Nezáleží na tom, jestli máte nový e-shop nebo už jej pár let provozujete. Někdy to tak prostě je – prodeje nejsou takové, jaké byste si představovali, i když reklama běží a požírá další a další zdroje. Ale inzerovat můžete jak chcete, když není váš e-shop dobře připraven, zákazník nenakoupí. Dnes pro vás máme pár jednoduchých low cost tipů, na co se zaměřit a jak rozjet e-shop. Znovu.
1. Ukažte svůj e-shop někomu jinému
Pokud si sami vytváříte svůj e-shop, věnujete tomu hodně času a pozornosti. V samém soustředění pak může nastat selektivní slepota, kdy nejste schopni na své práci vidět i zjevné chyby. Proto je ideální pozvat ještě někoho zvenčí – přítele, známého – který chyby odhalí snáz a zároveň se nebude rozpakovat vám o nich říct. Když se bude jednat o méně zkušeného uživatele technologií, tím lépe. Většina vašich zákazníků asi nejsou IT experti.
Zvládne váš přítel najít na stránkách, co potřebuje? Vložit zboží do košíku a objednat ho je pro něj záležitost pár minut? Výborně. Často ale odhalíte věci, kde to drhne. Možná, že rozčlenění kategorií zboží není tak logické, jak jste si mysleli nebo políčko pro vyhledávání není dobře vidět. Co popisy zboží? Je z nich jasné, k čemu produkt slouží, jak se používá a udržuje? A co cena dopravy a případná reklamace? Udělat nákupní proces zákazníkovi co nejjednodušší je ta pravá cesta, jak rozjet e-shop.
2. Nefunkční odkazy odrazují zákazníky i vyhledávače
Končí kliknutí na odkaz na vašem e-shopu často chybovou hláškou? Na to pozor! Nefunkční odkazy odrazují zákazníky a ti, poté co uvidí chybovou hlášku poněkolikáté, váš e-shop opustí bez nákupu. Navíc nefunkční odkazy zhoršují hodnocení vaší stránky vyhledávači a ty budou svým uživatelům méně často zobrazovat váš web ve výsledcích vyhledávání.
Naštěstí dnes existují různé, i zdarma dostupné, nástroje, které zvládnou zkontrolovat web a upozornit vás, pokud nějaké “broken links” na svém e-shopu máte.
TIP: Kontrola nefunkčních odkazů je jen jedním z kroků, jak optimalizovat e-shop pro vyhledávače. Více jsme se o tom rozepsali v článku Jak na dobré SEO e-shopu ve WooCommerce? Přinášíme 9+1 tipů.
3. Skryjte vyprodané zboží, zákazníci vám poděkují
Není nic otravnějšího, než se prodírat desítkami položek, které jsou vyprodané. To odradí i toho nejodhodlanějšího zákazníka. Udělejte ráznou čistku a skryjte vyprodané zboží nebo ho zařaďte až na konec seznamu, pokud čekáte na naskladnění. Možná by stálo za zvážení, zda z obchodu také neodstranit zboží, které se dlouhodobě neprodává.
Položky, které momentálně neprodáváte, nemažte. Mohou být zdrojem návštěvnosti pro váš e-shop, a pokud byste je prostě smazali, mohlo by to negativně ovlivnit pozici vašeho e-shopu ve vyhledávání.
TIP: U vyprodaného zboží, které čeká na naskladnění, dejte zákazníkům možnost hlídacího psa. Ten je e-mailem upozorní, až bude položka opět skladem. Můžete k tomu využít náš plugin Toret Toolkit.
4. Zhodnoťte produktové stránky. Prodávají nebo odpuzují?
Stránka produktu často rozhoduje o samotném nákupu. Na této stránce by měl potenciální zákazník získat veškeré informace o produktu, které potřebuje. Pokud tomu tak není, nakoupí jinde.
Někteří zákazníci, zejména pokud jde o zboží, které není příliš rozšířené, vás mohou kontaktovat s otázkami. Jestliže se to stává často, je načase popřemýšlet, co na stránce produktu zákazníkům schází.
Na jednu stranu je nutné poskytnout všechny důležité informace o produktu, na straně druhé by však celá stránka měla zůstat přehledná. Používejte formátování a členění textu, aby byl popis dobře srozumitelný. Čistě technické informace můžete například skrýt do rozklikávacího boxu nebo záložky. Nezapomeňte na stránce produktu uvádět jeho cenu, případné varianty a zda je skladem.
TIP: Podrobně o produktových stránkách píšeme v článku Upravte zobrazení produktů ve WooCommerce a zvyšte tak prodeje.
5. Recenze můžou být způsobem jak rozjet e-shop
Tento bod úzce souvisí s předchozím. Pokud ještě nemáte na stránce produktu přidané recenze vašich zákazníků, je nejvyšší čas to udělat. Zkušenosti ostatních zákazníků s produktem stojí v rozhodování o koupi velice vysoko.
Nejlepší jsou textové recenze opatřené jménem zákazníka, ale i hodnocení produktu hvězdičkami má svou váhu. Recenze i hodnocení ale musí být vždy pravdivé. Když budou mít všechny položky e-shopu hodnocení 5 hvězdiček, příliš to zákazníky ke koupi nepřesvědčí.
Nemáte ještě recenze? Pak o ně své zákazníky požádejte. Můžete jim třeba poslat e-mail s žádostí o zhodnocení produktu a za to nabídnout například drobnou slevu na další nákup.
TIP: Načítejte automaticky recenze vašich produktů ze srovnávačů zboží s pluginem Srovnávače zboží pro WooCommerce.
6. Stránka “O nás” vás přiblíží srdci zákazníka
Stránku “O nás” má téměř každý e-shop, a přesto bývá často podceňovaná. Bývá to stránka, která se “nějak” napíše při zakládání e-shopu a pak zůstane beze změny na věčné časy. To může být škoda, protože tato část vašeho e-shopu vám může pomoci budovat důvěru u zákazníků a přesvědčit je, aby nakoupili zrovna u vás.
Jaký je příběh vašeho e-shopu? Kdo za ním stojí a proč byl založen? Záleží vám na životním prostředí, spokojenosti zaměstnanců nebo máte v kanceláři mazlíčka? Stránka “O nás” vás pomůže zlidštit a přiblížit zákazníkům. Odlište se od tisíců dalších podobných e-shopů!
7. Úvodní stránka je výkladní skříň
Velká část zákazníků navštíví vaši úvodní stránku. Využijte tento prostor k oslovení návštěvníků a ukažte jim, co potřebujete. Máte nový produkt? Připravte banner na úvodní stránku a uvidíte, že si ho lidé všimnou. Speciální prázdninová akce? Šup s ní na úvodku a pěkně výrazně.
Zároveň by ale úvodní stránka měla vždy vypadat hezky a přehledně. Pokud tam bannerů přidáte více a ještě v neladících barvách, zákazníky jistojistě odradíte. Najděte balanc mezi nabídkami, obrázky a texty.
8. Je váš e-shop přátelský k mobilům?
Nejen zákazníci e-shopů čím dál častěji procházejí webové stránky ze svých smartphonů. Je to tak, a pokud se tomu se svým e-shopem nepřizpůsobíte, zbytečně se připravujete o část tržeb. Už jste se podívali, jak váš e-shop vypadá na obrazovce mobilního telefonu? A nejde jen o vzhled, ale i o funkčnost. Jak vypadají produktové stránky, kategorie, nákupní košík? Jde dokončit objednávku, vybrat dopravu a zaplatit?
Pokud svým zákazníkům nabídnete komfortní nakupování z různých platforem, stane se váš e-shop ještě oblíbenějším.
9. Víc možností dopravy a platby, víc spokojených zákazníků?
Důvod, proč lidí upřednostní nákup v e-shopu, bývá pohodlí a s tím se nerozlučně pojí možnosti dopravy a platby. K čemu je nakupovat po internetu, když si pro balík musíte dojet na druhý konec města? Těžko přesvědčit zákazníka, aby nakoupil, když platební brána je momentálně mimo provoz.
Zrevidujte si možnosti platby, jaké nabízí váš e-shop. Dejte zákazníkům na výběr, už jen z toho důvodu, že pokud se jeden ze způsobů platby nepodaří, může zkusit další. Obecně je dobré mít od každého způsobu platby alespoň jednu možnost. Pohlídejte si, ať má váš e-shop možnost platby kartou, bankovním převodem a dobírkou. A pokud je máte, možná by stálo za to zkusit přidat platbu na splátky nebo odloženou platbu?
U dopravy je to podobné. Většina zákazníků volí kurýrní službu, ale podstatná část ocení i Českou poštu nebo osobní odběr. Tak se vyhnete tomu, že zákazník objednávku nedokončí, protože nenajde svůj oblíbený způsob dopravy a platby.
TIP: Možnosti dopravy i platby ve WooCommerce e-shopu můžete rozšířit pomocí pluginů. Kompletní přehled pluginů pro dopravu a doručení najdete v kategorii WooCommerce doprava. Pluginy pro více možností platby zase v kategorii WooCommerce platební metody.
10. Nízký stav zásob jako pobídka k nákupu
Poslední kusy skladem! Ještě to stihnete! Akce už jen do zítra! Zní to trochu směšně, že? Ale ono to funguje. Když dáte lidem vědět, že máte produktu jen omezené množství, daleko spíš nakoupí. Přidávejte proto k produktům informace o tom, kolik kusů máte na skladě, a pomozte zákazníkům rozhoupat se k akci.
Buďte však upřímní. Pokud svůj e-shop zahltíte nápisy “Poslední kus skladem”, zákazníky akorát znechutíte anebo si budou myslet, že je váš e-shop v likvidaci. Ani jedno vám s prodeji nepomůže.
11. Nenechte ladem opuštěný košík
Co je to opuštěný košík? To jsou produkty, které si zákazník vybral a umístil do nákupního košíku, ale objednávku nedokončil. To se stává poměrně často a nejlépe tomu předejdete tak, že zákazníka rychle a jednoduše provedete z košíku až k platbě. Ale i při tom nejjednodušším procesu se čas od času stane, že nějaký košík zůstane opuštěn.
Zlepšit skóre můžete tak, že zákazníkovi jeho nedokončenou objednávku připomenete. U registrovaných a přihlášených zákazníků to zvládnete lehce pomocí správně nastavených připomínacích e-mailů. Pokud vás tohle téma zajímá víc, před nedávnem jsme vydali článek o e-mail marketingu.
Ostatní zákazníky, kteří opustili košík, můžete oslovit prostřednictvím remarketingu např. přes Google Ads nebo Sklik.cz. Úspěšnost takových reklam je překvapivě vysoká a řada zákazníků se ke své nedokončené objednávce vrací.
12. Blogování jako cesta jak rozjet e-shop
Ještě nemáte ke svému e-shopu blog? Stojí to za zvážení. Pokud budete publikovat kvalitní obsah, který se týká stejného odvětví jako váš e-shop, nejenže nabídnete zákazníkům něco speciálního, co váš e-shop ozvláštní, ale zároveň takový obsah pomůže vaší stránce stoupat ve výsledcích vyhledávání a organicky (neplaceně) přivádět návštěvnost.
Prostřednictvím zajímavých článků také můžete nenásilně propagovat své produkty, nabízet tipy, rady a inspiraci. Dejte si pozor, abyste obsah svého blogu sladili s tím, co vaše zákazníky opravdu zajímá a bude jim prospěšné.
13. Máte FAQ? Fakt?
FAQ (Frequently Asked Questions) neboli často pokládané otázky jsou další z věcí, která váš e-shop přiblíží zákazníkům. Pokud na své stránky umístíte seznam častých dotazů a odpovědi na ně, ušetříte čas zákazníkům (s psaním dotazu) i sobě (s opakovaným odpovídáním). A ještě vezměte v úvahu, že spousta zákazníků, než aby se zeptala, raději nakoupí jinde.
Zaznamenávejte si proto dotazy, které vám přicházejí. Pokud se některý opakuje, přidejte ho do FAQ. I to může být rozdíl mezi nákupem a nulou.
14. Dělejte sety, nabízejte podobné a doplňkové produkty
Zákazníci vesměs nakupují rádi, tak proč jim nedoporučit další produkty, které by se jim mohly hodit? Můžete rovnou vytvořit výhodné sety, které ovšem budou výhodné jak pro zákazníka, tak pro vás.
Také můžete u každého produktu zobrazovat další, které se k němu hodí – tzv. doplňkový prodej. Co takhle pásek k té kožené peněžence? Inspirujte se tím, co zákazníci často kupují společně a takové produkty pak nabízejte dál. Když natrefíte na správnou kombinaci, prodeje půjdou vzhůru.
15. Pravidelný newsletter je dobrý nápad jak rozjet e-shop
Můžete mít skvělý e-shop s báječnými produkty a perfektním blogem, ale pořád budete v nepřehledné džungli internetu, kde se zákazníkovi snadno ztratíte. Nenechte zákazníky na váš e-shop zapomenout a připomeňte se jim pravidelným newsletterem. Informujte o nových produktech, slevách nebo zajímavých článcích u vás na blogu. Zvolte jednotný vzhled a tón newsletterů a slaďte ho s e-shopem.
Abyste zákazníkům mohli zasílat newsletter, potřebujete jejich souhlas a e-mail. E-mail můžete získat v průběhu objednávky nebo přímou nabídkou odběru newsletteru přes formulář. Určitě nepodceňujte sbírání e-mailových adres a tvorbu databáze. E-mail marketing je pořád důležitou součástí marketingové strategie e-shopu.
TIP: Propojte svůj WooCommerce e-shop s e-mailingovou platformou pluginem pro Smartemailing.
16. Odvažte se na chybové stránce 404
I když budete spravovat svůj e-shop opravdu poctivě, čas od času na někoho ona čtyřistačtyřka vyskočí. Než abyste svým zákazníkům zobrazovali defaultní chybovou stránku, zkuste si s ní trochu vyhrát a odlehčit chybovou hlášku smyslem pro humor. Úplně tak změníte zákazníkovu náladu a s větší pravděpodobností dá vašemu e-shopu další šanci.
U e-shopu s akvaristickými potřebami může stránka třeba “uplavat”. Co by se hodilo k vašemu e-shopu?
Už víte, jak rozjet e-shop?
O úspěchu nebo porážce v e-commerce často rozhodují detaily. Jako majitelé můžete svůj e-shop výrazně vylepšit i drobnostmi, které nevyžadují velkou finanční investici a jejich účinek na výši prodejů je nezanedbatelný. Nebojte se zákazníka oslovit a zaujmout e-maily i přehledným webem, udělejte cestu zákazníka k nákupu co nejjednodušší a sledujte, jak se obchody zase rozhýbou.
Zaujal vás některý z dnešních tipů? Zkuste jej realizovat! A pro další tipy se přihlaste k odběru našeho newsletteru.