Jak na propagaci e-shopu a zvýšení návštěvnosti?

Možnosti propagace e-shopu: Jak zvýšit návštěvnost e-shopu a podpořit prodeje?

13. 6. 2024 | Blog, Marketingové tipy

Návštěvnost e-shopu je jedním z klíčů k jeho úspěchu. Pokud vám do e-shopu nikdo nechodí, nikdo ani nenakoupí a takový e-shop je předem odsouzen k zániku. V dnešním článku se zaměříme na možnosti propagace e-shopu, která vám pomůže zviditelnit eshop, zvýšit návštěvnost a zužitkovat ji pro navýšení prodejů.

Proč zvyšovat návštěvnost?

Jak jsme již zmínili v úvodu, návštěvnost e-shopu je základním kamenem pro prodej a tím i zisk. A za každým přivedeným návštěvníkem stojí tvrdá práce, čas a peníze.

Je třeba počítat s tím, že ne každý návštěvník e-shopu nakoupí. Stejně jako v kamenném obchodě někdo nakoupí hned, jiný se pouze dívá a peněženku neotevře. V případě e-shopů mluvíme obvykle o 1-5 % návštěvníků, kteří skutečně nakoupí.

Průměrná míra konverze e-shopů se liší v závislosti na oboru a typu produktu. Obecně se pohybuje mezi 1 a 5 %, ale v některých případech může být i vyšší nebo nižší.

Podívejme se na to pro lepší představu blíže.

Dobrá míra konverze:

  • Vysoce konkurenční obory (např. oblečení, elektronika): 1-2 %
  • Méně konkurenční obory (např. speciality, služby): 2-3 %
  • E-shopy s vysokou cenou produktů: 1-1,5 %
  • E-shopy s nízkou cenou produktů: 2-3 %

Špatná míra konverze:

  • Méně než 1 %: Může to znamenat, že máte problémy s webem, marketingem nebo produktem.
  • Více než 5 %: Může to znamenat, že nesledujete konverze správně.

Při takto nízkých konverzních poměrech je tedy nutné počítat s tím, že abyste dosáhli požadovaných tržeb, musíte přivádět několikanásobně více návštěvníků. A jak jsme již řekli, akvizice návštěvníků není zdarma, a proto je třeba jít na propagaci e-shopu strategicky, nikoliv bezhlavě.

Jakými způsoby lze zvyšovat návštěvnost e-shopu?

Návštěvnost e-shopu zvýšíte pomocí jeho propagace. Možností, jak propagovat e-shop je řada, nicméně ten správný mix je třeba sestavovat na míru. Ne každý typ propagace se hodí pro každý e-shop, ať už z hlediska sortimentu nebo rozpočtu.

PPC

PPC, neboli Pay Per Click reklama je především rychlou možností, jak zvýšit návštěvnost e-shopu. Jak napovídá samotný název, jedná se o reklamu, při jejímž využití platíte, když na ni uživatel klikne. Cena za kliknutí se odvíjí od konkurence v daném sektoru.

PPC reklama ve výsledcích vyhledávání

PPC reklama ve výsledcích vyhledávání je velmi efektivní

PPC reklama lze využít v různých formách. Např:

  • ve výsledcích vyhledávání (tzv. sponzorované výsledky vyhledávání)
  • v obsahové síti (typicky bannery na cizích webech)
  • na sociálních sítích (sponzorované příspěvky)
  • na srovnávačích zboží

Napříč odvětvími i formáty byla za rok 2023 průměrná proklikovost PPC reklam 6,11 %. Ze zákazníků, kteří se takto proklikli, 7,04 % nakoupilo.

Výhodou PPC reklam jsou široké možnosti cílení – od klíčových slov pro PPC ve výsledcích vyhledávání a na srovnávačích přes podrobné demografické cílení na sociálních sítích až po remarketing na základě cookies v obsahové síti.

PPC reklama v obsahové síti

PPC reklama v obsahové síti ve formě bannerů

TIP: Zaujal vás remarketing v obsahové síti? Ve WooCommerce jej můžete využívat také pomocí obsahové sítě Sklik.cz. Pomůže vám s tím plugin Srovnávače zboží.

Nevýhodou PPC je jejich závislost na financích. Jednoduše řečeno – fungují, jen dokud platíte a je třeba si pořádně spočítat, zde neplatíte více, než vyděláte. Druhou nevýhodou pak je složitost nastavení kampaní. Budete se tak muset nastavování naučit nebo si sjednat odborníka.

Sociální sítě

Sociální sítě nabízejí další způsob, jak propagovat e-shop. Kromě placené PPC reklamy na soc. sítích (viz výše) je zde také potenciál oslovovat zákazníky organicky (obsahem s neplaceným dosahem), tvořit komunitu a šířit povědomí o vašem e-shopu.

43 % online nakupujících vyhledává produkty také na sociálních sítích.

Výhodou sociálních sítí je možnost oslovovat své zákazníky také bezplatně, nicméně tato cesta si pravděpodobně vyžádá velkou časovou investici. Sociální sítě jsou nicméně skvělým zdrojem návštěvnosti, zejména proto, že na nich naleznete téměř všechny demografické skupiny uživatelů (dle typu soc. sítě) a jejich PPC systémy umožňují velmi pokročilé cílení.

Nevýhodou propagace e-shopu na sociálních sítích je již zmiňovaná časová náročnost, tvorbou obsahu počínaje, komunikací s uživateli konče. Navíc je třeba také zohledňovat typ a sortiment vašeho e-shopu – ne všechna témata jsou pro různé sociální sítě vhodná. Například zbraně, alkohol, THC produkty a tabákové výrobky na sociálních sítích neuspějí.

TIP: O propagaci e-shopu prostřednictvím sociálních sítí jsme již psali v článku Marketing na sociálních sítích: Změňte sledující v zákazníky.

Influencer marketing

Influencer marketing je se sociálními sítěmi nerozlučně, i když ne výhradně, spjat. Při tomto způsobu propagace můžete využít vybudovanou komunitu a vliv vybraného influencera. Až 76 % spotřebitelů důvěřuje doporučením influencerů a samotný influencer marketing má o 22% vyšší míru konverze než PPC reklama. Může to tak být i vaše cesta ke zvýšení návštěvnosti e-shopu.

Influencer marketing má vysokou míru konverze

Influencer marketing nabízí vysokou míru konverze.

Výhodou je úspora časová – nemusíte budovat vlastní publikum na sociální síti, nevýhodou pak nutnost finanční či hmotné investice, jednání a uzavírání dohody s influencerem a v někdy nejistý výsledek spolupráce.

SEO jako zdroj návštěvnosti pro e-shop

SEO neboli optimalizace pro vyhledávače je další cestou, jak zviditelnit svůj e-shop. Díky dobrému SEO váš e-shop návštěvníci najdou ve výsledcích vyhledávání na vyhledávačích (Google, Seznam aj.). Za takové prokliky nic neplatíte a výše umístění vašeho e-shopu záleží na tom, jak dobře je váš e-shop pro dané klíčové slovo optimalizovaný.

E-shopy s optimalizovanými stránkami pro vyhledávače dosahují v průměru o 15% vyšších tržeb než e-shopy bez optimalizace

Samotná optimalizace pak spočívá jak v zajištění dobrého technického stavu webu (zabezpečení, rychlost atp.), tak v optimalizaci obsahu. To bude vyžadovat analýzu klíčových slov, která jsou pro váš e-shop relevantní, a následnou úpravu či vytvoření nového obsahu.

TIP: O SEO pro e-shopy jsme psali v článku Jak na dobré SEO e-shopu ve WooCommerce? Přinášíme 9+1 tipů.

Výhodou SEO je jeho dlouhodobý potenciál – za zobrazování a prokliky nemusíte platit a hodnota vašeho webu v očích vyhledávačů v čase sílí. Jedná se tedy o dlouhodobě spolehlivý zdroj návštěvnosti.

Nevýhodou může být větší časová a finanční investice zejména v počátku, kdy váš e-shop bude možná potřebovat zásah odborníka na optimalizaci. Přesto je SEO metodou s jednou z nejvyšších měr návratnosti.

Obsahový marketing

Obsahový marketing je další možností, jak zvýšit návštěvnost e-shopu, která zasahuje do dalších oblastí – od SEO, přes PPC a sociální sítě až do pole e-mailingu.

Je to tak, tvoření obsahu (článků, studií, audionahrávek, videí, infografik atd.) přiláká návštěvníky, ale potřebuje pro své šíření další kanály. Přesto je tento bod neopomenutelný, protože obsah je něco navíc, něco, co k přímému provozu e-shopu není třeba, ale může přinést významné benefity.

Co je to ten obsah? Obsahem z hlediska obsahového marketingu není popis funkcí prodávaného fotoaparátu, ale návod, jak fotit portréty s využitím tohoto přístroje, ano. O obsahovém marketingu jsme psali v článku Jak na obsahový marketing e-shopu, aby přinášel výsledky?

Základem obsahového marketingu je blog

Základem obsahového marketingu je blog, na kterém zveřejňujete obsah, který bude zajímat vaše (potenciální) zákazníky.

Pokud objevíte, co zajímá vaše zákazníky, máte vyhráno. Edukativní, zábavný nebo inspirativní obsah na vašem blogu pomůže přilákat i zákazníky nové, ať už přes vyhledávače a SEO, přes sociální sítě a PPC, nebo například jako PR obsah v médiích.

Výhodou obsahového marketingu je, že podporuje a propojuje ostatní formy propagace e-shopu. Kromě zvyšování návštěvnosti také pomůže posílit vaši roli “experta v oboru”, důvěru ve značku i budovat komunitu.

E-shopy s obsahovou marketingovou strategií dosahují v průměru o 70% více organické návštěvnosti než e-shopy bez obsahové strategie.

Nevýhodou obsahového marketingu je jeho náročnost, ať už časová, pokud se mu budete věnovat sami, tak finanční, pokud si najmete odborníka. Vytvářet kvalitní obsah totiž není jen tak.

Srovnávače zboží

Srovnávače zboží jsou skvělým způsobem jak zvýšit návštěvnost e-shopu, navíc s dobrým konverzním potenciálem příchozích – až 10 %. Na srovnávačích totiž uživatelé vyhledávají produkty již se záměrem nákupu. Pokud se z nabídky prokliknou na váš e-shop, je nákup na spadnutí.

Na konverzích zapojených e-shopů se prodej na srovnávačích zboží podílí až ze 44 %.

Za zobrazení vaší nabídky na srovnávači většinou neplatíte, to až v případě, že se uživatel proklikne na váš e-shop. Částka, kterou nastavíte jako maximální cenu za proklik (tzv. bidding), a někdy také kvalita vaší nabídky pak určí, kolikátý v pořadí se váš e-shop zobrazí. Stejně jako v případě běžných vyhledávačů jsou vyšší pozice výhodnější.

Srovnávače zboží jsou skvělou možností propagace e-shopu

Zviditelnit svůj e-shop můžete také prostřednictvím inzerce na srovnávačích zboží

TIP: Abyste mohli inzerovat na srovnávačích zboží, budete potřebovat registraci a propojení e-shopu se srovnávačem pomocí tzv. XML feedů. Ve WooCommerce e-shopu XML feed snadno vygenerujete pomocí pluginu XML feedy.

Výhodou inzerce na srovnávačích je možnost zasáhnout daleko širší publikum než jinde. Ani prvotní nastavení nebo následná správa není nic, s čím by si majitel e-shopu neporadil, případně se lze obrátit na odborníka.

V případě, že prodáváte atypický sortiment, srovnávače pro vás pravděpodobně nebudou příliš užitečné. Takové produkty totiž nezařadíte do kategorií zboží ani je návštěvníci srovnávačů nebudou vyhledávat.

Offline propagace e-shopu

V neposlední řadě byste neměli podceňovat také offline propagaci. Kromě využití offline médií jako je televize, rozhlas či tisk, jsou velkou příležitostí také různé prezenční akce – tematické veletrhy, výstavy a společenské akce, na kterých se může vyskytovat vaše cílová skupina.

Především pokud jste malý e-shop, tak osobní kontakt s potenciálními zákazníky se pro ně může stát významným argumentem, proč nakoupit zrovna u vás.

Nevýhodou offline propagace je nemožnost přesného měření její návratnosti. To lze částečně vylepšit např. použitím kupónů s QR kódy.

Na druhou stranu ale můžete offline propagací e-shopu zasáhnout i ty segmenty zákazníků, které se vám jinde oslovit nedaří.

Propagujte svůj e-shop se zřetelem k jeho specifikům

Z výše představených metod propagace e-shopu je jasné, že jediná metoda vás nespasí a zároveň, že ne všechny možnosti budou vhodné pro všechny e-shopy.

Než se do propagace e-shopu pustíte, je třeba důkladně zvážit, které metody na zvýšení návštěvnosti sednou právě vašemu byznysu. Koho chcete na svůj e-shop přivést? Jaký je sortiment vašeho obchodu? Jaké jsou vaše zdroje – časové, finanční i znalostní? Zodpovězením těchto otázek by mělo být jasnější, kterou cestou se se svým e-shopem vydat.

Analyzujte výsledky propagace e-shopu

Vybrali jste metody k propagaci e-shopu a zvyšování jeho návštěvnosti? Výborně. Nyní je čas vše spustit a začít ověřovat, zda jsou vaše očekávání správná.

Analýza dat je pro efektivní propagaci e-shopu nezbytná

Analýza dat je pro efektivní propagaci e-shopu nezbytná

Přestože jste pečlivě zvažovali všechny možnosti, může se stát, že to prostě nezabere. Z tohoto důvodu je nutné od samého začátku sbírat a vyhodnocovat data. Jedině tak si budete jistí, že do propagace e-shopu neinvestujete více, než dostáváte.

Stanovte si cíl a časový limit, po kterém vyhodnotíte výsledky svých snah. Pokud to nefunguje, bude třeba zkusit něco změnit.

Přiveďte návštěvníky a nenechte je vyklouznout

Zvyšování návštěvnosti e-shopu je jednou z možností, jak zvyšovat tržby. Pro propagaci e-shopu můžete zvolit z více cest, jak online, tak offline, ale vždy je třeba brát zřetel na specifika vašeho podnikání a vyhodnocovat data.

Vaše strategie na zvýšení návštěvnosti e-shopu funguje? To je skvělé! Ale přivedením návštěvníků na web celá snaha nekončí. Měli byste se také postarat o to, aby co nejvíc z nich nakoupilo. O tom, jak vyladit cestu návštěvníka až k nákupu, si povíme zase někdy příště. Registrujte se k odběru našich novinek, ať o to nepřijdete.

Zdroje dat

https://www.wordstream com/blog/ws/2023/05/15/google-ads-benchmarks

https://www.statista.com/statistics/1031962/global-social-commerce-activities-age

https://www.upfluence.com/industry-reports/fashion

https://influencermarketinghub.com

https://www.hubspot.com

https://shopify.com

Zaujal vás článek?

Nechte si 1x měsíčně zasílat upozornění na nové články a další už vám neutečou.

Souhlasím se zasíláním newsletterů a přečetl jsem si vše o zpracování osobních údajů.

Novinky, slevy a aktualizace už vám neutečou. Přihlaste si odběr newsletteru a jako bonus pošleme 15% slevu.

Souhlasím se zasíláním newsletterů a přečetl jsem si vše o zpracování osobních údajů.

Zajímají vás příspěvky ze světa e-shopů a WooCommerce? Sledujte nás na sociálních sítích.

Mohlo by vás zajímat

Nové funkce u Toret pluginů přidané v 8/2024

Nové funkce u Toret pluginů přidané v 8/2024

Prázdniny jsou za námi a léto se také pomalu loučí. Pojďte se s námi ale ještě ohlédnout, co se v Toretu událo v srpnu. Vydali jsme 48 aktualizací a mezi nimi najdete následující novinky. GLS: Vylepšené automatické odesílání dat Do pluginu GLS jsme přidali novou...

pokračovat ve čtení

Odebírejte novinky a získejte 15% slevu na první nákup.

Potvrďte přihlášení odkazem v e-mailu.

0
    0
    Košík
    Košík je prázdnýZpět do obchodu
      Použít kupón