E-commerce trendy 2024

Trendy v e-commerce pro rok 2024: Připravte svůj e-shop na nadcházející sezónu

14. 12. 2023 | Blog, Marketingové tipy

Trendy v e-commerce se neustále vyvíjí, a pokud chcete mít prosperující e-shop, je třeba jít s nimi. Kdy jindy než na sklonku roku plánovat strategii do toho následujícího. Tušíte, co přinese rok 2024 v e-commerce? Jak se připravit, aby byl následující rok pro váš e-shop úspěšný? Pojďte se podívat na predikce e-commerce trendů pro rok 2024.

Umělá inteligence a rozšířená realita

Rok 2023 byl ve znamení boomu umělé inteligence (AI) a ten bude i nadále pokračovat. Umělá inteligence se zapojuje jak do marketingu tak do samotného provozu e-shopu. AI samozřejmě může ušetřit spoustu času a zdrojů, ale ještě plně nezastoupí lidskou invenci.

Můžeme očekávat, že stále více e-shopů bude služeb AI využívat, ať už pro generování obsahu, zákaznickou podporu prostřednictvím chatbotů, nebo personalizaci nabídky pro zákazníka.

Kromě umělé inteligence se v oblasti e-commerce začíná pomalu uplatňovat i rozšířená realita (AR). Nakupování v rozšířené realitě se pomalu začíná prosazovat v zahraničí a první vlaštovky se objevily i u nás.

Co je rozšířená realita? Rozšířená (nebo také augmentovaná) realita spojuje fyzické prostředí s virtuálními objekty. Můžete se tak např. přes displej smartphonu podívat, jak by vypadalo křeslo z katalogu přímo u vás v obýváku.

Trendy v platebních metodách

V roce 2023 se lídrem mezi platebními metodami staly bankovní převody a můžeme očekávat, že v roce 2024 to bude podobné. Zatímco dobírka i online platby kartou lehce ztrácí na popularitě, bankovní převody naopak získávají a s 34 % uskutečněných plateb v e-commerce vedou.*

Nebavíme se ale o klasických bankovních převodech, které musí zákazník zdlouhavě vyplňovat. Hitem jsou online převody přes bankovní tlačítka, zrychlené bankovní převody a platby pomocí QR kódů.

TIP: Nabídněte zákazníkům populární metody platby. Platbu bankovními tlačítky a zrychlené bankovní převody do WooCommerce e-shopu přidáte snadno prostřednictvím platební brány. Pro placení přes QR kódy nabízíme speciální plugin QR platby.

V dopravě zásilek se nové trendy neočekávají.

V dopravě zásilek se pro rok 2024 očekává podobná situace jako letos.

Trendy v dopravě zásilek

Čím rychleji, tím lépe? Hudbou budoucnosti v zahraničí je doručení týž den nebo třeba doprava dronem. V naší kotlině nicméně s tímto počítat nejspíš nemůžeme ani v roce 2024 a naopak bychom měli očekávat podobnou situaci, jako byla letošní.

Mezi dopravními společnostmi letos s přehledem dominovala Zásilkovna s 42 % zásilek. O druhé místo se pak přetahuje Česká pošta s kurýrními službami. Mezi kurýry je nejoblíbenější společnost PPL, následuje DPD a GLS.*

TIP: Nabídněte zákazníkům oblíbené metody dopravy zásilek – zvýšíte tak množství dokončených objednávek. Ve WooCommerce můžete dopravní metody implementovat prostřednictvím dopravních pluginů, mezi kterými najdete i výše zmíněné favority.

Nákupy přes mobily vedou

59 % zákazníků využívá k online nákupům smartphone** a čísla rostou. Responzivní design e-shopu je důležitější, než kdy dříve. Ba naopak se situace pomalu přelévá do stavu “mobile first”, kdy se e-shopy v první řadě přizpůsobují nakupování přes mobil.

“Mobile first” znamená nejen design e-shopu přizpůsobený zobrazení na displeji mobilu, ale třeba i podporu plateb digitálními peněženkami, jako je Apple Pay, Google Pay apod., které mají zákazníci nainstalované ve svých mobilech. Také propojení e-shopu se sociálními sítěmi namísto vytváření nového zákaznického účtu zákazníkům velmi usnadní nakupování přes smartphone.

TIP: I ve WooCommerce můžete nabízet platbu digitálními peněženkami, a to prostřednictvím pluginů platebních bran.

V roce 2024 se očekává další nárůst míry nakupování přes smartphony. Pokud ještě nemáte e-shop přizpůsobený mobilnímu nakupování, je nejvyšší čas.

Sociální sítě a e-commerce trendy

Sociální sítě rostou již několik let a ani příští rok se neočekává nic jiného. Jejich podíl na marketingu e-shopů je čím dál důležitější ve více oblastech. Je to především proto, že většina dospělé populace sociální sítě aktivně využívá a tak jsou sociální sítě přirozeným východiskem pro oslovení nových zákazníků.

Reklama na sociálních sítích

S nárůstem inzerentů na sociálních sítích dochází logicky k přetlaku v inzerci a tím ke zvyšování cen a snižování efektivity. Na druhou stranu přichází sociální sítě se stále dokonalejšími algoritmy a formáty reklam, které pomáhají zacílit správné publikum.

Společnost Meta provozující Facebook a Instagram přišla na podzim 2023 s novinkou v podobě placené varianty svých služeb, která je bez reklam. Uživatelům, kteří si tuto variantu zakoupí, slibuje zachování soukromí – jejich data nejsou využívána k marketingovým účelům a nejsou jim zobrazovány reklamy.

Nakolik tato novinka ovlivní cílení a efektivitu reklam zatím není plně jasné, ale v Česku se v této chvíli neočekává velký zájem o tuto novinku, která vzešla na popud změn legislativy EU.

Videa a živé přenosy

Sociální sítě mají rády videa a živá vysílání (live stream). Tyto formáty měly v roce 2023 nejvyšší organické dosahy a v příštím roce se očekává, že tento trend bude pokračovat. Také díky tomu v e-commerce roste podíl prodejů, které jsou přes tyto formáty uskutečňovány.

Především na TikToku (pozn. sociální síť zaměřená na krátká videa a živá vysílání) je silný trend tzv. živého nakupování, kdy je v live streamu představen produkt a uživatelé si jej rovnou mohou objednat.

Výhodou živého nakupování je možnost zákazníků se přímo zapojit do vysílání a pokládat dotazy, na které ihned dostanou odpověď. Téměř jako skutečné nakupování, jen bez nutnosti vytáhnout paty z domova.

Marketing na sociálních sítích v e-commerce nepozbývá důležitosti

Marketing na sociálních sítích v e-commerce neztrácí na důležitosti

Komunitní marketing

Komunitní marketing je jedním z novějších marketingových trendů, který se (jak už název napovídá) točí okolo prodeje v komunitě. Vaši konkureti mohou nabízet levnější nebo kvalitnější produkt, ale komunitu lidí, kteří milují vaši značku, to nepřekoná.

Komunitní marketing je tedy těsně spojen s brandingem a vytvářením komunity fanoušků okolo vaší značky. To bývá často spojeno se sociálními sítěmi, ale podmínkou to není. V komunitním marketingu můžete využít:

  • skupiny na sociálních sítích (typicky skupiny na Facebooku, ale i např. hashtagy na Instagramu)
  • aplikace (např. Slack)
  • e-mailing
  • offline setkání

Stabilní fanouškovská základna nejen že je základem pro pravidelné prodeje, ale zároveň pomáhá šířit (kladné) povědomí o vaší značce. Očekává se, že význam komunitního marketingu do budoucna dále poroste.

Obsahový marketing v e-commerce

Obsahový marketing pomáhá e-shopům oslovovat publikum nejen na sociálních sítích. Rozmach umělé inteligence v budoucnu ovlivní sektor obsahového marketingu, a to minimálně dvěma způsoby:

  • nárůst obsahu generovaného AI
  • nárůst využití chatbotů místo vyhledávání

Možnost využívat umělou inteligenci pro tvorbu obsahu znamená, že ho náhle přibývá velké množství a ne vždy je to obsah kvalitní. Častou výtkou směrem k AI generovanému obsahu je jeho obecnost, nedostatečná hloubka a osobitost. Ve velkém množství (byť méně kvalitního) obsahu, bude daleko těžší prorazit, přestože vyhledávače obsah generovaný AI penalizují.

Druhou cestou, kterou AI ovlivní (a již ovlivňuje) obsahový marketing, je pokles vyhledávání informací přes vyhledávače. Někteří uživatelé místo vyhledávání volí dotazy na AI chatboty. V takovém případě se uživatel neproklikne na web a ztrácí se tím možnost přesvědčit ho k nákupu.

Etika a udržitelnost

Pro 78 % amerických spotřebitelů*** je udržitelný životní styl důležitý a udržitelnost zohledňují i při nakupování. Nárůst zájmu o udržitelnost je zřejmý i u nás a můžeme očekávat, že dále poroste. Důraz na komunikaci udržitelnosti, ekologie a společenské hodnoty značek může být užitečným USP (unique selling proposition), které rozhodne o tom, zda zákazník nakoupí u vás nebo u konkurence.

I v Česku je ekologie proměnnou ovlivňující nakupování spotřebitelů. Pro 50 % zákazníků je ekologický přístup e-shopu alespoň částečným faktorem, který při nakupování zvažují.**

Změny spotřebitelského chování

Aktuální ekonomická situace ovlivňuje spotřebitelské chování stejně jako podmínky pro provozování e-shopu. Podle Shopify (nadnárodní e-shopová platforma) má 81 % značek v blízké budoucnosti v plánu zvýšení cen produktů. V návaznosti na to se předpokládá snížení prodejů zbytného zboží.

To ovšem neznamená, že není možné zákazníky přesvědčit k nákupu i jinak. Hitem roku 2024 by mohly být např. výhodné balíčky, slevy pro věrné zákazníky nebo ekonomické varianty produktů.

Tuto předpověď ale musíme brát s rezervou. I pro letošní rok některé zdroje předvídaly snížení obratu v české e-commerce. V době psaní tohoto článku je meziroční změna v obratu české e-commerce +14 %. Oproti minulému roku také stoupl počet e-shopů na české scéně a zvýšil se podíl e-commerce na celkovém maloobchodním obratu.*

 

* data ceska-ecommerce.cz
** data apek.cz
*** data mckinsey.com

Zaujal vás článek?

Nechte si 1x měsíčně zasílat upozornění na nové články a další už vám neutečou.

Souhlasím se zasíláním newsletterů a přečetl jsem si vše o zpracování osobních údajů.

Novinky, slevy a aktualizace už vám neutečou. Přihlaste si odběr newsletteru a jako bonus pošleme 15% slevu.

Souhlasím se zasíláním newsletterů a přečetl jsem si vše o zpracování osobních údajů.

Zajímají vás příspěvky ze světa e-shopů a WooCommerce? Sledujte nás na sociálních sítích.

Mohlo by vás zajímat

Odebírejte novinky a získejte 15% slevu na první nákup.

Potvrďte přihlášení odkazem v e-mailu.

0
    0
    Košík
    Košík je prázdnýZpět do obchodu
      Použít kupón