Rozmýšlíte online podnikání?

Online podnikání je svoboda, ale i plánování. Jakými způsoby můžete podnikat po síti?

3. 10. 2023 | Blog, Marketingové tipy

Láká vás online podnikání? Častým důvodem bývá svoboda pracovat podle svého – kdy a kde zrovna chcete, pracovat svým způsobem, nebo nemít šéfa. Pokud s podnikáním teprve začínáte, můžete mít problém rozhodnout se, v čem vlastně podnikat. Jak se rozhodnout a které typy podnikání jdou rozjet i bez velkých počátečních investic? Dnes máte možnost prozkoumat své možnosti.

Jak se rozhodnout, v čem podnikat online?

Už víte, že chcete podnikat, ale tápete, co můžete lidem nabídnout? Zvažte své znalosti, schopnosti a vášně, stejně jako aktuální stav na trhu. V ideálním případě najdete místo, kde se tyto atributy protínají a to bude váš ideální obor.

Schopnosti a vášeň

Nemá cenu podnikat v oboru, o kterém vůbec nic nevíte nebo k němu máte odpor. Na druhou stranu ani nemusíte být v daném oboru špička. Udělejte si inventuru toho, co znáte a umíte a ideálně vás i baví. Nemuset stavět na zelené louce vám v začátcích podnikání pomůže – už takhle se budete muset učit spoustu věcí, které s podnikáním souvisí.

A vášeň? Není třeba být úplný blázen do předmětu svého podnikání, to by také mohla být velmi rychlá cesta k vyhoření. Avšak pokud vás baví, co děláte, nejenže vám to půjde snáz, ale i lépe. Zákazníci obvykle poznají, zda jste srdcař nebo prostě jen chcete vydělat.

Nápad za milion

Možná, že vás prostě napadl milionový nápad. Našli jste díru na trhu – něco, co na trhu zoufale chybí? Víte o oblasti, ve které jsou potřeby zákazníků stále neuspokojené, a co s tím udělat? Je možné, že vám samotným se stalo, že jste nenašli produkt nebo službu, které byste potřebovali. I takovým způsobem se dá rozjet podnikání.

Dejte si ale pozor na nekritické nadšení. Zapište si své nápady a podrobte je kritickému zkoumání.

Průzkum trhu

Po zvážení svých schopností, vášní a nápadů budete mít pravděpodobně seznam oborů, ve kterých byste mohli podnikat. Nyní je čas prozkoumat trh, abyste zjistili, nakolik je vaše vize životaschopná. Na co se změřit?

  • Konkurence. Vyhledejte podnikatele, kteří se zabývají tím, co vás zajímá. Jak, kde a komu prodávají své produkty? Najděte recenze zákazníků. Co chválí a na co si stěžují? To vám může hodně napovědět, co je pro zákazníky důležité a zaměřit se na to.
  • Trendy. Najděte weby zabývající se tématem, odborné články, podcasty. Jaké trendy jsou v daném odvětví? Co zrovna “frčí” a co už je zastaralé? Jaký se předpokládá vývoj do budoucna?
  • Zákazníci. Jací lidé kupují podobné služby a produkty, kolik jich je a kde je oslovíte? Je jich dost, aby uživili vaše podnikání?

Nejlepší nápady pro online podnikání v roce 2024

E-shop s prodejem fyzických produktů není jediné řešení pro ty, kteří chtějí podnikat online. Když už jste promysleli obor svého podnikání, můžete jej uskutečnit více způsoby. Které to jsou?

  • prodej fyzických produktů
  • dropshipping
  • affiliate marketing
  • online kurzy
  • předplatné
  • členství
Online podnikání může být i prodej rukodělných výrobků.

Online podnikání může být i prodej rukodělných výrobků.

Online prodej fyzických produktů

Asi nejběžnější způsob online podnikání je prodej fyzických produktů – klasický e-shop. Můžete se rozhodnout nakupovat produkty od výrobců a prodávat je koncovým zákazníkům nebo vyrábět vlastní produkty – od potravin přes rukodělné výrobky po nářadí a stroje.

Výrobu produktů můžete zadat i specializovaným firmám, které je budou vyrábět pod vaší značkou a podle vašich představ. Nezapomeňte na dobrou finanční rozvahu, ať vám nezůstanou oči pro pláč.

Možná již máte vlastní kamennou prodejnu a online prodej je jen přirozeným rozšířením nabídky. V takovém případě je e-shop skvělou cestou, jak rozšířit svou zákaznickou základnu.

Další možností je velkoobchodní prodej. Nemusíte se zaměřovat na koncové zákazníky, můžete prodávat ve velkém přímo firmám (B2B).

TIP: Pro velkoobchodní prodej ve WooCommerce e-shopu se vám bude hodit plugin Velkoobchod. Díky němu můžou velkoodběratelé nakupovat na e-shopu stejně pohodlně, jako koncoví zákazníci.

Dropshipping

Chcete prodávat produkty, ale nechcete se zabývat jejich výrobou nebo nákupem a skladováním? Řešením je dropshipping. Jako dropshipper máte svůj e-shop, prodáváte vybrané produkty, ale zákazníkům je dodává dropshippingová společnost. Tohle řešení má hned několik výhod.

V první řadě jsou to nízké vstupní náklady. Můžete začít podnikat bez toho, aniž byste nakupovali a skladovali produkty. U dropshippingové společnosti si jen vyberete produkty, které se vám do e-shopu hodí a začnete nabízet.

Pokud si zákazník u vás koupí produkt, objednávku odešlete dropshippingové společnosti, která vyřídí balení i odeslání zásilky za vás. Vy obdržíte provizi z prodeje. Nemusíte se tedy zabývat ani skladováním, balením a odesíláním zásilek.

TIP: V Česku je aktivní dropshippingová společnost Dropshipping.cz. Svůj WooCommerce e-shop s ní můžete propojit pluginem pro dropshipping a odesílání objednávek automatizovat. Díky tomu se budete moci soustředit čistě jen na marketing a prodej.

Na druhou stranu je tu i pár nevýhod. Protože produkt fyzicky neprojde vašima rukama, nemůžete kontrolovat kvalitu každého kusu, stejně jako jeho zabalení a dodací lhůtu doručení. Sortiment výrobků v nabídce budete mít omezený tím, co nabízí dropshippingová společnost a můžete narazit na silnou konkurenci ostatních dropshipperů.

Více o dropshippingu jsme psali v článku Dropshipping: Založte e-shop s nízkými vstupními náklady.

Affiliate marketing

Affiliate systém je vzdáleně podobný dropshippingu, rozdíl je ovšem v tom, že u dropshippingu budujete značku svého obchodu. U affiliate propagujete značku svého partnera. Velké společnosti často nabízejí možnost affiliate programu a svým partnerům poskytují jedinečné odkazy. Pokud se vám podaří skrz odkaz přivést platícího zákazníka, získáte provizi.

TIP: Věděli jste, že i s Toret.cz můžete spolupracovat v rámci affiliate? Pokud píšete o WordPressu a WooCommerce nebo pro své zákazníky vytváříte a vylepšujete WooCommerce e-shopy, mohl by vás zajímat Toret provizní systém.

Do affiliate programu se často zapojují influenceři na sociálních sítích, kteří mají mnoho sledujících a affiliate provize se pro ně mohou stát hlavním příjmem. Registrace do programu je rychlá a bezplatná, výběr produktů velký a provize mohou dosahovat až 10 %. Jediné, co potřebujete, je široké publikum. Vybudovat takové publikum je ovšem běh na dlouhou trať.

Online kurzy

Máte mezi svými zálibami něco, co se vám úplně nedaří přetavit do fyzického produktu? Ano? Pak je možná vaší odpovědí online kurz. V posledních letech se jedná o populární způsob podnikání. Pokud něčemu rozumíte víc, než je běžné, a často za vámi chodí lidé pro radu, proč toho nevyužít. Vytvořte online kurz, ve kterém zájemcům předáte své knowhow.

Můžete napsat e-book, natáčet videa, podcasty, webináře a další bonusové materiály a prodávat je. A nemusíte se omezovat jen na koncové zákazníky, ale vaší cílovou skupinou se mohou stát i firmy (B2B), pokud nabídnete vhodné téma.

Výuka hry na hudební nástroj, zahradnický kurz, lekce cizích jazyků, kurz zaměřený na seberozvoj nebo počítačové dovednosti… Nápadům se meze nekladou, ale předtím, než se do tvorby kurzu dáte, otestujte si, zda je o něj zájem.

Předplatné

Předplatné může být zajímavý způsob prodeje, který vám bude přinášet opakované platby od zákazníků. Může se týkat opakovaně doručovaných fyzických produktů (např. knihy, časopisy, výživové doplňky nebo dieta) nebo produktů jako jsou pravidelně vydávané online články, videa, digitální produkty a kurzy apod.

TIP: Předplatné zvládnete prodávat i na WooCommerce e-shopu. Stačí jej pouze propojit s platební bránou, která podporuje opakované platby. U nás je to třeba platební brána Comgate.

Výhodou předplatného je bezpochyby nižší částka, na kterou zákazníky snadněji nalákáte. Většina zákazníků nechá své předplatné nějakou dobu běžet a v součtu jsou pak částky zajímavější. Nevýhodou může být nedůvěra zákazníků v opakované platby a možnosti zrušení předplatného, které ale vhodnou komunikací můžete odbourat.

Členství

Vybudování členské sekce na webu je způsob, jak zákazníkům nabídnout exkluzivní přístup k produktům, obsahu a výhodám. Členství, oproti předplatnému, bývá více interaktivní. Často bývá součástí členství prostor pro diskutování či pokládání dotazů a jejich zodpovídání a pro budování podpůrné komunity.

Členství můžete nabízet jako bonus při zakoupení jiných produktů nebo jej nabízet samostatně. Především pokud již máte fanouškovskou základnu, může být členství vaší cestou.

Vlastní online podnikání může začít

Možností online podnikání je více, než jen založit si e-shop a prodávat produkty. Vybere si tak téměř každý. Stejně jako klasické podnikání má ale i online podnikání svá rizika, která je nutné mít na zřeteli. Ať už využijete dropshipping nebo budete prodávat online kurzy, vždy je třeba ověřovat, jaké právní povinnosti se vás týkají. Nepodceňujte také finanční rozvahu, aby vaše podnikání neskončilo hluboko v mínusu.

Zaujal vás článek?

Nechte si 1x měsíčně zasílat upozornění na nové články a další už vám neutečou.

Souhlasím se zasíláním newsletterů a přečetl jsem si vše o zpracování osobních údajů.

Novinky, slevy a aktualizace už vám neutečou. Přihlaste si odběr newsletteru a jako bonus pošleme 15% slevu.

Souhlasím se zasíláním newsletterů a přečetl jsem si vše o zpracování osobních údajů.

Zajímají vás příspěvky ze světa e-shopů a WooCommerce? Sledujte nás na sociálních sítích.

Mohlo by vás zajímat

GPSR je tady: Nové nařízení EU, které ovlivní e-shopy

GPSR je tady: Nové nařízení EU, které ovlivní e-shopy

E-shopaři pozor, Evropská unie připravila další nařízení, se kterým musíte ve svém e-shopu počítat. A protože toto nařízení vejde v platnost již 13. prosince 2024, pojďte se podívat, o co se jedná, když se řekne GPSR. Co je to GPSR? GPSR (nařízení EU 2023/988 o obecné...

číst více
Kompletní průvodce e-mail marketingem pro e‑shopy

Kompletní průvodce e-mail marketingem pro e‑shopy

Ať už máte s e-mail marketingem nějaké zkušenosti nebo jste úplný nováček, rozhodně byste ho neměli podceňovat. Jen těžko totiž najdete efektivnější marketingový nástroj, než je právě e-mailing. V našem článku se dozvíte vše, co potřebujete, aby e-mail marketing ve...

číst více

Odebírejte novinky a získejte 15% slevu na první nákup.

Potvrďte přihlášení odkazem v e-mailu.

0
    0
    Košík
    Košík je prázdnýZpět do obchodu
      Použít kupón