e-commerce trendy 2025

Trendy v e-commerce pro rok 2025: Na co se se svým e-shopem připravit?

17. 12. 2024 | Blog, Marketingové tipy

Trendy v e-commerce se neustále vyvíjí, a pokud chcete mít prosperující e-shop, je třeba jít s nimi. Kdy jindy než na sklonku roku plánovat strategii do toho následujícího. Tušíte, co přinese rok 2025 v e-commerce? Jak se připravit, aby byl následující rok pro váš e-shop úspěšný? Pojďte se podívat na predikce e-commerce trendů pro rok 2025.

Umělá inteligence a rozšířená realita

Poslední roky byly ve znamení boomu umělé inteligence (AI) a ten bude i nadále pokračovat. Umělá inteligence se zapojuje jak do marketingu tak do samotného provozu e-shopu. AI samozřejmě může ušetřit spoustu času a zdrojů, ale ještě plně nezastoupí lidskou invenci.

Můžeme očekávat, že stále více e-shopů bude služeb AI využívat, ať už pro generování obsahu, zákaznickou podporu prostřednictvím chatbotů, nebo personalizaci nabídky pro zákazníka.

Kromě umělé inteligence se v oblasti e-commerce začíná pomalu uplatňovat i rozšířená realita (AR). Nakupování v rozšířené realitě se pomalu začíná prosazovat v zahraničí a první vlaštovky se objevily i u nás.

Co je rozšířená realita? Rozšířená (nebo také augmentovaná) realita spojuje fyzické prostředí s virtuálními objekty. Můžete se tak např. přes displej smartphonu podívat, jak by vypadalo křeslo z katalogu přímo u vás v obýváku.

Trendy v e-commerce 2025: Platby

Trendy v platebních metodách

Aktuálně se lídrem mezi platebními metodami staly bankovní převody a můžeme očekávat, že v roce 2025 to bude podobné. Zatímco dobírka i online platby kartou lehce ztrácí na popularitě, bankovní převody naopak získávají a s 34 % uskutečněných plateb v e-commerce vedou.*

Nebavíme se ale o klasických bankovních převodech, které musí zákazník zdlouhavě vyplňovat. Hitem jsou online převody přes bankovní tlačítka, zrychlené bankovní převody a platby pomocí QR kódů.

Na vzestupu jsou také platby elektronickými peněženkami (Apple Pay, Google Pay ap.), ačkoli jejich podíl na uskutečněných platbách zůstává nižší.

TIP: Nabídněte zákazníkům populární metody platby. Platbu bankovními tlačítky, zrychlenými bankovní převody i elektronickými peněženkami do WooCommerce e-shopu přidáte snadno prostřednictvím platební brány. Pro placení přes QR kódy nabízíme speciální plugin QR platby.

Trendy v e-commerce 2025: Doprava

Trendy v dopravě zásilek

Čím rychleji, tím lépe? Hudbou budoucnosti v zahraničí je doručení týž den nebo třeba doprava dronem. V naší kotlině nicméně s tímto počítat nejspíš nemůžeme ani v roce 2025 a naopak bychom měli očekávat podobnou situaci, jako byla letošní.

Mezi dopravními společnostmi v poslední době s přehledem dominovala Zásilkovna. O druhé místo se pak přetahuje Česká pošta s kurýrními službami. Mezi kurýry je nejoblíbenější společnost PPL, následuje DPD a GLS.*

TIP: Nabídněte zákazníkům oblíbené metody dopravy zásilek – zvýšíte tak množství dokončených objednávek. Ve WooCommerce můžete dopravní metody implementovat prostřednictvím dopravních pluginů, mezi kterými najdete i výše zmíněné favority.

Dopravce WE|DO letos prošel změnou identity a stal z něj One by Allegro. Pokud jej na svém e-shopu používáte, nezapomeňte také tyto změny reflektovat.

Nákupy přes mobily vedou

59 % zákazníků využívá k online nákupům smartphone** a čísla rostou. Responzivní design e-shopu je důležitější, než kdy dříve. Ba naopak se situace pomalu přelévá do stavu “mobile first”, kdy se e-shopy v první řadě přizpůsobují nakupování přes mobil.

“Mobile first” znamená nejen design e-shopu přizpůsobený zobrazení na displeji mobilu, ale třeba i podporu plateb digitálními peněženkami, jako je Apple Pay, Google Pay apod., které mají zákazníci nainstalované ve svých mobilech. Také propojení e-shopu se sociálními sítěmi, namísto vytváření nového zákaznického účtu, zákazníkům velmi usnadní nakupování přes smartphone.

V neposlední řadě s používáním mobilů souvisí i hlasové vyhledávání. Kvalitní texty psané přirozeným jazykem a optimalizace na často hledané fráze a otázky zajistí dobrou pozici vašemu webu i při tomto stále populárnějším způsobu vyhledávání.

V roce 2025 se očekává další nárůst míry nakupování přes smartphony. Pokud ještě nemáte e-shop přizpůsobený mobilnímu nakupování, je nejvyšší čas.

Sociální sítě

Sociální sítě a e-commerce trendy

Sociální sítě rostou již několik let a ani příští rok se neočekává nic jiného. Jejich podíl na marketingu e-shopů je čím dál důležitější ve více oblastech. Je to především proto, že většina dospělé populace sociální sítě aktivně využívá a tak jsou sociální sítě přirozeným východiskem pro oslovení nových zákazníků.

Reklama na sociálních sítích

S nárůstem inzerentů na sociálních sítích dochází logicky k přetlaku v inzerci a tím ke zvyšování cen a snižování efektivity. Na druhou stranu přichází sociální sítě se stále dokonalejšími algoritmy a formáty reklam, které pomáhají zacílit správné publikum.

Ceny inzerce (nejen) na sociálních sítích v poslední době rostly, a to zejména kvůli zahraničním online tržištím (marketplaces), která ve velkém reklamu nakupují a tím tlačí ceny vzhůru. To není příliš potěšující zpráva a ani do budoucna to nevypadá, že by se tento trend měl měnit.

Instagram roste, Facebook ne

Facebook a Instagram jsou nejvyužívanější sociální sítě v tuzemsku, a tak se vyplatí sledovat, co se kolem nich děje. A zatímco Instagram stále roste a zvyšuje počet svých uživatelů, u Facebooku naopak dochází k mírnému poklesu. Poprvé tak v Evropě Instagram předstihl Facebook v počtu aktivních uživatelů. I nadále platí, že věkový průměr uživatelů Facebooku je vyšší, než těch instagramových. Kde je vaše cílová skupina?

Inzerce na Threads

Nejnovější sociální síť od společnosti Meta – Threads již není úplným nováčkem a určitě jste o ní slyšeli. V Česku byla tato sociální síť spuštěna již koncem roku 2023 a od té doby získává na oblibě. Začátkem roku 2025 by měla Meta umožnit na Threads placenou inzerci. A to by mohl být nový zajímavý prodejní kanál, nemyslíte?

Videa a živé přenosy

Sociální sítě mají rády videa a živá vysílání (live stream). Tyto formáty měly v roce 2023 nejvyšší organické dosahy a v příštím roce se očekává, že tento trend bude pokračovat. Také díky tomu v e-commerce roste podíl prodejů, které jsou přes tyto formáty uskutečňovány.

Především na TikToku (pozn. sociální síť zaměřená na krátká videa a živá vysílání) je silný trend tzv. živého nakupování, kdy je v live streamu představen produkt a uživatelé si jej rovnou mohou objednat.

Výhodou živého nakupování je možnost zákazníků se přímo zapojit do vysílání a pokládat dotazy, na které ihned dostanou odpověď. Téměř jako skutečné nakupování, jen bez nutnosti vytáhnout paty z domova.

Trendy v e-commerce 2025: Komunitní marketing

Komunitní marketing

Komunitní marketing je jedním z novějších marketingových trendů, který se (jak už název napovídá) točí okolo prodeje v komunitě. Vaši konkurenti mohou nabízet levnější nebo kvalitnější produkt, ale komunitu lidí, kteří milují vaši značku, to nepřekoná.

Komunitní marketing je tedy těsně spojen s brandingem a vytvářením komunity fanoušků okolo vaší značky. To bývá často spojeno se sociálními sítěmi, ale podmínkou to není. V komunitním marketingu můžete využít:

  • skupiny na sociálních sítích (typicky skupiny na Facebooku, ale i např. hashtagy na Instagramu)
  • aplikace (např. Slack)
  • e-mailing
  • offline setkání

Stabilní fanouškovská základna nejen že je základem pro pravidelné prodeje, ale zároveň pomáhá šířit (kladné) povědomí o vaší značce. Očekává se, že význam komunitního marketingu do budoucna dále poroste.

TIP: S komunitním marketingem je neodmyslitelně spojený UGC, neboli uživateli generovaný obsah. Přečtěte si o něm více v našem článku o UGC marketingu.

Obsahový marketing a trendy v e-commerce

Obsahový marketing pomáhá e-shopům oslovovat publikum nejen na sociálních sítích, ale i ve vyhledávání. Jedná se o důležitý pilíř marketingu, který je ale podstatně ovlivněn současným rozmachem umělé inteligence.

Možnost využívat umělou inteligenci pro tvorbu obsahu znamená, že ho rychle přibývá velké množství a ne vždy je to obsah kvalitní. Častou výtkou směrem k AI generovanému obsahu je jeho obecnost, nedostatečná hloubka a osobitost. Ve velkém množství (byť méně kvalitního) obsahu je a nadále bude daleko těžší prorazit a získat pozornost zákazníka.

Na druhou stranu je umělá inteligence šikovným pomocníkem, který vám tvorbu obsahu může značně usnadnit. Jen je třeba používat ji s rozumem.

TIP: Chcete vědět více o obsahovém marketingu? Podívejte se do našeho článku, kde obsahový marketing pro e-shopy rozebíráme dopodrobna.

Vyhledávání pomocí AI: Konec SEO?

V letošním roce společnost OpenAI spustila vyhledávač Search GPT. Můžete tak chatbotu položit otázku, na kterou vám vyhledá a personalizuje odpověď bez nutnosti navštívit jakýkoli jiný web. Kromě vyhledávání přímo v ChatGPT je nyní k dispozici také doplněk do Google Chrome. Je otázkou nakolik vyhledávání přes chatbota odvede uživatele z klasických vyhledávačů. Co to bude znamenat pro weby a SEO? Zatím můžeme spíše hádat.

Je možné, že se méně uživatelů bude proklikávat na web a dojde tak ke snížení návštěvnosti. Search GPT ale informace opatřuje zdroji a zobrazuje odkazy na zdrojové weby, takže i on může přivádět návštěvníky. A tito návštěvníci by teoreticky měli být relevantnější než v případě klasického vyhledávání.

Výhodou Search GPT je to, že v odpovědi na dotaz využívá jako zdroj weby bez ohledu na jejich pozici ve vyhledávání. Pokud váš web obsahuje žádanou informaci, Search GPT ji uživateli zobrazí, ať už je umístění vašeho webu jakékoliv. Může tak na vaše stránky přivést uživatele, který by se z klasického vyhledávače na ně nedostal.

Vzhledem k tomu, že Search GPT prochází weby podobně jako klasické vyhledávače, tak bude SEO potřeba stále. Jaké budou ovšem výsledky zjistíme až časem.

Udržitelnost

Etika, udržitelnost a cirkulární ekonomika

Pro 78 % amerických spotřebitelů*** je udržitelný životní styl důležitý a udržitelnost zohledňují i při nakupování. Nárůst zájmu o udržitelnost je zřejmý i u nás a můžeme očekávat, že dále poroste. Důraz na komunikaci udržitelnosti, ekologie a společenské hodnoty značek může být užitečným USP (unique selling proposition), které rozhodne o tom, zda zákazník nakoupí u vás nebo u konkurence.

I v Česku je ekologie proměnnou ovlivňující nakupování spotřebitelů. Pro 50 % zákazníků je ekologický přístup e-shopu alespoň částečným faktorem, který při nakupování zvažují.** A vzrůstající oblibě se těší také projekty umožňující opětovné využití věcí, např. knih či elektroniky.

Připravte se na další rok v e-commerce

Takové byly předpokládané trendy v e-commerce pro rok 2025. Predikce pro celý sektor naznačují pozitivní vývoj. Očekává se, že obrat e-commerce v Česku poroste o několik procent, což by mělo přinést stabilní růst po náročném období v předchozích letech. Připravte se se svým e-shopem na nové výzvy zavčasu.

Nenechávejte úspěch svého e-shopu náhodě. Přihlaste se k odběru našeho newsletteru a nechte si zasílat informace, články a tipy přímo do e-mailu.

 

* data ceska-ecommerce.cz
** data apek.cz
*** data mckinsey.com

Zaujal vás článek?

Nechte si 1x měsíčně zasílat upozornění na nové články a další už vám neutečou.

Souhlasím se zasíláním newsletterů a přečetl jsem si vše o zpracování osobních údajů.

Novinky, slevy a aktualizace už vám neutečou. Přihlaste si odběr newsletteru a jako bonus pošleme 150 Kč slevu.

Souhlasím se zasíláním newsletterů a přečetl jsem si vše o zpracování osobních údajů.

Zajímají vás příspěvky ze světa e-shopů a WooCommerce? Sledujte nás na sociálních sítích.

Mohlo by vás zajímat

E-shop a legislativa: Vše, co potřebujete vědět

E-shop a legislativa: Vše, co potřebujete vědět

Provozování e-shopu je podnikání jako každé jiné, a tak není divu, že existuje řada zákonů, které se na e-shopy vztahují. Podívejte se na náš přehled všeho, na co byste z hlediska e-shopu a legislativy rozhodně neměli zapomenout, od samotného založení e-shopu až po...

číst více
Jak na ověření věku zákazníka ve WooCommerce e-shopu?

Jak na ověření věku zákazníka ve WooCommerce e-shopu?

Prodáváte v e-shopu zboží určené pro osoby starší 18 let, jako jsou tabákové výrobky, alkohol, pyrotechnika a další? Pak byste podle zákona měli ověřovat věk svých zákazníků, a to v okamžiku uzavření kupní smlouvy – tzn. při kliknutí na tlačítko pro odeslání...

číst více
0
    0
    Košík
    Košík je prázdnýZpět do obchodu
      Použít kupón