Propagace e-shopu na sociálních sítích

Propagace e-shopu na sociálních sítích: Která sociální síť je nejlepší?

24. 10. 2023 | Blog, Marketingové tipy

Propagace e-shopu na sociálních sítích je dnes už standard, ale často bývá jejich síla podceňována. Sociální sítě mohou váš marketing vystřelit vzhůru nebo nadobro pohřbít dobré jméno značky. Ovšem ne každá sociální síť je vhodná pro propagaci vašeho byznysu. Než začnete, dobře si rozmyslete, která sociální síť je ta pravá pro váš e-shop. Díky našemu článku se v jednotlivých druzích sociálních sítí snadno zorientujete.

Propagace e-shopu a úloha sociálních sítí

Pokud váš e-shop prodává, pak už na sociálních sítích jste, přestože tam nemáte profil. Pravděpodobně tam totiž budou zákazníci, kteří se o vašich produktech zmiňují nebo je dokonce fotí. Neměli byste tam chybět ani vy, jedině tak totiž dostanete šanci podchytit to dobré i to špatné, co se o vašem e-shopu nebo produktech na sítích šíří.

Prostřednictvím sociálních sítí můžete oslovovat nové zákazníky a udržovat kontakt se stávajícími. Dobře zvládnutá propagace na sociálních sítích buduje komunitu kolem e-shopu. Zákazníci, kteří si oblíbí váš obsah na sociálních sítích a vaši značku jako takovou, pak budou při nákupu upřednostňovat váš e-shop před konkurencí. V silně konkurenčních e-commerce odvětvích jsou komunita a marketing na sociálních sítích klíčovým faktorem.

TIP: Zajímají váš konkrétní způsoby, jak využít sociální sítě v marketingu e-shopu? Podívejte se na náš článek o tom, jak přeměnit sledující v zákazníky.

Faktory výběru sociální sítě pro propagaci e-shopu

Jak jsme již zmínili, sociálních sítí je řada a ne každá sociální síť se hodí pro každý druh podnikání. Existuje několik faktorů, které byste při výběru té správné sítě měli zvážit. Patří mezi ně vaše cílová skupina a prodávaný sortiment zboží, fungování dané sociální sítě a vaše možnosti vytváření obsahu.

Cílová skupina

Každý e-shop by měl mít definovaného svého “ideálního zákazníka”. Komu prodáváte své produkty? Je třeba si uvědomit, že každá sociální síť je specifická a přitahuje určité skupiny uživatelů. Nemá smysl zakládat profily na platformách, na kterých se vaši zákazníci nevyskytují. Jako první tedy udělejte průzkum, zda se na dané síti vyskytuje vaše cílová skupina.

Sortiment obchodu

Dalším bodem ke zvážení je sortiment obchodu. Některé produkty a témata táhnou více na určitých sítích a jinde zase příliš nefungují. Upřednostněte tu síť, která má větší potenciál k úspěchu a nemarněte čas tam, kde naděje nejsou.

Cena inzerce vs. organický dosah

Také zauvažujte nad tím, jestli máte k dispozici rozpočet na reklamu. Jsou sociální sítě s vysokým organickým dosahem, kde stačí kvalitní obsah a aktivita k proražení, na druhou stranu máme sítě, kde si bez placené propagace ani neškrtnete, za to však mají propracovaný reklamní systém. Jaká bude vaše cesta?

Druhy obsahu, které jsme schopni tvořit

Zamyslete se, čím budete své sítě plnit. Text, fotografie, videa, grafika? Pravděpodobně pro vás nebudou vhodné sociální sítě zaměřené na videoobsah, pokud nechcete natáčet videa. Každá síť má specifické požadavky týkající se obsahu, o kterých se zmíníme dále.

Druhy sociálních sítí pro propagaci e-shopu

Nejpoužívanějšími sociálními sítěmi jsou celosvětově Facebook a YouTube následované Instagramem a TikTokem. V Česku je tento trend obdobný. Podívejme se blíže na jednotlivé sítě.

Facebook

Na sociální síti Facebook najdeme asi 5 500 000 Čechů nad 18 let, přičemž v mírné převaze jsou ženy. Nejhojněji je zastoupena věková skupina 46+ (36 %), následují skupiny 26-35 a 36-45 (obě po 23 %).

Facebook je sociální síť se širokým záběrem. Najdeme na něm uživatele prakticky ze všech demografických skupin.

Jako e-shop máte možnost využít svůj firemní profil (stránku), na kterém můžete zveřejňovat informace o vašem obchodě, kontaktní údaje, odkazy, obrázky a obsah pro vaše fanoušky. Pro budování komunity jsou skvělým nástrojem facebookové skupiny, kde obsah mohou přidávat všichni členové.

Komunikovat s fanoušky můžete prostřednictvím soukromých zpráv i komentářů u příspěvků nebo ve skupinách. Fanoušci mohou kromě toho přidávat recenze na vaši stránku.

Bohužel organický dosah (tzn. množství uživatelů, kteří uvidí vaše příspěvky bez placené propagace) je na Facebooku velice nízký, a tak je třeba počítat s investicí do reklamy. Facebook má velice propracovaný reklamní systém. Reklamu můžete cílit na základě demografie i zájmů uživatelů nebo nastavit remarketing. Přestože míra zapojení uživatelů Facebooku je nižší než u ostatních sociálních sítí, návratnost investic (ROI) do reklam je jedna z nejvyšších. Obecně lépe si vedou videoreklamy.

Instagram

Na Instagramu najdeme cca 4 000 000 Čechů, z nichž 55 % jsou ženy. Nejhojněji je zastoupena věková skupina 18 – 25 let, v závěsu pak 26 – 35.

Instagram je vizuální platforma. Instagramové příspěvky jsou založené na krásných (nebo alespoň zajímavých) fotografiích, grafice a videích. Nejpopulárnějšími, a zároveň v současnosti nejefektivnějšími, jsou krátká videa, tzv. Reels. Využít dále můžete Stories (obsah na 24 hodin), klasické příspěvky nebo carousely (příspěvek s více obrázky) a živá vysílání.

Stejně jako na Facebooku můžete (a měli byste) komunikovat s fanoušky v komentářích nebo soukromých zprávách. Pro své fanoušky můžete také založit kanál vysílání a komunikovat s nimi skupinově.

Také na Instagramu lze inzerovat obdobně jako na Facebooku, jelikož oba patří pod společnost Meta. Instagram je mimo jiné baštou influencerů a influencer marketing je zde více rozšířený než na Facebooku.

Influenceři jsou uživatelé s velkým publikem, kteří vám (za úplatu nebo produkty zdarma) pomohou s propagací vašeho obchodu. Při výběru influencera je důležité zvážit, zda je jeho publikum vaší cílovou skupinou.

Firemní profil na Instagramu bude vhodný pro všechny e-shopy, které jsou schopné vytvářet vizuálně líbivý obsah. Móda, umění, ale i kosmetika, sport, dům a zahrada. Témat, která mohou zaujmout na Instagramu, je řada, záleží na vás, zda dovede vymyslet a vytvořit dobrý obsah. Základem budou vždy kvalitní fotografie, videa a grafika.

YouTube

YouTube, ač se to nezdá, je také sociální síť a jedna z celosvětově nejnavštěvovanějších stránek. Odhadem 5 – 6 milionů Čechů navštěvuje YouTube pravidelně.

YouTube je síť založená na videích. Nejběžnější je klasické video, druhým dostupným formátem jsou krátká videa do 60 sekund – YouTube Shorts. Kromě postování vlastních videí je YouTube zajímavé možnostmi inzerce. Můžete využít bannerů na stránkách videí nebo přímo videoreklam před / v průběhu videa. Samozřejmostí je cílení na základě demografie, zájmů nebo nákupních záměrů.

YouTube je členem rodiny Google, a tak pokud již inzerujete na Googlu, snadno dosah své inzerce rozšíříte na YouTube.

Pro koho je YouTube vhodné? Pro všechny produkty, na něž můžete natočit zajímavá videa, ve kterých předvedete použití produktu v praxi. Největší úspěch na YouTube sklízí videa typu “How to…”. Nahrávejte videa s návody, video lekcemi nebo ukázkami výsledků práce s vašimi produkty a sledujte, jak na tento obsah uživatelé reagují.

Zároveň můžete skrze YouTube vydělávat s jejich partnerským programem, který u vašeho videoobsahu umístí reklamy jiných společností, nebo založit členskou sekci pro předplatitele z řad uživatelů YouTube.

Propagace e-shopu na sociálních sítích

Sociální sítě dnes používá téměř každý.

LinkedIn

LinkedIn je profesní sociální síť, na které najdete přes 2 000 000 Čechů, s lehkou převahou mužů. Nejpočetnější věková skupina je 25 – 34 let.

LinkedIn je zaměřený na prezentaci firem, zaměstnanců a podnikatelů. Dobře poslouží pro navazování obchodních vztahů, což pro vás může být zajímavé, pokud je váš segment B2B nebo hledáte dodavatele.

Specialitou LinkedInu je nábor zaměstnanců. Pokud hledáte nové členy týmu, snadno oslovíte potenciální zaměstnance podle požadovaných zkušeností nebo vzdělání.

Obsah na LinkedIn stojí na dobrém textu. Více než na jiných sítích je třeba, aby byl obsah kvalitní a čtenáře obohatil. Texty doplňte vhodnými fotografiemi nebo grafikou, nabídnout sledujícím můžete PDF ke stažení nebo video. Organický dosah na LinkedInu je stále na vynikající úrovni a prorazit můžete i bez placené inzerce.

Pinterest

Pinterest je sociální síť zaměřená na ukládání a vyhledávání nápadů a plánování projektů. Většina uživatelů ji vnímá spíše jako vyhledávač, než sociální síť. V Česku Pinterest navštěvuje okolo 1,5 milionu uživatelů, z nichž cca 60 % jsou ženy.

Příspěvky na Pinterest, tzv. piny, jsou obrázky s textem (většinou graficky upravené), které odkazují na nějaký zajímavý obsah nebo jsou samy o sobě informativní. Uživatelé mohou vytvářet nástěnky pinů (i sdílené více uživateli), vzájemně se sledovat (nebo sledovat jednotlivé nástěnky) a také komunikovat ve zprávách.

Témata, která jsou na Pinterestu populární:

    • móda
    • kosmetika, péče o vlasy a nehty
    • bytový design, renovace
    • kutilství, zahrada
    • události – oslavy, svatby, dovolené
    • jídlo, recepty, vaření

Pokud se vaše produkty týkají některé z kategorií, může být Pinterest slibnou platformou pro váš e-shop. Kromě toho, že piny můžete odkazovat na svůj obsah (blogové články, videa, infografiky) a produkty, můžete vytvořit sdílenou nástěnku pro své fanoušky. Ti na tuto nástěnku mohou přidávat související piny, které se zobrazí všem sledujícím členům. Takové nástěnky mají slušný organický dosah.

Abyste byli na Pinterestu vidět, je třeba se kromě kvalitního obsahu zaměřit na vhodná klíčová slova v popisech profilu i nástěnek. Organický dosah této sítě je pořád velmi dobrý. Pinterest také nabízí placenou propagaci.

TikTok

Současný hit a síť, která udává trendy napříč internetem, to je TikTok. Na TikToku najdete asi 1 800 000 českých uživatelů, z nichž 50 % je ve věku 18 – 24 let a dalších 25 % tvoří lidé z generace 25 – 34. Je to tedy síť spíše mladšího publika, nicméně přesto zde najdete více než 420 000 lidí nad 35. A čísla stále rostou.

Pokud je vaše cílová skupina podobného ražení, pak TikTok je jasná volba. Hlavním médiem pro TikTok jsou krátká videa, případně živá vysílání. TikTok má velice dobrý organický dosah, který závisí čistě na tom, jak se váš obsah líbí uživatelům. To klade poměrně vysoké nároky na tvorbu, ale na druhou stranu ušetříte za inzerci. Ta je na TikToku také možná, ale rozhodně není tak široce užívaná a propracovaná jako u jiných sítí.

Na TikToku je také velmi rozšířený influencer marketing. Mezi populární produkty na TikToku patří kosmetika, šperky, dekorace, spotřebiče ap. Obsah na TikToku je velice neformální a bude vyžadovat častou aktivitu, aby měla propagace e-shopu na této síti smysl.

X (dříve Twitter)

Sociální síť X od svého převzetí Elonem Muskem a přejmenování prochází bouřlivými časy a nic není jisté. V současnosti najdete na síti X zhruba 1 600 000 Čechů, s převahou mužů (57 %). Generačně převládají mileniálové a generace Z, tzn. lidé do cca 40 let.

Sociální síť X je asi jediná síť, kde si vystačíte jen s textem. Ale pozor, pro běžný příspěvek je dán limit 280 znaků, pouze uživatelé s prémiovými účty si s omezením lámat hlavu nemusí. Vaše sdělení tedy musí být opravdu vypilované, aby mělo naději na úspěch. K příspěvku můžete přidávat obrázky, videa a odkazy, ale na rozdíl od ostatních sítí to není nezbytně nutné. Jednotlivé příspěvky se dají označovat jako oblíbené, sdílet nebo na ně reagovat. Reakce se zobrazují jako další samostatné příspěvky, a tak se ty úspěšné šíří lavinově k dalším a dalším sledujícím. Interakce s ostatními uživateli je na X základem úspěchu.

Síť X je rychlá a příspěvky (kromě těch nejúspěšnějších) brzy končí v propadlišti dějin, proto se hodí k častějším aktualizacím. Klidně postujte několikrát denně, pokud máte co říct. X je vhodný pro rychlé reakce zákaznických služeb, aktualizace a oznámení pro zákazníky. Inzerce je na X možná a postupně dochází k jejímu nárůstu.

S kterými produkty bude propagace e-shopu na sociálních sítích drhnout?

Bohužel všechny produkty a e-shopy nejsou vhodné k propagaci na sociálních sítích. Každá síť má svůj etický kodex a se zbožím a tématy, které mu nevyhovují, máte prostě smůlu. Typicky se jedná o alkohol a tabákové výrobky, léčiva, konopné produkty a zbraně. Nicméně algoritmy schvalování příspěvků nebývají vždy přesné, a tak je možné, že vám bude pozastaven i zdánlivě neškodný příspěvek jen na základě podezření o jeho nevhodnosti.

Budování vztahů je základ propagace e-shopu na sítích

Ať už si vyberete jakoukoliv síť jako svůj nástroj propagace e-shopu, na všech bude základem budování vztahů se zákazníky. Pokud ze svých sítí uděláte jen další katalog produktů, sociální sítě vám nepřinesou nic nového.

Sociální sítě jsou jako stvořené pro přinášení zajímavého obsahu a přímému kontaktu se zákazníky. Vaším cílem by mělo být vytvoření pozitivního vztahu se zákazníky, který zaručí, že vás budou nejen sledovat, ale budete i první volbou, až se rozhodnou nakoupit.

Když si vyberete tu správnou sociální síť, bude propagace e-shopu hračka. Jaká bude ta vaše?

Zaujal vás článek?

Nechte si 1x měsíčně zasílat upozornění na nové články a další už vám neutečou.

Souhlasím se zasíláním newsletterů a přečetl jsem si vše o zpracování osobních údajů.

Novinky, slevy a aktualizace už vám neutečou. Přihlaste si odběr newsletteru a jako bonus pošleme 15% slevu.

Souhlasím se zasíláním newsletterů a přečetl jsem si vše o zpracování osobních údajů.

Zajímají vás příspěvky ze světa e-shopů a WooCommerce? Sledujte nás na sociálních sítích.

Mohlo by vás zajímat

Odebírejte novinky a získejte 15% slevu na první nákup.

Potvrďte přihlášení odkazem v e-mailu.

0
    0
    Košík
    Košík je prázdnýZpět do obchodu
      Použít kupón