Marketing na sociálních sítích je hitem současnosti. Kdo není na sítích, jako by nebyl. Ale někdy je těžké ospravedlnit to množství času, které prací na nich strávíte – zvlášť, když jediné, co roste, jsou lajky a ne prodeje. Vymýšlení příspěvků a jejich tvorba, reagování na zprávy a komentáře, interakce ve skupinách… Víte, jak dělat marketing na sociálních sítích, aby přinášel výsledky a přitom neplýtval vaším časem?
Sociální sítě, jak už název napovídá, jsou o vztazích. Když to uděláte správně, pomůžou vám zvýšit povědomí o značce, vybudovat vztah se zákazníky a zvýšit prodeje. Na druhou stranu vás sociální média mohou stát mnoho času i financí a výsledky budou žalostné. V tomto článku se podíváme na to, co dělat na sociálních sítích, aby to mělo smysl.
Jak skrze marketing na sociálních sítích generovat zisk?
Ten největší problém se sociálními sítěmi je, že lidé na ně primárně nechodí nakupovat. Uživatelé sociálních sítí se na ně chodí bavit, komunikovat, poučit se. Když jim nabídnete zábavný, inspirující nebo vzdělávací obsah, získáte jejich pozornost. Jenže vy potřebujete jejich pozornost udržet tak dlouho, dokud se nerozhodnou nakoupit. A to je těžké.
Znamená to tedy, že marketing na sociálních sítích nemůže generovat prodeje? Ne tak úplně. Ale spíš než v přímém prodeji mohou sociální média pomoci:
- s generováním nových leadů
- v aktivizování stávajících sledujících a zákazníků
Slovo lead označuje kontakt na člověka, který projevil zájem o produkt nebo službu, ale ještě nenakoupil. Takového člověka je snazší přesvědčit k tomu, aby se stal zákazníkem.
Tohle je největší potenciál marketingu na sociálních sítích. Možná, že vaši sledující na Facebooku teď nakupovat nepotřebují, ale až ten čas přijde, vzpomenou si a nakoupí na známém e-shopu raději než u konkurence.
6 způsobů jak zefektivnit váš marketing na sociálních sítích
Stejně jako nebude fungovat feed plný čistě prodejních příspěvků, ani přehlcení odbornými články nebo vtipnými videy nepovede k úspěchu. Zkuste najít balanc a hlavně testujte a ověřujte, co bude fungovat pro váš e-shop. Následující tipy vám pomůžou s inspirací, jak dělat marketing na sociálních sítích.
Použijte obsah pro přivedení na web
Odkaz na zajímavý článek nebo nabídku může přivést zákazníka až na váš web. V takovém případě máte napůl vyhráno. Prostředí sociálních sítí je velmi rušivé, uživatele rozptyluje a ten často mění svůj focus. To na webu odpadá. Šikovně nastavenou landing page nebo prolinkovaným článkem můžete směřovat pozornost potenciálního zákazníka až k nákupu.
Přivedení na web je jedním z klíčových cílů marketingu na sociálních sítích. Na druhou stranu si dejte pozor – profil plný odkazů vedoucích pryč z platformy se snadno může stát nezajímavým. Druhým problémem je, že obsah směrující uživatele pryč ze sociálních sítí mívá nižší dosah a bez placené propagace jej uvidí méně uživatelů.
Prodejní příspěvky: Ano, ale opatrně
Vaši sledující jsou “ohřáté” publikum. Sledují vás, protože je zajímá, co děláte. Proto mají úspěch i příspěvky, které přímo nabízejí některý z vašich produktů. Čas od času přidejte prodejní příspěvek, ale nemělo by se to stát vaší primární aktivitou na sociální síti. Takový profil by své publikum rychle začal nudit.
Představujte nové produkty, udělejte časově omezené nabídky, využijte speciálních příležitostí, jako jsou Vánoce, prázdniny nebo Black Friday. Pokud se vám povede nabídnout správný produkt ve správný čas, zvýšíte možnost na úspěch.
Upravte popis profilu
Profily na sociálních sítích mají prostor na popis, který slouží k představení vaší značky. Využijte ho a v krátkosti se pokuste vystihnout, s čím můžete vašim zákazníkům pomoci. Dobrý popis na profilu může být rozhodujícím faktorem pro získávání nových sledujících.
Sbírejte kontakty
Sledovat stránku na sociální síti je snadné a stejně tak snadné je přestat ji sledovat. Je pěkné mít mnoho followerů, ale myslete na to, že tyto kontakty vlastní sociální síť a ne vy. To je slabina marketingu na sociálních sítích. Pokud by byl váš profil zablokován – a to se může stát snadněji než myslíte – přijdete o kontakt s celým svým publikem.
Abyste se tomu vyvarovali, začněte používat sociální sítě pro sbírání e-mailových adres a vytvořte si vlastní databázi kontaktů. Nabídněte skrze svůj profil prémiový obsah výměnou za e-mailovou adresu. E-booky, zajímavé newslettery, seznamy, soubory k tisku, infografiky, studie… Zkuste vymyslet, jaký obsah souvisí s vaším e-shopem a zaujal by vaše sledující.
Získané leady pak využijte v e-mail marketingu. A máte zase o jeden kanál vedoucí k prodejům navíc! Mimochodem, s e-mail marketingem vám umí pomoc naše e-mailingové pluginy pro WooCommerce.
Vystupte z anonymity
Lidi přitahují lidi. Tak to je. Každé značce prospěje, když sledující budou vědět, kdo za ní stojí. Přidávejte příspěvky, které ukážou, kdo pro vás pracuje, jak vypadají vaše kanceláře nebo váš pracovní den.
Postujte pravidelně novinky z firmy, ale třeba i to, co se nepovedlo. Udělejte se skutečnými a hlavně lidskými. Pokud máte smysl pro humor, buďte vtipní. Zákazníci daleko raději nakupují od reálných lidí. Pro prezentaci “na úrovni” máte web.
Navazujte vztahy s publikem
Dobré vztahy otevírají nejedny dveře a často také peněženky zákazníků. Nabízejte svým sledujícím užitečný obsah, který jim opravdu pomůže vyřešit jejich problém. Odpovídejte na komentáře, raďte. Dobrou službu udělá vlastní facebooková skupina, kde nabídnete podporu zákazníkům. S rostoucím množstvím členů si zákazníci začnou radit i mezi sebou a sami vytvářet hodnotný obsah skupiny.
Pokud se vám nechce investovat čas do vedení vlastní skupiny, můžete se zapojovat v tematických skupinách, které se týkají vašeho oboru. Ve většině skupin je propagace zakázaná, ale můžete odpovídat na dotazy a diskutovat v komentářích. Upozorníte na sebe, vybudujete si pověst odborníka a přivedete nové sledující.
TIP: Není síť jako síť. Každá sociální síť je vhodná pro oslovení jiné cílové skupiny. Jak vybrat tu správnou sociální síť pro váš byznys? Podívejte se do článku Propagace e-shopu na sociálních sítích: Která sociální síť je nejlepší?
Využijte marketing na sociálních sítích i pro váš e-shop
S trochou nadsázky lze říct, že žijeme v době sociální. Marketing na sociálních sítích nabývá pro prodejce stále většího významu, a proto se vyplatí věnovat mu pozornost. Můžete se o to pokusit sami nebo si najmout specialistu. S pomocí sociálních sítí můžete svůj e-shop vyvést k výšinám nebo v sítích utopit spoustu času a peněz s mizerným výsledkem. Už víte, jak dělat marketing na sociálních sítích?