekvence strhávání, konce zkušebního období zdarma nebo strhávání po více než 6 měsících od předchozí platby.
Výhodou předplatného je jeho automatizace.

Výhodou předplatného je jeho automatizace. Díky ní zákazník utratí více než v případě jednotlivých nákupů.

Jak zařídit prodej předplatného ve WooCommerce

Pokud provozujete WooCommerce e-shop, není integrace prodeje předplatného složitá. Stejně jako u ostatních funkcí, které WooCommerce v základu nenabízí, i prodej předplatného se řeší vhodným pluginem.

Nejvyužívanějším pluginem pro tento účel je plugin Woo Subscriptions, který pochází přímo od tvůrců WooCommerce. Ten zajistí všechny nezbytné funkce pro tento obchodní model, např:

    • nastavení různých frekvencí plateb a zkušebního období zdarma
    • automatické e-maily
    • integraci s platební bránou pro automatické strhávání plateb nebo upozornění pro manuální zaplacení předplatného.

Jestliže chcete využít předplatné na maximum a zákazníkům v rámci předplatného nabídnout automatizaci opakovaných plateb, budete potřebovat integrovat platební bránu, která podporuje opakované platby. Takovými platebními bránami jsou v českých podmínkách např. Comgate nebo ThePay 2.0. S WooCommerce tyto platební brány propojíte pomocí vhodných pluginů.

TIP: Podívejte se na pluginy pro platební brány podporující opakované platby. Kromě opakovaných plateb tyto brány nabízí řadu funkcí, které využijete i při běžném prodeji.

Jak začít s prodejem předplatného?

Pokud si říkáte, že předplatné není nic pro váš byznys, vyvedeme vás z omylu. Tato forma prodeje se dá se správným nápadem aplikovat téměř na každé podnikání.

Co lze prodávat jako předplatné?

Ideální pro prodej předplatného jsou produkty a služby, které zákazníci potřebují opakovaně. Pojďme se podívat na nějaké praktické příklady.

Fyzické produkty

Pro prodej fyzických produktů formou předplatného jsou vhodné ty, které se spotřebovávají, nicméně není to podmínkou. Co takhle vytvořit předplatné na krmivo pro mazlíčky, vitamíny, kávu, kosmetiku, kancelářské potřeby nebo knihy?

Můžete také nabízet produktové balíčky, ať už z vašich vlastních produktů, nebo z přeprodávaných. Předplatné může být skvělým doplňkem k již zavedenému e-shopu nebo zcela novým samostatným podnikem.

Digitální produkty

Digitální produkty jsou alternativou k těm fyzickým a také si dobře rozumí s předplatným. Software, webové a mobilní aplikace, vzdělávací kurzy a další digitální produkty jsou dnes běžně prodávány formou předplatného a velkou výhodou tak je, že zákazníci jsou na tento způsob zvyklí.

Další formou předplatného je placený přístup k obsahu.

Další formou předplatného může být placený přístup k prémiovému obsahu.

Obsah

Také vámi vytvářený obsah lze zpeněžit formou předplatného a právě tato oblast zažívá momentálně boom. Pokud produkujete zajímavé texty, videa nebo hudbu, nechte své publikum podporovat vaši tvorbu také finančně. Předplatné zajistí odběratelům exkluzivní obsah pouze pro ně.

Služby

Především v digitální oblasti je rozšířené předplatné služeb, které zákazníci pravidelně potřebují. Předplatné jim zajistí pravidelně odvedenou službu bez opakovaného domlouvání podmínek nebo termínů, navíc mají jistotu, že poskytovatel služby bude mít volnou kapacitu. Tento model využívají např. správa webových stránek, služby marketingové agentury, účetní služby apod.

Promyslete koncept

Než se pustíte do prodeje předplatného, je třeba položit si pár otázek. V první řadě je třeba si rozmyslet, co můžete zákazníkům nabídnout, kdo budou vaši zákazníci a jaká je ve vašem sektoru konkurence. Teprve na základě odpovědí na tyto otázky můžete ladit samotnou formu předplatného.

Poté je třeba zamyslet se nad možnostmi samotného předplatného:

    • Frekvence plnění: Odvíjí se především od typu produktů/služeb v předplatném a toho, jak často je zákazníci potřebují
    • Cena: Závisí na poskytnuté hodnotě, konkurenci a ochotě zákazníků. Bude cena stejná za všechny dodávky nebo bude vstupní poplatek vyšší?
    • Zkušební období: Časový úsek, ve kterém poskytnete zákazníkům předplatné zdarma nebo se slevou. Zkušební období vám může pomoci s nalákáním zákazníků, na druhou stranu je může také odradit (např. zákazník nabyde pocit, že více hodnoty již nezíská), a tak je třeba s ním zacházet opatrně.
    • Jedna varianta nebo více variant: Budete nabízet pouze jednu variantu předplatného nebo jich vytvoříte víc? Více variant může přitáhnout více předplatitelů, na druhou stranu může být organizačně náročnější.
    • Personalizace: Svým odběratelům můžete poskytnout možnost personalizovat své dodávky. To může být podstatný benefit a marketingový tahák, na druhou stranu také organizační problém.
Balíčky produktů jsou jednou z možností pro prodej předplatného.

Balíčky produktů jsou jednou z možností pro prodej předplatného. Budou si moci vaši zákazníci obsah balíčku personalizovat?

Marketing předplatného

Pokud již máte vyřešené všechny předchozí body a technikálie, je na čase začít prodávat. I pro marketing předplatného platí stejné principy jako při běžném prodeji. Při propagaci vaší nabídky nezapomeňte zdůrazňovat výhody, které pro zákazníky vyplývají z koupě formou předplatného.

Ke komunikaci své nabídky používejte vhodné kanály – podle své cílové skupiny. Nebude příliš efektivní nabízet předplatné na Facebooku, pokud vaši zákazníci raději používají Instagram.

TIP: Další tipy pro váš marketing najdete v našem článku Marketing e-shopu: 10 tipů, jak zvýšit prodeje.

Předplatné jako cesta k větší stabilitě podnikání

Předplatné a opakované platby jsou dalším způsobem, jak navázat dlouhodobé vztahy se zákazníky. Ty ve stále silnější konkurenci právě nyní nabývají na důležitosti. Ať už zakládáte nový podnik nebo uvažujete, jak dál ve svém stávajícím, prodej předplatného může být zajímavou příležitostí ke stabilnímu příjmu.

Byl pro vás tento článek užitečný? Nepropásněte další tipy ze světa e-commerce a marketingu a přihlašte se k odběru našeho newsletteru.

Zaujal vás článek?

Nechte si 1x měsíčně zasílat upozornění na nové články a další už vám neutečou.

Souhlasím se zasíláním newsletterů a přečetl jsem si vše o zpracování osobních údajů.

Novinky, slevy a aktualizace už vám neutečou. Přihlaste si odběr newsletteru a jako bonus pošleme 15% slevu.

Souhlasím se zasíláním newsletterů a přečetl jsem si vše o zpracování osobních údajů.

Zajímají vás příspěvky ze světa e-shopů a WooCommerce? Sledujte nás na sociálních sítích.

Mohlo by vás zajímat

GPSR je tady: Nové nařízení EU, které ovlivní e-shopy

GPSR je tady: Nové nařízení EU, které ovlivní e-shopy

E-shopaři pozor, Evropská unie připravila další nařízení, se kterým musíte ve svém e-shopu počítat. A protože toto nařízení vejde v platnost již 13. prosince 2024, pojďte se podívat, o co se jedná, když se řekne GPSR. Co je to GPSR? GPSR (nařízení EU 2023/988 o obecné...

číst více
Kompletní průvodce e-mail marketingem pro e‑shopy

Kompletní průvodce e-mail marketingem pro e‑shopy

Ať už máte s e-mail marketingem nějaké zkušenosti nebo jste úplný nováček, rozhodně byste ho neměli podceňovat. Jen těžko totiž najdete efektivnější marketingový nástroj, než je právě e-mailing. V našem článku se dozvíte vše, co potřebujete, aby e-mail marketing ve...

číst více

Odebírejte novinky a získejte 15% slevu na první nákup.

Potvrďte přihlášení odkazem v e-mailu.

0
    0
    Košík
    Košík je prázdnýZpět do obchodu
      Použít kupón