Pro e-shopy je dopravování objednávek zákazníkům nezbytností. Nicméně málokterý e-shop se možnostmi dopravy zabývá nad rámec této nutnosti. Přitom doprava může být skvělým marketingovým nástrojem, který pomůže zákazníky přesvědčit k nákupu. Nevěříte? Podívejte se, jaké možnosti nabízí doprava pro e-shopy k nalákání zákazníků a jaké WooCommerce pluginy vám mohou pomoci.
Dopravu zdarma zná každý
Doprava zdarma je evergreen, který e-shopy využívají pro nalákání zákazníků a zákazníci na něj často slyší. Můžete ji využít jak v jednorázové akci, tak jako součást dlouhodobé strategie.
Jednorázově můžete uspořádat den/týden dopravy zdarma (pro všechny nebo jen pro určité typy dopravy), který v krátkém čase přitáhne zvýšené množství zákazníků. Dlouhodobě se jedná většinou o dopravu zdarma nad určitou hodnotu objednávky. Tento způsob, při rozumném nastavení částky, pomáhá zvyšovat hodnotu objednávek.
Dalším řešením mohou být zákaznické kupóny na dopravu zdarma. Tyto kupóny se dobře sdílí přes sociální sítě a pomáhají s propagací e-shopu.
Pokud chcete nabízet zákazníkům dopravu zdarma, ať už úplnou, či podmíněnou, je nutné si to dobře propočítat, aby vás akce nestála více peněz, než kolik má přinést. Dobrou zprávou je, že doručování zdarma, ač je nejběžnější, rozhodně není jediným esem v rukávu, které v souvislosti s dopravou v e-shopu můžete vytáhnout.
Specifické doručení: Ráno, odpoledne nebo večer?
Možnost vybrat si ranní, odpolední nebo večerní doručení není mezi e-shopy (a dopravci) tak častá. Na druhou stranu je to služba, která mnohým zákazníkům vyřeší dilema, zda si nechat zásilku doručit domů či do práce. Pokud tuto službu zákazníkům poskytnete, nezapomeňte ji dostatečně propagovat. Jedině tak se může stát tento způsob dopravy tím, co přesvědčí zákazníky k nákupu ve vašem e-shopu.
TIP: U nás nabízí doručování v různé denní doby služby DPD a TOPTRANS. Díky dopravnímu pluginu DPD a pluginu TOPTRANS můžete svůj e-shop s těmito dopravci přímo propojit a nabídnout tak zákazníkům jejich služby.
Vlastní pobočky a osobní převzetí
Pokud váš e-shop nesídlí na opuštěném ostrově, poskytněte zákazníkům možnost osobního převzetí objednávky. Je to dobrý přesvědčovací argument pro lokální zákazníky, aby upřednostnili váš e-shop před konkurencí. Zároveň tím dáváte příležitost zákazníkům, kteří svou zásilku chtějí rychle a nebudou váhat si pro ni dojet i na větší vzdálenost. Jestliže máte více poboček (např. kamenné prodejny), pak by měl být osobní odběr samozřejmostí.
TIP: Pokud máte více poboček k osobnímu odběru, bude se vám hodit plugin Vlastní pobočky a doprava. Díky němu si zákazník pohodlně vybere z míst pro osobní převzetí, uvidí informace o pobočce i to, jestli je produkt na dané pobočce skladem.
I této výhody můžete využít v marketingu a zacílit část inzerce na zákazníky v okolí vaší pobočky.
Škálování druhů dopravy a cen ve WooCommerce
Posíláte malou a levnou zásilku za stejnou sazbu jako drahý nadrozměrný balík? Nechoďte s kanónem na vrabce a dopravu škálujte, pokud nechcete, aby zákazníci nakoupili jinde. Tento bod se týká především e-shopů, jejichž sortiment je různorodý. Když prodáváte malé, velké, levné i drahé produkty, měli byste k nim nabízet odpovídající druh dopravy. Nic tak dobře neodradí zákazníka, jako když doprava stojí stejně jako samotný produkt. Vhodným škálováním dopravy snížíte množství nedokončených objednávek.
TIP: Přeborníkem ve škálování dopravy je bezesporu Česká pošta. S poštou pošlete vše od obyčejných psaní přes cenná psaní až po balíky všech velikostí a hodnot. Díky pluginu Česká pošta můžete všechny tyto metody zákazníkům nabídnout.
Pokud dáváte přednost kurýrním službám, i u nich je možné škálovat cenu dopravy podle hmotností a rozměrů zásilek, případně podle vzdálenosti dopravy. Podívejte se na pluginy, které to umožňují.
Ekologické doručení
Ekologická témata v posledních letech rezonují celou společností, v některých kruzích v pozitivním smyslu, jinde tak trochu negativně. Pokud vaši zákazníci patří do cílové skupiny těch, kterým na ekologii spíše záleží, může být ekologické doručování zásilek dobrým marketingovým tahákem. Téměř všechny kurýrní společnosti zařazují elektromobily nebo doručování cargo koly do svých repertoárů. S dobrou propagací vám i možnost ekologického doručení přivede další zákazníky.
TIP: Pro ekologicky smýšlející zákazníky může být zajímavou možností služba CO2 neutrálního doručení ThinkGreen od GLS. Při využití tohoto typu doručení kupující přispěje na výsadbu stromů v Česku. Nabídnout ji svým zákazníkům můžete prostřednictvím pluginu GLS.
Garance doručovací doby
“Doručení do druhého dne” nebo “Do dvou dní je zásilka u vás” jsou silná tvrzení, která mají velký potenciál přesvědčit zákazníky k nákupu ve vašem e-shopu. Neměli byste ale slibovat něco, co nedokážete splnit. Záplava špatných recenzí by se mohla negativně odrazit na pověsti a hodnocení e-shopu a následně odrazovat další zákazníky.
To, jestli stihnete doručení v takto krátkém termínu, záleží na efektivitě zpracování objednávek e-shopem a na spolehlivosti dopravce. Mnozí dopravci jsou schopni garantovat doručení v daném horizontu, ale jen v případě, že e-shop stihne zásilku včas připravit a nejedná se o vrcholnou sezónu, typicky před Vánoci.
TIP: S rychlým vyřizováním objednávek vám pomůže automatizace. Tyto dopravní pluginy pro WooCommerce umožňují automatické odesílání údajů o zásilkách do systémů dopravců, tisk štítků i objednávání svozů. Díky tomu budou vaše zásilky odcházet včas.
Doprava může být pro e-shopy konkurenční výhodou
Nastínili jsme si způsoby, jak lze různými dopravními metodami pozitivně ovlivnit prodeje. Tyto způsoby budou fungovat jen v případě, že se o nich zákazníci dozví dříve než v pokladně e-shopu. Mluvte o nich na sociálních sítích, v e-mailovém newsletteru, na titulce e-shopu i v inzerci. Jedině tak vám pomůžou přitáhnout nové zákazníky.
TIP: Rozhodujete se, jaký dopravce bude ten pravý pro váš e-shop? Podívejte se do našeho článku WooCommerce doprava: Možnosti dopravy a porovnání dopravců, kde najdete další informace, nebo se rovnou poohlédněte po vhodném pluginu z kategorie WooCommerce doprava.